Före detta Xbox-chef oroar sig över Game Pass

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Nej, det var snarare skivbolagen som det gick sämre för. Med Spotify och liknande teknik kan man nästan kapa mellanhänderna helt (skivbolagen) så kreatörerna får mer pengar för sina verk. Det blir nog svårare i spelbranschen, i alla fall när det kommer till AAA spelen. Indiespel går ju utmärkt att göra på egen hand och sedan lägga upp på typ Steam och få en succé.

”Mer pengar för sina verk” är ungefär 0.04-0.05 öre per Stream. Alltså, pumpa ut kvantitet istället för kvalitet för att få streams. Varför ska jag som artist läggs ner min själ i att skapa ett konstverk på 5 minuter när jag får lika mycket betalt per stream om jag slänger ihop en 2.5 minuters låt?

Medlem

Spotify var bra för musikindustrin eftersom det fick bort piratkopierandet, men totala intäkterna är fortfarande inte upp i samma nivåer som de var 2004 (Då är det ändå 20 års inflation sedan dess som inte räknas med, eller en ganska kraftig befolkningsökning), så att säga att Spotify räddade musik-industrin är både sant och falskt.

Testpilot
Skrivet av Thane:

”Mer pengar för sina verk” är ungefär 0.04-0.05 öre per Stream. Alltså, pumpa ut kvantitet istället för kvalitet för att få streams. Varför ska jag som artist läggs ner min själ i att skapa ett konstverk på 5 minuter när jag får lika mycket betalt per stream om jag slänger ihop en 2.5 minuters låt?

Uttryckte mig kanske slarvigt men pengarna hamnar hos artisterna snarare än skivbolagen. Sedan är det förstås upp till artisten om den vill vara på Spotify eller inte. Känns som artister tjänar mer på konserter och merch.

Kvantitet har nog alltid betalat sig bättre än kvalité det syns i all populärkultur. När man köpte album var det ju bara tre-fyra låtar som var bra övriga sex-sju var kvantitet.

Medlem

Har varit kritisk till gamepass sedan det kom. Skönt att fler börjar få upp ögonen för hur dåligt det är för spelvärlden.

Medlem

Gamepass är svinbra för spelarna. Om utvecklarna inte går plus så får dom väl göra bättre spel och sluta bränna så mycket pengar. 😁

Medlem

Jag har svårt att se hur kvaliteten på stora titlar inte tar en smäll i längden. Sonys storspel håller helt klart högre kvalitet än motsvarande hos Xbox.

Har kört Game Pass ultimate ett tag nu älskade det i början men är lite småtrött på det nu. Blir bara massa kvantitet och ganska själlöst. Var taggad på Sonys tjänst men vette-fasiken nu.

Skrivet av strangelove:

Jag har svårt att se hur kvaliteten på stora titlar inte tar en smäll i längden. Sonys storspel håller helt klart högre kvalitet än motsvarande hos Xbox.

Har kört Game Pass ultimate ett tag nu älskade det i början men är lite småtrött på det nu. Blir bara massa kvantitet och ganska själlöst. Var taggad på Sonys tjänst men vette-fasiken nu.

Det beror ju delvis helt och hållet på dig vilka spel du valt att spela. Det är ju klart - om du spelat precis alla spel som finns på GP förstår jag dig, annars är det ju bara ordbajseri. Sen är det ju hugget som stucket vilka som erbjuder de bästa spelen. Flight Sim och FH5 är topp notch i mitt tycke och (är dessutom spel jag spelat i princip gratis) Sony kommer inte riktigt upp i den kalibern längre (10/10-lir), utan kör samma invanda formula med tredje personsperspektiv som sedan 2018 känts gammalt och icke nyskapande (tänk senaste God of War).

Medlem
Skrivet av Rassa:

Spel är inte film å musik.
Gamepass är dåligt för både spelen å industrin.

Kan du komma med något argument varför?

För mig är Game Pass det bästa som hänt både spelen och industrin men framförallt mig som konsument.

Medlem

Att spy galla över teknisk utveckling är ofta populärt bland de som tjänat/tjänar pengar på att sådan inte sker, och/eller bland sådana som av exempelvis ohejdad vana inte vill se en sådan. Men att gå därifrån till att greppa efter halmstrån eller använda argumentationsfel (i bästa fall) för att slå emot en sådan känns jäkligt oärligt.

