Diablo Immortal

Paw
Medlem

Ser ut som även SVT har börjat skriva om Blizzards nya skapelse.

https://www.svt.se/kultur/activision-blizzards-nya-spel-diabl...

Medlem

Wudijo har en ganska bra video om hela MTX-cirkusen kopplat till DI.

Lite lättare att förstå vad det är som får end-gamet att bli så tråkigt och långsammt att man tillslut blir tvungen att spendera eller sluta. Kan vara sevärd innan man lägger ner tid på det.

Det känns som att grinden (som man är van vid i alla diablo-spel) är helt borttagen för gratisspelare och att man egentligen bara får göra sina dailys och sedan väntar till nästa dag. Man har typ chans på 1st 1-star gem varje dag (5%) och sedan chans på högre gems 1 gång i månaden.

https://www.youtube.com/watch?v=rgSj80xXx4M

eld
Medlem

Avinstallerade och började köra diablo 3 istället.

Kan göra flerdussin karaktärer, maxxa alla på olika sätt, göra roliga builds flera gånger om, utan att vara miljadär.

Och eftersom att spelet inte är balanserat för att jag ska köpa lootboxes så ligger fokusen på att ge mig en rolig upplevelse med bra mängd loot, och legendary gems som inte kostar något!

Medlem
Skrivet av Skyrage:

Vad är problemet egentligen? Så länge som man kan spela igenom campaignen utan att betala ett rött öre så finns det exakt 0 skäl att klaga på deras affärsmodell hur girig den än må vara.

Man får spelet gratis, kan spela igenom innehållet helt gratis och för att vara ett mobilspel så är spelet faktiskt jävligt bra ur detta perspektiv (personligen så känns storyn lite lökig för min del men smaken är som baken).

Sedan om folk vill min-maxa och köra PvP så är det en helt annan sak. Speciellt just PvP. Om jag ska vara absolut fullkomligt ärlig så skiter jag fullständigt i om Blizzard mjölkar själen ur PvP-zombies. Sedan om vanliga individer överspenderar....tja, vad ska man säga här? Ta ansvar för dina egna handlingar...eller har sosseriet helt förgiftat befolkningen kanske?

Och det är typ detta som 99.99% av alla klagomål angående microtransactions EGENTLIGEN handlar om: vägran att ta eget ansvar och skylla på annat när man satt sig själv i skiten. Och det är på grund av just detta som denna affärsmodell trivs som in i helvete i dag. Prove me wrong.

Jag gissar att det snarare är 99,99% av ditt inlägg som är rent strunt. Det här är ingenting som påverkar enbart PvP-spelare...det här försämrar spelet över lag då du som spelare får en konstruerat sämre spelupplevelse. Blizzard vill ju att spelarna ska köpa saker, och de använder varje ess i ärmen av omoraliska och rutna knep för att få dem att göra det. När du pratar om att "man inte behöver köpa något" och "spelet är ju gratis" så bortser du ifrån vad det är du egentligen får, och uppenbarligen ser du inte konsekvenserna av detta för spel generellt.

Medlem

Testade på PC och bara självaste styrningen vara jobbigt tyckte jag. Däremot på mobilen funkar det bra.
Ska lira i korta sessioner här och där för att få en Diablo kick, men det blir inget allvarligt. Om jag "behöver" spela på PC då får det bli D3 igen.

Medlem

Det är verkligen tragiskt att se hur långt Blizzard har sjunkit. Företagskulturen räckte tydligen inte, nu ska de bokstavligen förstöra spelen också. Tyvärr så märker jag att många här inte verkar förstå vad det innebär för både Diablo Immortal och framtiden.
De ser att det är kul och gratis, utan att se vidden av vad det är Blizzard gör här. Jag ska försöka förklara kortfattat:

1. Först ska du som spelare lockas in i spelet och investera i din karaktär med tid, entusiasm och helst pengar, även om det inte är ett måste...det kommer senare, men ju tidigare desto bättre. Spelet kommer vara lått och givande till en början, och din karaktär kommer kännas kraftfull och mäktig.

2. Ju fortare du börjar spendera desto bättre, men för att få dig att passera tröskeln för ditt första köp så kommer några riktigt fina erbjudanden tidigt. Första köpet ska vara nästan oemotståndligt...för bra för att avstå...det är ju så billigt!

3. Ju längre in i spelet du kommer, ju fler mekaniker öppnas upp för dig i takt med erbjudanden om att köpa. Dessa mekaniker blir luddigare och mer svåröversiktliga, precis som valutan. Samtidigt blir det lite mer av en utmaning att ta sig fram, och du hittar inte lika många uppgraderingar som innan. Även om du hittar utrustning i roliga färger så är de sällan, som av en slump, bättre än utrustningen du använder.

När du kommit förbi "introduktionen" (skulle säga kampanjen i det här fallet) så är känslan av att din karaktär är "kraftfull och mäktig" inte längre lika uppenbar, för nu är du inne i spelet och nu är du bara relevant som "konsument" ifall du börjar spendera. De som inte spenderar är inte längre målgruppen, och från och med nu så är Diablo Immortal inte längre för dig från Blizzards sida, även om du är välkommen att spela det. Det kommer bli mycket svårare att komma framåt med din karaktär utan att spendera, du kommer hela tiden känna att det är en uppförsbacke...Riften ger inget bra loot, det är snålt med material och varför droppar det bara 1-stjärniga gems?
Detta kommer du hela tiden bli påmind om då Blizzard kommer att dränka dig med erbjudanden om hur mycket BÄTTRE det kan bli...ifall du bara spenderar lite grann. Gräset kommer alltid vara grönare på andra sidan av betalväggen. Du kan (kanske) få ihop några bra saker utan att betala, men chansen är försvinnande liten då du som gratisspelare inte är relevant...Blizzard har inte gjort spelet till DIG...Diablo Immortal riktar sig inte till DIG, det är i kärnan utvecklat för att du som gratisspelare ska känna frustration nog att till slut plocka fram kreditkortet.

