Öga för Öga

Medlem
Öga för Öga

signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Inaktiv

Jag vet inte. det beror på om han verkligen ångrar det han gjorde. fast på ett sätt förtjänar han det men samtidigt så är hon lika elak som utsätter honom för samma sak.

Förvrring.....

00a
Medlem

hon är inte mycket bättre än mannen som överföll henne om hon gör samma sak...

Medlem

extremt intresant domstols beslut..
vet inte vad jag tycker och känner. men ett intresse av domen och hennes vilja gör att fallet är välldigt intresant att följa, på något bizzart vis.


signatur

R.I.P The_maxx

Avstängd
Skrivet av Joel1992:

hon är inte mycket bättre än mannen som överföll henne om hon gör samma sak...

Sant. Egentligen är det rätt åt honom, men hon sänker bara sig själv till hans nivå.

Medlem

Rent moraliskt är jag inte helt emot öga för öga systemet, men staten ska inte syssla med sånt då det antagligen skapar ofantligt många problem.

Hur ska den här personen kunna jobba nu utan syn. Om dom inte sätter honom i fängelset för resten av livet så får han gå på bidrag eller ligga i rännstenen.

Medlem

det enda hon visar är att hon är gjord av samma skrot och korn som mannen, de förtjänar att vara blinda båda två. tragiskt att se hur iran gått bakåt sedan shahens tid.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag kanske är ensam om det (verkar så) men jag kan verkligen inte jämställa hans anledningar till handlingen med hennes.
Som sa kort och gott nej (flera gånger, han verkade vara en trög jävel redan där...) på hans frierier, hennes hämnd baseras ju på att ha fått syra kastat i ansiktet (p.g.a. något så löjligt som att säga nej till att bli tvångsgift med en trög jävel)

Sen tycker jag det är fel och lite sjukt av en stat att gå med på hämnd, vare sig det är skönt eller inte för offret så gynnar eller skyddar det inte samhället, vilket staten ska vara till för.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

The Nerdinator har talat och han tycker att det var rätt. I en stat som Iran där kvinnan behandlas som shit så är det ganska mysko.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

det är absolut rätt!
detta tragiska fenomet är jävligt vanligt i iran, att kvinnor inte ska kunna få vara självständiga och blir attackerade.. ännu värre med syra och får hela sitt yttre förstört. vad hände med det inre då? ni har själv sett bilderna, hur fan tror ni hon mår? psykiskt, fysiskt, mentalt?

tänk in er själva i hennes position

Bibeln säger själv ett öga för öga, jag är inte religiös men det mentalitetet är nåt jag verkligen står för

hwergelmer om vi säger så här, jag tar och misshandlar dig så du blir fysiskt invalid och hela ditt liv rasar samman efter det förlorar vänner för dem inte vill hänga med någon som är invalid, din flickvän lämnar dig osv osv, vad vill du ska hända mig? är det lugnt för dig om jag sitter inne 10 år? mår du inte bättre om samma sak händer mig, du får din hämnd? skulle det inte kännas bra att få kunna ge tillbaka och förstöra mitt liv som jag förstört ditt

jag säger inte att man ska ta och kräva ut sin hämnd för småsaker, men när det är sånt här så är det fan i mig rätt!

Medlem

jag tycker det nästan är helt korrekt, förutom att dom ska droga han så att han inte känner något.

tycker han ska få känna på exakt samma hon fick, det är inte mer än rätt


signatur

"What do a PC and an air conditioner have in common?"
"They both stop working if you open Windows!"

Medlem

Men om vi lämnar moralen åt sidan, hur ska han kunna jobba som blind? Ska staten ge honom bidrag för resten av livet?

Medlem
Skrivet av ghoül:

Bibeln säger själv ett öga för öga, jag är inte religiös men det mentalitetet är nåt jag verkligen står för

Om man slutar läsa efter GT så antar jag att det är sant, men att "vända andra kinden till" kommer också från Bibeln. Öga för öga-mentaliteten passar bäst i djurriket eller på bioduken.

