Att vara anställd är som att jobba i en diktatorisk form

Medlem

Vår nuvarande samhällsstruktur har onekligen gett oss ett välstånd våra förfäder endast kunde drömma om. De lägre samhällsklasserna har idag en materiell levnadsstandard som tidigare var reserverad för kungar, kejsare och andra i samhällets absoluta toppskikt. Med det inte sagt att vårt nuvarande system är perfekt eller utan nackdelar.

Vi har absolut problem gällande det mentala och psykologiska välbefinnandet. Problem som inte kan kompenseras med valfriheten att välja mellan fler pastasorter i matbutiken eller ännu en smartphonemodell. Vi blir av någon anledning mer och mer olyckliga och har helt klart behov av mer än bara materiellt välstånd. Brist på inflytande och medbestämmande, som du är inne på, kan helt klart vara en del av problematiken. Jag tror dock inte att ett förstatligande av produktionsmedlen är lösningen då detta endast byter ut personerna i förarsätet medan hierarkierna består. Historien visar även att det generellt sett inte går särskilt bra när stat och näringsliv sammanfogas till en och samma kollektivistiska struktur. Den materiella standarden tenderar att sjunka medan de individuella friheterna tenderar att eroderas i sådana system. Det är inget någon av oss önskar.

Jag tror att en stor del av vår samtids problem ligger i att vi saknar kollektiva visioner, mål och mening. Jämför med senare delen av 1900-talet då vi hade en vision om att framtiden skulle bli fantastisk med rymdturism och futuristiska städer där ingen behöver arbeta. Visionen var välgrundad då allt under den senare delen av 1900-talet faktiskt ständigt blev bättre och bättre, kanske mycket tack vara de enorma energimängderna som tillgängliggjordes genom oljan. Idag tenderar problemen att bli fler och fler samtidigt som vi blir mer och mer oense om hur vi faktiskt ska lösa dem. Det är då lätt att börja romantisera dåtiden och det självförsörjande bondelivet. Man bör dock vara medveten om att det var och är ett hårt arbete att bruka jorden, även med hjälp av traktorer och diesel.

Den här typen av existensiella frågor är komplicerade och behöver enligt min mening lyftas överallt. I fikarummet, över några öl på krogen och kanske även på ett gamingforum på Internet. Tack för dina intressanta åsikter!

Lol.. demokrati på jobb ja..
Jag anställer 5pers på mitt företag å det första dom gör är å röstar demokratiskt att jag inte ska få lön längre på mitt egna företag. Dom röstar också att dom skall ha 4timmar lunch på sin 5timmar arbetsdag, röstar för att dom inte ska använda skyddsutrustning och skadar sej å stämmer mej för jag har det lagliga ansvaret för säkerheten på företaget, och mitt företag går i botten och dom går vidare och gör samma sak mot nästa företag;!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Avstängd

En grej som är intressant med världen vi nu lever i är det som hände på 70-talet när USA kopplade bort dollarn från guldreserven. Efter det har de kunnat trycka hur mycket nya pengar de vill och som resultat har de sedan dess haft en skenande inflation som påverkar hela världen eftersom allas valutor värderas efter dollarn.

Vi får allt mindre för samma mängd pengar. Ett exempel är att det förut var normalt att bara ha en arbetande i familjen. Var feminismen verkligen en kvinnorättsrörelse eller var det bara en psyop för att det var nödvändigt att få ut kvinnor i arbetslivet så att familjer skulle kunna försörja sig?

Om man bara kan trycka nya pengar gratis och få folk att arbeta för dessa monopolpengar, då är väl det slaveri om något?

Skrivet av FreeGameFind:

Vad pratar ni om? Människor i jakt och jägarsamhällen levde till ca 60 år och var extremt friska.

Skrivet av FreeGameFind:

Innovation är inte ett mått på välmående eller framgång. Antropologer och psykologer säger att vi mådde bäst under jakt och jägarsamhället.
Människor har faktiskt inte varit mer ohälsosamma idag. Vi må leva längre men vi mår sämre mentalt, fysiskt inaktiva och mest medicinerade i historien med 15% av Sveriges befolkning på anti-depp osv.

De var uppenbart tillräckligt sjuka i huvudet för att överge en så härlig livsstil för att äta grusigt bröd vid en sketen åker.

Men om vi ponerar att det du säger är sant (vilket det inte riktigt är) så betyder det att lösningen på flera av våra största hälsoproblem att vi plockar för lite bär i skogen. Vi har potential att bli lika fräscha i knoppen som bärplockarna från Thailand och Ungern! Kroppsarbete på en åker verkar inte fungera för bönder dör som flugor i jämförelse med valfri mellanchef i vårt avlånga land.

