Hur tacklar ni eran backlog?

Medlem
Hur tacklar ni eran backlog?

Jag frågar främst gällande spel på alla plattformar men
även om TV-serier/filmer som man ska se "senare" via befintlig streaming eller "disc-inköpt".

Desto mer bra recensioner, screenshots eller clips jag ser utav ett spel som jag faktiskt äger desto mer vill jag starta det eller ladda ner det igen och börja på.

För många år sen stötte jag på den här sajten:

https://www.emdb.eu/

DÅ var det en offline mjukvara med en nedladdningsbar databas, inga länkar.
Nu är det en mjukvara som växt till mycket mer.

Det är väl offline grejen och att den är personlig som jag tycker är bäst, kunna lägga till länkar, bilder, osv. En personlig samling om det du har eller vill ha/se. Jag själv blev sugen på emdb igen helt plötsligt.

Jag skulle gärna se en liknande sak för spel. Jag har en del bilder/videos/tester
från min gaming backlog sparade. Just nu är det bara sorterat via mappar och undermappar.

Ett interface för att enkelt se det man vill om ett spel man äger men kanske inte kört eller bara startat.

Desto mer jag läser om det jag skrivit ovan så ser jag ett fel, var kommer FZ in, eller de/dem som faktiskt ligger bakom recensionen, bilden, videon.

Tankar och förslag?

Moderator | Testpilot

Jag tänker inte så mycket på det. Att ha någon lista som innehåller över 100 spel har jag aldrig förstått. Det blir ofta bara stressigt.

Istället för en backlog så har jag bara x antal titlar i huvudet som jag på senast tycker verkar intressant, och så ser jag till att spela dem när jag känner för det - igen utan någon stress. Finns många klassiker av olika slag jag inte testat, som jag kommer göra någon gång, men det är inte något jag orkar slänga i en lista utan kommer jag dit så gör jag det naturligt någon gång.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har typ ingen. Tar det som det kommer istället, får jag brist på nåt att spela eller kolla på så går jag igenom tjänsterna jag har, kollar reor osv. Jag har ju spel jag tänkt att jag gärna testar nån gång, men det är mer sådär att jag hoppas de ska komma på gamepass eller på något megarea någon dag. I värsta fall missar jag spelet helt och det gör liksom inget.

Medlem

Jag lägger bara mer på den :D:D

Medlem

Tänker inte på vad som är "avklarat" och ej, har för lite tid för att sitta och välja bland spel jag inte är peppad på.
Blir jag less på ett spel går jag vidare till ett annat, hoppar väldigt mycket emellan, ofta tillbaks till äldre spel och fortsätter på dem.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Geeks Gaming
Skrivet av Bunisher:

Jag lägger bara mer på den :D:D

Detta håller jag med om.
Mitt spelbibliotek i.e backlogg är 4-siffrig så jag har släppt det helt och spelar efter humör.
Dock händer dock att jag sorterar på "ospelat" och låter slumpen bestämma. Funkar ganska bra

Medlem

Är flera hundra i backloggen😅 sen har jag ofta ingen klar bild på vad jag ska spela när jag sätter mig vid datorn eller konsoler.


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem

Bränn din backlog. Spela det som känns kul för stunden == livskvalitét.

Medlem

Har inte heller direkt någon backlog, hjälper kanske att man är lite äldre och spelat någorlunda konstant genom åren.

Just nu är det väl Tunic och nya Horizon-spelet som ligger framför mig, men de sparar jag medvetet till semestern.

Disco Elysium efter det kanske?

Jag tar ett spel i taget (undantaget då kanske nån random match med sonen i Fortnite etc då) för annars bara slutar jag halvvägs.

Medlem
Skrivet av billybob:

Bränn din backlog. Spela det som känns kul för stunden == livskvalitét.

: )

Medlem

Har gett upp med spelbackloggen, ska försöka att inte göra den större

It's not a lake, it's an ocean

Genom denna tråd. 2021 kapade jag backloggen rejält till PS4 och Xbox One (med mina mått mätt), vilket har gjort 2022 till lite av ett mellanår innan jag orkar ge mig i kast med mina äldre spel. Jag har inte så många ospelade spel till PS4/Xbox One som jag verkligen vill spela.

