Fick ni låna sängkläder hos vänner?

Moderator | Testpilot
Fick ni låna sängkläder hos vänner?

#swedengate är i full fart, och nu är det snack överallt om hur dåliga vi svenskar är när det kommer till ta hand om gäster.

I en tidigare tråd frågade jag er om ni fick mat när ni hälsade på vänner som ung, och hur ni själva tänker om det idag

En annan sak som dykt upp är frågan om sängkläder. Var det här något ni behövde ta med er när ni sov över hos någon? En del personer har delat deras erfarenheter när de behövt ta med lakan, täcke och kudde. Alltihopa, eller en kombination utav det. Handduk pratar det också om så vi kan slänga in det här med.

För egen del som boende runt Umeå och född -92 har det här aldrig varit något problem. Ibland kunde jag dock tycka om att ha med mig mina egna grejer just för att det kände bäst så - men det var aldrig ett måste.

Vad är eran erfarenhte med detta?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

#swedengate är i full fart, och nu är det snack överallt om hur dåliga vi svenskar är när det kommer till ta hand om gäster.

I en tidigare tråd pratade vi om ni fick mat när ni hälsade på vänner som ung, och hur ni själva tänker om det idag

En annan sak som dykt upp är frågan om sängkläder. Var det här något ni behövde ta med er när ni sov över hos någon? En del personer har delat deras erfarenheter när de behövt ta med lakan, täcke och kudde. Alltihopa, eller en kombination utav det. Handduk pratar det också om så vi kan slänga in det här också.

För egen del som boende runt Umeå och född -92 har det här aldrig varit något problem. Ibland kunde jag dock tycka om att ha med mig mina egna grejer just för att det kände bäst så - men det var aldrig ett måste.

Vad är eran erfarenhte med detta?

Sovsäck eller låna på plats, beroende lite på vart man skulle. Chips, läsk och godis köptes innan eller i grupp med kompisar vid övernattning, samt gemensamt besök till lokala video-butiken.


signatur

IDKFA

Skribent

Umeå, 80-talist

När jag sov över hos någon så fick jag låna både sängkläder och handduk. Däremot brukar jag alltid ta med mig min egen kudde, för den sov jag bäst på. Sov någon över hos mig brukade min mamma alltid bädda i vår bäddsoffa medan vi var ute och lekte så mina kompisar behövde aldrig heller ta med sig något.

När vi blev äldre så brukade vi dock ta med oss sovsäckar och då behövdes det bara en madrass.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

Har nog aldrig behövt ta med egna. Det enda undantaget var om man skulle använda sovsäck – då tog man med sig sin egen. Om någon inte hade eller glömt sin så fick vederbörande givetvis låna.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Umeå, 80-talist

När jag sov över hos någon så fick jag låna både sängkläder och handduk. Däremot brukar jag alltid ta med mig min egen kudde, för den sov jag bäst på. Sov någon över hos mig brukade min mamma alltid bädda i vår bäddsoffa medan vi var ute och lekte så mina kompisar behövde aldrig heller ta med sig något.

När vi blev äldre så brukade vi dock ta med oss sovsäckar och då behövdes det bara en madrass.

91:a. Det här summerar mina upplevelser också, jag hade rysligt svårt att sova utan egen kudde. I övrigt fick man alltid låna det som behövdes. Jag har alltid sovit bättre under täcke än i sovsäck.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

85:a Sovsäck och egen kudde hade jag med mig annars fick man låna.

Medlem

80:a. Fick alltid erbjudande om sängkläder och handduk, men huruvida man tog emot erbjudandet berodde lite på vem man skulle övernatta hos. En del hushåll hade en något unken lukt på textilerna, som kanske hade något att göra med mögel i tvättmaskin. Då blev det att ta med sovsäck. Såhär i efterkant borde man kanske påpekat något för det är ju inte alltid man märker detta själv när det sker gradvis.

