Diablo IV ser ut att backa från "pay to win"-mentaliteten i Immortal

Robot
Diablo IV ser ut att backa från "pay to win"-mentaliteten i Immortal

"Byggs för publiken på pc, Playstation och Xbox."


Medlem
Inaktiv

Tills recensionerna är satta och man vill krama ur mer stålar

Medlem

Min tanke är att allt detta redan är uträknat långt i förväg. Alla vet ju vilken kritik Diablo Immortal fått sedans start vilket gjorde det fritt fram för Blizzard att gå all out med monetization. Med det upplägget kan man sedan skala tillbaka på det i Diablo 4 och de flesta kommer acceptera den nivån för att det inte är lika galet som Diablo Immortal var. Så tricket med att först överdriva, sen blowback på det, sen skala ner tillbaka till den tänkta nivån. En nivå som även den skulle skapat irritation om den lades fram först men nu istället är helt acceptabel i jämförelse med Diablo Immortal.

Vad man borde jämföra är Diablo 3 med Diablo 4 i så fall. För visst är en stor del med dessa spel att just jaga en snyggare outfit till sin karaktär? Precis det som gissningsvis kommer att monitiseras i Diablo 4 till viss del. Sure, det har gått några år mellan dessa två spel och mycket har förändrats men jag är fortfarande skeptiskt till att detta inte kommer påverka spelet negativt.

Det är enkelt att avfärda med att "det är ju bara cosmetics" när en stor del i spelet faktiskt är att jaga just, cosmetics. Men visst, om man inte bryr sig så mycket om det så har man nog inte så mycket att oroa sig över.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

Inget dom sagt säger emot att det kommer finnas p2w innehåll, om något har det hittills bara bekräftat något som borde vara en del av spelet man betalar för inte kommer vara det. Blizzard har allt att bevisa, men det är bara att inse att man inte är målgruppen längre.

MEG
Medlem

Tråkigt om/när det blir p2w, men isf blir det inget köp, finns andra bra spel gjorda av bolag som inte kör med detta.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Fast det lär ju komma kosmetiska microtransaktioner istället för ptw skit vilket är fuckin skräp i ett spel som Diablo där hur du ser ut spelar så stor roll, inte bara vilka stats som är på ditt gear.

Medlem

Precis som förväntat! Bra att de förtydligar så alla neggon kan lugna sig lite

Medlem

Tror inte en sekund på det
När deras andra spel är pay2win så ser jag ingen anledning till att inte detta också blir det.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Tills recensionerna är satta och man vill krama ur mer stålar

Day 1-patchen.

Medlem

Ett uttalande som det där är värdelöst tills vi sett den slutgiltiga produkten.

Som Wyatt Cheng's uttalande om att man inte kunde köpa bättre gear i Diablo Immortal. Tekniskt sett rätt eftersom det är legendary gems man kan köpa och gambla fram som gör dig starkare. Och vi vet ju att tekniskt sett rätt är den bästa typen av att vara rätt. /s

https://twitter.com/Zizaran/status/1533134376015364099

Medlem

De backar inte, det är två helt olika spel till 2 helt olika kundgrupper.

Fattar inte att det är så svårt att förstå för folk

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Vad man borde jämföra är Diablo 3 med Diablo 4 i så fall. För visst är en stor del med dessa spel att just jaga en snyggare outfit till sin karaktär? Precis det som gissningsvis kommer att monitiseras i Diablo 4 till viss del. Sure, det har gått några år mellan dessa två spel och mycket har förändrats men jag är fortfarande skeptiskt till att detta inte kommer påverka spelet negativt.

Det är enkelt att avfärda med att "det är ju bara cosmetics" när en stor del i spelet faktiskt är att jaga just, cosmetics. Men visst, om man inte bryr sig så mycket om det så har man nog inte så mycket att oroa sig över.

Att ha best in slot är väl poängen i ARPG så att man kan ta sig an svårare nivåer.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Medlem

Får vänta och se.. skulle inte förvåna mig om ett auktion dyker upp IGEN, som man sedan kan köpa guld för använda där.

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Min tanke är att allt detta redan är uträknat långt i förväg. Alla vet ju vilken kritik Diablo Immortal fått sedans start vilket gjorde det fritt fram för Blizzard att gå all out med monetization. Med det upplägget kan man sedan skala tillbaka på det i Diablo 4 och de flesta kommer acceptera den nivån för att det inte är lika galet som Diablo Immortal var. Så tricket med att först överdriva, sen blowback på det, sen skala ner tillbaka till den tänkta nivån.

En klassisk förhandlingstaktik. Hitler körde med det, just nu Putin men även miljontals flick- och pojkvänner och partners världen över.

Men usch om Blizzard planerat så med Diablo 4. Spelet ser ju så bra ut. Man undrar liksom, är det inte tillräckligt för ett företag att få in $30 netto per ca 30 miljoner kopior (plus cosmetics och eventuell DLC). Det blir över 10 miljarder kronor i intäkter, lågt räknat, för ett spel som högst kostar 3 miljarder att utveckla. Måste mycket alltid ha mer?

