Franska statsanställda förbjuds att använda engelska spelord

Robot
Franska statsanställda förbjuds att använda engelska spelord

Ånga? Epos-spel? Ge dina förslag på försvenskningar!

#le-spel


Medlem

- Vad ska du bli när du blir stor?

- Jag ska bli yrkesmässig strömming på muskelsammandragning.tv!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Tycker mest det är pinsamt att folk prompt måste prata Japanska eller Franska även i internationella sammanhang. Tänker på intervjuer, presentationer osv. Att stå med tolkar på E3 eller behöva undertexta dokumentärer ämnade för en internationell publik. Såg senast en engelsk dokumentär om en flygplanskatastrof, klart franska utredarna pratade franska.

SoL
Medlem

Lite väl drastiskt att förbjuda kan man tycka.. Men, kan hålla med på sätt och vis. I sverige använder vi alldeles för mycket engelska ord. Det är ”coolt” att slänga in lite engelska i meningarna. Ibland kan jag nästan skämmas över att vara svensk när över hälften av våran befolkning vill vara amerikan..

Ambassadör
Xbox

Sacre bleu! Mon baguette c'est magnifique.


signatur

Jump in.

Medlem

Amen shit. Så jävla franskt och så jävla bakåt


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av SoL:

Lite väl drastiskt att förbjuda kan man tycka.. Men, kan hålla med på sätt och vis. I sverige använder vi alldeles för mycket engelska ord. Det är ”coolt” att slänga in lite engelska i meningarna. Ibland kan jag nästan skämmas över att vara svensk när över hälften av våran befolkning vill vara amerikan..

finns inget värre än att se svenskar skrika "AHHMAGAD" varje gång det händer något

Medlem

Pro-gamer - Professionell spelare

Streamer - ?

Cloud gaming - Molnbaserat spelande

Esports - Spelsport/Elektronisk spelsport


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

RHK
Medlem
Skrivet av SoL:

Lite väl drastiskt att förbjuda kan man tycka.. Men, kan hålla med på sätt och vis. I sverige använder vi alldeles för mycket engelska ord. Det är ”coolt” att slänga in lite engelska i meningarna. Ibland kan jag nästan skämmas över att vara svensk när över hälften av våran befolkning vill vara amerikan..

Tror inte de flesta vill vara amerikaner...
Däremot känns det bara löjligt att hålla kvar vid svenska språket som det finns något fint i det.
Lika bra vi låter svenska saker glida över till att bli engelska så blir det mycket lättare med många saker.
Svenska språket är bara en bromskloss.

Medlem
Skrivet av SoL:

Lite väl drastiskt att förbjuda kan man tycka.. Men, kan hålla med på sätt och vis. I sverige använder vi alldeles för mycket engelska ord. Det är ”coolt” att slänga in lite engelska i meningarna. Ibland kan jag nästan skämmas över att vara svensk när över hälften av våran befolkning vill vara amerikan..

Det är så språk utvecklas och förändras. Har varit så under alla tider.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Thane:

Det är så språk utvecklas och förändras. Har varit så under alla tider.

Ja, det är verkligen inget nytt påfund. Svenskan är hårt influerat av bl.a tyska och franska sedan tidigare, det är ju ingen som tänker på det idag.


signatur

Jump in.

eld
Medlem
Skrivet av SoL:

Lite väl drastiskt att förbjuda kan man tycka.. Men, kan hålla med på sätt och vis. I sverige använder vi alldeles för mycket engelska ord. Det är ”coolt” att slänga in lite engelska i meningarna. Ibland kan jag nästan skämmas över att vara svensk när över hälften av våran befolkning vill vara amerikan..

lol

Medlem
Skrivet av RHK:

Tror inte de flesta vill vara amerikaner...
Däremot känns det bara löjligt att hålla kvar vid svenska språket som det finns något fint i det.
Lika bra vi låter svenska saker glida över till att bli engelska så blir det mycket lättare med många saker.
Svenska språket är bara en bromskloss.

Just detta. Vi behöver färre saker som skiljer oss människor åt, inte fler.
Små betydelselösa språk kan dö ut så vi har ett enda språk för en enda människoras.
Franska människor är exceptionellt lätta att bli butthurt.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Pjotor:

- Vad ska du bli när du blir stor?

- Jag ska bli yrkesmässig strömming på muskelsammandragning.tv!

Jag läste det där som Fiskorgasmer? 🧐


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox
Skrivet av BillyJoeBob:

Franska människor är exceptionellt lätta att bli butthurt.

Du menar rumpskadade?


signatur

Jump in.

Medlem

Som sägs i första meningen i artikeln gäller det ju bara franska stadsanställda i arbete, så det är ju inte något som kommer påverka gemene i någon betydande grad. Är ju även helt i linje med den franska staten och språket, så inget överraskande, om inte nytt.

Medlem

Vissa envisas ju med att säga strålspårning här på hemmaplan, så helt oskyldiga är vi inte.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Stephan:

Vissa envisas ju med att säga strålspårning här på hemmaplan, så helt oskyldiga är vi inte.

