Är det bara jag som saknar optisk ljudutgång på "current-gen" konsolerna?

Medlem
Är det bara jag som saknar optisk ljudutgång på "current-gen" konsolerna?

Efter att köpt på min en Nintendo Switch som jag ofta använder inkopplad i en datormonitor så började jag kolla på möjlighen att koppla in min DAC+AMP för att slippa köra mina airpods som ibland inte riktigt har batteritid nog utan att ta paus för laddning.

Att denna apparat saknar optisk ljudutgång kan man delvis ha förståelse för då den till mångt och mycket är en bärbar historia.
Men att ALLA current-gen konsoler skulle sakna detta var för mig helt otroligt. Efter att alltid använt denna på min PS4 var detta för mig otroligt att man helt sonica valt att skippa den utan vettig ersättning.

Alla konsoler har dock en implementation av ljud via USB, och det är här det går riktigt fel då man valt att stanna på UAC1 (USB Audio Class 1), en standard som alla lite vettigare DACar, recivers etc valt att överge för UAC2 alt. UAC3 för flera år sedan. Vilket gör att dessa inte går att nyttja på något sätt utan extra hårdvara där emellan.

Kanske är det så att en allt för stor majoritet nyttjar konsolen via hdmi genom en reciver, till tvn och förlitar sig på ARC, eller kör trådlösa hörlurar. Jag är kanske helt enkelt gammaldags och lite ensam i saknaden efter alternativa ljudutgångar på dagens konsoller.

Oavsett skönt att få skriva av sig även om mottagaren är en server i ett gömt utrymme någonstans.
Rant over.

Har dock en enkel lösning för mig och min switch som ligger och väntar på posten så jag kan fortsätta i mina gamla spår med DAC/AMP och trådade hörlurar framför en datamonitor ^^

Medlem

Ja jag saknar det. Nu går ljudet via HDMI kabeln till TV'n som sen skickar ljudet via blåtand till högtalarna...
Kan säkert dra en kabel mellan högtalarna och TV'n men orkar inte böka.

Medlem

99% av alla förstärkare har ju hdmi idag så ser det inte som något problem. I de fall de inte har det har oftast moderna TVs passthrough osv. Inget jag saknar helt enkelt.

Medlem

Svarade att jag inte kunde bry mig mindre för att jag inte ens förstod ett enda ord av vad du ville ha sagt, så oinsatt är jag när det kommer till ljudteknik

Medlem
Skrivet av Kalliban:

99% av alla förstärkare har ju hdmi idag så ser det inte som något problem. I de fall de inte har det har oftast moderna TVs passthrough osv. Inget jag saknar helt enkelt.

Det är väl kanske så majoriteten spelar.

Dock något som saknas på alla(?) DACar, så alla som använder vettiga förstärkare för hörlurar är de som blir drabbade.
(spelar på monitor istället för tv, etc.)

Medlem

Jag hade velat ha optisk ut ja... Kör själv en ASTRO hdmi adapter för att kunna koppla min förstärkare med ps5. Två hdmi i ps5 hade kunnat lösa det med: en hdmi till projektor och en till förstärkare.

Medlem

Specifikt Switchen gör något riktigt konstigt med sin ljudhantering och jag fick aldrig 5.1 passthrough över HDMI genom min LG CX att fungera med den, så jag blev tvungen att koppla Switchen till en av HDMI-ingångarna på min soundbar i stället. Annars har jag aldrig tyckt att det är några problem, eARC är så otroligt smidigt och nu när högupplöst ljud är en grej (Atmos) så behöver man väl bandbredden från HDMI ändå.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Men testa att köra optisk kabel genom tvn istället om det finns en sån. Så overridar den ljudet genom alla konsoler som är kopplade via HDMI till tvn.
Jag körde förut en audio mixer via PS4 så att optisk kabel gick från PS4 till den och sedan HDMI till pc för att kunna köra både discord och PS-ljudet i samma lurar och rundgå att det inte fanns discord på ps4.
Men sedan när PS5 kom så vart jag först upprörd att den saknade optisk utgång men efter lite googlande så kopplade jag över den optiska kabeln till min TV istället vilket löste mitt problem.

Medlem

Så fort jag vart iväg till lokala postkontoret ska jag visa min billiga lösning som fungerar för alla dagens konsoller.
Simpel och smidig att hantera.

Medlem

Själv kör jag HDMI till TV'n, och sen ljudet via TV'n till förstärkaren via optisk. Men ja, det blir ju svårt när man kör på monitor utan ljudhantering.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Cerb:

Det är väl kanske så majoriteten spelar.