Några ord från en halvstor indieartist angående Spotify, och varför denne (med uträkningar och källor) ser Spotify som något klart positivt för skapare som honom:

Med tanke på hur mycket som säljs på Steam, GOG, Epic och så vidare känns det som en tämligen magstark domedagsprofetia att hävda att ex. Game Pass skulle "förstöra" den typen av försäljning. Omöjligt? Givetvis inte, men det känns inte som Fries har något annat än sin rädsla att komma med för att underbygga sin profetia.

Spelmarknaden växer stadigt och tillgång så väl som efterfrågan ser inte direkt ut att minska. Indiespel efter indiespel efter indiespel fullkomligen exploderar och säljer galna mängder exemplar även utanför prenumerationstjänster, så likt musikindustrin finns det inte direkt tecken på att spelindustrin skulle vara döende eller att den tekniska utvecklingen som för närvarande pågår skulle vara anledning att tro det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Att spy galla över teknisk utveckling är ofta populärt bland de som tjänat/tjänar pengar på att sådan inte sker, och/eller bland sådana som av exempelvis ohejdad vana inte vill se en sådan. Men att gå därifrån till att greppa efter halmstrån eller använda argumentationsfel (i bästa fall) för att slå emot en sådan känns jäkligt oärligt.

Några ord från en halvstor indieartist angående Spotify, och varför denne (med uträkningar och källor) ser Spotify som något klart positivt för skapare som honom:
https://www.youtube.com/watch?v=84_514IXEPw

Så enligt det första argumentet behöver jag lyssna 12.8 timmar på en låt för att artisten ska gå plus. (snittet på en låt på Spotify är 3minuter och 20sekunder) För ett album på 40-60 minuter krävs 8-10 dagars konstant lyssnande. Inte så enkelt att komma upp i när jag ser fram emot ungefär 10 album under 2022…

Medlem
Skrivet av Thane:

Så enligt det första argumentet behöver jag lyssna 12.8 timmar på en låt för att artisten ska gå plus. (snittet på en låt på Spotify är 3minuter och 20sekunder) För ett album på 40-60 minuter krävs 8-10 dagars konstant lyssnande. Inte så enkelt att komma upp i när jag ser fram emot ungefär 10 album under 2022…

Jämfört med att sälja *en enskild låt* på iTunes, förutsatt att övriga variabler stämmer (som att publiceringsaspekterna skulle vara identiska, att det inte finns någon annan mellanhand o.s.v.). Och att komma upp i stora mängder timmar på Spotify tycker jag själv inte är särskilt svårt - har på musik varje gång jag åker kollektivt, när jag sitter och slösurfar, när jag spelar spel med kass ljud/soundtrack osv osv.

Grejen med Spotify är att artister tjänar kontinuerligt baserat på hur mycket innehållet konsumeras. Visst finns det subjektiva nackdelar (så som att någon matar ut skräp som skulle köpts på grund av artistnamnet exempelvis, men som ingen sedan lyssnar på - sådana aktörer lär sannolikt inte tjäna på Spotify kontra vissa andra alternativ för distribution), men det finns en hel del klara fördelar för många.

Jag ber om ursäkt om jag lät alldeles för odelat positiv - teknisk utveckling är inte per definition raktigenom bra alla gånger, men inte heller så dystopisk som uttalandet i artikeln får det att låta som.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Utan GamePass hade vi snart enbart fått f2p spel med överaskningsmekanik. Jag vet iallafall vilket jag väljer...

Avstängd
Skrivet av Vercadi:

Kan du komma med något argument varför?

För mig är Game Pass det bästa som hänt både spelen och industrin men framförallt mig som konsument.

När spelade du ett riktigt bra nytt AAA spel på gamepass? Vill du vänta 2 år med de största å bästa spelen så visst..
Men allt som utvecklas direkt för GP är som mobilspel i upplägg.

Inaktiv

Liten fråga ang Game Pass. Hur mycket pengar tar MS och hur mycket går till spelutvecklaren/utgivaren?

Medlem
Skrivet av Patashnic:

Liten fråga ang Game Pass. Hur mycket pengar tar MS och hur mycket går till spelutvecklaren/utgivaren?

Det är ingen liten fråga. Skitsvår att svara på. Det har läckt ut väldigt lite om vilka deals MS har skrivet med utgivare (och i vissa fall utvecklaren). Men det verkar som att de ger en klumpsumma för att spelet ska finnas på tjänsten X månader. Dvs, det handlar inte om någon procentsats eller liknande. Så det fungerar inte som på t.ex. Steam.

