Volvo vill ha fotorealistisk grafik i bilarna - använder Unreal Engine 5

Robot
Volvo vill ha fotorealistisk grafik i bilarna - använder Unreal Engine 5

Första bilen med UE5-teknik visas i år.


Medlem

Jo, för att det är grafiken på dashboarden jag vill kolla på när man ska byta spår på Spotify i 110 knyck.

Hellre att det är snabbt än snyggt.

Redaktör
Skrivet av QuenchedAnger:

Jo, för att det är grafiken på dashboarden jag vill kolla på när man ska byta spår på Spotify i 110 knyck.

Hellre att det är snabbt än snyggt.

Gäller även alla fps som nånsin släppts.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Gäller även alla fps som nånsin släppts.

Samt bilspel! Fortfarande bitter över Driveclub som annars var ett riktigt bra spel.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Jo, för att det är grafiken på dashboarden jag vill kolla på när man ska byta spår på Spotify i 110 knyck.

Hellre att det är snabbt än snyggt.

Snygg inredning (där grafiken är en del) säljer nog mer bilar än inredning som är praktisk när man väl kör.

Medlem

Nice. Ytterligare en del som kommer kosta skjortan o en slips att reparera/byta.

Hate aside, rätt coolt ändå.

Medlem

Vore klockrent att i parkerat läge kunna koppla över bilen till ”bilspelsläge”. Ratt och pedaler som styr ett bilspel projicerat på vindrutan.

Medlem

Ge mig fysiska knappar

Medlem

Undrar hur länge det kommer dröja innan Tod Howard annonserar Skyrim till Volvo... xd

Redaktör
Skrivet av Albanach:

Undrar hur länge det kommer dröja innan Tod Howard annonserar Skyrim till Volvo... xd

Announcement in 3... 2... 1..


signatur
Medlem

Hade inte Lada varit rysk, och hade den sålts i Sverige, så hade jag redan köpt den från 2020+.

En bil med minimalt med elektronik. Vilka j*vla fjantar behöver uppvärmda sätten och rattar?


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Finns väll ingen på FZ som kommer köpa en Volvo


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Jo, för att det är grafiken på dashboarden jag vill kolla på när man ska byta spår på Spotify i 110 knyck.

Hellre att det är snabbt än snyggt.

Ja har den inte 240 Hz får det vara.

Medlem

Totalt ointressant hur snygg grafiken är. Att köra i en bil med skärmar som visar låg fps som ersätter backspeglar är det värsta jag upplevt. Total skit.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ge mig fysiska knappar

Varje knapp kostar $1, gånger...jättemånga. Bildskärmen kostar $10. Vi kommer inte se en enda knapp inom en snar framtid

ELF
Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Totalt ointressant hur snygg grafiken är. Att köra i en bil med skärmar som visar låg fps som ersätter backspeglar är det värsta jag upplevt. Total skit.

Vad är det för skitbil som har det?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jo rätt feltänkt design och det är inget en meningslös ue5 avhjälper.
Sen ser stora mittskärmen ut att skymma sikten, BRA TÄNK där volvo. 👏


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Samt bilspel! Fortfarande bitter över Driveclub som annars var ett riktigt bra spel.

Jag saknar Driveclub. Hade gett mycket för att spela en bra VR-version av det. Trots låg upplösning på bild och ljud hade jag mycket kul i PSVR-versionen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Finns väll ingen på FZ som kommer köpa en Volvo

Jaså? Vad baserar du detta på?

Medlem
Skrivet av aakerlind:

Jaså? Vad baserar du detta på?

Men det är ju KINA!


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av brunnlake:

Jag saknar Driveclub. Hade gett mycket för att spela en bra VR-version av det. Trots låg upplösning på bild och ljud hade jag mycket kul i PSVR-versionen.

Jag spelade aldrig "klart" det. 30 fps blev för jobbigt att spela, synd för det var annars ett riktigt kul spel och riktigt vass grafik. Hade gärna sett en uppföljare.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av ELF:

Vad är det för skitbil som har det?

Inte testat själv så vet inte om det är dåligt eller ej, men vet att Audi och Honda har modeller där man har skärmar och kameror istället för sidospeglar. Ska minska luftmotståndet.

