Detta är Starfield – äntligen får vi gameplay!

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det verkar så då de visar upp det efter tre minuter in i trailern i nyheten. Så antar det.

3 minuter bara, åh då skäms jag nästan :). Jag tackar för upplysningen, bussigt.

Medlem
Skrivet av Maddox:

1. Förboka inte.
2. Vänta på recensioner från trovärdiga källor.
3. Hör vad Todd har ljugit om den här gången.
4. "Unoffical Starfield patch".
5. Köp spelet

1. Förbokat.
2. Skiter fullständigt i recensioner.
3. Kommer garanterat ha skoj.

Medlem

Alltså jag kan ärligt säga att detta är första gången på väldigt länge jag fått gåshud av att titta på några scener från ett osläppt spel.

Fallhöjden på mina förväntningar är skyhög. Det blir svårt att överleva besvikelsen? Jo.. 😅😅

Medlem

Nu när jag har fått smälta intrycken lite känner jag att jag kan skriva av mig utan att ändra uppfattning.

Mina orosmoment:

  • Combat ser inte ut att ha uppdaterats sedan Fallout 3. Om fienderna är bullet sponges kommer jag tappa intresset direkt, oavsett hur bra spelet är. Ge mig lite realism, där varje skott räknas och har mening.

  • 1000 planeter är häftigt, men de kommer garanterat vara procedurally generated, och därför relativt tomma eller ointressanta utanför handgjorda points of interests.

  • De visade aldrig resan från rymden ned till en planet. Om det var sömlöst som i Elite: Dangerous och Star Citizen känns det som något man vill visa upp. Är därför lite orolig att det kommer vara en låst animation eller laddningsskärm för att ta sig ned till en planet.

Det som gjorde mig exalterad:

  • Character och Ship Customization ser ut att vara väldigt mångsidiga aspekter. Ser fram emot att skapa något eget och unikt.

  • Ship Combat var otroligt snyggt, med lösa delar som far runt när man skjuter sönder ett annat skepp. Gillar också körkänslan med skeppen då de verkar ha tyngd med sig med tröga svängar. Jag vill flyga rymdskepp med känsla och tyngd - inte något arkadigt som i No Man's Sky

  • Jag tycker det ser väldigt bra ut rent visuellt; snygg och intressant UI (med undantag för +5 XP i mitten av skärmen), snygga ansiktsanimationer, och bra art style som känns grundad i realism. Känner spontant att jag vill leva mig in i universumet och lära mig mer om min omgivnad.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Undrar om man vaknar upp på ett skepp som transporterar rymdbrottslingar.

Ser spännande ut men då jag varken har en PC som levererar eller ett xbox så blir det inget.

Däremot så tyckte jag det var kul när huvudpersonen i början av trailern träffade på krabbnyllena men att de inte gick till attack. Då jag själv sitter och spelar Elden Ring så hade det där garanterat varit en i mängden som vill ha ihjäl dig 😊

Medlem
Skrivet av jagärinteenrobot:

Däremot så tyckte jag det var kul när huvudpersonen i början av trailern träffade på krabbnyllena men att de inte gick till attack. Då jag själv sitter och spelar Elden Ring så hade det där garanterat varit en i mängden som vill ha ihjäl dig 😊

Gissar att de hade gått till attack om han gått närmre den? Åtminstone hade han fått en hel hord på sig om han skjutit.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Mest troligt kommer även Xbox få fullfjädrat stöd för moddar, precis som Skyrim och Fallout 4. Jag hoppas på att det blir en Xbox Anyware-titel, så att man kan hoppa mellan PC och Xbox och spela där man känner för.

Ok hade ingen aning, du menar att allt på nexusmods tex också fungerar på xbox? 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fulci:

En del behöver kolla trailern också, det är en handfull scener som visas i 3rd person, inklusive potentiell strid också (precis i början när han höjer vapnet mot krabbdjuret). Skulle man gissa utifrån vad de visar, är det valbart perspektiv.

Inget UI i 3rd person. 3rd person var horriblet i Skyrim, och ser även ut att bli det här.

Skrivet av Revakkyh:

Undrar om man vaknar upp på ett skepp som transporterar rymdbrottslingar.

I used to be an explorer like you, but then I took a laser shot to the knee.


signatur

I drank what?

Dex
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok hade ingen aning, du menar att allt på nexusmods tex också fungerar på xbox? 👍

Nä Nexusmods funkar inte på Xbox. Dock så finns det moddar att ladda hem från typ Bethesdas sida till Xbox som fungerar, men inte i närheten lika många som på Nexusmods.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok hade ingen aning, du menar att allt på nexusmods tex också fungerar på xbox? 👍

Kollar man på tex Fallout 4 så går inte alla moddar från Nexus att ladda ned via den in-game modd delen, antar att det är lite upp till moddaren om dem väljer att porta moddarna till konsoler och publicera det där också, är inte så insatt i hur det funkar för konsolerna.