Jag kan förstå att hon vill ge igen, sargad både kroppsligt och mentalt för resten av livet - men att sänka sig till hans nivå på det här viset vinner hon inga sympatipoäng på...


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av ghoül:

hwergelmer om vi säger så här, jag tar och misshandlar dig så du blir fysiskt invalid och hela ditt liv rasar samman efter det förlorar vänner för dem inte vill hänga med någon som är invalid, din flickvän lämnar dig osv osv, vad vill du ska hända mig? är det lugnt för dig om jag sitter inne 10 år? mår du inte bättre om samma sak händer mig, du får din hämnd? skulle det inte kännas bra att få kunna ge tillbaka och förstöra mitt liv som jag förstört ditt

om någon kastade syra i ansiktet på mig vore ju självklart min första instinkt att skada den personen så mycket som det bara vore möjligt. det är dock en avgrundslik skillnad på att reflexmässigt försöka skada sin fiende, och att flera månader (år?) senare utkräva sin hämnd. att dessutom rättsväsendet, vars uppgift är att ge en objektiv dom utan inflytande av känslor, subventionerar detta är osmakligt.

jag kan förstå att man tycker att han förtjänar vad han får. det är däremot inte alls samma sak som att stödja den här typen av "rättsväsende".

jag skulle tex tycka att det vore ganska komiskt om den här mannen dog i en olycka, men jag skulle aldrig skriva under den där domen, eller verkställa den.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

evh
Medlem

Helt rätt imo. Dessutom lär han inte känna av smärtan heller.


signatur

What Seems To Be The Officer Problem? Randy Marsh

Medlem
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av ghoül:

Bibeln säger själv ett öga för öga, jag är inte religiös men det mentalitetet är nåt jag verkligen står för

Om man slutar läsa efter GT så antar jag att det är sant, men att "vända andra kinden till" kommer också från Bibeln. Öga för öga-mentaliteten passar bäst i djurriket eller på bioduken.

Jag kan förstå att hon vill ge igen, sargad både kroppsligt och mentalt för resten av livet - men att sänka sig till hans nivå på det här viset vinner hon inga sympatipoäng på...

GT?

att vända andra kinden till lades till i nya testamentet.. så jag vet inte riktigt hur man kan ta det som ett motargument om man nu lever under bibelns regler som tydligen förändras varje generation

och tillslut så är det kanske endå ingen som bryr sig om en förutom kanske familjen.. så varför ska man samla på sig sympatipoäng från folk? vad har man på att tjäna på det, absolut ingeting utan du förlorar bara på det i längden, folk kanske tycker synd om en en stund sedan glömmer dem bort dig och fortsätter sina egna liv medans du lever i misär, och du har fortfarande livet förstört medans idioten som gjort allt lever och kanske har det bra

och om vi säger han ångrat sig? är det rätt endå.. ja för varje aktion har en konsekvens

tror jag dem flesta hade agerat och tänkt i mina personliga tankar om dem själva blivit utsatta
känns som vissa här menar att man ska ta emot skit utan att ge tillbaks för det är det rätta sättet..

Medlem

En straffskala baserad på hämnd är inget att sträva efter. Givetvis ska åtgärder vidtagas vid brott men inte på det här sättet. Inte för att jag på något sätt sympatiserar med gärningsmannen men att utsätta denne för en så barbarisk bestraffning känns inte rätt. Man sjunker bara till samma låga nivå som brottslingen själv.

Jag kan i och för sig förstå offret. Om jag själv råkat ut får något liknande hade jag med all säkerhet velat se den skyldige lida alla helvetets kval. Men man måste skilja det personliga hämndbegäret från syftet och resultat av den dom som utdelas. I ett civiliserat samhälle finns ingen plats för ett brutalt rätsväsen som agerar efter primala känslor.