Medlem
Skrivet av superapan:

Varje knapp kostar $1, gånger...jättemånga. Bildskärmen kostar $10. Vi kommer inte se en enda knapp inom en snar framtid

Men vad kostar elektroniken bakom skärmen och utvecklingen av mjukvaran?

Medlem

Skrota grafikmotorn i bilen och sätt tillbaka vridreglagen samt vanliga hederlig mekaniska visare för hastighet mm.
Hur man kan sätta in en LCD-display i en bil för hastighetsmätare mm. utan ens ljusreflektion dagtid är för mig obegripligt, de borde ha vektormonitorer för displayer i bilar som absolut minimum så man ser eländet i dagsljus utan problem.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Men vad kostar elektroniken bakom skärmen och utvecklingen av mjukvaran?

Det har ju varit mjukvarustyrt i många år. Men har du en mjukvaruknapp betalar du den en gång när mjukvaran skrivs. En hårdvaruknapp kostar en gång när mjukvaran skrivs plus en gång i varje bil som knappen monteras i.
En skärm som visar radio o sånt har ju i stort sett alla bilar oavsett så det är inget som kostar extra bara för man ska ha fler menyer där.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Men vad kostar elektroniken bakom skärmen och utvecklingen av mjukvaran?

VW säljer fem miljoner bilar. Rattvärmeknappen kostar bara hårdvaran fem miljoner dollar, sen tillkommer mjukvarustyrningen där likväl. Kan du få in (låt säga) tio knappfunktioner på en bildskärm istället och du har gått break even. Sen blir förmodligen ratten billigare att sourca utan några knappar alls. Inte svårare än så.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det har ju varit mjukvarustyrt i många år. Men har du en mjukvaruknapp betalar du den en gång när mjukvaran skrivs. En hårdvaruknapp kostar en gång när mjukvaran skrivs plus en gång i varje bil som knappen monteras i.
En skärm som visar radio o sånt har ju i stort sett alla bilar oavsett så det är inget som kostar extra bara för man ska ha fler menyer där.

Skrivet av superapan:

VW säljer fem miljoner bilar. Rattvärmeknappen kostar bara hårdvaran fem miljoner dollar, sen tillkommer mjukvarustyrningen där likväl. Kan du få in (låt säga) tio knappfunktioner på en bildskärm istället och du har gått break even. Sen blir förmodligen ratten billigare att sourca utan några knappar alls. Inte svårare än så.

Tänkte mest på nya Volvo i detta fall…

Medlem

Blir många mjukvaruutvecklare med tillhörande team med månadslöner på 50-70+, som ska ha betalt för varje funktion och svepning också, det kommer på prislappen för den gamla folkbilen. Tycker iaf det är rätt tråkigt att det är här man fokuserar och inte på att göra körupplevelsen bättre istället, eller sänka priset om man nu har utrymme för sånt här.

Reglage är det absolut enklaste och säkraste eftersom man kan känna sig fram utan att släppa blicken från vägen och de fungerar även med handskar
Tittar väldigt lite på min skärm i bilen trots att det inte är en neandertarbil, är det inte det viktigaste, förutom för backkameran, den är go o ha.
Förstår verkligen inte alla tillverkares besatthet av pekskärmar och touchreglage, fan har de aldrig skrivit på en ipad mot en dator tex.
Och mekaniska produkter säljer fortfarande som smör, klockor, tangentbord, tom skivspelar, folk vill ju ha mekanik??

Medlem

Kollade lite på en märklig stream idag med Volvos Senior UX Designer, en Business analyst från Volvo samt en kille från Epic där de pratade om likheter och skillnader med hur man tänker på hårdvaru,- mjukvaru- samt UX-design mellan de olika branscherna, automotive och spelbranschen.
Mycket hypande och luftslott(eller luftbilar?) som skulle säljas in såklart och hur häftigt det här samarbetet är, men jag kan inte sluta tänka på hur påklistrat det kändes.
Jaja, jag ska inte gnälla allt för mycket, det är alltid kul med nya grejer oavsett vart det händer. Så jag hoppar på hypetåget(bilen?) och hoppas på snabb frame rate ute på vägarna i framtiden!


signatur

/MJ

1
Skriv svar