Att ha ett backloggmål (att klara fler gamla spel än det antal nya som jag köper) hjälpte jättemycket, men det kan också bli en press så det gäller att göra en rimlig avvägning. Spel ska trots allt vara kul och avskopplande, inte fullt av stress.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Genom att fylla på den med fler spel jag aldrig kommer att spela.

Testpilot

I vad jag kallar backlogg har jag just nu 16 spel. En lista på intressanta spel värd att lägga lite tid på att se om de är bra eller inte. Behöver inte betyda att jag kommer klara alla 16 stycken. Men jag vill testa på samtliga men gör det i min egen takt, jag är bra på att fokusera på ett spel i taget och köra tills jag är klar, alternativt tröttnar.

Sen finns det fler spel som alla Epic gratisspel men de räknar jag inte in. Även om de kan inkluderas beroende på mitt intresse. Så mitt tips är att köra på ett i taget, inte hoppa runt då blir det virrigt och man får ingen struktur. Men det kanske fungerar för andra.

Medlem

Anväbder mig inte av nått.backlogg tänk.
Jag spelar det jag känner för. Köper inte spel bara för att det är rea mm


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem

Var med i backlogtråden förra året och lyckades avverka ett gäng spel men måste säga att det också blev ett stressmoment då man ville spela klart så mycket som möjligt (nästan en tävling). Detta året började jag med open world spel och de tar ju som bekant 50-100 timmar att klara av vilket är flera veckors IRL tid. Då började jag känna ännu mer stress att jag inte kunde bocka av spel i backloggen i tillräcklig snabb takt samtidigt som det kom ett gäng spel jag ville köpa.

Nu har det gått nästan ett halvår och funderar helt enkelt på att spela det jag känner för även om det betyder att inte spela klart något spel.

Skälet till den stora backloggen är att jag tidigare samlat på mig en mängd spel bara för att det var rea, nu är det 100% stopp på detta kassa beteende. Istället köper jag det jag känner för till det priset som gäller då. Blir nog billigare i längden och mer kvalitet i längden.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

I vad jag kallar backlogg har jag just nu 16 spel. En lista på intressanta spel värd att lägga lite tid på att se om de är bra eller inte. Behöver inte betyda att jag kommer klara alla 16 stycken. Men jag vill testa på samtliga men gör det i min egen takt, jag är bra på att fokusera på ett spel i taget och köra tills jag är klar, alternativt tröttnar.

Sen finns det fler spel som alla Epic gratisspel men de räknar jag inte in. Även om de kan inkluderas beroende på mitt intresse. Så mitt tips är att köra på ett i taget, inte hoppa runt då blir det virrigt och man får ingen struktur. Men det kanske fungerar för andra.

Jag hoppar runt nåt rysligt. Men samstämmande med ditt råd blir det nu ett. Det blir Beyond: Two Souls.
Körde det på PS4 men när konsolen började låta som en Trent motor så la jag ner det.

Testpilot
Skrivet av SolidWorks:

Jag hoppar runt nåt rysligt. Men samstämmande med ditt råd blir det nu ett. Det blir Beyond: Two Souls.
Körde det på PS4 men när konsolen började låta som en Trent motor så la jag ner det.

Kul lycka till, spel ska ju vara roligt!

Medlem

Har ingen. Väljer spel/film/serier med omsorg och spelar bara ett spel i taget tills det är klart. Tycker inte det släpps så mycket som är värt att lägga tid på. Mellan spelen blir det serier/film istället tills det kommer nått nytt spelvärt.