Frågan är bara hur lång tid det kommer ta för gratisspelaren att nå den punkten då du undrar varför du ens spenderade tid på skiten. Diablo Immortal är som de flesta andra mobilspel med mikrotransaktioner ingenting annat än ett betalningsmedel med ett glänsande omslagspapper, och tyvärr ibland de aggressivare sådant jag har sett.
Som många andra har sagt...detta bådar inte gott för Diablo 4, och det är inte längre ett lika självklart köp för mig. Kommer de undan med detta så kommer du se samma mekaniker där samtidigt som du får betala fullpris för spelet.

Medlem
Skrivet av Lofa:

Om Blizzard slängde in ett Auction House redan i D3, och sen det här skräpet nu, så ser det ju minst sagt inte direkt lovande ut för D4.

RMAH var dock inte i närheten av detta och det togs senare bort. Så frågan kvarstår.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag gissar att det snarare är 99,99% av ditt inlägg som är rent strunt. Det här är ingenting som påverkar enbart PvP-spelare...det här försämrar spelet över lag då du som spelare får en konstruerat sämre spelupplevelse. Blizzard vill ju att spelarna ska köpa saker, och de använder varje ess i ärmen av omoraliska och rutna knep för att få dem att göra det. När du pratar om att "man inte behöver köpa något" och "spelet är ju gratis" så bortser du ifrån vad det är du egentligen får, och uppenbarligen ser du inte konsekvenserna av detta för spel generellt.

So what? Vad är det logiska resultatet av att ett spel är dåligt? Svar: ingen spelar spelet. Om ingen gillar att spela spelet så blir utvecklaren tvungen att göra något åt det. Enkel logik, eller hur?

Och vem fan är du som försöker diktera vad MINA förväntningar ska vara? Jag ser spelet för vad det är och deras affärsmodell. Jag väljer att inte spendera pengar på spelet. Det är inte mitt problem om du inte är kapabel till samma sak.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

RMAH var dock inte i närheten av detta och det togs senare bort. Så frågan kvarstår.

Nej detta är bra mycket värre än RMAH (och då var det illa nog). Vilken riktning tycker du själv att det går åt om du ser till Blizzards spelsläpp sådär 5-10 år tillbaka i tiden tills idag?

Om du fortfarande måste fråga mig igen vad D4 har med saken att göra;
D4 kommer med största sannolikhet innehålla valutor som du bara kan köpa för riktiga pengar... och vad tror du händer med spelmekaniken då? Det var precis därför Blizzard till slut fick krypa till korset och skrota RMAH i D3, för spelarna fick nog, spelmekaniken var helt trasig och spelet sög. Efter mycket plåstrande efter det så blev det till slut i alla fall spelbart... tog sina år dock.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det är verkligen tragiskt att se hur långt Blizzard har sjunkit. Företagskulturen räckte tydligen inte, nu ska de bokstavligen förstöra spelen också. Tyvärr så märker jag att många här inte verkar förstå vad det innebär för både Diablo Immortal och framtiden.
De ser att det är kul och gratis, utan att se vidden av vad det är Blizzard gör här. Jag ska försöka förklara kortfattat:

1. Först ska du som spelare lockas in i spelet och investera i din karaktär med tid, entusiasm och helst pengar, även om det inte är ett måste...det kommer senare, men ju tidigare desto bättre. Spelet kommer vara lått och givande till en början, och din karaktär kommer kännas kraftfull och mäktig.

2. Ju fortare du börjar spendera desto bättre, men för att få dig att passera tröskeln för ditt första köp så kommer några riktigt fina erbjudanden tidigt. Första köpet ska vara nästan oemotståndligt...för bra för att avstå...det är ju så billigt!

3. Ju längre in i spelet du kommer, ju fler mekaniker öppnas upp för dig i takt med erbjudanden om att köpa. Dessa mekaniker blir luddigare och mer svåröversiktliga, precis som valutan. Samtidigt blir det lite mer av en utmaning att ta sig fram, och du hittar inte lika många uppgraderingar som innan. Även om du hittar utrustning i roliga färger så är de sällan, som av en slump, bättre än utrustningen du använder.

När du kommit förbi "introduktionen" (skulle säga kampanjen i det här fallet) så är känslan av att din karaktär är "kraftfull och mäktig" inte längre lika uppenbar, för nu är du inne i spelet och nu är du bara relevant som "konsument" ifall du börjar spendera. De som inte spenderar är inte längre målgruppen, och från och med nu så är Diablo Immortal inte längre för dig från Blizzards sida, även om du är välkommen att spela det. Det kommer bli mycket svårare att komma framåt med din karaktär utan att spendera, du kommer hela tiden känna att det är en uppförsbacke...Riften ger inget bra loot, det är snålt med material och varför droppar det bara 1-stjärniga gems?
Detta kommer du hela tiden bli påmind om då Blizzard kommer att dränka dig med erbjudanden om hur mycket BÄTTRE det kan bli...ifall du bara spenderar lite grann. Gräset kommer alltid vara grönare på andra sidan av betalväggen. Du kan (kanske) få ihop några bra saker utan att betala, men chansen är försvinnande liten då du som gratisspelare inte är relevant...Blizzard har inte gjort spelet till DIG...Diablo Immortal riktar sig inte till DIG, det är i kärnan utvecklat för att du som gratisspelare ska känna frustration nog att till slut plocka fram kreditkortet.

