Diskutera - Bästa svenska spelet är..?

Medlem
Skrivet av TryNotDo:

It takes two, jag är partial för COOP dock. Little nightmares från min hemstad är en god tvåa.

Jag håller med eftersom vi spelade dom tillsammans (vi är bröder)

Får lägga till "Hellfront; Honeymoon" som vi har spelat såpass mycket att vi har första platsen på samtliga banor i coop

Finns många bra Svenska spel, ground control som nämnts var ett av de tidigare som jag spelade som var riktigt bra. Mirrors edge var ett annat som var bra och annorlunda.

Helt enkelt vi är bra på spel i Sverige, många blir populära och säljer i massor och ännu fler får en liten men trogen kult-following och det är kul!

/A

Medlem
Medlem

Battlefield 2 utan att tveka.

Medlem

Stellaris, Crusader Kings (2-3), EUIV... nä kan inte välja, finns många bra svenska spel.

eld
Medlem
Skrivet av Maysay:

Jo så är det väl. Men tänker lite på bolag som t.ex Embracer. Ger ut många spel och är svenskt, men sedan kan spelet ha utvecklats i något annat land av en understudio. Kan vara lite krångligt.

Men men... Skulle nog rösta på Minecraft. Ett av Sveriges största spel. Gillar det mycket också.

Precis, helt plötsligt säger vi att embracer köpta spel och studios är svenska, men när en amerikanskt ägd studio släpper sitt nya Battlefield spel så säger vi fortfarande att det är svenskt.

Men många här använder sig av "svenskutvecklat spel" vilket beskriver det bra

Medlem

Jag trodde att Steamworld Dig 2 skulle få mer kärlek, men där bedrog jag mig allt

Håller även det sorgligt förbisedda peka-och-klicka-äventyret The Journey Down högt.

Medlem

it takes two. Aldrig haft så kul med frugan eller kidsen som i detta spel. måste ha på allas lista då det gäller coop

Medlem

Mjo, It Takes Two är rätt svårslaget. Tanten och jag är på våran andra genomspelning i helgen.

Medlem

Jag kan inte välja men när jag läser tråden känns det som att Starbreeze är bortglömt.

Jag tycker Riddick chronicles, The Darkness och till och med Syndicate är fantastiska spel!

Crusader Kings II antagligen.

Men fuck it, Säger även Mysteriet på Greveholm och Jönssonligan och jakten på Mjölner och alla andra sköna PC-spel vi barn fick njuta av på 90-talet.:D


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Battlefield 2 helt enkelt! Karkand


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Medlem
Medlem

Satisfactory <3

Medlem

World in Conflict. Sjukt bra RTS. Asbra grafik för sin tid (fortfarande rätt nice ändå). Gillade singleplayerdelen starkt. Varierande och medryckande.

Medlem
Skrivet av ratdeath:

Pinball Dreams!

Borde göras en remaster på!

Medlem

BF3 och Minecraft

Medlem

Battlefield 2.

Och så allt som Paradox gör. Europa Universalis, Crusader Kings, Stellaris och Hearts of Iron. Världens bästa strategispel.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

För min del så är det nog första Mirror's Edge, då det utan tvekan är det svenskutvecklade spel jag har spenderat mest timmar med.

Men gillar även Pinball Dreams/Fantasies/Illusions, Motorhead, The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, dom nyare Wolfenstein-spelen, Brothers: A Tale of Two Sons, A Way Out och It Takes Two.

EDIT: Just det, Richard Rally Burns från 2004 utvecklades av Warthogs svenska studio i Helsingborg. Fantastiskt bra rallyspel.

This. Tycker att Mirror's Edge är mer än bara bästa svenska spel. Det är världens bästa spel genom tiderna, punkt.

Med det sagt finns det massviss av bra svenska spel, många som nämnts här redan!

Medlem

Battlefield 3.
Visst bf2 är kärt, men ställer man dem mot varandra så vinner BF3 i det mesta. Seriens peak imo


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Wolfenstein: The New Order

Skribent

Hotline Miami, skulle jag nog säga.

Men ska det vara något med svensktema så var ju Year Walk en riktigt atmosfärisk folksaga i spelform.
Andra sköna bubblare är ju Pinball Fantasies, Ignition och, förstås, det legendariska textäventyret Stugan.

Medlem

Kanske inte det allra bästa men en bortglömd pärla är helt klart Chronicles of Riddick 🙂

Norrland så klart bättre blir det inte

https://youtu.be/zAq74xXeLJg


signatur

New life, New hope

Skribent
Skrivet av kalle.lindestrom:

Norrland så klart bättre blir det inte

https://youtu.be/zAq74xXeLJg

Det är underbart.

Skribent
Skrivet av Lepr:

Kanske inte det allra bästa men en bortglömd pärla är helt klart Chronicles of Riddick 🙂

Jag försökte spela det för inte så längesedan, men fick det inte att fungera alls. Varken med eller utan moddar/patchar som ska få det att funka på moderna datorer.

Medlem

Auto Destruct!


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Det är många svenska spel jag inte har spelat men skulle nog säga warhammer Vermintide 2.

Medlem

Fest i Mumindalen!

Riddick Escape From Butcher Bay, Mirror's Edge, Mysteriet på Greveholm, Myulk samt Backpacker 1 och 2 ligger dock tätt efter. 😝

Det finns så många grymma svenskutvecklade spel så det är ju omöjligt att välja ut endast ett.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag försökte spela det för inte så längesedan, men fick det inte att fungera alls. Varken med eller utan moddar/patchar som ska få det att funka på moderna datorer.

2004-versionen kan va lite meckigt att få igång precis som du säger, så testa den nyare versionen som också innehåller Assault on Dark Athena, den borde funka felfritt.
Inte lika bra som originalet då det är ganska buggigt med ljudet b.l.a...

Skriv svar