Medlem
Skrivet av ghoül:

GT?

att vända andra kinden till lades till i nya testamentet.. så jag vet inte riktigt hur man kan ta det som ett motargument om man nu lever under bibelns regler som tydligen förändras varje generation

Gamla Testamentet, den del av bibeln som kristendomen ärvt av judarna - feat. den hämndlystna rumpsparkande Guden, rekommenderad från 15 år.

Annars tycker jag Hwergelmer sa det bäst. Jag har full förståelse för hur hon känner, och skulle hon ge sig ut på ett hollywoodmässigt killing-spree där hon hämnas på alla de oförrätter som hon utsatts för, så skulle jag gladeligen se åt ett annat håll - men det blir ganska olustigt när staten går in och bestämmer vilka bestialiska hämndaktioner som är lämpliga.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Grymt svårt moraliskt dilemma. Samtidigt som man inte önskar människor illa så har den här personen egentligen förbrukat sin mänsklighet och frihet. Det personen har gjort är oförlåtligt.
Fängelse livet ut hade dock kanske varit lättare för oss att acceptera?

Medlem

Men saken återstår, staten är till för att skydda samhället, och en form av skydd är att låsa bort kriminella, inte att godkänna och möjliggöra hämndaktioner.

Vidrigt gjort av deras rättssystem, sen kan man visst förstå henne, finns säkerligen miljontals människor världen runt som gärna skulle slå sönder knäskålarna på diverse kriminella som helt eller delvis förstört deras liv - men hur civiliserat samhälle skulle vi ha om staten ordnade upp hämndmöten hela tiden, och hur mycket skulle dels det kosta, samt hur mycket skulle inte den kriminella kosta samhället "the years to come"!?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

00a
Medlem

Men frågan är den vad man får ut av hämnd. visst det känns skönt att att han inte kommer undan ostraffad, men vad tjänar hon på det. Hon får inte direkt synen tillbaka, Hon tjänar inget på det! det är snarare motsatsen, hon sänker sig till mannens nivå. hon förlorar mer på det än vad hon tjänar. livstidsfängelse känns som ett bättre alternativ.

Medlem

Skönt att se att vi är ett civiliserat släkte nuförtiden.


signatur
Medlem
Skrivet av Joel1992:

Men frågan är den vad man får ut av hämnd. visst det känns skönt att att han inte kommer undan ostraffad, men vad tjänar hon på det. Hon får inte direkt synen tillbaka, Hon tjänar inget på det! det är snarare motsatsen, hon sänker sig till mannens nivå. hon förlorar mer på det än vad hon tjänar. livstidsfängelse känns som ett bättre alternativ.

Visst tjänar hon på det. Hon kan äntligen släppa tanken om hämnd och veta att innan hon dör så han personen fått lida. Om hon sedan resten av livet får bära med sig skuld för det hon gjort är en annan femma.

Hur världen hade varit utan dessa kriminella? Ptja... kanske bättre. Idag skyddar vi dem istället med "mänskliga rättigheter" som de själva egentligen totalt skiter i. Så länge deras ego är tillfredsställt så är allt OK så att säga.

Medlem

Då kanske andra lär sig att man inte kan kasta syra på folk hur som helst utan att få tillbaka syran i ögonen.

Jag tycker att hon ska få sin hämnd.


signatur

Rawr

Inaktiv

Karln är ju hjärntvättad till handlingen å ena sidan.
Det positiva skulle eventuellt kunna vara att "kulturen" med syraattacker får sig en tankeställare. Skulle dock inte förvåna mig om de då istället hittar på något mer raffinerat ..... och det ständiga dilemmat ... hur många finns det kvar om man åtgärdar en + det föds fler i kvadrerande hastighet Någonstans ändå bra med en dom till kvinnans fördel. Dock sysslar domstolen i detta fall med tortyr.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Fy fan. Vilken jävla tur att man bor i sverige. Sjuka handlingar och sjuka system som tillåter "vedergällningar". Kvinnor i flera fall behandlas så illa i arabvärlden så man mår illa av bara tanken.

