Veckans fråga - Vilken är din skräckfilmsfavorit?

Medlem

Tucker and dale v evil

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det finns många favoriter, men lyfter fram två italienska filmer.

The Beyond (1981)
Sannolikt Lucio Fulcis mest ihågkomna film. En italiensk skräckfilm med långsamma odöda, paranormala händelser och en port till helvetet.
https://www.imdb.com/title/tt0082307/

Inferno (1980)
Inte den mest kända av Dario Argentos filmer, men den jag gillar bäst. Italiensk övernaturlig skräck.
https://www.imdb.com/title/tt0080923/

Bra val! Även om jag kanske gillar Suspiria bättre så tycker jag att Inferno är klart underskattad.

Finns extremt mycket bra från Italien från 70-80 talet. Don't torture a duckling, The psychic, Deep Red, Tenebrae, cannibal holocaust etc etc

Medlem
Skrivet av Fezk:

Även om 28 Days Later(2002) inte är en renodlad "zombie"-film i den bemärkelsen, så skulle jag nog säga att den gav zombie-genren ett uppsving och gjorde något nytt, med just springande "zombies"(personligen skulle jag nog kalla den en zombie-film). Den ska även vara en inspiration till just Dawn of the Dead 2004.

Jag skulle inte kalla 28 days later en zombie film heller, eftersom de är vid liv och till och med kan svälta ihjäl. Känns mer som en film om en farsot.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag skulle inte kalla 28 days later en zombie film heller, eftersom de är vid liv och till och med kan svälta ihjäl. Känns mer som en film om en farsot.

Jo precis. Men den är ändå väldigt "zombie"-ish skulle jag säga.

Men att dom just springer i Dawn of the Dead är nog taget från den.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Valde The Thing, body horror och oförklarligt grymma varelser är min grej.

Amerikanska remaken av första The Grudge är även en favorit. Den är inte perfekt men det kvinnliga spöket skärrade mig i typ 15 år, och det är vad en bra skräckfilm ska göra.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Bra val! Även om jag kanske gillar Suspiria bättre så tycker jag att Inferno är klart underskattad.

Finns extremt mycket bra från Italien från 70-80 talet. Don't torture a duckling, The psychic, Deep Red, Tenebrae, cannibal holocaust etc etc

Deep Red är underbar, ligger också högt på min lista. Min favorit av Fulci är nog House by the Cemetery.

Medlem

Räknat i hur berörd man vart av filmen så är det utan tvekan Ringu (orginalet, remaken är värdelös) och blairwitch project som har gett mest effekter. Men däremot rent filmmässigt så är det nog Alien ur denna lista, den är grymt bra.

Medlem
Skrivet av KoP:

Samma här, har nog 3 olika utgåvor utav filmen. Enligt storyn så var det helvetet Event Horizon hade besökt och även tagit med sig en bit utav tillbaka, hur vagt det än kan låta.

Yes jag vet men skulle vara coolt ifall det kom en uppföljare och visade den världen. Man såg endast glimtar i loggboken på skeppet

Medlem

Tycker personligen att "The Beyond" från 81 gav mig mardrömmar, ändå kollade man om filmen flera gånger.

Medlem

Noroi - The Curse och The Wailing är väldigt bra också!

123
Skriv svar