PS5-tillverkningen på fötter först 2024

Robot
PS5-tillverkningen på fötter först 2024

Rapport beskriver lättnader framöver, men det kommer att ta tid att normalisera försäljningen.

#försäljning, #playstation5


Medlem

Tråkigt, hoppas inte detta innebär att det blir ännu mer fördröjning av spel till den här generationen.
Det behövs ju inte spel för att sälja hårdvaran innan tillverkningen börjar närma sig försäljningstakten.

PS5 Pro känns lååååångt bort, 2026?

Xbox är ju typ redan ikapp i och med Series S. Kanske blir dem istället som tror på generationer framöver:D

Medlem

Jag som ser fram emot en slim, vill inte ha åbäket på tv-bänken…


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tråkigt, hoppas inte detta innebär att det blir ännu mer fördröjning av spel till den här generationen.
Det behövs ju inte spel för att sälja hårdvaran innan tillverkningen börjar närma sig försäljningstakten.

PS5 Pro känns lååååångt bort, 2026?

Xbox är ju typ redan ikapp i och med Series S. Kanske blir dem istället som tror på generationer framöver:D

Ikapp med vad?


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tråkigt, hoppas inte detta innebär att det blir ännu mer fördröjning av spel till den här generationen.
Det behövs ju inte spel för att sälja hårdvaran innan tillverkningen börjar närma sig försäljningstakten.

PS5 Pro känns lååååångt bort, 2026?

Xbox är ju typ redan ikapp i och med Series S. Kanske blir dem istället som tror på generationer framöver:D

TLC hade listat PS5 Pro och New Xbox Series X|S under 2023/24, och det låter rimligt. Trots komponentbrist så tvivlar jag på att vare sig Sony eller Microsoft kan vänta längre än till 2024 med att släppa uppgraderade konsoler för att hänga med utvecklingen. Både PS5 och Series X börjar ju kännas lite utdaterade redan nu, och kommer verkligen vara det 2024.

Medlem
Citat:

...bristen på komponenter, som orsakats både av pandemin och nu senast av Rysslands invasion av Ukraina.

Känns som de hittar nya ursäkter varenda gång. Komponentbristen har väl hållt på ett ganska bra tag och detta kunde man väl förutspå lite gran också i och med bilindustrin, elbilar och hej baberiba! Hur kan det gå såååååå långsamt frammåt???

Medlem

Skulle tippa på PS5 Pro under 2024. Om inte annat släpper väl trycket på den vanliga versionen då.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

TLC hade listat PS5 Pro och New Xbox Series X|S under 2023/24, och det låter rimligt. Trots komponentbrist så tvivlar jag på att vare sig Sony eller Microsoft kan vänta längre än till 2024 med att släppa uppgraderade konsoler för att hänga med utvecklingen. Både PS5 och Series X börjar ju kännas lite utdaterade redan nu, och kommer verkligen vara det 2024.

Utdaterade? I princip alla spel görs för konsoll i första hand, sen portas det till PC.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

TLC hade listat PS5 Pro och New Xbox Series X|S under 2023/24, och det låter rimligt. Trots komponentbrist så tvivlar jag på att vare sig Sony eller Microsoft kan vänta längre än till 2024 med att släppa uppgraderade konsoler för att hänga med utvecklingen. Både PS5 och Series X börjar ju kännas lite utdaterade redan nu, och kommer verkligen vara det 2024.

Utdaterade? En PS5/XBSX är 99e percentilen av hårdvara om du kollar på steam survey.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Utdaterade? En PS5/XBSX är 99e percentilen av hårdvara om du kollar på steam survey.

Vet inte var du får den 99:e percentilen ifrån då minst 1/5 av alla användare sitter på bättre hårdvara än den i PS5 och Series X, och då räknar jag bara med Geforce. Och tittar man på vilka spel som dominerar på Steam så förstår man varför många PC-spelare lirar på sämre hårdvara. CSGO, PUBG och Dota 2 är samtliga väldigt lättdrivna spel med en stor spelarbas i tredje världen, så detta säger ingenting om huruvida dagens konsoler är utdaterade eller inte. Det faktum att det redan görs visuella kompromisser till PS5 och Series X för att kunna upprätthålla en duglig FPS säger en hel del om hur de står sig mot både nuvarande såväl som förra generationens RTX-kort. Och till hösten så är det ju dags för nästa generationens grafikkort, vilket kommer höja ribban rejält.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

TLC hade listat PS5 Pro och New Xbox Series X|S under 2023/24, och det låter rimligt. Trots komponentbrist så tvivlar jag på att vare sig Sony eller Microsoft kan vänta längre än till 2024 med att släppa uppgraderade konsoler för att hänga med utvecklingen. Både PS5 och Series X börjar ju kännas lite utdaterade redan nu, och kommer verkligen vara det 2024.