Medlem

Bra bok hippen

/Evil

Medlem
Skrivet av El Hadjy:

Håller med till fullo. Det blir för mycket vilket gör att man inte bryr sig om nåt. Lite som i början på 2000 när man hade vänner som chippade sina Dreamcasts och PS2:s. Plötsligt satt dom där med 300 brända spel och spelade inte ett enda.
Spotify har dödat musiken på vissa vis. Numera köper folk inte hela album, man köper låtar. Det är synd och kanske ett symptom för samhället i stort.
Youtube-generationen med ett uppmärksamhetsspann på 15 sekunder gick över till TikTok-generationen med ett uppmärksamhetsspann på 3.5 sekunder.
Ingen orkar lyssna på en hel platta och ingen orkar spela ett helt spel.

Känner inte riktigt igen mig i det du skriver. Ett stort utbud borde inte automatiskt orsaka apati, snarare lär det vara så att vi tillåts vara mer kräsna. Vi behöver inte sitta och nöta ett spel som vi egentligen inte tycker är så kul bara för att vi "köpte fel" spel när vi stod där på GAME och valde vilket spel vi skulle lägga våra ihop-sparade veckopengar på och nu inte har något annat val om vi vill spela något överhuvudtaget. Har man ett stort utbud men inte spelar något utav det så är det nog snarare för att man inte gillade något av dem tillräckligt mycket eller så har man andra prioriteringar för sin tid.

På Spotify köper du varken album eller enstaka låtar, du kanske tänker på iTunes? Spotify har inneburit för mig att jag hittat så många nya artister som jag börjat lyssna på. De flesta hade jag aldrig köpt en skiva med på vinst och förlust från en skivbutik förr i tiden. De här artisterna hade aldrig tjänat en krona på mig utan Spotify och det finns miljoner människor därute där samma sak gäller (inte nödvändigtvis för samma artister) Det är givetvis subjektivt, men väldigt få artister som jag har lyssnat på har haft ens ett enda helt album där jag verkligen gillat varenda låt; har svårt att se varför det är så bra att jag skulle behöva betala för något jag inte tycker om?

Angående att ingen orkar lyssna på en hel platta eller spela ett helt spel, förutom att det är grovt generaliserande, så vågar jag påstå att det är en åsikt som inte kan vara underbyggd med speciellt många fakta och jag har svårt att se vad det har med utbud eller Youtube och TikTok att göra. Menar du även att "ingen" kollar på en hel film längre? Att det stora utbudet av film på Netflix och Viaplay mm har gjort så att hälften av åskådarna på biografen rutinmässigt ställer sig upp efter 30 minuter och går hem?

Vi har ofta en tendens att utgå ifrån att ny teknik (eller nya tjänster/appar som YT och TikTok) påverkar och "ändrar" vårt beteende, framförallt när det kan se ut som att det är en negativ påverkan. Visst finns det säkert exempel för det men om vi ser det från ett utvecklings- och affärsmässigt (som det ofta är) perspektiv så är det en övervägande majoritet av all ny teknik och tjänster/appar som utvecklats just därför att beteendet redan finns hos oss och någon har insett att de kan skapa något som kan ge utlopp för det beteendet eller att de kan utnyttja det för att tjäna pengar. 500+ miljoner människor har inte blivit beteendeförändrade utan har via TikTok fått utlopp för sin redan etablerade personliga preferens där de förmodligen alltid tyckt att det tidigare utbudet med YT var för krångligt, långrandigt och inte tillräckligt snabbt tillgängligt.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av Rassa:

När spelade du ett riktigt bra nytt AAA spel på gamepass? Vill du vänta 2 år med de största å bästa spelen så visst..
Men allt som utvecklas direkt för GP är som mobilspel i upplägg.

Haha nu är du bara löjlig, finns det ens riktigt bra AAA-spel?

Förövrigt frågade jag efter några argument och underlag på påståendet men det klarade du inte av. Vilket spel som utvecklas direkt för GP är mobilspel i upplägg?

Edit: Jag kan nämna några spel jag förmodligen aldrig hade spelat utan Game Pass.