Frågan är bara hur lång tid det kommer ta för gratisspelaren att nå den punkten då du undrar varför du ens spenderade tid på skiten. Diablo Immortal är som de flesta andra mobilspel med mikrotransaktioner ingenting annat än ett betalningsmedel med ett glänsande omslagspapper, och tyvärr ibland de aggressivare sådant jag har sett.
Som många andra har sagt...detta bådar inte gott för Diablo 4, och det är inte längre ett lika självklart köp för mig. Kommer de undan med detta så kommer du se samma mekaniker där samtidigt som du får betala fullpris för spelet.

Det var välskrivet, precis så jag försökt förklara för folk som frågat om spelet men jag är så kass på ta fram ord.
Detta var en 5/5 beskrivning på Diablo Immortal, dom som försvarar spelet borde ta sig en funderare.
Tyvärr så har väll en del redan trillat dit med att investera tid och pengar, då blir det som att man får försara ett beroende ist.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Spelet hade ju faktiskt varit bra om det var helt utan mikrotransaktioner och var en engångskostnad istället precis som alla andra Diablos. Synd.

Medlem

Mycket bra video om spelets mtx

Medlem
Skrivet av Skyrage:

So what? Vad är det logiska resultatet av att ett spel är dåligt? Svar: ingen spelar spelet. Om ingen gillar att spela spelet så blir utvecklaren tvungen att göra något åt det. Enkel logik, eller hur?

Du förstår fortfarande inte verkar det som. Spelet ska vara det bästa möjliga...de första timmarna med det. Efter det ska den känslan gradvis försvinna såvida du inte börjar spendera, för det kommer i slutänden vara det ända sättet att fortsätta uppleva känslan du invaggades med från början. Det är en extremt tydlig skillnad mot hur spel brukade utvecklas. Normalt sett försöker en spelskapare göra ett spel som folk vill ha, som de älskar att spela och bara vill ha mer av. De köper det gladligen och rekommenderar det för alla sina vänner. Diablo Immortal är den onda tvillingbrodern...de ser till en början likadana ut, men hela syftet med spelet är något helt annat. Här handlar det inte om att göra ett spel för spelaren, utan en betalmodell som ser ut som ett spel, med det enda syftet att lura av spelaren pengar...och så mycket pengar som möjligt.

Det går knappt att beskriva i ord hur fundamentalt olika produkter vi pratar om här. Poängen är att när du väl insett vad du lagt tid och kanske även pengar på så har Blizzard redan fått vad de vill ha. De enda förändringar Blizzard kommer göra med Diablo Immortal kommer aldrig vara för spelaren, de kommer vara för att spelaren ska köpa mer saker inne i spelet. Ser du skillnaden?

Skrivet av Skyrage:

Och vem fan är du som försöker diktera vad MINA förväntningar ska vara? Jag ser spelet för vad det är och deras affärsmodell. Jag väljer att inte spendera pengar på spelet. Det är inte mitt problem om du inte är kapabel till samma sak.

Jag dikterar ingenting, jag försöker om något hjälpa dig och andra att se på Diablo Immortal för den dynga det är. Du får ha hur "roligt" du vill med spelet, och ifall du inte väljer att spendera någonting så lär du garanterat må bättre av det när du tänker tillbaka på det inom en nära framtid. Det jag vill belysa är att Blizzard inte är intresserade av dig annat än som kreditkortinnehavare och/eller kanonmat till valarna, och att det beteende från Blizzards sida du verkar tro är OK egentligen är allt annat än det.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det var välskrivet, precis så jag försökt förklara för folk som frågat om spelet men jag är så kass på ta fram ord.
Detta var en 5/5 beskrivning på Diablo Immortal, dom som försvarar spelet borde ta sig en funderare.
Tyvärr så har väll en del redan trillat dit med att investera tid och pengar, då blir det som att man får försara ett beroende ist.

Hehe, tack. Det gick ju sådär med att försöka förklara "kortfattat"

Skrivet av hoppalängdhopp:

Spelet hade ju faktiskt varit bra om det var helt utan mikrotransaktioner och var en engångskostnad istället precis som alla andra Diablos. Synd.

Jag håller med, det ser hyfsat kul ut spelmässigt sett för ett mobilspel, och jag hade gärna provat det innan de släppte det och det inte gick att dölja styggelsen för vad den är längre. Det är nästan tragiskt att läsa om hur de skulle kunna "fixa det", ungefär som om de ohyggliga mikrotransaktionerna vore något slags misstag eller bugg.

Skrivet av Ronzem:

Underbart, jag har väntat på att JSH ska släppa något om Diablo Immortal

Medlem
Skrivet av Lofa:

Nej detta är bra mycket värre än RMAH (och då var det illa nog). Vilken riktning tycker du själv att det går åt om du ser till Blizzards spelsläpp sådär 5-10 år tillbaka i tiden tills idag?

Om du fortfarande måste fråga mig igen vad D4 har med saken att göra;
D4 kommer med största sannolikhet innehålla valutor som du bara kan köpa för riktiga pengar... och vad tror du händer med spelmekaniken då? Det var precis därför Blizzard till slut fick krypa till korset och skrota RMAH i D3, för spelarna fick nog, spelmekaniken var helt trasig och spelet sög. Efter mycket plåstrande efter det så blev det till slut i alla fall spelbart... tog sina år dock.

Kommer de? Om man ignorerar D3 så har inget av Blizzards spel innehållit valuta som bara går att köpa för riktiga pengar. Skins och lootboxes i OW räknas inte eftersom de inte går att sälja vidare.

Medlem
En hel generations fel förväntningar

Hur kommer det sig att de förväntas att Diablo Immortal skulle vara så pass olika alla andra mobilspel? Är det bara för att det är en känd studio som utvecklar spelet? Vill man inte spela mobilt så finns ju alla tidigare spel, och nya är på gång.
Som mobilspelare är väl inget av detta nytt, utan ett plus att det faktiskt finns lite djup och story som man kan relatera till mot för allt annat som släpps. Det kunde ju till och med varit ett sånt där jäkla energisystem som de flesta mobilaspelen har idag.. Affärsmodellen på mobilspel är väl inte tänkt att du ska spela 24/7.. då spelar man väl D2:r eller D3?