Det har väll knappt kommit några enkom PS5 och Series X utvecklade spel?
Fick öven intrycket att den där TLC läckan med pro konsoler inte stämmer.
Det kan vara nya revisioner för att få igång produktionen på G men inte med bättre grafkk.
Men vem vet.
Köpte ju för fasen nyss en PS5 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Fatmajk:

Känns som de hittar nya ursäkter varenda gång. Komponentbristen har väl hållt på ett ganska bra tag och detta kunde man väl förutspå lite gran också i och med bilindustrin, elbilar och hej baberiba! Hur kan det gå såååååå långsamt frammåt???

Fast komponentbristen är ju ändå ett faktum oavsett orsak, det är ju inte så att de har ursäkter för att sitta och hålla inne på produktionen. De vill ju sälja konsoler trots allt så de gör nog allt de kan för att försöka få tag på delar. Komponenter är ju i brist lite nu och då i perioder, men sen kommer oftast produktionen igång ingen. Denna gång verkar det dock ha stagnerat vilket ingen nog hade räknat med.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

känns som det är då jag först skaffar en ps5 ändå hehe.

Medlem
Skrivet av miffot:

Ikapp med vad?

Efterfrågan.
Det finns alltså motivation till att ta fram mjukvara för att sälja mer hårdvara(eller prenumerationer).

Skrivet av Bojkott:

TLC hade listat PS5 Pro och New Xbox Series X|S under 2023/24, och det låter rimligt. Trots komponentbrist så tvivlar jag på att vare sig Sony eller Microsoft kan vänta längre än till 2024 med att släppa uppgraderade konsoler för att hänga med utvecklingen. Både PS5 och Series X börjar ju kännas lite utdaterade redan nu, och kommer verkligen vara det 2024.

Som det skrevs tidigare så har det knappt släppts några spel för varken Series eller PS5, så generationen har knappt börjat än. Konsolerna lär ju inte få strecka på benen med optimerad mjukvara förens tidigast nästa år. Vi vet ju inte heller hur väl UE5 kommer rulla på konsolerna. Det är ju ganska långt kvar till första spelet så det kan ske en del optimering.

Finns nästan ingen anledning att släppa Pro redan 2024, går knappt att få tag i hårdvara redan innan och pris/prestanda på komponenter går ju typ kräftgång. PC-komponenter är ju ett skämt just nu med papperlanseringar och över 1,5 år efter lanseringen så ligger korten fortfarande högt över lanseringspris. Till och med en bra bit över 50% dyrare.

Näe, jag tror inte vi får se någon pris/prestanda revolution i höst, i alla fall inte för de som köper kort senare än 5minuter från release. Min vi kan ju alltid hoppas på kryptocrasch.

Medlem

Både PlayStation 5 och Xbox Series används inte helt just nu. Många hästar under huven, speciellt för Xbox Series, som inte kommer till nytta så varken PRO versioner av PlayStation 5 eller Xbox Series Super X/S behövs denna generation.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Vet inte var du får den 99:e percentilen ifrån då minst 1/5 av alla användare sitter på bättre hårdvara än den i PS5 och Series X, och då räknar jag bara med Geforce. Och tittar man på vilka spel som dominerar på Steam så förstår man varför många PC-spelare lirar på sämre hårdvara. CSGO, PUBG och Dota 2 är samtliga väldigt lättdrivna spel med en stor spelarbas i tredje världen, så detta säger ingenting om huruvida dagens konsoler är utdaterade eller inte. Det faktum att det redan görs visuella kompromisser till PS5 och Series X för att kunna upprätthålla en duglig FPS säger en hel del om hur de står sig mot både nuvarande såväl som förra generationens RTX-kort. Och till hösten så är det ju dags för nästa generationens grafikkort, vilket kommer höja ribban rejält.

Spelen säger ingenting om huruvida konsolerna är "utdaterade"? Samtidigt som spelen enligt dig visar att konsolen är utdaterad? Hur ska du ha det?