Darkest Dungeon
Jurassic World Evolution 2
Medieval Dynasty
Pillars of Eternity 2
Solasta: Crown of the Magister
Empire of the Sin
Nobody Saves the World
Anvil
The Gunk
Generation Zero
Outriders
Forza Horizon 5
Grounded
Back4 Blood
Aragami 2
Sable
Streets of Rogue
Streets of Rage 4
The Ascent
Humankind
Zombie Army 4
Microsoft Flying Simulator
Gears Tactic
Second Extinction
Code Vein
No Mans Sky
Wasteland 3
Sea of Theives
Deep Rock Galatic
For the King
World War Z

Och säkert 10-20 titlar till. Du förstår ju att alla är inte NPC som du som bara älskar AAA-spel.

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Det beror ju delvis helt och hållet på dig vilka spel du valt att spela. Det är ju klart - om du spelat precis alla spel som finns på GP förstår jag dig, annars är det ju bara ordbajseri. Sen är det ju hugget som stucket vilka som erbjuder de bästa spelen. Flight Sim och FH5 är topp notch i mitt tycke och (är dessutom spel jag spelat i princip gratis) Sony kommer inte riktigt upp i den kalibern längre (10/10-lir), utan kör samma invanda formula med tredje personsperspektiv som sedan 2018 känts gammalt och icke nyskapande (tänk senaste God of War).

Flight Sim är med marginal mitt favoritspel på Xbox så håller med fullständigt Men det är väldigt subjektivt som du säger. När jag tittar på min Trophy-lista på PS5:an så har jag so far spelat Demons Souls, Ratchet & Clank, Persona 5, FF7:R, Miles Morales, Returnal, Horizon 1 & 2, Ghost of Tsushima och Last of Us Spelen. Inget av dessa hade gått att spela på mitt Xbox.

Betyder inte att ena platformen per automatik är bättre, alla har sina intressen och smak. Xbox har dock länge behövt en riktig kioskvältare och påståendet: "Exklusiva spel på Playstation håller högre kvalitet" är knappast kontroversiellt enligt mig.

Medlem
Skrivet av Paiden:

Känner inte riktigt igen mig i det du skriver. Ett stort utbud borde inte automatiskt orsaka apati, snarare lär det vara så att vi tillåts vara mer kräsna. Vi behöver inte sitta och nöta ett spel som vi egentligen inte tycker är så kul bara för att vi "köpte fel" spel när vi stod där på GAME och valde vilket spel vi skulle lägga våra ihop-sparade veckopengar på och nu inte har något annat val om vi vill spela något överhuvudtaget. Har man ett stort utbud men inte spelar något utav det så är det nog snarare för att man inte gillade något av dem tillräckligt mycket eller så har man andra prioriteringar för sin tid.

På Spotify köper du varken album eller enstaka låtar, du kanske tänker på iTunes? Spotify har inneburit för mig att jag hittat så många nya artister som jag börjat lyssna på. De flesta hade jag aldrig köpt en skiva med på vinst och förlust från en skivbutik förr i tiden. De här artisterna hade aldrig tjänat en krona på mig utan Spotify och det finns miljoner människor därute där samma sak gäller (inte nödvändigtvis för samma artister) Det är givetvis subjektivt, men väldigt få artister som jag har lyssnat på har haft ens ett enda helt album där jag verkligen gillat varenda låt; har svårt att se varför det är så bra att jag skulle behöva betala för något jag inte tycker om?

Angående att ingen orkar lyssna på en hel platta eller spela ett helt spel, förutom att det är grovt generaliserande, så vågar jag påstå att det är en åsikt som inte kan vara underbyggd med speciellt många fakta och jag har svårt att se vad det har med utbud eller Youtube och TikTok att göra. Menar du även att "ingen" kollar på en hel film längre? Att det stora utbudet av film på Netflix och Viaplay mm har gjort så att hälften av åskådarna på biografen rutinmässigt ställer sig upp efter 30 minuter och går hem?

Vi har ofta en tendens att utgå ifrån att ny teknik (eller nya tjänster/appar som YT och TikTok) påverkar och "ändrar" vårt beteende, framförallt när det kan se ut som att det är en negativ påverkan. Visst finns det säkert exempel för det men om vi ser det från ett utvecklings- och affärsmässigt (som det ofta är) perspektiv så är det en övervägande majoritet av all ny teknik och tjänster/appar som utvecklats just därför att beteendet redan finns hos oss och någon har insett att de kan skapa något som kan ge utlopp för det beteendet eller att de kan utnyttja det för att tjäna pengar. 500+ miljoner människor har inte blivit beteendeförändrade utan har via TikTok fått utlopp för sin redan etablerade personliga preferens där de förmodligen alltid tyckt att det tidigare utbudet med YT var för krångligt, långrandigt och inte tillräckligt snabbt tillgängligt.