Jag tycker det är toppen att dem ger en chansen att spela det på mobilen för vad de är, sen att det kunde varit annorlunda eller helt gratis och varit ett traditionellt Diablo.. det hade ju varit en helt annan grej men det tjänar man väl inge pengar på? Det här är ju vad mobilspel blivit och folk är ändå villiga att betala för sin underhållning. Tror den äldre generationen måste anpassa sig

Mikrotransaktioner måste ju vara en guldgruva för alla utvecklare, så det kan ju inte vara så speciellt konstigt att man vill få in det i sina spel. Sen kanske de finns dem som inte vill tjäna dessa pengar, men det verkar ju ologiskt i dagens samhälle att undvika det.
Det är väl det här som är hela grejen med free-to-play "mobilspel" att få in pengar på bekvämligheter. Åh vill man inte ha det så finns det ju ganska många alternativ som passar en bättre skulle ja tro

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Kommer de? Om man ignorerar D3 så har inget av Blizzards spel innehållit valuta som bara går att köpa för riktiga pengar. Skins och lootboxes i OW räknas inte eftersom de inte går att sälja vidare.

Först, intressant att inte OW räknas för att det man hittar i sina lootboxes (money money) inte går att sälja vidare. Hur ändrar det att spelmekaniken är uppbyggd för lootboxes?

Så om du läser mina inlägg för en gångs skull så handlar det just om att så fort valutor med riktiga pengar är inblandade i ett spel så blir givetvis spelmekaniken anpassad för de som pröjsar extra. Och extra surt blir det när man betalat fullpris innan som tex D3.

Men just ja, nu räknas ju inte längre D3 för det var det enda spel av Blizzard som man köpa till sig fördelar.
Hmm... vänta lite:

- D3 (redan nämnt), men ignoreras inte
- Starcraft II - En liten "makeover" som blev f2p och nya valutor. Extra kul för oss som redan pröjsat fullt pris för de tre delarna och nu ska pröjsa mer.
- Hearthstone - En av de mest aggressiva betalningsmetoder jag sett i ett kortspel (och har spelat många) där Blizzard i princip nollar allt du har med varje expansion.
- OW - Bara för att du inte kan sälja det vidare så kommer du inte undan att det är lootboxes för att köpa dig fördelar.
- Warcraft Arclight Rumble - I samma klass som Diablo Immortal, katastrof!
- Diablo Immortal.

Så ja, åter igen, med största sannolikhet hittar vi även extra valutor i D4.

Och frågar dig igen eftersom jag inte fick något svar, vilken riktning tycker du själv att det går åt om du ser till Blizzards spelsläpp sådär 5-10 år tillbaka i tiden tills idag?

Sneglar på mina originalboxar i hyllan med D1 (inkl. exp.), D2 (inkl. exp.), Starcraft (inkl. exp.) och Warcraft II och III. Det var Blizzard!

Nu är Blizzard i samma genre som King Digital Entertainment

Medlem
Skrivet av Jonkan123:

Hur kommer det sig att de förväntas att Diablo Immortal skulle vara så pass olika alla andra mobilspel? Är det bara för att det är en känd studio som utvecklar spelet? Vill man inte spela mobilt så finns ju alla tidigare spel, och nya är på gång.
Som mobilspelare är väl inget av detta nytt, utan ett plus att det faktiskt finns lite djup och story som man kan relatera till mot för allt annat som släpps. Det kunde ju till och med varit ett sånt där jäkla energisystem som de flesta mobilaspelen har idag.. Affärsmodellen på mobilspel är väl inte tänkt att du ska spela 24/7.. då spelar man väl D2:r eller D3?

Jag tycker det är toppen att dem ger en chansen att spela det på mobilen för vad de är, sen att det kunde varit annorlunda eller helt gratis och varit ett traditionellt Diablo.. det hade ju varit en helt annan grej men det tjänar man väl inge pengar på? Det här är ju vad mobilspel blivit och folk är ändå villiga att betala för sin underhållning. Tror den äldre generationen måste anpassa sig

Mikrotransaktioner måste ju vara en guldgruva för alla utvecklare, så det kan ju inte vara så speciellt konstigt att man vill få in det i sina spel. Sen kanske de finns dem som inte vill tjäna dessa pengar, men det verkar ju ologiskt i dagens samhälle att undvika det.
Det är väl det här som är hela grejen med free-to-play "mobilspel" att få in pengar på bekvämligheter. Åh vill man inte ha det så finns det ju ganska många alternativ som passar en bättre skulle ja tro

Det är helt utan en vilja att kränka dig på något sätt som jag säger att din naivitet är svindlande (jag tycker engelskans "staggering" är ett så oändligt mycket bättre ord). Och för att summera din hela text så väljer jag svara med:
Jag tor att den yngre generationen måste skaffa sig lite skinn på näsan, se det större perspektivet och säga ifrån medan det fortfarande går, för att den äldre generationens profitörer äter er till frukost just nu.

Denna konstanta acceptans av att "det är så det funkar nu" är ju så otroligt beklämmande, och det är denna "acceptans" som direkt leder till att det inte längre kommer finnas "ganska många alternativ som passar en bättre skulle ja tro "

Medlem
Skrivet av Lofa:

Först, intressant att inte OW räknas för att det man hittar i sina lootboxes (money money) inte går att sälja vidare. Hur ändrar det att spelmekaniken är uppbyggd för lootboxes?

Så om du läser mina inlägg för en gångs skull så handlar det just om att så fort valutor med riktiga pengar är inblandade i ett spel så blir givetvis spelmekaniken anpassad för de som pröjsar extra. Och extra surt blir det när man betalat fullpris innan som tex D3.