20% sitter inte på RTX-kapabel hårdvara och grafikkorten är för dyra för att det ska uppstå en tillräcklig kundbas för de novo-utveckling på PC som är en glorifierad konsolportsmaskin.

Själv vet jag inte om jag ska ha kvar min PS5a disc edition. Har använt den väldigt sparsamt och den har helt ärligt inte skänkt mig så mycket glädje som jag trodde att den skulle göra.

Har kommit fram till att jag bara tror jämt att jag ska gilla allting nytt men sedan sitter jag hellre med något gammalt från 90 - tidigt 00 talet istället och trivs lol ^^

Medlem
Skrivet av MiffedStingray0:

Själv vet jag inte om jag ska ha kvar min PS5a disc edition. Har använt den väldigt sparsamt och den har helt ärligt inte skänkt mig så mycket glädje som jag trodde att den skulle göra.

Har kommit fram till att jag bara tror jämt att jag ska gilla allting nytt men sedan sitter jag hellre med något gammalt från 90 - tidigt 00 talet istället och trivs lol ^^

Borde satsat på Steam deck istället?

Som tidigare PS4 Pro ägare så uppskattar jag det nya flytet väldigt mycket. Allt rinner på så väldigt mycket bättre. Har inte köpt några exklusiva spel för generationen, men ska bli trevligt med tillgång till det i och med PS Plus extra när backlogg:en sinar.
God of War, FF16 och PSVR2 kommer bli grymt☺

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast komponentbristen är ju ändå ett faktum oavsett orsak, det är ju inte så att de har ursäkter för att sitta och hålla inne på produktionen. De vill ju sälja konsoler trots allt så de gör nog allt de kan för att försöka få tag på delar. Komponenter är ju i brist lite nu och då i perioder, men sen kommer oftast produktionen igång ingen. Denna gång verkar det dock ha stagnerat vilket ingen nog hade räknat med.

Kan man inte bygga nya fabriker då?

Medlem
Skrivet av kingzla:

Spelen säger ingenting om huruvida konsolerna är "utdaterade"? Samtidigt som spelen enligt dig visar att konsolen är utdaterad? Hur ska du ha det?

20% sitter inte på RTX-kapabel hårdvara och grafikkorten är för dyra för att det ska uppstå en tillräcklig kundbas för de novo-utveckling på PC som är en glorifierad konsolportsmaskin.

Jag säger att de som sitter i tredje världen och spelar 10 år gamla spel på potatisdatorer inte gör dagens konsoler mindre utdaterade bara för att dessa spelare utgör en stor andel på Steam. Korten listade nedan är i klass med eller bättre än dagens konsoler, och utgör sammanlagt 22,63% av användarna på Steam, och detta trots skyhöga priser.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa...

NVIDIA GeForce RTX 2060
4.93%
-0.53%

NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU
2.57%
+0.42%

NVIDIA GeForce RTX 3060
2.11%
-0.29%

NVIDIA GeForce RTX 3070
1.87%
-0.17%

NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER
1.79%
-0.13%

NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
1.50%
+0.01%

NVIDIA GeForce RTX 2070
1.31%
-0.19%

NVIDIA GeForce RTX 3080
1.23%
0.00%

NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER
1.11%
-0.10%

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
0.73%
+0.11%

NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU
0.69%
+0.08%

NVIDIA GeForce RTX 2080 SUPER
0.68%
-0.06%

NVIDIA GeForce RTX 2080
0.60%
-0.07%

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
0.54%
+0.05%

NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti
0.52%
-0.02%

NVIDIA GeForce RTX 3090
0.45%
+0.01%

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag säger att de som sitter i tredje världen och spelar 10 år gamla spel på potatisdatorer inte gör dagens konsoler mindre utdaterade bara för att dessa spelare utgör en stor andel på Steam. Korten listade nedan är i klass med eller bättre än dagens konsoler, och utgör sammanlagt 22,63% av användarna på Steam, och detta trots skyhöga priser.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa...