Som konsumenter måste vi stå enade och orubbliga mot micros.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Karmak:

De backar inte, det är två helt olika spel till 2 helt olika kundgrupper.

Fattar inte att det är så svårt att förstå för folk

Precis. Det har varit känt länge att det ska finnas ingame store och att det ska handla om kosmetiska saker. Dom har inte backat från nåt.

Som konsumenter måste vi stå enade och orubbliga mot micros. äntligen någon som säger det som bör


signatur

New life, New hope

Medlem

Kommentar från Lead Designer för Diablo Immortal, skrivet 6:e januari 2022:

Citat:

In Diablo Immortal, there is no way to acquire or rank up gear using money. There is no 50/50 system on rank upgrade.

Jag litar inte på ett ord som Blizzard säger angående betalmodell.

Länk för den som vill läsa tråden.

EDIT: Såg nu att jag var tvåa på pucken. Låter inlägget ligga kvar ändå


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Kommer troligen köpa D4 på en gång oavsett men om monitiseringen är mer likt ett F2P (otillräcklig stash och annan QoL) spel så tänker jag inte spendera pengar på sånt *också*. Skiter fullkomligt i kosmetiska saker så det är inget som stör mig. Vill folk ha det så är det ju bra att alternativet finns eller?

(Ser mer fram mot PoE2 dock hah.)

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Inget dom sagt säger emot att det kommer finnas p2w innehåll, om något har det hittills bara bekräftat något som borde vara en del av spelet man betalar för inte kommer vara det. Blizzard har allt att bevisa, men det är bara att inse att man inte är målgruppen längre.

Exakt, de säger bara att det är byggt RUNT kosmetiskt innehåll och betalda expansioner, inte att det inte förekommer något annat.
Jag tror tyvärr att de bara försöker göra en rövare precis som vanligt, sen när det visar sig inte stämma med vad man skulle tro så säger de bara att de aldrig sagt något sådant.

Medlem

Byta namn / skapa klan / flytta server / utrymme i kista / backpack / repare hammer / quick teleport / vad som helst

Bara några av sakerna som kommer kosta pengar!

Medlem

Älskar alla neggo kommentarer här. Kosmetiska prylar har ju inget med statsen att göra och kommer inte hjälpa dig. Jag tror iaf D4 kommer bli grymt och det blir lätt en preorder.

Medlem

Jag tänker att digitala orders inte tar slut så det blir ingen pre-order här. Jag missar kanske ett skin och 20 minuter pre-download tid.

Sen lär dock spelet köpas fort ändå. Även om det skulle vara ett dåligt diablo lär det vara superkul med polarna i några dagar och bara det är värt.

Medlem

Diablo Immortal är ju typ ett p2w Activision-spel förklätt till ett Blizzard-spel 🙄

Gnällkuk
Skrivet av burkmopp:

Inget dom sagt säger emot att det kommer finnas p2w innehåll, om något har det hittills bara bekräftat något som borde vara en del av spelet man betalar för inte kommer vara det. Blizzard har allt att bevisa, men det är bara att inse att man inte är målgruppen längre.

Nja, tvärtom? Det de sagt är ju att det inte kommer finnast något p2w.

Skrivet av Barkbiten:

Fast det lär ju komma kosmetiska microtransaktioner istället för ptw skit vilket är fuckin skräp i ett spel som Diablo där hur du ser ut spelar så stor roll, inte bara vilka stats som är på ditt gear.

Det är skit, det håller jag med om. Det hör inte hemma i ett fullprisspel.

Skrivet av Dunder:

Tror inte en sekund på det
När deras andra spel är pay2win så ser jag ingen anledning till att inte detta också blir det.

Vilka andra spel utöver Immortal menar du? Jag kanske har missat något?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av robbis:

Älskar alla neggo kommentarer här. Kosmetiska prylar har ju inget med statsen att göra och kommer inte hjälpa dig. Jag tror iaf D4 kommer bli grymt och det blir lätt en preorder.

Varför måste du förköpa det? Det är inte som att det kommer ta slut...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

”Backa från P2W mentaliteten” ?? Den här meddelanden säger ju absolut ingenting alls…..

Medlem

Slänger in en förbokning på d5 också...

Medlem
Skrivet av Dunder:

Tror inte en sekund på det
När deras andra spel är pay2win så ser jag ingen anledning till att inte detta också blir det.

Mjae.
Hearthstone och D: Immortal kanske.
Overwatch är det inte. Tycker overwatch var perfekt. Man köpte spelet. Och man fick både lootboxes och guld man kunde köpa skins för. Hade alla skins jag ville ha, men spenderade aldrig en spänn på loot-lådor.
Men deras RTS är väl knappast det?
Hur är det med WoW?

123
Skriv svar