Men just ja, nu räknas ju inte längre D3 för det var det enda spel av Blizzard som man köpa till sig fördelar.
Hmm... vänta lite:

- D3 (redan nämnt), men ignoreras inte
- Starcraft II - En liten "makeover" som blev f2p och nya valutor. Extra kul för oss som redan pröjsat fullt pris för de tre delarna och nu ska pröjsa mer.
- Hearthstone - En av de mest aggressiva betalningsmetoder jag sett i ett kortspel (och har spelat många) där Blizzard i princip nollar allt du har med varje expansion.
- OW - Bara för att du inte kan sälja det vidare så kommer du inte undan att det är lootboxes för att köpa dig fördelar.
- Warcraft Arclight Rumble - I samma klass som Diablo Immortal, katastrof!
- Diablo Immortal.

Så ja, åter igen, med största sannolikhet hittar vi även extra valutor i D4.

Och frågar dig igen eftersom jag inte fick något svar, vilken riktning tycker du själv att det går åt om du ser till Blizzards spelsläpp sådär 5-10 år tillbaka i tiden tills idag?

Sneglar på mina originalboxar i hyllan med D1 (inkl. exp.), D2 (inkl. exp.), Starcraft (inkl. exp.) och Warcraft II och III. Det var Blizzard!

Nu är Blizzard i samma genre som King Digital Entertainment

Som svar på första frågan. För att det dels enbart är cosmetics och dels inte går sälja vidare. Folk är inte emot lootboxes per se utan P2W i detta fallet. Alltså där man kan köpa till sig fördelar.

Sedan behöver jag verkligen läsa om dina kommentarer? Det är uppenbart att du vill dra en linje mellan MTX och hur Immortal gör oberoende om jämförelsen bara påvisar väldigt få likheter. MTX i sig är inget ont så länge som det regleras.. utan det stora problemet här är fortfarande P2W och framförallt indirekta tvång.

Så...

D3 - Ja. Det blev dock bortplockat relativt fort.

Starcraft II - Blev det efter det blev F2P och även då inte direkt P2W så jämförelsen med Immortal är direkt dålig.

OW - Har du ens spelat Overwatch? Det finns absolut NOLL fördelar med lootboxes eftersom det BARA ÄR KOSMETISKT Innehåll. Om du har belägg för att en grön DVA får fördelar så får du gärna länka till dem.

Warcraft Arclight Rumble - Har inte läst på vad som gäller där när det kommer till MTX så jag lämnar det osagt.

Hearthstone - Precis som Archlight så har jag ingen insikt hur det står till med MTX i detta spel.

D4 - ? Att påstå att dessa kommer bli P2W per automatik är bara ett sluttande plan.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det är verkligen tragiskt att se hur långt Blizzard har sjunkit. Företagskulturen räckte tydligen inte, nu ska de bokstavligen förstöra spelen också. Tyvärr så märker jag att många här inte verkar förstå vad det innebär för både Diablo Immortal och framtiden.
De ser att det är kul och gratis, utan att se vidden av vad det är Blizzard gör här. Jag ska försöka förklara kortfattat:

1. Först ska du som spelare lockas in i spelet och investera i din karaktär med tid, entusiasm och helst pengar, även om det inte är ett måste...det kommer senare, men ju tidigare desto bättre. Spelet kommer vara lått och givande till en början, och din karaktär kommer kännas kraftfull och mäktig.

2. Ju fortare du börjar spendera desto bättre, men för att få dig att passera tröskeln för ditt första köp så kommer några riktigt fina erbjudanden tidigt. Första köpet ska vara nästan oemotståndligt...för bra för att avstå...det är ju så billigt!

3. Ju längre in i spelet du kommer, ju fler mekaniker öppnas upp för dig i takt med erbjudanden om att köpa. Dessa mekaniker blir luddigare och mer svåröversiktliga, precis som valutan. Samtidigt blir det lite mer av en utmaning att ta sig fram, och du hittar inte lika många uppgraderingar som innan. Även om du hittar utrustning i roliga färger så är de sällan, som av en slump, bättre än utrustningen du använder.

När du kommit förbi "introduktionen" (skulle säga kampanjen i det här fallet) så är känslan av att din karaktär är "kraftfull och mäktig" inte längre lika uppenbar, för nu är du inne i spelet och nu är du bara relevant som "konsument" ifall du börjar spendera. De som inte spenderar är inte längre målgruppen, och från och med nu så är Diablo Immortal inte längre för dig från Blizzards sida, även om du är välkommen att spela det. Det kommer bli mycket svårare att komma framåt med din karaktär utan att spendera, du kommer hela tiden känna att det är en uppförsbacke...Riften ger inget bra loot, det är snålt med material och varför droppar det bara 1-stjärniga gems?
Detta kommer du hela tiden bli påmind om då Blizzard kommer att dränka dig med erbjudanden om hur mycket BÄTTRE det kan bli...ifall du bara spenderar lite grann. Gräset kommer alltid vara grönare på andra sidan av betalväggen. Du kan (kanske) få ihop några bra saker utan att betala, men chansen är försvinnande liten då du som gratisspelare inte är relevant...Blizzard har inte gjort spelet till DIG...Diablo Immortal riktar sig inte till DIG, det är i kärnan utvecklat för att du som gratisspelare ska känna frustration nog att till slut plocka fram kreditkortet.

Frågan är bara hur lång tid det kommer ta för gratisspelaren att nå den punkten då du undrar varför du ens spenderade tid på skiten. Diablo Immortal är som de flesta andra mobilspel med mikrotransaktioner ingenting annat än ett betalningsmedel med ett glänsande omslagspapper, och tyvärr ibland de aggressivare sådant jag har sett.
Som många andra har sagt...detta bådar inte gott för Diablo 4, och det är inte längre ett lika självklart köp för mig. Kommer de undan med detta så kommer du se samma mekaniker där samtidigt som du får betala fullpris för spelet.