Medlem

Jag spelar maniskt de spel som är kortast för att begränsa den, oftast utan framgång då den tenderar att växa oavsett. Är tämligen säker på att min backlog och mitt beteende gällande att köpa spel och avverka den har en negativ effekt på hur mycket jag njuter av hobbyn på det stora hela

Medlem

Den tacklar jag inte alls, den växer och blir bara allt större

Skall den rivas behövs tid och en rejäl murbräcka


signatur
Medlem
Skrivet av Lith:

Den tacklar jag inte alls, den växer och blir bara allt större

Skall den rivas behövs tid och en rejäl murbräcka

; - )

Medlem

Det varierar. Nyligen spelade jag igenom alla Darksiders-spelen på rak en som spontant hamnade i min backlog. Heltrevliga spel men istället för ännu något nytt fick jag nu tillbaka till att fortsätta på min tredje runda i Witcher 3 som jag inte spelat sen november.

Om någon vecka kanske jag betar av nästa i backloggen, eller påbörjar ännu en genomspelning av mina andra gamla spel. Inget knössel och ingen stress!

Medlem

Vad gäller spel har jag slutat att köpa allt som inte ska spelas här och nu. På så sätt har jag fått backlogen att sluta växa (förutom när Epic ger bort något som too good to refuse).

Filmer och serier är värre. Får ofta rekommendationer från en kompis med pålitlig smak, men väsentligt mycket mer tid än jag. Det innebär otaliga ångestframkallande dokument i telefonen med tips serier som jag vill se.

Att konsolidera/organisera min backlog är jag inte intresserad av. Lägger hellre tiden på annat


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Skit bara i det så har du ingen backlog.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

FM-guru
F.d. Sisyr

De senaste 3-4 åren har jag köpt färre spel än jag klarat, så det går väl åt rätt håll men jag kommer nog aldrig att faktiskt bli av med min backlog. Den är alldeles för stor.

Medlem

Har med en backlog lista, däremot gjorde jag så att efter bara ha växt under åren så organiserade jag på steam och gog där jag har flest spel och gjorde en lista med spel jag helt enkelt faktiskt inte är så intresserad av fast jag inte spelat/spelat klart dem. Och efter att ha gått igenom de 450 spel jag har så krympte min backlog till 20 spel jag genuint faktiskt är intresserad av att köra sen en "kanske" lista på kring 10 och en favorit lista på kring 20 spel som jah kommer köra om.

Det var riktigt skönt faktiskt att kunma sortera en aning och lägga spel åt sidan. Har en ettåring så tiden finns inte på samma sätt som förut.
Köper inte heller fler spel om det inte är nåt jag verkligen sett fram emot. Bockar numer av listan då jag känner jag har tid, blivit mycket roligare med spel igen sen jag gjorde det, känner inte samma stress.

Medlem

Jag gjorde en backlogg-lista för massa år sedan, och tänkte att jag skulle få en överblick över mina spel, inkludera How Long To Beat, och prioritera lite vilka spel som var av intresse att spela färdigt. Likt mina spel blev listan dock aldrig färdig..

(Nintendo Switch-spalten ska t.ex. vara uppe i ~100 ägda spel vid det här laget)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/149qt1dkPd2kicuhZ5Aur3...


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag undviker att tänka på backloggen.. blundar man finns den inte..
Ja känner lite stress när jag ser massa titlar så jag blir nästan uppgiven... Ja köpte deus ex för att spela senare när jag fick lite tid över... Har inte installerat det ännu.. Väntar man för länge struntar man i spelet till slut.. vilket är lite synd

Medlem

Stressen över backloggen känner jag inte riktigt igen. Jag vet dock med mig själv att bollar jag med för många titlar i luften samtidigt så blir det liksom varken hackat eller malet, därför brukar jag ha två spel "rullande". För tillfället lirar jag Watch Dogs Legion och Gears 5.

Annars har jag ett excel-dokument med alla titlar samt en app där jag kan föra lite statistik och liknande, att backloggen växer hela tiden stressar mig inte överdrivet mycket heller. Skulle jag kunna spendera pengarna på något annat? Säkerligen, men detta är ju ett stort intresse för mig och knappast så att vi behöver käka nudlar i en månad om jag köper på mig lite spel här och där, är ju överlag en oerhört billig hobby.

12
Skriv svar