Nädu...

1. Människor har alltid blivit +60 år.
2. Människor har aldrig varit så hälsosamma som vi KAN vara idag (Det är mest en fråga om tid, pengar och motivation).

Jag vet varifrån de här uppfattningarna stammar ifrån men du bör vara extremt skeptiskt för det är en stor dos av "The Noble Savage" inblandad i den här mytbildningen om de otroligt hälsosamma jägar-samlarna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Hullken:

Du har ju det bästa av två världar nu iofs. Det står dig som individ helt fritt att välja att leva ett enkelt liv och samtidigt åtnjuta det moderna samhällets fördelar med teknik, sjukvård, utbildning osv.

Hetsen att "alla" måste ha 35k+ i lön och köpa en bostadsrätt/villa i storstan är ju något som man väljer att delta i. Så länge du kan komma på något sätt att försörja dig räcker det med rätt lite pengar. Du kan köpa ett vinterbonat fritidshus med stor tomt (för självhushåll av potatis, morötter, tomater, fruktträd osv.) för väldigt lite pengar i stora delar av landet.

När du inte har belånat dig för ett radhus för 10 miljoner och inte lagt dig till med dyra vanor som uteluncher och kaffe latte för 60 spänn så behöver du förvånansvärt lite pengar.

Precis! Det är helt och hållet valfritt att delta i karriärshets, bostadskarriär och att ådra sig dyra vanor. Att frivilligt välja en enklare livsstil, kanske en bit bort från storstadsregionerna, är lite av samtidens Konamikod.

Backloggens befriare
Skrivet av FreeGameFind:

Jag tänker mer på det varje dag hur vi pratar enbart pratar om hur vi fick demokrati i form av att rösta var 4:e år men att vi faktiskt förlorade stor del av vår demokrati/frihet när majoriteten av oss blev "anställda" under början av 1800-talet i form av industrialiseringen. Här förlorade vi istället vår rösträtt varje dag faktiskt.

Ändå spenderar vi majoriteten av vår vakna tid i denna struktur. Vi bytte statsmässig diktatur mot företagsmässig diktatur.

Innan dess var majoriteten av oss självförsörjande bönder. Om vi går ännu längre tillbaka var vi jägare och samlare som var den mest fria formen där vi enbart jobbade 20 timmar i veckan. Det fanns andra problem men det handlar om just hur vi är anställda och accepterat detta sätt.

Företag i sin utformning är faktiskt diktatoriska i sin struktur:
-En diktator/chef/ledare
Kalla det vad du vill. Denna person äger företaget och får styra det hur den vill. Inom ramen av arbetsvillkor från fackföreningar (varför ska dom ens behövas om nu den anställda har sin egen röst...?).
Som självförsörjande bonde behövde du inte göra detta. Du styrde din bondgård eftersom du var chef. Låt oss inte prata om andelen sociopater som också blir chefer.

-Hierarkin
Den går uppifrån och ner utan att du som anställd kan rösta bort den som leder dig. Istället styr den som är högst upp och bestämmer över vad du gör under dagen där du har väldigt lite att säga till om. Lunchtid? Rast? Jobba hemifrån? När du börjar och slutar osv. Som bonde var naturen din chef men det var ändå ditt val. Din frihet.

-Villkor
Villkoren bestäms inte av dig som anställd. Utan du kommer till ett företag som presenterar villkoren. Ytterst liten förhandling. Det du kan förhandla om är lönen. Ditt levebröd. Ungefär som att en bonde skulle förhandla med någon hur mycket mat han skulle få på bordet. Du och chefen på jobbet har inte samma inställning. Han vill att du ska vara nöjd men han vill ändå hålla ned mängden mat du får.

-Intressekonflikten
Vilket leder oss till intressekonflikten. Chefen/ägaren har andra intressen än dig som anställd. Han vill tjäna pengar. Visst han vill även ha produktiva medarbetare men han vill inte höja din lön till skyarna. Hans fokus är vinst och se till att han får en bonus. Ungefär som när Blizzard chefen Bobby Botick fick några miljoner i bonus medan dom avskedade några hundra anställda.

-Avskedad/arbetslöshet
Detta är också en helt galen grej vi accepterar med företagsvärlden. Jag tror forskning kan påvisa att arbetslöshet som fenomen är något av det som stressar en människa mer än någonting annat. Nu när vi också närmar oss en slags normaliserad 10% arbetslöshet i samhället. Absolut, en bonde kunde få en dålig skörd men det var antingen ditt eget fel eller naturen. Inte en chef. Inte nog med det, om du fick en dålig skörd kunde du antingen jaga, fiska eller även förbereda dig för en dålig skörd.

