Högskola/Universitet?

Medlem
Högskola/Universitet?

Nu har man slappat tillräckligt efter gymnasiet och ska söka in på högskola, o har några frågor om det.

Vad är det för skillnad egentligen på Högskola och Universitet? Är det något av dem som räknas vara bättre än den andra?

Valen vilar mellan SU och Mälardalens högskola för övrigt :$

Medlem

Skillnaden är väl som jag förstått det att universiteten har fått i uppdrag av staten att driva bred forskning inom sina områden.

De examina du får från högskola/universitet är likvärdiga meritmässigt.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Universiteten har också, i och med sin forskarutbildning, rätten att examinera doktorander men högskolor kan också göra det i en del fall.

Tänk också på att även om skolan heter något med högskola, exempel Kungliga Tekniska Högskolan, Chalmers Tekniska Högskola etc. så kan det ändå vara ett universitet.

Rent meritmäsigt är det också skillnad på skola och skola. Nu vet inte jag vad du ska söka men generellt så är SU mer meriterande än Mälardalens högskola.

Medlem

Här i Jönköping heter Högskolan just "Högskolan i Jönköping", men på diverse affischer, informationsblad m.m. på engelska så står det Jönköping University

O_o


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Ja, men Högskolan i Jönköping är inte ett universitet utan en högskola.
På den tekniska sidan har de något samarbete med Chalmers men jag tror att de har tillstånd att examinera doktorander inom något eller några andra områden.

Medlem

Okej, skönt att höra att det är lika-värt meritmässigt iaf. Ska bli intressant o se var jag kommer in

Medlem

Faktiskt fått info om varför Högskolan här i Jönköping kallas för University.

Det är så "simpelt" att för EU eller globala standarder så är det godkänt att vara ett University (eller ja, det är ett), men inte enligt svenska krav/standard, därav Högskola.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

1
Skriv svar