NVIDIA GeForce RTX 2060
4.93%
-0.53%

NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU
2.57%
+0.42%

NVIDIA GeForce RTX 3060
2.11%
-0.29%

NVIDIA GeForce RTX 3070
1.87%
-0.17%

NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER
1.79%
-0.13%

NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
1.50%
+0.01%

NVIDIA GeForce RTX 2070
1.31%
-0.19%

NVIDIA GeForce RTX 3080
1.23%
0.00%

NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER
1.11%
-0.10%

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
0.73%
+0.11%

NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU
0.69%
+0.08%

NVIDIA GeForce RTX 2080 SUPER
0.68%
-0.06%

NVIDIA GeForce RTX 2080
0.60%
-0.07%

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
0.54%
+0.05%

NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti
0.52%
-0.02%

NVIDIA GeForce RTX 3090
0.45%
+0.01%

PS5 är snabbare än alla i 20-serien utom 2080 Ti, samt laptopkretsarna. Dessutom saknas ramverk och därtill tillräckligt snabb SSD för att matcha lagringsprestanda och funktionalitet.

Vi ska alltså dra slutsatsen att alla som inte sitter på stationära 30-seriekort är utdaterade? De är ju den absolut största kundgruppen? Eller föreställer du dig att det ska lanseras exklusiva spel för 8% av PC-marknaden, som redan är en liten del i sig, som får konsolerna att kännas dammiga och där inställningarna får skruvas ned med några procent för att konsolerna är så hopplöst "utdaterade"?

"And although nothing can match PCs in pure power, consoles have steadily and slowly eroded the dominance of this once undisputed force."

Medlem
Skrivet av kingzla:

PS5 är snabbare än alla i 20-serien utom 2080 Ti, samt laptopkretsarna. Dessutom saknas ramverk och därtill tillräckligt snabb SSD för att matcha lagringsprestanda och funktionalitet.

Vi ska alltså dra slutsatsen att alla som inte sitter på stationära 30-seriekort är utdaterade? De är ju den absolut största kundgruppen? Eller föreställer du dig att det ska lanseras exklusiva spel för 8% av PC-marknaden, som redan är en liten del i sig, som får konsolerna att kännas dammiga och där inställningarna får skruvas ned med några procent för att konsolerna är så hopplöst "utdaterade"?

"And although nothing can match PCs in pure power, consoles have steadily and slowly eroded the dominance of this once undisputed force."

https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/...

PS5 och Series X ligger mellan ett 2060 och 2060 Super, vilket har nämnts av Digital Foundry ett antal gånger. Och vad gäller snabba SSD:er så skiljer det i praktiken inte mycket mellan PS5:ans interna SSD och en PCIe 3.0 NVMe för några hundralappar. Precis som med förra generationens konsoler så kommer det finnas en målgrupp för de sämre konsolerna även om det kommer upphottade modeller, så jag har svårt att greppa din logik i att det ena måste utesluta det andra. PS4 och One S fortsatte ju att sälja bra, trots PS4 Pro och One X. Men för de som är kräsna, och det är en hel del, så kommer upphottade modeller vara ett måste senast 2024.

Skribent
Skrivet av Fatmajk:

Kan man inte bygga nya fabriker då?

Jo det går ju, men sådant styr ju inte Sony över. De köper ju komponenterna i konsolerna från andra. Sen är det få företag som vill bygga nya fabriker och göra stora investeringar under en pandemi eller när världsläget är ostabilt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Bojkott:

PS5 och Series X ligger mellan ett 2060 och 2060 Super, vilket har nämnts av Digital Foundry ett antal gånger. Och vad gäller snabba SSD:er så skiljer det i praktiken inte mycket mellan PS5:ans interna SSD och en PCIe 3.0 NVMe för några hundralappar. Precis som med förra generationens konsoler så kommer det finnas en målgrupp för de sämre konsolerna även om det kommer upphottade modeller, så jag har svårt att greppa din logik i att det ena måste utesluta det andra. PS4 och One S fortsatte ju att sälja bra, trots PS4 Pro och One X. Men för de som är kräsna, och det är en hel del, så kommer upphottade modeller vara ett måste senast 2024.

Nej, beräkningskapaciteten är större. Kan du inte ringa Microsoft och be dem ställa in DirectStorage iom att det inte "skiljer så mycket i praktiken"? Onödig satsning. Du växlar mellan modernism och retrolösningar slumpmässigt.

"High CPU usage

The existing Win32 APIs could require an entire CPU core in overhead.
This is based on the number of requests from the title."

"Insufficient maximum bandwidth from the disk

The Maximizing File Performance on Xbox Series X|S and Maximizing File Performance on Xbox One white paper covers this in detail."