Orkar inte läsa hela ditt inlägg för det är så fel, finns massvis med människor som spelar Diablo UTAN att ens komma i närheten av det du skriver. Det finns psykologi i allt och spelvärlden skiljer sig inte, men precis som du har ett val i affären att inte välja den produkten av någon anledning så kan man det här också.

Sluta upp med Era barnsliga förklaringar, vi är helt enkelt 2 stall som inte håller med varandra. Förstå det istället.

Kolla aftonbladet tex, de tog upp Asmongold som en källa inte FZ forumet. Så tröttsamt gubbtjat det Ni håller på med, Ni inser inte att världen runt omkring Er försändras (det må inte alltid vara till det bättre men förändras gör det). Det är bara löjligt att hålla på så här. Ni skriver som Ni skriver för att Ni egentligen vill att Diablo Immortal ska vara något annat (Diablo 3,5) men det är det inte, NI MÅSTE SÄRSKILJA DET. Vänta in Diablo 4 och gå vidare i livet tillfälligt. Det är inte en rättighet att sitta i sin källare och tro att hela omvärlden ska anpassa sig efter just DIG. Tragiskt är det om något.

Sen borde du veta att ens försöka skriva meningen "stå upp för dig" i Sverige är som att spotta i motvind. Svenskar vet inte hur man gör det så låt andra sköta den biten. Vadå skinn på näsan på dagens ungdom, de är redan körda p.g.a. sociala medier inte något mobilspel som har en liknande betalningsmodell som 50 andra mobilspel.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Till skillnad vad det här inläggets offermentalitet visar så är det bra att Niklas, stefan och klas här på forunet vägrar att dra ner byxorna och bara acceptera.
Tur är att det finns spelare och utvecklare aom fortfarande gör riktiga spel än sånt här skräp ka man väll säga.

Ja och vet du hur enkelt man kan agera? Spela inte spelet, installera det inte. Det räcker för att datan ska nå företaget MEN om 20 miljoner andra ändå installerar och spelar vidare spelar det du gör noll roll i slutändan. Det är den naiviteten jag önskar du förstod existerar hos dig själv. Svårt att lära en gammal hund att sitta heter det.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur får vi spelvärlden att säga stop? Jo, genom att klaga där det går att klaga. Om det är en person genom denna tråd upptäcker och förstår hur fult Blizzard/NetEase beter sig, de fula predatoriska taktiker de använder sig utav, och därmed kommer inte lägga ner några pengar på MTX, så är det en vinst.

Om alla skulle tiga och inte klaga bara för att man tror att rösten inte blir hörd, ja då kommer ju inget hända.

Sen så skulle jag säga att majoriteten inte gnäller, utan argumenterar sakligt deras åsikt och syn på saken. Och många i tråden verkar vara ändå förstående att ja, situationen är som det är. Men genom att diskutera det och lyfta alla de negativa aspekter så finns det chans att fler inser det och inte kommer lägga ner pengar på sådana spel.

Måste ju börja någonstans

Jag ser din poäng men det du beskriver i det är ungefär som att det är lika troligt att man kan hitta guld i saharaöknen och någon skulle lyckas med det.

Jag såg tex att aftonbladet nämnde Asmondgold, en av världens största streamers. De nämnde inte svenska spelforum, de kollar nog snabbare på reddit än just FZ. Du kanske missade den biten, att gnälla på just fz är lönlöst. Större chans att dina diskussioner med arbetspolarna som inte spelar leder till något. Jag skrev aldrig att man inte ska stå upp för det man tycker i det här sammanhanget, det jag menade var bara att det finns 200 bättre platser än FZ forumet. Men gubbarna flockas ju alltid hit och sätter sig i sin gnällcirkel och kör igång.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Herrejävlar. <_<


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av adrii:

Orkar inte läsa hela ditt inlägg för det är så fel, finns massvis med människor som spelar Diablo UTAN att ens komma i närheten av det du skriver. Det finns psykologi i allt och spelvärlden skiljer sig inte, men precis som du har ett val i affären att inte välja den produkten av någon anledning så kan man det här också.

Sluta upp med Era barnsliga förklaringar, vi är helt enkelt 2 stall som inte håller med varandra. Förstå det istället.

Kolla aftonbladet tex, de tog upp Asmongold som en källa inte FZ forumet. Så tröttsamt gubbtjat det Ni håller på med, Ni inser inte att världen runt omkring Er försändras (det må inte alltid vara till det bättre men förändras gör det). Det är bara löjligt att hålla på så här. Ni skriver som Ni skriver för att Ni egentligen vill att Diablo Immortal ska vara något annat (Diablo 3,5) men det är det inte, NI MÅSTE SÄRSKILJA DET. Vänta in Diablo 4 och gå vidare i livet tillfälligt. Det är inte en rättighet att sitta i sin källare och tro att hela omvärlden ska anpassa sig efter just DIG. Tragiskt är det om något.

Sen borde du veta att ens försöka skriva meningen "stå upp för dig" i Sverige är som att spotta i motvind. Svenskar vet inte hur man gör det så låt andra sköta den biten. Vadå skinn på näsan på dagens ungdom, de är redan körda p.g.a. sociala medier inte något mobilspel som har en liknande betalningsmodell som 50 andra mobilspel.

Behöver du en näsduk till allt gnäll? Det låter som att du långsamt håller på allt självdö, samtidigt som att du med näbbar och klor kämpar för din rätt att göra det. Jag har inte laddat ner Diablo Immortal, och jag lägger några minuter på att varna andra innan de spenderar pengar de senare kommer att ångra att de kastade på ingenting, samtidig som jag försöker förtydliga varför.