Det gick ju några rykten för några månader sedan att Microsoft jobbade på att införa någon typ av mod del för Xbox, för PC så är MOD stöd för Gamepass spel något som kommer eller redan infördes när man öppnade upp för folk att installera vart dem ville?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Kollar man på tex Fallout 4 så går inte alla moddar från Nexus att ladda ned via den in-game modd delen, antar att det är lite upp till moddaren om dem väljer att porta moddarna till konsoler och publicera det där också, är inte så insatt i hur det funkar för konsolerna.

Det gick ju några rykten för några månader sedan att Microsoft jobbade på att införa någon typ av mod del för Xbox, för PC så är MOD stöd för Gamepass spel något som kommer eller redan infördes när man öppnade upp för folk att installera vart dem ville?

Ok jag har alltid tänkt att ingame mod menyn alltid varit typ "horse armor" så har hållt mig till nexus.

Bra att MS ändrat gamepass och xbox storefronten det var det som var dåligt tidigare man hade ingen kontroll över hur spelen skulle installeras mm.
Jag kan acceptera xbox storefronten men inte som det var tidigare med noll kontroll.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fulci:

Undrar om det är självinsikt eller ironi, men det är lite roligt när detta kommer från en som i signaturen verkar djupt involverad i Star Citizen.

Inga faktiska argument så hoppar på SC hatet?

Jag har lagt mycket mindre pengar än genomsnittet och har full förståelse att det är ett unikt spel i alpha stadie. jag skriker och kastar dynga på utvecklarna med jämna mellanrum när de gör dumma saker.

Men Starfield ska vara ett färdig AAA spel när det släpps inom ett år från en utvecklare som funnits bra mycket längre än CIG, men mycket mer pengar och resurser vilket inkluderar verktyg och en spel skapar mall som skulle skrotats för tio år sedan.

När Starfield släpps och slits i stycken så kommer samma gamla daterade motor, verktyg och npc dockor vara där, bara med ett nytt lager av färg.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är helt ingame, många sitter ju och gapar om hur fult det är ut. Men det vi såg där är absolut vad vi får.

Av vad jag sett så gissar jag på icke-seamless landning där det bara är fritt att flyga i rymden men där du väljer vart du ska landa på planeten.

Får väl se om de visar mer sen. Systemkartorna var abstrakta också, vilket får en att undra om det går flyga fritt inne i systemen. Att ha rymdskepp och begränsa möjligheten att "flyga fritt" vore tråkigt.

Jag gillar hur det fungerar t.ex. i Elite Dangerous. Låghastighetsflygning med thrusters, systemflygning med super cruise läge, och hopp mellan system med s.k. witch space.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Inga faktiska argument så hoppar på SC hatet?

Verkar som det var en känslig punkt. Mitt inlägg var med glimten i ögat, att du varnade att lägga pengar och förbeställa potentiellt ofärdiga spel, samtidigt som du själv är investerad i Star Citizen (som knappast kan kallas färdigt). Gillar rymdspel och ser fram emot Star Citizen, men tänker inte lägga ett öre på det förrän det är färdigt.

Medlem

Jag sällar mig till skaran som upplever att striderna verkar riktigt sunkiga. Hur vapnen hanteras och rör sig (siktandet känns godtyckligt at best), och hur karaktärerna (så väl spelare som NPC) rör sig i strid känns otroligt... oprecist (i brist på bättre ord).
Hoppas innerligt de polerar det så det känns tajtare till release.

Annars såg det väl ut som en modern sandlåda i stil med NMS, på gott och ont. Snyggt, men jag hoppas mest det blir substans och spel- och utforskningsglädje under ytan. Och att det inte blir ett gigantiskt buggkalas i bästa Bethesda-anda.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Verkar som det var en känslig punkt. Mitt inlägg var med glimten i ögat, att du varnade att lägga pengar och förbeställa potentiellt ofärdiga spel, samtidigt som du själv är investerad i Star Citizen (som knappast kan kallas färdigt). Gillar rymdspel och ser fram emot Star Citizen, men tänker inte lägga ett öre på det förrän det är färdigt.

Man tröttnar snabbt på samma gamla dåliga argument från folk som bara tittar på årets "Star Citizen scam" video på youtube från någon som inte spelat spelet utan bara gör videon för enkla clicks.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Revakkyh:

Undrar om man vaknar upp på ett skepp som transporterar rymdbrottslingar.

