Vilken är din spelhistoriens sämsta uppföljare?

Medlem
Vilken är din spelhistoriens sämsta uppföljare?

Spelhistoriens sämsta uppföljare är ...
The last of us 2. Herregud vilket haveri. Storyn är värdelös. På internet så rasade hatet mellan dom som (har fel) tyckte spelet var bra och dom som (har rätt) tyckte spelet var dålig. Men det blev någon konstigt ställningstagande att ena sidan var pk woke medans den andra sidan var homofober osv

Och i mitten satt jag som inte bryr mig ett skit om karaktärerna är gay,trans eller lastbilschaufförer och var nedstämd att dom förstörde uppföljaren till spelvärldens bästa story.

Egentligen kan tråden låsas eftersom Tlou2 är rätt svar.

Denna tråd handlar bara om känslor. Känslor är ibland obegripliga men aldrig fel. Så vilken uppföljare tycker du är sämst?

Hoppa inte på någon som dissar ditt favoritspel. Utan ömma för den personen i stället så som jag ömmar för alla som påstår sig gilla haveriet Tlou2.

Medlem

Tekniskt sett är det ingen direkt uppföljare men Super Mario Odyssey. Jag köpte en Switch i början av året och det är den första Nintendo konsol jag haft sen jag köpte ett begagnat N64 för runt 15 år sen för att kunna spela igenom Super Mario 64 och Ocarina of Time.
Jag läste och tittade på ett gäng recensioner och alla var överens att detta var ett fantastiskt spel. Kanske det bästa sen 64.
Men jag blev så oerhört besviken på det. Jag tycker inte att plattformandet är särskilt kul och jag tycker inte att blandandet av Mario och verkliga miljöer funkar så bra.
Med det sagt så finns det segment av spelet som jag tycker är väldesignade och roliga men helheten föll mig inte i smaken. Det är egentligen inte ett dåligt spel man jag får inte samma spelglädje jag kände när jag spelade Super Mario 64.

Sen vet jag inte om det är historiens sämsta uppföljare. Mer senaste gången jag blev väldigt besviken.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Battlefield 2042

Tänker inte rabbla allt som gått fel.
Men känner att det är så tråkigt att en så etablerad och kärt serie som BF har tappat det helt.
Kommer aldrig titta mot framtida titlar någonsin. Ledningen borta hos EA/DICE förtjänar inget mer än luft


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Kära nån, det finns hur många stinkare som helst. Några personliga (o)favoriter:

- Escape from Monkey Island. Skitfult och trögt som sirap på slutet. Monkey Kombat borde ha dött på ritbordet.
- Earthworm Jim 3D. Bara nä.
- I princip alla Serious Sam efter The Second Encounter.
- Fallout 4 föll en rejäl bit från det radioaktiva äppelträdet.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Haha, Unreal 2, sicket skit. ett av de sämsta spelen från den tiden som skulle vara ett fett AAA och helt klart en av de sämsta om inte den sämsta uppföljaren jag spelat.

Sedan finns det lite andra perifera småsaker, t ex Team Fortress 2, Unreal Tournament 3, Doom 3 bland annat... sedan finns det spel som då var, inte så nice jämfört med första spelet, men som sedan blev bra, t ex Quake 2, som jag numera kan tycka är det bättre av de tre första spelen, men det beror på vilken dag jag tänker på det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Dragon age 2!
Kanske inte så dåligt egentligen men som uppföljare till fantastiska Origins var fallet långt och hårt.

Inte förbokat ett spel sen dess iallafall så något positivt förde det med sig.

Medlem
Skrivet av Mcord:

Dragon age 2!
Kanske inte så dåligt egentligen men som uppföljare till fantastiska Origins var fallet långt och hårt.

Inte förbokat ett spel sen dess iallafall så något positivt förde det med sig.

Attans. Jag som är nära slutet på Origins och såg fram emot tvåan. Fan.

Medlem

GTA4. Så färglöst och deprimerande så jag spelade inte mer än 30 minuter.

Medlem
Skrivet av Mcord:

Dragon age 2!