Vad gör du?

Medlem
Skrivet av adrii:

Ja och vet du hur enkelt man kan agera? Spela inte spelet, installera det inte. Det räcker för att datan ska nå företaget MEN om 20 miljoner andra ändå installerar och spelar vidare spelar det du gör noll roll i slutändan. Det är den naiviteten jag önskar du förstod existerar hos dig själv. Svårt att lära en gammal hund att sitta heter det.

Nej jag spelar inte spelet.
Allt spelar roll, var inget offer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av adrii:

Orkar inte läsa hela ditt inlägg för det är så fel, finns massvis med människor som spelar Diablo UTAN att ens komma i närheten av det du skriver. Det finns psykologi i allt och spelvärlden skiljer sig inte, men precis som du har ett val i affären att inte välja den produkten av någon anledning så kan man det här också.

Sluta upp med Era barnsliga förklaringar, vi är helt enkelt 2 stall som inte håller med varandra. Förstå det istället.

Kolla aftonbladet tex, de tog upp Asmongold som en källa inte FZ forumet. Så tröttsamt gubbtjat det Ni håller på med, Ni inser inte att världen runt omkring Er försändras (det må inte alltid vara till det bättre men förändras gör det). Det är bara löjligt att hålla på så här. Ni skriver som Ni skriver för att Ni egentligen vill att Diablo Immortal ska vara något annat (Diablo 3,5) men det är det inte, NI MÅSTE SÄRSKILJA DET. Vänta in Diablo 4 och gå vidare i livet tillfälligt. Det är inte en rättighet att sitta i sin källare och tro att hela omvärlden ska anpassa sig efter just DIG. Tragiskt är det om något.

Sen borde du veta att ens försöka skriva meningen "stå upp för dig" i Sverige är som att spotta i motvind. Svenskar vet inte hur man gör det så låt andra sköta den biten. Vadå skinn på näsan på dagens ungdom, de är redan körda p.g.a. sociala medier inte något mobilspel som har en liknande betalningsmodell som 50 andra mobilspel.

Herregud. Misslyckas du medvetet så kapitalt med att förstå poängerna flertalet användare här (och en drös andra människor runtom i världen, i en rad olika sammanhang/medier) uttrycker, eller är det bara av en tillfällighet de flyger över huvudet på dig?
FZ är en del av det politiska landskapet, eftersom flertalet användare här har så väl möjlighet att rösta, som förmåga att interagera med, och påverka (eller kanske till och med är en del av skaran själva, se Exempel 2 jag länkade till dig senast), politiker.

Marknadsregleringar börjar någonstans, det är liksom inte bara av en slump som exempelvis kasinospel, tobak, alkohol, konsumenträttigheter etc. etc. är reglerade, och det är inte så att hela Riksdagen (eller motsvarande politiska organ internationellt) magiskt bara en dag fick för sig att debattera om, och besluta om, sådana saker. Allt här i världen är inte öppet för individer att göra "fria val" om. Du kan inte gå in på ICA och köpa en flaska brännvin, en automatkarbin, pornografi eller liknande. Totalt oaktat om du tycker att det är ditt fria val att göra det, och oaktat om just du som individ klarar av att hantera dessa utan att skada dig själv eller andra. Att just du inte ser riskerna med mikrotransaktioner i spel (särskilt mobilspel, med tanke på hur tillgängliga de är för en mycket bred allmänhet) betyder liksom inte att de inte finns. Tyvärr.

För att förhoppningsvis göra det hela väldigt enkelt: engagemang hos allmänhet (ja, även i mindre sammanhang - många bäckar små, snöbollseffekten, o.s.v.) kan leda till, och har genom historien lett till, förändring. Det blir lite ironiskt när du försöker kalla andra löjliga när du så extremt uttrycker en oförståelse för detta.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av adrii:

Jag ser din poäng men det du beskriver i det är ungefär som att det är lika troligt att man kan hitta guld i saharaöknen och någon skulle lyckas med det.

Jag såg tex att aftonbladet nämnde Asmondgold, en av världens största streamers. De nämnde inte svenska spelforum, de kollar nog snabbare på reddit än just FZ. Du kanske missade den biten, att gnälla på just fz är lönlöst. Större chans att dina diskussioner med arbetspolarna som inte spelar leder till något. Jag skrev aldrig att man inte ska stå upp för det man tycker i det här sammanhanget, det jag menade var bara att det finns 200 bättre platser än FZ forumet. Men gubbarna flockas ju alltid hit och sätter sig i sin gnällcirkel och kör igång.

Så vad, jag ska inte diskutera ämnen om det inte är på det största plattformarna i världen? Dina argument är baserat på som om man kan enbart diskutera ämnet på 1 plattform enbart, och inte på andra.

Tänk lite bredare; man kan strö informationen om hur predatorisk systemet är i Diablo Immortal, mycket mer än många andra mobil spel, till så många communities som man är aktiv i som möjligt. T.o.m. Asmongold tittar på videos som är gjorda av mindre YouTubers för att få information om hur dåliga spel och utvecklare är, det är inte så att han magiskt innehar all information från dag 1.

Det här kommer vara min sista svar tillbaka, då det är tydligt att vi inte kommer komma någon vart. Du kommer fortsätta anse att det är "gnäll" när man argumenterar sakligt och listar upp argumenten varför det är dåligt, och fortsätta säga att det man gör är lönlöst och att man inte borde diskutera ämnet överhuvudtaget.

Medlem

signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av jk78ki:

Ni som är okej med denna betalningsmodell på spel: Vill ni att spel ska se ut så här i framtiden? För det är vad som står på spel. Accepteras denna enorma girighet och predatory-system så kommer det fortsätta och bara bli värre. Att det är ett mobilspel är ingen ursäkt som funkar här eftersom det även släppts till dator.
Tror ni på allvar inte att Diablo 4 kommer ha liknande p2w och mikrotransaktioner om det går bra för Immortal? Det är såhär det utvecklas, folk accepterar något såpass äckligt som detta och sen en dag så är det vardag, "alla spel är ju såhär".