Avslutningsvis prioriterar jag frihet och självbestämmande över någonting annat. Om du vill jobba i ett företag respekterar jag det. Men vi måste få ett val vilket är kärnan i demokrati.

Vi är inneslutna i en uppsjö av system där vi förlorat makten till institut eller företag. Jag tror det är en anledning varför många mår dåligt idag. Speciellt eftersom när jag pratar med människor om detta blir många förvånade och säger att dom inte riktigt tänkt på det ur detta synsätt.

Lösning? Vi bör demokratisera företag. Om det heter kommunism eller inte vet jag inte. Men något behöver förändras. Det är uråldrigt och gör oss sjuka.

Vad tänker ni?

Liam?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Lol.. demokrati på jobb ja..
Jag anställer 5pers på mitt företag å det första dom gör är å röstar demokratiskt att jag inte ska få lön längre på mitt egna företag. Dom röstar också att dom skall ha 4timmar lunch på sin 5timmar arbetsdag, röstar för att dom inte ska använda skyddsutrustning och skadar sej å stämmer mej för jag har det lagliga ansvaret för säkerheten på företaget, och mitt företag går i botten och dom går vidare och gör samma sak mot nästa företag;!

Scenariot du beskriver befinner sig nog tyvärr inte långt från verkligheten om man skulle anställa fem slumpmässigt utvalda personer i ett mindre företag. Om man däremot rekryterar fem personer som passar för företaget avseende kompetens, intresse och lämplighet skulle situationen sannolikt utspela sig annorlunda.

Demokrati på arbetsplatsen behöver och bör inte betyda att varje anställd har lika mycket eller ens något att säga till om i precis varje fråga. Det kan istället vara så pass enkelt som att man inför processer som tar till vara på idéer från golvet genom exempelvis Leanmetodik och på så vis ökar känslan av medbestämmande. Ett annat sätt vore att ge de anställda större incitament kring företagets ekonomiska välmående genom exempelvis en delvis provisionsbaserad ersättning, optionsprogram eller bonusar.

Medlem

Det många åsidosätter är att staten finansieras till 100% av näringslivet och att 90% av landets företag klassas som småföretag eller mikrobolag med få eller inga anställda utöver ägarna själva.

Inga småföretag = minimala skatteintäkter = ingen offentlig sektor. Vi har en av de största offentliga sektorerna av alla världens länder samtidigt som våra största företag sitter på resurserna, lobbyisterna och kunnandet för att kunna skatteplanera bort en stor del av sitt bidrag till notan. Den obalansen bidrar i sin tur till att skatteuttaget för övriga företag samt landets alla arbetstagare ökar kontinuerligt. Politiker lyssnar gärna till storbolagens önskemål eftersom de skapar arbetstillfällen och sysselsättning som i sin tur bidrar till skattekassan via inkomstskatt och konsumtion. Vi har helt enkelt för få företag per capita för att kunna jämna ut den balansen.

I förlängningen hade jag gärna sett att vi rörde oss bort från dagens experimentella belöningssystem från 1970-talets glansdagar och istället skapar bättre förutsättningar för alla att kunna bidra efter bästa förmåga. Jag är inte ideologiskt bunden och hade hellre sett att vi experimenterade med kooperativa lösningar eller rent av medborgarlön än att vi snurrar vidare i samma hjulspår som tagit oss hit där vi är nu med höga skatter och ändå en underfinansierad välfärd.

Alla människor mår bättre av att få känna sig värdefulla. Att kunna bidra med något skapar också stolhet och självaktning. Oavsett om det likt Erlend Loes karaktärer kommer genom att man bygger en vägg eller om det sker i form av högre grad av delaktighet i besluten som fattas på den egna arbetsplatsen är det otvivelaktigt så att vi måste röra oss bort från den nuvarande trenden i samhället. Antingen måste fler bidra till det kollektiva eller så måste det kollektiva krympa. Det är enkel matematik. Nu har vi ätit kakan, hög tid att vi börjar baka en ny för kommande generationer.

Medlem

Jag uppmanar alla som vill lämna systemet att göra det.
Problemet är bara att man måste få mat på bordet och så kanske man har nöjen, som tex spel och datorer. då behöver det finanserias och då är jobba enklast.

Samtidigt är det bra att det finns folk som vill jobba mer, vara extra ambitiösa osv, annars hade vi inte haft alla uppfinningar, läkare mm.