Dock något som saknas på alla(?) DACar, så alla som använder vettiga förstärkare för hörlurar är de som blir drabbade.
(spelar på monitor istället för tv, etc.)

Ah, men om man kör med monitor och lurar är man nog en del av en väldigt liten minoritet tror jag. Konsolerna är ju ändå gjorda för att kopplas in i en TV. Och kör man till en TV kan man ju alltid koppla in lurarna där, det borde väl funka med TVns passthrough till DACen i så fall?

Medlem

Jag saknar det verkligen. Började upptäcka bättre ljud i samband med att jag köpte mitt series x och ville satsa på bättre hörlurar. Upptäckte vilken skillnad det gör med bra ljud och snöade in mer på det. Köpte en blaster x g6 dac/amp och ett par bättre hörlurar (fostex t50rp mk3), det är sån enorm skillnad mot vad jag har haft tidigare och jag älskar dem när jag kör på pc eller lyssnar på musik via tidal. Däremot orkar inte handkontrollen driva dem.

Jag lyckas få till ljudet via optisk utgång från tv till g6, men det vore mycket smidigare om xboxen hade optisk ut och stöttade tredjepartsprodukter, då hade min modmic funkat med.

Bra ljud gör ju så sjukt mycket för inlevelsen. Battlefield med bra hörlurar med tryck i är fenomenalt, särskilt 4 och 1 har otroligt bra ljud.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ah, men om man kör med monitor och lurar är man nog en del av en väldigt liten minoritet tror jag. Konsolerna är ju ändå gjorda för att kopplas in i en TV. Och kör man till en TV kan man ju alltid koppla in lurarna där, det borde väl funka med TVns passthrough till DACen i så fall?

Jo, jag inser att jag nog är i minoritet som helst spelar på en monitor.

Absolut fungerar det bra om man kör med en tv emellan.

Tycker dock fortfarande det är ganska intressant att man nu valt att skippa dylik utgång, och implementera en föråldrad version av UAC.

PS4 Pro har alla utgångar och så mycket har inte hänt på tv fronten sedan dess om vi bara ser till tillgängliga ingångar.

KoP
Medlem

Använder den optiska utgången ifrån tv'n. Alla apparater är ju ändå kopplade till tv'n via hdmi så känns ganska poänglöst att dra en massa optiska kablar ifrån varenda mackapär (om det nu hade varit möjligt).

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Svarade att jag inte kunde bry mig mindre för att jag inte ens förstod ett enda ord av vad du ville ha sagt, så oinsatt är jag när det kommer till ljudteknik

Samma här, fattar halv sju av det där. Vet att det finns optiska kontakter på vissa ljudkort, men har aldrig sett något att ansluta dit, känner att behovet för mig att springa på Bang & Olufsen är ganska noll.

Medlem

inte ens tänkt på. Däremot samsungs svek att ta bort ljudutgången på s21an kan få mig att gnissla tänder.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Ja, det är otroligt snålt.
Det går inte att ersätta optisk ut med HDMI rakt av.
Om man exempelvis har en TV äldre än runt 2018 så går det inte att välja att TV'n ej skall processa ljudet innan det går vidare till en separat 5.1 förstärkare via TV'ns optiska utgång.

Det innebär att signalen som är ren 5.1 blir behandlad till 2.0 i TV'n innan det går vidare till förstärkaren som i sin tur skall emulera tillbaka ljudet till ett försök till 5.1, vilket inte alls blir bra.

Nej, bara dumsnålt från konsoltillverkarna.
Optisk ut skall ALLTID finnas.

Medlem

Ja det är lite irriterande.
Jag har mina konsoler stående på en hylla för sig själva.
Man har anpassat för dom som spelar på en TV och har konsolen i närheten.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kalliban:

99% av alla förstärkare har ju hdmi idag så ser det inte som något problem. I de fall de inte har det har oftast moderna TVs passthrough osv. Inget jag saknar helt enkelt.

Just det scenariot du beskriver är oftare tvärt om än man kan tro.
Tittar man på exempelvis Logitech Z-906, Z-5500 osv. som är väldigt vanliga ljudpaket så har de optisk in med 5.1, men inte HDMI.
Även soundbars brukar sakna HDMI.
Dessutom så är det endast TV's från ca 2018 och framåt som är möjliga med passthrough. Äldre apparater behandlar ljudsignalen till 2.0 innan eventuell förstärkare sedan får emulera upp det till 5.1 igen från TV'n.

Finns inget försvar att ta bort optisk ut. Kan inte kosta mycket för tillverkarna att ha det kvar.

