Diskutera - Vilken spelutvecklare gillar du bäst just nu?

Medlem

CD Projekt RED är en av mina favorit utvecklare helt klart. Älskade The Witcher 3 och CyberPunk 2077.
Sedan dyrkar jag Arkane Studios med sin DisHonored serie.

Sedan är ju CAPCOM riktigt vassa just nu o pumpar ut grymma Resident Evil spel. Både nya RE7 och RE8: Village. Sedan deras välgjorda Resident Evil 2: Remake och Resident Evil 2: Remake.
Jag dyrkar RockStar North som utvecklare men de släpper så otroligt få spel vilket suger "donkey balls". Det finns extrem talang i det huset. Synda att R* har blivit så giriga när multiplayer komponenten exploderade i popularitet och bara skyfflar in cash dagligen.
_________________________
Favorit Spelutvecklare:
Arkane Studios, Naughty Dog, RockStar North, Irrational Games, Square Enix, Eidos-Montréal, Crystal Dynamics, CD Project Red, Bethesda SoftWorks, UbiSoft Montreal, IO Interactive, 4A Games, RockSteady Studios, Guerrilla Games, MachineGames, Insomniac Games, TechLand

Skrivet av Tomas Helenius:

Jag säger Valve. De gör ju inte många spel, men mycket av det de gör är svinbra. Och Half-Life: Alyx är bland det bästa jag spelat på år och dag. Så de är ovanligt nog en gammal utvecklare som håller än (Id Software är en annan).

Jag är sjukt sugen på Half-Life: Alyx men äger ju inget VR-HeadSet så det svider nå fruktansvärt att missa det. Jag älskar det gamla Valve "Anno" 2004-2007 när de gjorde desktop versioner av mästerverken Half-Life 2 + de 2 Episoderna.
Hoppas Valve släpper något storydrivet Half-Life i desktop mode så många fler kan ta del av spelen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

2005

2022

Medlem

Insomniac Games och Moon Studios är två favoriter.

Medlem

Körde nyligen igenom God of War och väntar spänt på Ragnarok, så skulle kunna säga Santa Monica Studio. Annars med 2st The Last of us o 4 Uncharted så är ju Naughty Dog bra vass med. Sen gillade jag skarpt AC Odyssey från Ubisoft Quebec och Ubisoft Montreal verkar ju ha lyckats lika fint med Valhalla. Jag är ett gammalt fan av Valve, Bioware o Westwood, men när man räknar rättvist vad som levereras i nutid, så blir det andra.

Medlem

SuperGiant Games skulle jag helt klart säga, de lyckas med att göra unika spel samtidigt som de håller fast i vad de är bra på. Jag har inte blivit besviken någon gång med deras spel, snarare mer och mer imponerad.

Sedan skulle jag slå ett slag för Wadjet Eye Games, de gör peka-och-klicka-spel med jämna mellanrum och gör det bra. Som att komma tillbaka till en bekant bokserie, man vet alltid var man har dem.

Sedan finns det ju en hel del studior som gjort ett eller två väldigt bra spel, men som kanske inte har bevisat att de håller i längden än. Extremely OK Games, thatgamecompany, Stoic, Team Cherry, Giant Squid... listan kan göras lång. Lucas Pope är ju en enmansarmé med hur bra hans spel har varit också.

Medlem

From software, enough said.

Medlem

Playground games helt klart.

Har levererat Forza Horizon som ju är min favoritspelserie och de gör det med buller och bång .

Ska bli intressant att se vad det blir av Fable som de nu också är inblandade i


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

CD Projekt RED är en av mina favorit utvecklare helt klart. Älskade The Witcher 3 och CyberPunk 2077.
Sedan dyrkar jag Arkane Studios med sin DisHonored serie.

Sedan är ju CAPCOM riktigt vassa just nu o pumpar ut grymma Resident Evil spel. Både nya RE7 och RE8: Village. Sedan deras välgjorda Resident Evil 2: Remake och Resident Evil 2: Remake.
Jag dyrkar RockStar North som utvecklare men de släpper så otroligt få spel vilket suger "donkey balls". Det finns extrem talang i det huset. Synda att R* har blivit så giriga när multiplayer komponenten exploderade i popularitet och bara skyfflar in cash dagligen.
_________________________
Favorit Spelutvecklare:
Arkane Studios, Naughty Dog, RockStar North, Irrational Games, Square Enix, Eidos-Montréal, Crystal Dynamics, CD Project Red, Bethesda SoftWorks, UbiSoft Montreal, IO Interactive, 4A Games, RockSteady Studios, Guerrilla Games, MachineGames, Insomniac Games, TechLand

Jag är sjukt sugen på Half-Life: Alyx men äger ju inget VR-HeadSet så det svider nå fruktansvärt att missa det. Jag älskar det gamla Valve "Anno" 2004-2007 när de gjorde desktop versioner av mästerverken Half-Life 2 + de 2 Episoderna.
Hoppas Valve släpper något storydrivet Half-Life i desktop mode så många fler kan ta del av spelen.

Quest 2 säljs med 30 dagars är-du-inte-nöjd-retur så i teorin skulle du hinna klara ut det och sen returnera om det inte behagar. Alyx kampanj är 10-15h.

Medlem

Levande Böcker 🥴

Medlem

Larian och massor små indieutvecklare.

Medlem

FromSoftware utan tvekan.

Lyckas Hollow Knight: Silksong bli lika mästerligt som det första är Team Cherry på toppen också.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag tycker att Respawn har ett väldigt fint track record.