Folk blir olyckliga för dom inte lever det liv dom egentligen vill leva. Man måste inte flytta till en stor stad för att tjäna "mycket pengar" och sen på ett lite Fint sätt skryta och bygga en fasad för sina betydelselösa vänner och bekanta att "man minsann har lyckats och har det bra" samtidigt som samma "vänner" gör det samma, för ingen kan ju säga rakt ut att fan vad man är nöjd med livet. Tom det är "fult".
Rikedom är tid imo, man ser till att göra tiden man har till den lyckligaste. Är nått fel, åtgärda direkt dra inte ut på pinan. Det gäller livet i allmänt inte bara jobb.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

https://youtu.be/Qc7HmhrgTuQ

”Vad har chefen någonsin gjort för mig?”

Starta eget då TS eller gå en gratis utbildning och börja jobba med något du tycker är kul.

Skrivet av CosmicPunch:

En grej som är intressant med världen vi nu lever i är det som hände på 70-talet när USA kopplade bort dollarn från guldreserven. Efter det har de kunnat trycka hur mycket nya pengar de vill och som resultat har de sedan dess haft en skenande inflation som påverkar hela världen eftersom allas valutor värderas efter dollarn.

Vi får allt mindre för samma mängd pengar. Ett exempel är att det förut var normalt att bara ha en arbetande i familjen. Var feminismen verkligen en kvinnorättsrörelse eller var det bara en psyop för att det var nödvändigt att få ut kvinnor i arbetslivet så att familjer skulle kunna försörja sig?

Om man bara kan trycka nya pengar gratis och få folk att arbeta för dessa monopolpengar, då är väl det slaveri om något?

Tänk om det var sant. 50 år av skenande inflation globalt bara för att USA till slut kastade in handsken och övergav guldfoten. Nä, det finns en galopperande övertro till guldets förträfflighet och mängden nackdelar med guldfoten är betydligt fler än fördelar med densamme.

Nä, om det är något som skenat så är det vår produktivitet. I en sådan grad att produktiviteten blivit rejält mycket billigare.
Men det har ju inte med att en guldklimp garanterar att den lön du får in på kontot kan realiseras i varor och tjänster. Det kan ju faktiskt vara så att det grundar sig i att män fick orimligt mycket betalt förr för sin produktivitet enbart för att det fanns ett samhällstryck, som krävde att en enskild man skulle kunna försörja en hel familj.

Så lönen är i slutändan mer beroende av andra faktorer än landets inflation.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Lol.. demokrati på jobb ja..

Jag förstod att det var menat som ett skämt. Eftersom jag inte kunde komma på ett enda företag där det skulle fungera om alla var "jämbördiga" om det nu var detta trådskaparen menade. Det är klart, jag kan inte komma på en enda demokratiskt land där det är så heller...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Tänk om det var sant. 50 år av skenande inflation globalt bara för att USA till slut kastade in handsken och övergav guldfoten. Nä, det finns en galopperande övertro till guldets förträfflighet och mängden nackdelar med guldfoten är betydligt fler än fördelar med densamme.

Vad tyder på att det inte är sant? Det låter som en logisk förklaring enligt mig och skulle förklara mycket av det som händer i ekonomin och även mycket av USA:s ageranden.
Om man trycker en massa pengar skapas inflation då värdet av pengarna minskar om det finns större tillgång på dem. En guldfot gör ju att man inte bara kan trycka en massa nya pengar utan man måste kunna backa upp dem med guldreserven. Då kan värdet av exempelvis då dollarn inte devalveras på samma sätt.

Är också det som är lockelsen med Bitcoin, att det bara finns en begränsad mängd.

Vad är nackdelarna med guldfot?

Såg denna, den tyckte jag förklarade det bra:

Skrivet av CosmicPunch:

Vad tyder på att det inte är sant? Det låter som en logisk förklaring enligt mig och skulle förklara mycket av det som händer i ekonomin och även mycket av USA:s ageranden.
Om man trycker en massa pengar skapas inflation då värdet av pengarna minskar om det finns större tillgång på dem. En guldfot gör ju att man inte bara kan trycka en massa nya pengar utan man måste kunna backa upp dem med guldreserven. Då kan värdet av exempelvis då dollarn inte devalveras på samma sätt.

Är också det som är lockelsen med Bitcoin, att det bara finns en begränsad mängd.

Vad är nackdelarna med guldfot?