"The Xbox One and Xbox One S consoles had a minimum guarantee of 40 MB/s. The Xbox One X console increased the minimum guarantee to 60 MB/s. These numbers are well below the actual hardware limits, which are in the 130 MB/s range. This was entirely due to the overhead caused by the operating system.

DirectStorage removes most of the overhead caused by the operating system. This allows a minimum guarantee closer to the hardware limits. The new minimum performance guarantee is 2.0 GB/s over a 250 ms window for raw data. The use of decompression on the content will push the final bandwidth higher.

Future Xbox consoles will support the addition of dynamic user-installable drives that are also NVMe based. The same minimum performance guarantee that's provided for the internal drive is also provided for the user-installable drive."

PC är inte lead platform sedan minst ett decennium. I takt med att nodkrympningar blir allt svårare kommer andra grejer att hamna i fokus, som portabilitet, input, VR och allt annat som har med spel att göra. Redan nu är min iPhone snabbare i CPU än allt innan Core 12.

De som är kräsna, dvs 8% av PC-marknaden med GPU för >=7 lax och en PCIe 3.0 av antikt WindowsNT-lagringsgränssnitt?

Det som är hopplöst daterat är det grafikintensiva mus- och tangentbordsspelandet, vilket ju antyds av spelpopularitet och marknadsandelar.

Medlem

Trots all ny teknik, så är det här den tråkigaste generationen någonsin. Tycker man varken hör eller ser något särskilt om dom, när man kollar runt på nätet. Största nyheten, verkar vara scalpers, att det inte går att få tag på en konsol och att ps5 har en snabb ssd..

Medlem
Skrivet av cdx873v:

Trots all ny teknik, så är det här den tråkigaste generationen någonsin. Tycker man varken hör eller ser något särskilt om dom, när man kollar runt på nätet. Största nyheten, verkar vara scalpers, att det inte går att få tag på en konsol och att ps5 har en snabb ssd..

Q1 2023 då smäller det.
Sony släpper PSVR2.
Det kommer blir suveränt. Så satsa på det så får du en upplevelse.
Köp en Quest 2 idag redan och "värm upp"...

Det är snart ute att blippa på en kontroll framför en skärm, det kommer bli "mobilsspels kvalitet" på det från dagens stora drakar.
Sony satsar på nyskapande 👍👍👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag säger att de som sitter i tredje världen och spelar 10 år gamla spel på potatisdatorer inte gör dagens konsoler mindre utdaterade bara för att dessa spelare utgör en stor andel på Steam. Korten listade nedan är i klass med eller bättre än dagens konsoler, och utgör sammanlagt 22,63% av användarna på Steam, och detta trots skyhöga priser.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa...

NVIDIA GeForce RTX 2060
4.93%
-0.53%

NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU
2.57%
+0.42%

NVIDIA GeForce RTX 3060
2.11%
-0.29%

NVIDIA GeForce RTX 3070
1.87%
-0.17%

NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER
1.79%
-0.13%

NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
1.50%
+0.01%

NVIDIA GeForce RTX 2070
1.31%
-0.19%

NVIDIA GeForce RTX 3080
1.23%
0.00%

NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER
1.11%
-0.10%

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
0.73%
+0.11%

NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU
0.69%
+0.08%

NVIDIA GeForce RTX 2080 SUPER
0.68%
-0.06%

NVIDIA GeForce RTX 2080
0.60%
-0.07%

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
0.54%
+0.05%

NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti
0.52%
-0.02%

NVIDIA GeForce RTX 3090
0.45%
+0.01%

Styrkan i en konsol går ju inte att mäta enbart genom att jämföra grafikkortet i den och vad som finns som är bättre på marknaden för PC. Det är ju optimeringen som gör att det går att kräma ur så mycket mer med så mycket mindre i jämförelse med PC.

Uppdaterade varianter av konsolerna så pass tidigt som 2023/2024 tror jag inte för en sekund på. Visst att de kanske ändrar något i kretsväg om de hittar en lösning som speedar upp tillverkningen något men en PS5/Series X Pro ligger nog betydligt längre fram i tiden än så. Rent grafiskt räcker det ju med att jämföra spelen i början och i slutet på varje konsolgeneration för att förstå hur mycket som faktiskt går att göra med de.

1
Skriv svar