Det är verkligen vansinnigt fult och krystat.


signatur

Jump in.

Medlem

Herregud, det är helt otroligt vad trångsynta vissa personer är. Kulturell mångfald, någon? Språk är en viktig del av vår identitet och bär på vår historia. Ju fler språk det finns desto fler sätt att uttrycka sig på. Är det verkligen något dåligt?

Människan har varit flerspråkig sedan tidernas begynnelse. Vi skall inte sänka ribban till de få som inte förmår lära sig ett till språk.

Redaktör
Skrivet av Stephan:

Vissa envisas ju med att säga strålspårning här på hemmaplan, så helt oskyldiga är vi inte.

Skrivet av Mortaigne:

Det är verkligen vansinnigt fult och krystat.

Det är väl en sån där grej man säger lite ironiskt, men som sen kan etableras. Så var det med death metal för 30 år sen, man sa "dödsmetall" för att det lät så jäkla fånigt.


signatur
KoP
Medlem

Mossig syn på språk. Språk är något organiskt som utvecklas med tiden då det tillkommer låneord/nya ord samtidigt som gamla ord "fasas ut".

Medlem
Skrivet av RHK:

Tror inte de flesta vill vara amerikaner...
Däremot känns det bara löjligt att hålla kvar vid svenska språket som det finns något fint i det.
Lika bra vi låter svenska saker glida över till att bli engelska så blir det mycket lättare med många saker.
Svenska språket är bara en bromskloss.

Spel blir mycket mer humor i om de skulle varit på svenska

Tex cs
Bomb has been planted

Svenska
Bomben har blivit planterad


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av bondmaster:

Spel blir mycket mer humor i om de skulle varit på svenska

Tex cs
Bomb has been planted

Svenska
Bomben har blivit planterad

Så var det ju med alla spel från Bullfrog, de hade alltid en svensk dubbning. Syndicate Wars var min favorit.

KÄRNGRANAT. PLASMALANS. SATELLITREGN. ÖVERTALARTRON.

Välkommen till den nya epoken. Kom, låt oss ge till kataklysmen!

Medlem

Jag gillar svensk dubbning! Älskade Ratchet & Clank på svenska. Gillar också att Bloodborne och Demon Souls är på svenska, tycker det är synd att inte Elden Ring och Dark Souls 3 va på svenska! Ge mig mer svenska menyer osv. Förövrigt tål jag inte ordet "gaming"

Medlem

Vilket trams!! Språk utvecklas hela tiden, och ja det går fortare nu i och med internet. Men inget att vara rädd för. Det som händer är ju att unga spelare förstår engelska lättare för att orden anglifieras och byts ut. Har märkt att jag själv blir lite förvirrad när jag spelar ett spel helt på Svenska. Hade de anglifierade/svengelska orden funnits i spelet hade det varit lättare att förstå.

Medlem
Skrivet av Danthe:

Herregud, det är helt otroligt vad trångsynta vissa personer är. Kulturell mångfald, någon? Språk är en viktig del av vår identitet och bär på vår historia. Ju fler språk det finns desto fler sätt att uttrycka sig på. Är det verkligen något dåligt?

Människan har varit flerspråkig sedan tidernas begynnelse. Vi skall inte sänka ribban till de få som inte förmår lära sig ett till språk.

Jag kan hålla med om att det är viktigt att värna om kulturell mångfald, fast näe, inte när det gäller språk. Det allra viktigaste vi har är kommunikation, och att kunna göra det med resten av världen utan språkförbistringar skulle vara toppen för mänskligheten. Nu är ju kanske inte esports-terminologi det viktigaste steget på vägen, det kan jag erkänna...

SoL
Medlem

Det är klart det blir mer praktiskt om alla pratar samma språk. För mig handlar det inte bara om språket. Sverige är så influerat av usa. Biden säger hoppa, Magdalena frågar hur högt? Allt från sociala medier till tv program och varumärken har nästlat sig in i våra liv. Så småningom har vi nog mer amerikansk kultur är svensk kultur här. Vi vill heller inte stöta oss med usa eftersom det är världens stormakt. Vi blundar om dom släpper bomber i mellanöstern, vi kommer gå in i krig om dom ber oss. Detta gäller inte bara sverige förstås. Nae nu kanske jag måste ta av mig foliehatten snart..

Medlem

Kan ju tycka det är fånigt. Själv avskyr jag att jobba med svenskt OS. Vill ha engelska, annars är t.ex alla kort-kommandon annorlunda så man kan bli galen.

Språk kommer alltid låna från varandra, har så alltid gjort.

På temat fina svenska översättningar. Från ett systemfel för en herrans massas år sedan, kunde ju inte låta bli att spara

Medlem

Från Streamer till joueur-animateur en direct, vilket straff!

Nog kan dom väl hitta på lite kortare översättningar?

Medlem

Horisont nollgryning

Skriv svar