Såg denna, den tyckte jag förklarade det bra:
https://www.youtube.com/watch?v=pNIE7qUePq8

Nackdelarna med guldfot rakt ur huvudet:
- Ett lands tillväxt blir direkt kopplad till landets guldproduktion. Inget guld, ingen tillväxt. Såvida du inte tilltvingar dig någon gruva i Sydafrika ihop med lite billig arbetskraft.
- En större guldfyndighet innebär inflation men nödvändigtvis inte en ökad tillväxt ifall landet inte har en utbyggd gruvdrift.
- Stora investeringar kräver en guldproduktion som överträffar värdet på investeringen under väldigt kort tidsrymd. Hastigheten på finansmarknaden är betydligt mer extrem än metallproduktion.
- Ett lands ekonomi är helt och hållet beroende på vad stater som äger guldproduktionen har för avsikter.


signatur

Viam inveniam aut faciam

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av FreeGameFind:

Lösning? Vi bör demokratisera företag. Om det heter kommunism eller inte vet jag inte. Men något behöver förändras. Det är uråldrigt och gör oss sjuka.

Vad tänker ni?

Den där "demokratiseringen" har ju testats - med förfärande resultat. Inget hindrar dig från att starta eget, ingå i ett kooperativ eller något annat om du vantrivs med livet som vanlig "löneslav".

Men seriöst: visst finns det baksidor att vara löneanställd. Jag har arbetat i offentlig sektor i tio år. Det är en speciell verksamhet eftersom den är politiskt styrd. Hierarkier finns givetvis, men dessa varierar kraftigt beroende på organisation. Har man bara en bra chef, bra kollegor och arbetar i en rimligt styrd organisation/verksamhet till en hygglig ersättning är det inte så mycket att klaga på.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av FreeGameFind:

Varför drar du ett exempel från den värsta tiden? Många bönder var inte fria under denna tid och vi hade feodalt system med storbönder som härjade och tog en stor del av inkomsterna och även kristendomens inflytande och kontroll med skatter och dylikt som var oproportionerliga.

Jag vet mycket väl att bondesamhället inte var optimalt och rekommenderar folk att läsa "Homo Sapiens" där man beskriver hur jordbruket gjorde det mycket tuffare för oss. Som jag beskrev inledningsvis var det bäst under jakt och jägarsamhället där vi jobbade vi 20 timmar i veckan.

Nja, *så* gammal att jag avsåg bondesamhället på 1800-talet är jag inte riktigt. Bönder långt in på 1900-talet har haft det otroligt tufft, även jämfört med "knegare". Givetvis är det mer komplext än så, och vissa bönder har det så klart bättre än andra, precis som vissa arbetare har det bättre än andra. (Vi kan där även bli mer filosofiska och prata saker som psykisk och emotionell hälsa, där perspektivet historiskt blir rejält svårt att sätta fingret på, då synen på dessa aspekter förändrats ganska kraftigt över tid.)

Vart mänsklighetens och dess samhällens utveckling tar vägen, och hur det påverkar oss som varelser... well, låt oss säga att jag inte håller med om att vi bör kika i backspegeln, för att göra det någorlunda kort.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Mycket mindre stresspåslag att vara anställd än att vara sin egen chef och få ett företag att börja rulla


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Helt rätt. Det märkliga är att om man är rättskaffens så fattar man inte detta förrän man upptäcker hur andra tänker och beter sig i arbetslivet.

Ett tilllägg är att Arbetsförmedligen spelar en allt större roll och liknar allt mer Stasi.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Nackdelarna med guldfot rakt ur huvudet:
- Ett lands tillväxt blir direkt kopplad till landets guldproduktion. Inget guld, ingen tillväxt.
Såvida du inte tilltvingar dig någon gruva i Sydafrika ihop med lite billig arbetskraft.

Det stämmer inte.
Man säljer ju varor och tjänster på precis samma sätt som innan. Man byter sedan sina varor och tjänster mot en valuta som är kopplad till guld vilket skapar tillväxt.
Precis som att man inte behöver trycka dollar för att skapa tillväxt idag kommer man inte behöva bryta guld för att skapa tillväxt.

Skrivet av hannes.theorell:

- En större guldfyndighet innebär inflation men nödvändigtvis inte en ökad tillväxt ifall landet inte har en utbyggd gruvdrift.

Precis som nu bara att det är mycket mer kontrollerat då det krävs mycket mer arbete att bryta guld än att bara trycka nya pengar. Huruvida landet har en gruvdrift eller ej spelar ingen roll.

Skrivet av hannes.theorell:

- Stora investeringar kräver en guldproduktion som överträffar värdet på investeringen under väldigt kort tidsrymd. Hastigheten på finansmarknaden är betydligt mer extrem än metallproduktion.