Jag menade itunes och liknande. Det blev fel där. Hur dina vänner var vet jag inte men jag kan lova dig att inte någon av mina spelade genom ett enda bränt spel utom möjligen dom som fick 10/10 i tidningarna.
Dom gav dom en provrunda på en kvart och var det intr roligt då så sket dom i det och på det viset missade dom mycket som kanske hade varit asball efter nån timme. Idag har vi förvisso ett bättre internet så det tar 5 sekunder att kolla omdömen på ett lir.

Att lyssna på en hel platta är nåt som bara vi oldtimers gör. Iallafall av alla kids jag känner. Min son är 14 så jag har rätt bra koll på kidsen. Har dom inget rungande musikintresse så är det nån låt här och nån låt där. Ett helt album är nästan nåt man inte förstår sig på.

Men allt går ju i cykler och LP och CD-försäljningen har ju tagit fart igen så vem vet om 5 år?

Ett bra svar från dig för övrigt. Sakligt och bra!

Medlem

"Han poängterar dock att tjänster som Spotify och Game Pass är bra för konsumenter, men alltså mindre bra för själva branschen."

Medlem
Skrivet av El Hadjy:

Håller med till fullo. Det blir för mycket vilket gör att man inte bryr sig om nåt. Lite som i början på 2000 när man hade vänner som chippade sina Dreamcasts och PS2:s. Plötsligt satt dom där med 300 brända spel och spelade inte ett enda.
Spotify har dödat musiken på vissa vis. Numera köper folk inte hela album, man köper låtar. Det är synd och kanske ett symptom för samhället i stort.
Youtube-generationen med ett uppmärksamhetsspann på 15 sekunder gick över till TikTok-generationen med ett uppmärksamhetsspann på 3.5 sekunder.
Ingen orkar lyssna på en hel platta och ingen orkar spela ett helt spel.

Angående uppmärksamhetsspannet så kan jag bara hålla med. Har märkt hur vissa numera inte ens "orkar" kolla igenom en film- eller speltrailer när den kommit utan börjar direkt spola framåt, även om trailern kanske bara är 1½-2 minuter. Eller om vi tar filmer och tv-serier, där det spolas fram till scenerna där det "händer något"/blir "action" för att sedan spola direkt till slutet lol. Och missar på så sätt kanske 80-90% av innehållet för det är för "segt" att kolla igenom hela.

Så frågan är ju hur det kommer bli om 20-30 år och framåt

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Haha nu är du bara löjlig, finns det ens riktigt bra AAA-spel?

Förövrigt frågade jag efter några argument och underlag på påståendet men det klarade du inte av. Vilket spel som utvecklas direkt för GP är mobilspel i upplägg?

Edit: Jag kan nämna några spel jag förmodligen aldrig hade spelat utan Game Pass.

Darkest Dungeon
Jurassic World Evolution 2
Medieval Dynasty
Pillars of Eternity 2
Solasta: Crown of the Magister
Empire of the Sin
Nobody Saves the World
Anvil
The Gunk
Generation Zero
Outriders
Forza Horizon 5
Grounded
Back4 Blood
Aragami 2
Sable
Streets of Rogue
Streets of Rage 4
The Ascent
Humankind
Zombie Army 4
Microsoft Flying Simulator
Gears Tactic
Second Extinction
Code Vein
No Mans Sky
Wasteland 3
Sea of Theives
Deep Rock Galatic
For the King
World War Z

Och säkert 10-20 titlar till. Du förstår ju att alla är inte NPC som du som bara älskar AAA-spel.

Nej men många av oss har inte tid att spela lika mycket som du, och då är gamepass totalt ointressant, speciellt utan AAA-spel om man nu vill översätta det med påkostade spel med hög wow-faktor som väcker intresset.

Sen är det inte många AAA-spel som faktiskt är BRA eller ens värda att lägga tid på i slutändan, men det är AAA-spelen som säljer och väcker intresse hos merparten av marknaden vågar jag påstå.
MS har i princip bara spottat ur sig Halo och FOrza 5 som får ses som mainstream på snart 1.5 år sedan xbox S/X släpptes. Flightsim i all ära, men det är betydligt mer nischat.