Att mikrotransaktionerna inte är viktiga för spelet är skitsnack, hade det varit det hade Blizzard helt enkelt plockat bort de delar som är olagliga i länderna där det bannats, men det gör de inte. Varför? För att det inte är ett spel, det är en app skapad för att lura folk att lägga 10, 15, 100kr då och då. Det är meningen att man ska tänka "Äh jag behöver inte köpa nått, det är kul ändå" i början, det därför det är gratis. De måste få in dig som spelare innan de slänger alla scams de kan på dig.

Kommer ni inte ihåg hur Oblivions horse-armor blev mottaget? Idag är det vardag, alla spel har betalda cosmetics, till och med singleplayer spel. Det kommer bli samma med detta om inte folk säger ifrån.

Bojkott.

Bra och välformulerat.
Jag som är 40+ minns Counter Strike betorna och andra spel där alla addons var gratis och utvecklades av oss själva. Man kunde till och med ladda ner kompletta packs med nya skinns, vapen, ljud och mycket mer.
Lite kul att något som alltid varit gratis i spel har börjat kosta pengar och så dyrt också. Galet.

Skrivet av Deekar:

Folk köper inte spel till mobilen för 300kr.

Jag tror många kommer lägga betydligt mer pga av microtransaktionerna. Tänk alla minderåriga som inte kan räkna så bra också. Samt alla vuxna som inte kan räkna så bra. Bra affärsmodell när det kommer till att mjölka sådana personer. Man har en annan valuta inne i spelet som gör att man inte vet hur mycket man egentligen lägger. Allt är så genomtänkt.

Skrivet av Ender:

Det är verkligen tragiskt att se hur långt Blizzard har sjunkit. Företagskulturen räckte tydligen inte, nu ska de bokstavligen förstöra spelen också. Tyvärr så märker jag att många här inte verkar förstå vad det innebär för både Diablo Immortal och framtiden.
De ser att det är kul och gratis, utan att se vidden av vad det är Blizzard gör här. Jag ska försöka förklara kortfattat:

1. Först ska du som spelare lockas in i spelet och investera i din karaktär med tid, entusiasm och helst pengar, även om det inte är ett måste...det kommer senare, men ju tidigare desto bättre. Spelet kommer vara lått och givande till en början, och din karaktär kommer kännas kraftfull och mäktig.

2. Ju fortare du börjar spendera desto bättre, men för att få dig att passera tröskeln för ditt första köp så kommer några riktigt fina erbjudanden tidigt. Första köpet ska vara nästan oemotståndligt...för bra för att avstå...det är ju så billigt!

3. Ju längre in i spelet du kommer, ju fler mekaniker öppnas upp för dig i takt med erbjudanden om att köpa. Dessa mekaniker blir luddigare och mer svåröversiktliga, precis som valutan. Samtidigt blir det lite mer av en utmaning att ta sig fram, och du hittar inte lika många uppgraderingar som innan. Även om du hittar utrustning i roliga färger så är de sällan, som av en slump, bättre än utrustningen du använder.

När du kommit förbi "introduktionen" (skulle säga kampanjen i det här fallet) så är känslan av att din karaktär är "kraftfull och mäktig" inte längre lika uppenbar, för nu är du inne i spelet och nu är du bara relevant som "konsument" ifall du börjar spendera. De som inte spenderar är inte längre målgruppen, och från och med nu så är Diablo Immortal inte längre för dig från Blizzards sida, även om du är välkommen att spela det. Det kommer bli mycket svårare att komma framåt med din karaktär utan att spendera, du kommer hela tiden känna att det är en uppförsbacke...Riften ger inget bra loot, det är snålt med material och varför droppar det bara 1-stjärniga gems?
Detta kommer du hela tiden bli påmind om då Blizzard kommer att dränka dig med erbjudanden om hur mycket BÄTTRE det kan bli...ifall du bara spenderar lite grann. Gräset kommer alltid vara grönare på andra sidan av betalväggen. Du kan (kanske) få ihop några bra saker utan att betala, men chansen är försvinnande liten då du som gratisspelare inte är relevant...Blizzard har inte gjort spelet till DIG...Diablo Immortal riktar sig inte till DIG, det är i kärnan utvecklat för att du som gratisspelare ska känna frustration nog att till slut plocka fram kreditkortet.

Frågan är bara hur lång tid det kommer ta för gratisspelaren att nå den punkten då du undrar varför du ens spenderade tid på skiten. Diablo Immortal är som de flesta andra mobilspel med mikrotransaktioner ingenting annat än ett betalningsmedel med ett glänsande omslagspapper, och tyvärr ibland de aggressivare sådant jag har sett.
Som många andra har sagt...detta bådar inte gott för Diablo 4, och det är inte längre ett lika självklart köp för mig. Kommer de undan med detta så kommer du se samma mekaniker där samtidigt som du får betala fullpris för spelet.

Grymt skrivet. Önskar man kunde formulera sig så bra själv. Detta spelet har gjorts lika mycket av psykologer som kodare. Riktigt mäktigt hur de lurar in människor att spela.

Man kan spela både Diablo, Diablo 2 och Diablo 3 om man har sug efter denna typen av spel. Det är bra spel och de är gratis! Själv så lirar jag nästan bara gamla spel från år 2010 eller tidigare. Då är det ofta bra spel rätt igenom. Det finns liksom inte anledning att spela nyare spel då de är sämre. Sen flyter äldre spel jäkligt bra på PCn också. Så finns liksom inga nackdelar.

Skriv svar