Investeringar har ingenting med guldproduktionen att göra. Guldet finns som en grund för värderingen av valutan, guldfot betyder inte att man måste hålla på och skyffla guldtackor.

Skrivet av hannes.theorell:

- Ett lands ekonomi är helt och hållet beroende på vad stater som äger guldproduktionen har för avsikter.

På vilket sätt då?
Idag står och faller hela världsekonomin på USA som trycker pengar och skapar inflation bäst de vill för att inte krascha sin egen ekonomi. Med guldfot skulle pengars värdering vara knutet till ett mer eller mindre fast pris.

Medlem

Hittar inte artikeln nu, men har läst om företag i USA som är mer "platta" i sin hierarki där de som producerar också är chefer och gemensamt tar beslut. Gemensamt med sådana bolag är väl just att de är rätt små och få anställda. Tror inte samma system hade fungerat på typ Microsoft eller andra storbolag där så otroligt många fler roller finns. Ska en grafisk designer gå runt och oroa sig för andras rollprestationer och problem som uppstår? Inte så rimligt. Det finns olika roller för att många olika problem behöver lösas, inte för att fördumma och förslava oss. Och visst, det kan vara riktigt stressigt att vara arbetslös för plötsligt står du utan inkomst men räkningarna och maten måste fortfarande betalas. Men vad är lösningen? Att det inte finns jobb alls? Lösningen på den stora onda kapitalismen verkar vara att försämra för alla så inte vissa har det sämre. Mycket dålig idé imho. Men visst, det har ju diskuterats om t.ex. Basinkomst (även känt som medborgarlön) där en får betalning varje månad bara för att vara medborgare i ett land. Inga andra krav ställs alltså. Så lite som barnbidrag, fast i större volym (tänk kanske 10-12k/månaden) och tills du dör, eller flyttar utomlands. Så även om du är anställd någonstans, och får lön av dem, kommer du ha kvar grundlönen så att säga. Samma sak om du blir sparkad, du kanske kommer behöva sänka din levnadsstandard något men kommer ändå ha en grundtrygghet iom basinkomsten. Det skulle minska stressen i alla fall. Det är nog vettigaste lösningen jag hört om i alla fall. För det är lätt att klaga på kapitalism och oja sig över hur dålig den är, men få kommer med alternativ och lösningar som behövs för att kunna gå vidare från/med den. Så allt gnäll utan tankar om lösningar är bara gnäll och kontraproduktivt då ingenting kommer lösas av att det inte finns rika(re) för fattiga(re) kommer fortfarande ha samma problem även om klasshiarkin raseras. Så ska det diskuteras måste det ändå vara mer än "eat the rich" och "pengar är dåligt".

Medlem
Skrivet av FreeGameFind:

Jag tänker mer på det varje dag hur vi pratar enbart pratar om hur vi fick demokrati i form av att rösta var 4:e år men att vi faktiskt förlorade stor del av vår demokrati/frihet när majoriteten av oss blev "anställda" under början av 1800-talet i form av industrialiseringen. Här förlorade vi istället vår rösträtt varje dag faktiskt.

Ändå spenderar vi majoriteten av vår vakna tid i denna struktur. Vi bytte statsmässig diktatur mot företagsmässig diktatur.

Innan dess var majoriteten av oss självförsörjande bönder. Om vi går ännu längre tillbaka var vi jägare och samlare som var den mest fria formen där vi enbart jobbade 20 timmar i veckan. Det fanns andra problem men det handlar om just hur vi är anställda och accepterat detta sätt.

Företag i sin utformning är faktiskt diktatoriska i sin struktur:
-En diktator/chef/ledare
Kalla det vad du vill. Denna person äger företaget och får styra det hur den vill. Inom ramen av arbetsvillkor från fackföreningar (varför ska dom ens behövas om nu den anställda har sin egen röst...?).
Som självförsörjande bonde behövde du inte göra detta. Du styrde din bondgård eftersom du var chef. Låt oss inte prata om andelen sociopater som också blir chefer.

-Hierarkin
Den går uppifrån och ner utan att du som anställd kan rösta bort den som leder dig. Istället styr den som är högst upp och bestämmer över vad du gör under dagen där du har väldigt lite att säga till om. Lunchtid? Rast? Jobba hemifrån? När du börjar och slutar osv. Som bonde var naturen din chef men det var ändå ditt val. Din frihet.