Har man då inte tid att spela allt det andra så har man lagt 1800 i månadsavgift på två spel, då är det plötsligt inte så billigt längre.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Nej men många av oss har inte tid att spela lika mycket som du, och då är gamepass totalt ointressant, speciellt utan AAA-spel om man nu vill översätta det med påkostade spel med hög wow-faktor som väcker intresset.

Sen är det inte många AAA-spel som faktiskt är BRA eller ens värda att lägga tid på i slutändan, men det är AAA-spelen som säljer och väcker intresse hos merparten av marknaden vågar jag påstå.
MS har i princip bara spottat ur sig Halo och FOrza 5 som får ses som mainstream på snart 1.5 år sedan xbox S/X släpptes. Flightsim i all ära, men det är betydligt mer nischat.

Har man då inte tid att spela allt det andra så har man lagt 1800 i månadsavgift på två spel, då är det plötsligt inte så billigt längre.

Hade nog bytt hela den Xbox AAA listan mot Bloodborne (Don't hurt me)

Medlem

Ser inte heller problemet, tycker ändå spelen på Game Pass håller överlag hög kvalitet och tjänsten får mig att testa nya typer av spel som jag inte hade testat annars, nu senast Tunic.
Brukar pausa prenumerationen när jag köper ett spel och startar igen när jag klarat spelet/tröttnat på det.
Tror nog ändå jag skulle vara villig att betala 200 kr månaden för Game Pass kanske, något mer Ultimate, och ändå tycka det är en bra deal. Men under hösten tänkte jag nog testa Ubisofts prenumerationstjänst.

Avstängd
Skrivet av Vercadi:

Haha nu är du bara löjlig, finns det ens riktigt bra AAA-spel?

Förövrigt frågade jag efter några argument och underlag på påståendet men det klarade du inte av. Vilket spel som utvecklas direkt för GP är mobilspel i upplägg?

Edit: Jag kan nämna några spel jag förmodligen aldrig hade spelat utan Game Pass.

Darkest Dungeon
Jurassic World Evolution 2
Medieval Dynasty
Pillars of Eternity 2
Solasta: Crown of the Magister
Empire of the Sin
Nobody Saves the World
Anvil
The Gunk
Generation Zero
Outriders
Forza Horizon 5
Grounded
Back4 Blood
Aragami 2
Sable
Streets of Rogue
Streets of Rage 4
The Ascent
Humankind
Zombie Army 4
Microsoft Flying Simulator
Gears Tactic
Second Extinction
Code Vein
No Mans Sky
Wasteland 3
Sea of Theives
Deep Rock Galatic
For the King
World War Z

Och säkert 10-20 titlar till. Du förstår ju att alla är inte NPC som du som bara älskar AAA-spel.

No mans sky e det enda bra spelet där.
You just prove my point.
Okej wastland 3 också

Medlem
Skrivet av the_man_swe_90:

Man kanske borde se det som att musik branschen gick igenom en evolution i stället. Liknande kommer för spel branschen också

Med risk att få "Ok, boomer" som svar 🙂 var inte musiken bättre förr? Var ä dagens Nirvana, Offspring, Foo fighters, Red Hot Chili Peppers, Metallica eller Iron maiden? Roxette eller Gyllene tider för den delen? Madonna? Ok, Lady Gaga finns ju. 🙂

Om förra chefen får rätt så har spelbranschen redan haft sina gyllene tider...

Medlem
Skrivet av A1200G:

Med risk att få "Ok, boomer" som svar 🙂 var inte musiken bättre förr?

Ok, boomer. Visst fanns det bra musik förr, men grejen är den att det fanns också minst lika mycket skit förr som det finns nu. Det är bara så att vi minns bara det bra (nästan). Det är så våra hjärnor fungerar.

Skribent
Skrivet av maq777:

Ok, boomer. Visst fanns det bra musik förr, men grejen är den att det fanns också minst lika mycket skit förr som det finns nu. Det är bara så att vi minns bara det bra (nästan). Det är så våra hjärnor fungerar.

Kan inflika att "skiten" inte var lika lättåtkomlig heller. Visserligen hade du de klassiska "radiohitsen" som spelades 1000 ggr per dag, men förutom din egen skivsamling hade du ju inte tillgång till allt annat. De flesta var som i sin egen bubbla av "bra" musik där man inte behövde bry sig så mycket om vad som fanns utanför.


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd
12
Skriv svar