Men jag kan samtidigt inte stödja dessa metoder, lika lite som jag kan stödja dödsstraff.

Jag kan däremot förstå känslorna i sammanhanget. Hat föder hat och känslan av att hämd är tillfredställande tillhör människans natur.

Men vi måste hejda oss.

Medlem

Jag tror hon kommer se fram emot (*fniss* ordvits) ett gigantiskt antiklimax.

droppar syran på en nerdrogad fasthållen man... jaha, det var det, vad nu?...
(Förutom att han också kommer kosta samhället en massa pengar)

Skulle vilja se någon seriöst försöka rättsfärdiga att staten ska godkänna och tillgodose hämndaktioner istället för att skydda dess medborgare.

ostmjuk hamster: Du har inte varit i ett Iranskt fängelse va?
Och förövrigt, handlar fängelse om att enbart straffa/förpesta en människan liv, eller att försöka få han eller henne tillbaka ut i samhället som en fungerande människa?
(Och i just det här fallet så finns det säkerligen tusentals med Iranier som står på killens sida och ser det som hans rätt att kasta syra på en kvinna som är så "uppkäftig" att hon motsäger sig att tvingas gifta sig med en människa hon inte vill gifta sig med)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Religion 2009 kan gå och skjuta sig själv.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Avstängd

Om NT:
http://www.bibelsajten.nu/visaArtikel.asp?id=150

Allt Jesus säger grundar han på Lagen i GT. Han använder bara andra ord och ger oss ett nytt perspektiv på det. Hela grejen om öga för öga, tand för tand belyser Jesus på ett enastående sätt i följande verser:

Skrivet av Joh 8:1-11:

Jesus frikänner en kvinna som begått äktenskapsbrott
1Jesus återvände till Oljeberget,

2men redan tidigt nästa morgon var han tillbaka i templet. Snart samlades en stor skara människor, och han satte sig ner och samtalade med dem.

3Medan han talade kom de judiska ledarna och fariseerna släpande med en kvinna, som varit otrogen i sitt äktenskap, och de ställde henne framför den nyfikna folkhopen.

4Mästare, sa de till Jesus, den här kvinnan har varit otrogen. Vi tog henne på bar gärning.

5Moses lag säger att vi ska döda henne. Vad säger du?

6De försökte få honom att säga något som de kunde använda mot honom, men Jesus böjde sig ner och skrev i sanden med fingret.

7Men de fortsatte att kräva ett svar, och då reste han sig upp igen och sa: Sätt igång och kasta sten på henne. Men den av er som aldrig har syndat ska kasta den första stenen.

8Sedan böjde han sig ner och fortsatte att skriva i sanden.

9Och de judiska ledarna smög sig bort en efter en, och de äldre av dem gick först. Till slut var Jesus ensam med kvinnan.

10Då reste sig Jesus igen och sa till henne: Var är de som anklagar dig? Var det ingen av dem som dömde dig?

11Nej, herre, svarade hon. Då sa Jesus: Det gör inte jag heller. Gå, och synda inte mer.

Dessa två texter tycker jag förklarar sambandet mycket väl.

Om hämnd:

"Hämnden är ljuv", brukar man säga, men jag tror inte på det. Hämnden är inte alls ljuv. Hämnden kan inte få tillbaka hennes ansikte eller syn. Hennes hämnd kommer troligen inte att ge något annat än att hon mår dåligt över det. Nej, förlåtelsen är ljuv. Det absolut bästa sättet att komma över en oförrätt är att förlåta förövaren. Det ger sinnesfrid och man kan samtidigt veta att man inte gjort något fel. Då kan man äntligen släppa det hemska.
Om man däremot går och tänker på hämnd så ältar man hela tiden händelsen i minnet och det blir inte direkt bättre av det.

Medlem

EliasN: helvete heller att jag någonsin skulle förlåta en idiot som attackerade mig med syra och gjorde mig blind.

tror inte hon skulle göra det heller.


signatur

Rawr

12
Skriv svar