Frilansare

Haha det här börjar verkligen spåra. Men ok, on topic. SJÄLVKLART plockade mamma ner sängkläder när man skulle sova borta. Det handlade om hyfs och respekt för värden. Om det sen inte behövdes var de ju ingen issue.
Men jag är född 75, så det var ju andra tider. Nu räcker det med ett sms eller två för att fixa all logistik.

Medlem

Men vad är det här för jävla fjanterier...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Swedengate... Är det Turkiet och Ryssland som dragit igång skiten? Jag har då aldrig behövt ta med något förutom möjligen egen kudde någon gång.

Inaktiv

Nån rik kompis som hade en pappa som var bilförsäljare fick jag sova på en madrass i föräldrarnas rum vilket var… intressant? Men hos de flesta kompisar la de ut en filt eller korg på golvet bredvid kompisen säng. Bottenmärket var nog när jag följde med till en stuga över helgen och fick sova i hundkojan (ingen hund sov där då den blev borrtagen något år tidigare).

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Nån rik kompis som hade en pappa som var bilförsäljare fick jag sova på en madrass i föräldrarnas rum vilket var… intressant? Men hos de flesta kompisar la de ut en filt eller korg på golvet bredvid kompisen säng. Bottenmärket var nog när jag följde med till en stuga över helgen och fick sova i hundkojan (ingen hund sov där då den blev borrtagen något år tidigare).


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Nån rik kompis som hade en pappa som var bilförsäljare fick jag sova på en madrass i föräldrarnas rum vilket var… intressant? Men hos de flesta kompisar la de ut en filt eller korg på golvet bredvid kompisen säng. Bottenmärket var nog när jag följde med till en stuga över helgen och fick sova i hundkojan (ingen hund sov där då den blev borrtagen något år tidigare).

Ärt du måhända en hund? 😄


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

phi
Medlem

Aldrig behövt ha med mig.

Fick ni prata hos kompisarna eller blev ni tillsagda att vara tyst och endast prata vid tilltal? /s

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Nån rik kompis som hade en pappa som var bilförsäljare fick jag sova på en madrass i föräldrarnas rum vilket var… intressant? Men hos de flesta kompisar la de ut en filt eller korg på golvet bredvid kompisen säng. Bottenmärket var nog när jag följde med till en stuga över helgen och fick sova i hundkojan (ingen hund sov där då den blev borrtagen något år tidigare).

Medlem

Född 86, fick alltid låna. Detta Swedengate börjar spåra ur.

Medlem

Ja, va fan liksom, det är ju allmänt hyffs.

Hela swedengate grejen är sjuk, visste inte att barn behandlades så av andra familjers vuxna. Klart som fan att ett av ens barns vänner på besök ska behandlas som en i familjen.

Medlem

86:a här. Det var olika beroende på hos vilken kompis man sov över hos. Ibland fick man ta med sig sovsäck, andra gånger ordnade de med adekvat sovplats (madrass, täcke och kudde osv).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Har mest minnen av att jag fick både sovplats, täcke, kudde samt mat hos mina vänner jag sov över hos som liten. Tror att någon enstaka familj lät mig sitta kvar på vännens rum när han åt, men jag är inte 100% säker.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av magma:

86:a här. Det var olika beroende på hos vilken kompis man sov över hos. Ibland fick man ta med sig sovsäck, andra gånger ordnade de med adekvat sovplats (madrass, täcke och kudde osv).

Ja nästa fråga blir intressant, på tal om att sova över hos vänner…bruka ni ta på varandra? Smö ni på polarens morsa? Eller liksom what next?

Medlem

Aldrig hört talas om att man skulle ha med sig egna grejer.

Hade kanske för få vänner som barn, men kanske 4-5 st som jag sovit över hos eller dom hemma hos mig.