Jobbar med data

Jag saknar optiskt utgång på min PS5 då jag inte har en 4K 120hz receiver ännu, vilket gör att jag måste koppla in den direkt i TV-apparaten för bästa bild. Därefter går ljudet i form av Dolby Digital ner till receivern via ARC. Fungerar utmärkt med spel, men inte vid film.

Tidigare gick PS4 Pro's optiska kabel till receivern för att få stöd för Dolby Digital och DTS. DTS kan inte skickas över HDMI med ARC. eARC ska kunna göra det, men det är inget TV-apparaten eller receivern klarar av.

Inväntar tills VRR har mognat lite, då löser jag problem med ytterligare ett inköp.

Medlem

Jag saknar analoga ljudutgångar...😁

Medlem

kör trådlösa lurar till allt numera. steelseries arctis pro (datorn/tvn), sony wh-1000xm4 (luren, nintendo switchen) och sony pulse 3d (ps5). grannarna måste tro att jag dött eller nåt.

iaf, därav "kunde inte bry mig mindre". så sjukt mycket bekvämare att kunna blåsa på hur högt man vill dygnet runt, och dessutom inte behöva pausa så fort man ska gå iväg och göra nåt, eftersom ljudet fortsätter att spela i lurarna oavsett om jag går ut i köket, går på muggen eller går och hänger tvätt mitt i.

Medlem

Så här ser min lösning för "problemet" ut.

En PCM2704 krets med s/pdif coaxial och optisk utgång + 3,5mm stereo om man vill nyttja den som DAC. (fungerar sådär som dac)

Kopplas enkelt in i USB-porten på valfri modern konsol och nyttjar då UAC1 för ljudöverföringen som sedan skickas vidare till valfri källa coaxialt eller optiskt.

Man är dock begränsad till stödet hos UAC1 dvs. 24-bit/96kHz.

(joycon för referens)

Så nu kan jag spela vidare på min monitor med mina föredragna lurar.
(Dock lite tråkigt att det krävs, iom att en UAC2 implementation hos konsolerna hade eliminerat behovet.)

Totalt kostnad 108kr inkl. frakt.

Medlem

Bör de inte stå på nuvarande konsoler? Eftersom jag tror inte många vet vad som kommer på next-gen konsolerna om dom ens kommer

Medlem
Skrivet av Busko:

Bör de inte stå på nuvarande konsoler? Eftersom jag tror inte många vet vad som kommer på next-gen konsolerna om dom ens kommer

xD

Jobbar med data

Intressant lösning @Cerb, jag har lustigt nog samma enhet till en Raspberry PI utan att tänka på att kunna använda den till PS5. Jag tittade på en HDMI extractor för att ta ut ljudet den vägen som en mellanlandning innan receiver-byte.

Gnällkuk
Skrivet av Cerb:

Så här ser min lösning för "problemet" ut.

En PCM2704 krets med s/pdif coaxial och optisk utgång + 3,5mm stereo om man vill nyttja den som DAC. (fungerar sådär som dac)

Kopplas enkelt in i USB-porten på valfri modern konsol och nyttjar då UAC1 för ljudöverföringen som sedan skickas vidare till valfri källa coaxialt eller optiskt.

Man är dock begränsad till stödet hos UAC1 dvs. 24-bit/96kHz.

(joycon för referens)
https://imgur.com/fjhBDBy.jpg

https://imgur.com/TH0ng6n.jpg

Så nu kan jag spela vidare på min monitor med mina föredragna lurar.
(Dock lite tråkigt att det krävs, iom att en UAC2 implementation hos konsolerna har eliminerat behovet.)

Totalt kostnad 108kr inkl. frakt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag beställde min från Amazon då frakttiden var 2dagar och gratis. (Bara söka på PCM2704)
Finns dock att köpa från massvis av källor.

Skribent

Har eARC på både tv & receiver. Fungerar ypperligt med att få te.x Dolby Atmos från utvalda spel på XSX. Jag kan däremot hålla med att om den optiska utgången hade fått vara kvar. Då många använder den.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Saknar det inte, men då kör jag alla externa grejjer, PS5, XBOX Series X, Chromecast med Google TV, kopplade via HDMI till TV, och sedan TV -> Optisk till min ena Devialet Phantom som i sin tur kör ethernet till högtalare 2. Hade jag inte kunnat köra så, hade jag nog inte varit så nöjd förvisso.

Ganska nöjd med att slippa alla sladdar jag tidigare hade kopplade till att + förstärkare och massa högtalare

Kan väl iof säga att jag avskyr HDMI-kontakten i sig, urdåligt utformad!

12
Skriv svar