-Villkor
Villkoren bestäms inte av dig som anställd. Utan du kommer till ett företag som presenterar villkoren. Ytterst liten förhandling. Det du kan förhandla om är lönen. Ditt levebröd. Ungefär som att en bonde skulle förhandla med någon hur mycket mat han skulle få på bordet. Du och chefen på jobbet har inte samma inställning. Han vill att du ska vara nöjd men han vill ändå hålla ned mängden mat du får.

-Intressekonflikten
Vilket leder oss till intressekonflikten. Chefen/ägaren har andra intressen än dig som anställd. Han vill tjäna pengar. Visst han vill även ha produktiva medarbetare men han vill inte höja din lön till skyarna. Hans fokus är vinst och se till att han får en bonus. Ungefär som när Blizzard chefen Bobby Botick fick några miljoner i bonus medan dom avskedade några hundra anställda.

-Avskedad/arbetslöshet
Detta är också en helt galen grej vi accepterar med företagsvärlden. Jag tror forskning kan påvisa att arbetslöshet som fenomen är något av det som stressar en människa mer än någonting annat. Nu när vi också närmar oss en slags normaliserad 10% arbetslöshet i samhället. Absolut, en bonde kunde få en dålig skörd men det var antingen ditt eget fel eller naturen. Inte en chef. Inte nog med det, om du fick en dålig skörd kunde du antingen jaga, fiska eller även förbereda dig för en dålig skörd.

Avslutningsvis prioriterar jag frihet och självbestämmande över någonting annat. Om du vill jobba i ett företag respekterar jag det. Men vi måste få ett val vilket är kärnan i demokrati.

Vi är inneslutna i en uppsjö av system där vi förlorat makten till institut eller företag. Jag tror det är en anledning varför många mår dåligt idag. Speciellt eftersom när jag pratar med människor om detta blir många förvånade och säger att dom inte riktigt tänkt på det ur detta synsätt.

Lösning? Vi bör demokratisera företag. Om det heter kommunism eller inte vet jag inte. Men något behöver förändras. Det är uråldrigt och gör oss sjuka.

Vad tänker ni?

Jag förstår inte riktigt problemet. Om du inte gillar att vara anställd under någon och följa ett företags riktlinjer får du helt enkelt starta eget företag. Eller?
Själv tycker jag att det är skönt att vara anställd. För min del betyder det att jag i 99 fall av 100 kan gå hem vi 16:00 när mitt skift tar slut och inte tänka på jobbet förrän mitt nästa arbetsskift börjar.
Att driva ett eget företag och vara sin egen chef verkar ofta innebära att man får lägga långt mer än 8 timmar per dag plus att det är oerhört mycket saker man måste hålla koll på för att hålla igång företaget. Det är dessutom inte alltid mer lönsamt att ha eget jämfört med att vara anställd. Min far har haft en egen firma sen han var 16 och jag är redan förbi honom lönemässigt, plus att han under perioder i princip jobbat dygnet runt och fått avstå semestern flera år.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

"Lösning? Vi bör demokratisera företag. Om det heter kommunism eller inte vet jag inte. Men något behöver förändras. Det är uråldrigt och gör oss sjuka."

Vem ska ta risken? Vem ska investera? Hur ska vi starta bolag om den som startar bolaget sedan inte får äga eller skörda frukterna utav det?

Ett bolag skulle inte överleva om alla som jobbade där skulle ha samma bestämmande rätt och ägandeskap. (nu pratar vi något större bolag).

Medlem
Skrivet av FreeGameFind:

Jag tänker mer på det varje dag hur vi pratar enbart pratar om hur vi fick demokrati i form av att rösta var 4:e år men att vi faktiskt förlorade stor del av vår demokrati/frihet när majoriteten av oss blev "anställda" under början av 1800-talet i form av industrialiseringen. Här förlorade vi istället vår rösträtt varje dag faktiskt.

Ändå spenderar vi majoriteten av vår vakna tid i denna struktur. Vi bytte statsmässig diktatur mot företagsmässig diktatur.

Innan dess var majoriteten av oss självförsörjande bönder. Om vi går ännu längre tillbaka var vi jägare och samlare som var den mest fria formen där vi enbart jobbade 20 timmar i veckan. Det fanns andra problem men det handlar om just hur vi är anställda och accepterat detta sätt.

Företag i sin utformning är faktiskt diktatoriska i sin struktur:
-En diktator/chef/ledare
Kalla det vad du vill. Denna person äger företaget och får styra det hur den vill. Inom ramen av arbetsvillkor från fackföreningar (varför ska dom ens behövas om nu den anställda har sin egen röst...?).
Som självförsörjande bonde behövde du inte göra detta. Du styrde din bondgård eftersom du var chef. Låt oss inte prata om andelen sociopater som också blir chefer.