Redaktör
Skrivet av CARTMAN:


Jag är sjukt sugen på Half-Life: Alyx men äger ju inget VR-HeadSet så det svider nå fruktansvärt att missa det. Jag älskar det gamla Valve "Anno" 2004-2007 när de gjorde desktop versioner av mästerverken Half-Life 2 + de 2 Episoderna.
Hoppas Valve släpper något storydrivet Half-Life i desktop mode så många fler kan ta del av spelen.

Om det bara är Alyx som lockar med VR så är ju ett begagnat Quest 2 en lösning som du sen kan sälja vidare. Spelet är lätt värt det -
ren HL1/2-klass.

Edit: Gesturrs förslag var bättre (och mer hygieniskt).


signatur
Medlem

Paradox studies?!

Medlem

Cig och rocketwerks

Medlem

Insomniac så klart och givetvis FromSoftware.

Medlem

Jag gillar ju mer nischade spel. Så för mig så är de utvecklare som levererar bäst spel just nu i RPG,SRPG,CRPG,Dungeon Crawling samt grand strategy. Med ett par exempel.

Aquaplus, Tears to Tiara 2 med mera
Kadokawa, God Wars, The lost Child med mera
Nihon Falcom, Trails of Cold Steel, Trails in the sky, Trails to Zero etc i Legend of Heroes serien. YS serien.
Owlcat, Pathfinder Kingmaker, Pathfinder Wrath of the Righteous. Snart Warhammer 40k Rogue trader.
Paradox game studios, Stellaris
Monolith Soft, Xenogears, Xenosaga serien, Xenoblade serien.
Mistwalker, Lost Odyssey, The last story, Blue dragon, Fantasian
Atlus P Studios, Persona serien.
Experience Inc, Stranger of Sword city, Saviors of saphire wings, Undernauts: Labyrinth of Yomi, Demon Gaze med mera
Leaf, Utawarerumono serien, White album etc
Atlus main, Shin Megami tensei: Strange journeys redux, Shin Megami Tensei V, Etrian odyssey serien med mera
Tri-Ace, Star Ocean serien. Infinite undiscovery, Resonance of Fate, Valkyrie profile serien
Level-5, Dark Cloud serien, Inazuma serien, Ni no Kuni serien, Rogue Galaxy, White Knight Chronicles serien
egosoft, X4 Foundations
crate, Grim Dawn
Intelligent systems, Fire Emblem serien
Sting Entertainment. Utawarerumono serien, Dungeon travelers serien
Spike Chunsoft Zanki Zero, Danganronpa serien, Conception II, Mystery dungeon serien
Guild Studio Inc. Final Fantasy IX, The last Remnant: Remastered

Medlem

Warhorse Studios: Kingdom Come: Deliverance.
ArtPlay: Bloodstained: Ritual of the Night.
FromSoftware: Ja, de där spelen ni vet.
Team Ninja: Nioh-serien.
Team Cherry: Hollow Knight.
Blizzard: Fram till typ 2010.
Bioware: Till Mass Effect 3, sen anus.

Medlem

Naughty Dog har varit en av mina favoritutvecklare efter Crash Bandicoot-trilogin och Jak and Daxter. Uncharted 2 blew me away som ett alldeles för bra och ett på tok för snyggt spel för sin tid, och Uncharted 4 är tidernas bästa spel någonsin enligt mig. Så mitt svar är Naughty Dog.

FM-guru
F.d. Sisyr

Obsidian har "alltid" varit min favorit, men The Outer Worlds tyckte jag var ett direkt dåligt spel medan Grounded inte är för mig, så just nu är de väl inte så heta.

Vid sidan om själva spelen kan jag annars tycka att Larian är en väldigt trevlig utvecklare. Jag gillar förvisso inte deras titlar, men deras sätt att bemöta och hantera feedback & community är exemplariskt.

Sedan finns det förstås en lång rad indieutvecklare som både gör bra spel och aktivt bemöter spelarna på ett bra sätt.

Medlem

Det var svårt, men de jag kommer att tänka på bara så där. Quantic Dream och Remedy entertainment

Medlem
Skrivet av Staenhus:

SuperGiant Games skulle jag helt klart säga, de lyckas med att göra unika spel samtidigt som de håller fast i vad de är bra på. Jag har inte blivit besviken någon gång med deras spel, snarare mer och mer imponerad.

Sedan skulle jag slå ett slag för Wadjet Eye Games, de gör peka-och-klicka-spel med jämna mellanrum och gör det bra. Som att komma tillbaka till en bekant bokserie, man vet alltid var man har dem.

Det värmer ett gammalt gamerhjärta att se Wadjet Eye nämnas. Håller även med om SuperGiant.

En annan studio som förtjänar att nämnas i tråden är danmarks stolthet Playdead.

Medlem

Rockstar tar nog tronen iom red dead 2
Det är svårslaget.

Medlem

Lätt Blizzard!
Warcraft 3 Reforged, Overwatch 2, Diablo Immortal och dom senaste WoW expansionerna! Svårslagen kvalitet!

Medlem

Nintendo gör alltid bästa spelen

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Tycker inte någon AAA studio håller nivån som bör finnas med alla verktyg som finns idag. Finns ju en anledning att man spelar gamla 360 spel istället.

Men ska man ta något så måste jag väl ändå säga Rockstar. Roliga och olika typer av spel.

Folk nämner FromSoft, men tycker all deras spel är identiska.

Rockstar brukade vara riktigt grymma men efter deras predatoriska beteende kring gta 5 så har man tappat respekt för dem. Speciellt med senaste tillägget av gta+. Många äldre devs som brukade hyllas har verkligen sjunkit lågt. Rockstar, cd project red, dice, blizzard.

12
Skriv svar