- "Wake up, you've been hyper-sleeping, What is your name?"

Medlem
Skrivet av Maddox:

Man tröttnar snabbt på samma gamla dåliga argument från folk som bara tittar på årets "Star Citizen scam" video på youtube från någon som inte spelat spelet utan bara gör videon för enkla clicks.

Jo, det förstår jag. Vi kan lämna det, jag håller oavsett med om att man inte ska förbeställa spel generellt. Det går att vänta på riktiga recensioner.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Tycker man det här ser förjävligt dåligt ut då har man orimliga krav på grafik. 🤣
snBhYS01CTw

Kolla träden och marken (miljön) i staden (06:05).

Tycker inte att det ser snyggt ut grafiskt. Allt ser ut som platta kulisser.

Edit: Får hoppas på att allt laggande berodde på att man spelade i 4K på en Xbox.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Kolla träden och marken (miljön) i staden (06:05).

Tycker inte att det ser snyggt ut grafiskt. Allt ser ut som platta kulisser.

Kan hålla med. Träden känns inte "levande" på så sätt utan väldigt platta och livlösa.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Frilansare
Skrivet av Kleptoman:

Alltså några som skrivit här i kommentarsfältet borde bli bannade från internet för evigt.

Starfield ser asbra ut, den som säger annat sitter nog och äter lim hela dagen.

Jag limmar i detta nu fast mig vid Esrange Space Centeri ren protest. Men äter limmet gör jag nog inte

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kan hålla med. Träden känns inte "levande" på så sätt utan väldigt platta och livlösa.

Men om man kollar på alla karaktärer så ser det helt ok ut och detta tillsammans med storyn kanske räddar det andra.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Inget UI i 3rd person. 3rd person var horriblet i Skyrim, och ser även ut att bli det här.

Det fanns ju flera scener i first person utan UI också? Förstår inte hur man kopplar det till att 3rd person ska vara "horribelt". Det kan vara dåligt, får se närmare eller vid release.

Kom på att man sannolikt ser 3rd person combat i zero-G scenen också.

Medlem

signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok hade ingen aning, du menar att allt på nexusmods tex också fungerar på xbox? 👍

Nej, det går inte att ladda ner från Nexus och installera på Xbox, utan allt laddas ner direkt i spelets modbibliotek, men mycket av det som finns på Nexus finns att tillgå. I skrivande stund finns det över 20 000 moddar.
https://bethesda.net/en/mods/skyrim?number_results=20&order=d...

Medlem

Jaha, No Mans Starfield med Bugthesda touch? Nej tack.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Nej, det går inte att ladda ner från Nexus och installera på Xbox, utan allt laddas ner direkt i spelets modbibliotek, men mycket av det som finns på Nexus finns att tillgå. I skrivande stund finns det över 20 000 moddar.
https://bethesda.net/en/mods/skyrim?number_results=20&order=d...

Ok jag har aldrig använt mig av ingame mod då jag alltid tyckt det var lättare från Nexus och att jag trodde det varit simplare typ "horse armor".
Sen moddar jag använt mest är sånt som "fixat" och förbättrat spelet än sånt som lägger till saker.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag hade ingen hype till att börja med efter klavertrampen med Oblivion, Skyrim och Fallout-spelen, men vad en riktigt hype-dödare den där gameplayen hade varit om jag haft det. Det ser inte ens ut som ett modernt spel. Finns det inget som kommer få Bethesda att vakna upp och inse att deras spelmotor är en dinosaurie vi det här laget. Att bara kalla den för något annat hjälper inte när det är vad den producerar är fossiler. Inomhusmiljöerna ser väl mer okej ut, men utomhus, va fan, att det kan vara så illa när en så stor studie är involverad.

Det kan inte vara mer uppenbart att Bethesda har tappat greppet sen långt tillbaka och att Todd måste gå om det ska kunna komma någon förändring till det bättre.

eld
Medlem
Skrivet av Fulci:

Får väl se om de visar mer sen. Systemkartorna var abstrakta också, vilket får en att undra om det går flyga fritt inne i systemen. Att ha rymdskepp och begränsa möjligheten att "flyga fritt" vore tråkigt.

Jag gillar hur det fungerar t.ex. i Elite Dangerous. Låghastighetsflygning med thrusters, systemflygning med super cruise läge, och hopp mellan system med s.k. witch space.

Håller med helt!

Men i det stora hela blir jag glad även om man inte får allt.

Det bästa ingen pratar om är ju att de har dockning och bordning av skepp och vrak! Hoppas på mystiska derelicts med inkluderad skräck

Skriv svar