Diskutera - Bästa svenska spelet är..?

Medlem

World in Conflict förtjänar nog förstaplatsen för mig.

Digital Illusions flipperspel är ju klassiker dock, Pinball Fantasies har imo ett av de bättre soundtracken i spel genom tiderna.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Battlefield 2 är det bästa svenskgjorda spelet genom alla tider, finns ingen tvekan om det imo.

Japp håller med 100%.

Battlefield 2 var det som satte in mig i online världen 2006/2007.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

BF2, Amnesia och It Takes Two!

Unravel e riktigt mysigt också!

Medlem

Minecraft, även om jag inte spelar det själv så har jag svårt att se ett motargument att något annat svenskt spel spelats så många timmar, vilket är ett gott betyg på att det är bäst

eld
Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Minecraft, även om jag inte spelar det själv så har jag svårt att se ett motargument att något annat svenskt spel spelats så många timmar, vilket är ett gott betyg på att det är bäst

Nu är iof Minecraft riktigt bra och kan inte argumentera emot, men Candy Crush måste väl ha flera spelade timmar?

Medlem

Sett ur framgång så är väl minecraft en svårintaglig etta. Däremot ur en personlig vinkel (då jag inte är ett fan av MC) så är det bf 1942 och bf 2 som nog ligger på toppen. Sen är ju Paradox spel även intressanta, även ifall jag inte gett mig in så extremt djupt i dessa. Pinball dreams var ju annars jäkligt fräckt det med.

Medlem
Medlem

Objektivt och rent framgångsmässigt så finns det ju inget som kan slå Minecraft. Det måste ju vara den odiskutabla vinnaren i popularitet och rena försäljningssiffror. Candy Crush har väl gått rätt bra också. Valheim och Battlefield-serien borde ligga högt.

Men ställer man frågan rent subjektiv om vilket svenskt spel man gillar mest eller som har betytt mest för just dig så kan ju svaret bli ett annat.

Jag har själv inte spelat något av de spel jag nämnde. Men som någon annan var inne på, Pinball Dreams (med uppföljarna Fantasies och Illusions) på Amiga var speciella för sin tid.

Medlem

Ignition lätt...

Medlem
Skrivet av robbis:

Ignition lätt...

Ahh fuskkoderna sitter i ryggmärgen - surmule, slasktratt, filmjolk o.s.v.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Pinball Fantasies, Backpacker och Krater.

Medlem

Battlefield 2, men även Mutant Year Zero: Road to Eden- fantastiskt spel som jag önskar var längre.

Skrivet av abso:

Havets vargar!

Alle man till pumparna! En riktig pärla!


signatur

"There are a few way we can do this and the choice is yours"

Medlem
Medlem

Absolut "World in Conflict" för gameplay och story som är svåra att slå i sin genre.

Sedan rent nostalgiskt måste jag även säga "Rymdjakten" och "Djuphavsjakten".
Bättre simulator/basbygg/utbildning-spel för unga har inte skådats på varken svensk eller internationell marknad, vågar jag säga.

Medlem

För min del så är det nog första Mirror's Edge, då det utan tvekan är det svenskutvecklade spel jag har spenderat mest timmar med.

Men gillar även Pinball Dreams/Fantasies/Illusions, Motorhead, The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, dom nyare Wolfenstein-spelen, Brothers: A Tale of Two Sons, A Way Out och It Takes Two.

EDIT: Just det, Richard Rally Burns från 2004 utvecklades av Warthogs svenska studio i Helsingborg. Fantastiskt bra rallyspel.

Medlem
Skrivet av eld:

Så länge spelet utvecklades när dessa länder var en del av sverige!

Att studion som huvudsakligen utvecklar spelet ligger i sverige.

Rage är ett spel från USA, Rage 2 är ett spel från Sverige.

Battlefront är ett spel från USA, Battlefront är ett spel från Sverige

Sen har vi ju andra detaljer som utländska ägare, utvecklare från massa olika länder som jobbar på den svenska studion, outsourcing osv, alla dessa är ändå rätt vanliga.

Jo så är det väl. Men tänker lite på bolag som t.ex Embracer. Ger ut många spel och är svenskt, men sedan kan spelet ha utvecklats i något annat land av en understudio. Kan vara lite krångligt.

Men men... Skulle nog rösta på Minecraft. Ett av Sveriges största spel. Gillar det mycket också.

Medlem

För mig personligen måste jag säga Battlefield 2 samt Rallisport Challenge 2. Rallisport Challenge 2 var nog tillsammans med HALO på Xbox det spel jag och vännerna spenderade mest tid med på splitscreen.

Skribent

Kan inte välja mellan Kula World och Pinball Dreams. Har lagt skrämmande antal timmar på båda spel.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Chronicle of Riddick: Escape from butcher bay.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Hitman 3
Backpacker
World in conflict

Medlem

Battlefield Bad Company (bästa single player)
Battlefield Bad Company 2 (bästa multiplayer)

KoP
Medlem

Blood 'n Guts ifrån Greve Graphics. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ahh fuskkoderna sitter i ryggmärgen - surmule, slasktratt, filmjolk o.s.v.

En remake på det i 4k,hade betalt 1000 spänn för det. Allt var typ perfekt redan så hade bara behövt upphottad grafik. Kontrollen var klockren. Minns hur man nötte för att pressa hundradel efter hundradel.

Backloggens befriare
Skrivet av Kavakava83:

Är det inte Svea Rike 2?

Exakt! Svea Rike II! Så sjukt bra det var!!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Hotline Miami

Medlem

Codename Eagle, Battlefield 1942, Battlefield 2, Battlefield Bad Company 2.

World In Conflict

Ghost Recon Advance Warfighter 1-2 (PC)

Hotline Miami

GTR2

Minecraft

Bubblare: Ground Control 1-2, Magicka, Chronicles of Riddick Escape from Butcher Bay, Penumbra, Amnesia, Teardown, Mirrors Edge, Pinball Dreams/Illusions, Ignition.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Ground Control, It Takes Two eller Amnesia: The Dark Descent skulle jag rösta på.

Lutar mest åt Ground Control.

Ground Control utan tvekan! Ett spel man har haft mycket glädje med genom åren. 😀


signatur

Can it wait for a bit? I'm in the middle of some calibrations.

Medlem

Otroligt många bra spel utvecklade i Sverige. Mina personliga favoriter:

Ground Control. Var helt blown away av det när det kom. Minns fortfarande hur snygg jag tyckte sanden var.

Ignition. Fy fanken va skoj ett gäng kompisar hade med det. Split screen PC

Något BF så klart…

Backpacker. Riktigt spännande att resa runt i världen när man var ung.

Medlem

Just Cause .. whatever serien !

Skriv svar