-Hierarkin
Den går uppifrån och ner utan att du som anställd kan rösta bort den som leder dig. Istället styr den som är högst upp och bestämmer över vad du gör under dagen där du har väldigt lite att säga till om. Lunchtid? Rast? Jobba hemifrån? När du börjar och slutar osv. Som bonde var naturen din chef men det var ändå ditt val. Din frihet.

-Villkor
Villkoren bestäms inte av dig som anställd. Utan du kommer till ett företag som presenterar villkoren. Ytterst liten förhandling. Det du kan förhandla om är lönen. Ditt levebröd. Ungefär som att en bonde skulle förhandla med någon hur mycket mat han skulle få på bordet. Du och chefen på jobbet har inte samma inställning. Han vill att du ska vara nöjd men han vill ändå hålla ned mängden mat du får.

-Intressekonflikten
Vilket leder oss till intressekonflikten. Chefen/ägaren har andra intressen än dig som anställd. Han vill tjäna pengar. Visst han vill även ha produktiva medarbetare men han vill inte höja din lön till skyarna. Hans fokus är vinst och se till att han får en bonus. Ungefär som när Blizzard chefen Bobby Botick fick några miljoner i bonus medan dom avskedade några hundra anställda.

-Avskedad/arbetslöshet
Detta är också en helt galen grej vi accepterar med företagsvärlden. Jag tror forskning kan påvisa att arbetslöshet som fenomen är något av det som stressar en människa mer än någonting annat. Nu när vi också närmar oss en slags normaliserad 10% arbetslöshet i samhället. Absolut, en bonde kunde få en dålig skörd men det var antingen ditt eget fel eller naturen. Inte en chef. Inte nog med det, om du fick en dålig skörd kunde du antingen jaga, fiska eller även förbereda dig för en dålig skörd.

Avslutningsvis prioriterar jag frihet och självbestämmande över någonting annat. Om du vill jobba i ett företag respekterar jag det. Men vi måste få ett val vilket är kärnan i demokrati.

Vi är inneslutna i en uppsjö av system där vi förlorat makten till institut eller företag. Jag tror det är en anledning varför många mår dåligt idag. Speciellt eftersom när jag pratar med människor om detta blir många förvånade och säger att dom inte riktigt tänkt på det ur detta synsätt.

Lösning? Vi bör demokratisera företag. Om det heter kommunism eller inte vet jag inte. Men något behöver förändras. Det är uråldrigt och gör oss sjuka.

Vad tänker ni?

Skillnaden här är dock att arbeta är helt frivilligt, du kan när som helst starta ett eget företag med dina villkor. Men väljer du att jobba åt någon annan så är det självklart deras regler. Det är trots allt dom som skapat det och sett till att det finns.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

En grej som är intressant med världen vi nu lever i är det som hände på 70-talet när USA kopplade bort dollarn från guldreserven. Efter det har de kunnat trycka hur mycket nya pengar de vill och som resultat har de sedan dess haft en skenande inflation som påverkar hela världen eftersom allas valutor värderas efter dollarn.

Vi får allt mindre för samma mängd pengar. Ett exempel är att det förut var normalt att bara ha en arbetande i familjen. Var feminismen verkligen en kvinnorättsrörelse eller var det bara en psyop för att det var nödvändigt att få ut kvinnor i arbetslivet så att familjer skulle kunna försörja sig?

Om man bara kan trycka nya pengar gratis och få folk att arbeta för dessa monopolpengar, då är väl det slaveri om något?

Ja precis, och förr när bara en jobbade (tänker på 30-60 tal någonstans) så var levnadsstandarden mycket lägre och man arbetade mycket mer när man kom hem från jobbet. Det är inte svårt för fem öre att leva på en lön idag om man skalar av levnadsstandard så man kommer ner till en nivå som var rimlig på 60 talet. Typ skippa TV, Skippa bilen och köp en billig motorcykel istället. Ta inte ut så mycket semester, någon fredag räcker gott och väl. Bo i ett litet hus med uppvärmning som kräver att du jobbar halva vintern på ledig tid för att värma upp (typ vedpanna). Ta bort mycket kött konsumption, Det heter söndagsstek av en anledning. Åk aldrig utomlands. Skippa mobil telefon. osv osv, vi jobbar bägge 2 idag för att vi vill ha en hög standard, inte för att inflationen har spelat sitt spratt.

12
Skriv svar