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

FM-guru
F.d. Sisyr

Försöker dra mig till minnes men.. sängkläder? Jag kommer inte ihåg ett dugg av det, och just därför antar jag att kompisföräldrarna fixade det. Däremot minns jag att jag hade generösa föräldrar (eller, generös morsa framför allt) som alltid löste dylikt utan problem när någon sov över hos oss - och det var sällan vi hade bra framförhållning med sånt. Så tack, morsan!

Det gällde även flickvänner vill jag minnas. Fy fan, nu blev det plötsligt pinsamt att tänka tillbaka. Dubbelt tack, morsan...

KoP
Medlem

Hade en polare som brukade sova över rätt ofta och då fick han allt serverat.

Men nu till min undran: Vad finns det för intresse i detta med huruvida man bjöd/bjöds på mat och detta med sängkläder? Hemskt ointressant (personligen) när man börjar skärskåda det. ఠ_ఠ

Moderator | Testpilot
Skrivet av KoP:

Men nu till min undran: Vad finns det för intresse i detta med huruvida man bjöd/bjöds på mat och detta med sängkläder? Hemskt ointressant när man börjar skärskåda det. ఠ_ఠ

Ganska självklart kan jag tycka. Du kanske tycker det är ointressant, men för egen del tycker jag det är kul att få reda på hur andra personer växte upp och vad de upplevde. Helst när allt det här har blossat upp så mycket i andra länder då det inte ens är tänkbart att man låter barn sitta på rummen och inte också få mat, eller som i detta fallet sängkläder.

I samma veva tycker jag det också är kul att höra hur det ser ut nu när de själva är föräldrar.

Dessutom måste det ju varit intressant nog om du klickade dig in och sedan valde att kommentera


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

KoP
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ganska självklart kan jag tycka. Du kanske tycker det är ointressant, men för egen del tycker jag det är kul att få reda på hur andra personer växte upp och vad de upplevde. Helst när allt det här har blossat upp så mycket i andra länder då det inte ens är tänkbart att man låter barn sitta på rummen och inte också få mat, eller som i detta fallet sängkläder.

I samma veva tycker jag det också är kul att höra hur det ser ut nu när de själva är föräldrar.

Dessutom måste det ju varit intressant nog om du klickade dig in och sedan valde att kommentera

Jag måste ju kommentera för att framföra min fråga varför folk finner dessa ämnen intressanta så att jag kan bli upplyst i ämnet.

Medlem

Känns som jag hade det lite lyxigt, hos en familj, som jag kallade familj nr2 hade jag ett eget rum jag sov väl där fre-sön nästan varje helg under två-tre års tid
hos en annan vän där jag sov över lite då och då fick jag alltid låna allt som behövdes för övernattning (okej, tandborste hade jag med mig).


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Gnällkuk

Nästa tråd kommer att handla om hur kartongbitar fästa på en BMX egentligen var en slags förtryckt rasism.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot
Skrivet av KoP:

Jag måste ju kommentera för att framföra min fråga varför folk finner dessa ämnen intressanta så att jag kan bli upplyst i ämnet.

Självklart, men då kan man ju komma in med en annan ton också. Du skulle ju aldrig hoppat in och även kommentera om det inte intersserade dig lite att få reda på vad det handlar om


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Nån rik kompis som hade en pappa som var bilförsäljare fick jag sova på en madrass i föräldrarnas rum vilket var… intressant? Men hos de flesta kompisar la de ut en filt eller korg på golvet bredvid kompisen säng. Bottenmärket var nog när jag följde med till en stuga över helgen och fick sova i hundkojan (ingen hund sov där då den blev borrtagen något år tidigare).

Haha va? Var växte du upp? Sova i en korg?? En hundkoja??

Själv packade mamma alltid ner sängkläder plus kudde...Oftast sov man ju typ i en bäddsoffa eller madrass på golvet. När man blev lite äldre så tror jag mest man bara slängde ner en sovsäck. Är född 89.

1
Skriv svar