Ja det första var ju riktigt bra.
Uppföljaren testade jag aldrig, tur det kanske 😊

Medlem

Håller inte med om at LOU2 är den sämsta uppföljaren genom alla tider. Fortfarande ett bra spel, även om storyn blev ett haveri.
Finns andra exempel som är sämre, Duke Nukem Forever och Castlevania:Lords of shadow 2 är de jag kommer på just nu.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Attans. Jag som är nära slutet på Origins och såg fram emot tvåan. Fan.

Vad dum jag känner mig nu...
Jag tog mig igenom det så så uselt är det ju inte. Men tyvärr inte i närheten lika bra som ettan.

Medlem

Heroes of Might and Magic 5

FM-guru
F.d. Sisyr

Hade Bloodlines 2 inte fastnat i dev hell så säger magkänslan att det hade varit en god kandidat här.

Spontant kommer jag att tänka på Deus Ex: Invisible War. Vet inte om det passar trådämnet egentligen dock, då det inte är ett dåligt spel. Det är bara så satans långt ifrån den höjd man lade ribban på i och med Deus Ex.

EDIT: Nej, nu vet jag - SimCity från 2013. Vilket haveri. Inte blev det bättre av att Cities: Skylines strax därefter levererades av en betydligt mindre studio och sopade banan med skiten, samt lyckades med saker som utvecklarna påstod var "omöjliga" att få till i SimCity. Det var en så totalt misslyckad lansering att EA bjöd köpare på ett gratislir som kompensation. Herrejösses.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Heroes of Might and Magic 5

Jag förutsätter att du stavade fel till Heroes of Might and Magic 4.

Medlem

Ah! Ännu en tråd som kommer urarta i TLoU2:s vara eller icke vara.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Heroes of Might and Magic 5

Skrivet av genomelak:

Jag förutsätter att du stavade fel till Heroes of Might and Magic 4.

Homm4 var värre än femman. Men I efterhand så är 4an en del av den gamla tiden och femman nya ubi och ubi har gjort mer för att förstöra homm än vad nwc någonsin klarade av att göra.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Homm4 var värre än femman. Men I efterhand så är 4an en del av den gamla tiden och femman nya ubi och ubi har gjort mer för att förstöra homm än vad nwc någonsin klarade av att göra.

Sant! Femman och de efterföljande versionerna producerade hos Ubisoft var verkligen själlösa. Det kanske är dags att ge fyran en ny chans även om den inte på några sätt kan mäta sig mot de tidigare versionerna?

Chefredaktör

Heroes of Might and Magic 4 var en riktig besvikelse!

Medlem
Skrivet av genomelak:

Sant! Femman och de efterföljande versionerna producerade hos Ubisoft var verkligen själlösa. Det kanske är dags att ge fyran en ny chans även om den inte på några sätt kan mäta sig mot de tidigare versionerna?

Ja, ubis lore är generisk och själlös. Problemet med 4an är att så fort man vill ge det en ny chans så märker man snabbt att man gärna går tillbaka till 3an... jag har gjort det flera ggr, typ 2004, 2008, 2011, 2016... varje gång så känns det fel. Det är något med att man spelar med hjälten som man gör, det känns tacky, femman gör det med fast drar tillbaka det lite.
Man tappar liksom hela känslan av att det är ett stort slagfält med en ledare längst bak och så får man en unit till som liksom inte passar in, som också är "bättre" än allt annat men inte får dö. Det är som att spela ett tower defense där man också har en hjälte som kan gå runt och slåss, det är en styggelse utan dess like.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent

Duke Nukem Forever. Allt annat är bara en fis i rymden i jämförelse.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Company Of Heroes 2 och ett omoddat Total War: Rome 2.

Skribent

Tomb Raider - Angel of Darkness...

Höll ju på att döda hela serien.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Dawn of War 3. Alla dagar i veckan och några till.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Finns gott om kandidater: Serious Sam 2, Uncharted 4, Ghost Recon: Breakpoint, Metal Gear Solid 2 och Trine 3 för att nämna några. Dragon Age 2 står sig dock som det värsta exemplet. Allt som var bra med Origins slängdes ut och Dragon Age trycktes ned i någon trött Mass Effect-mall som inte fungerade överhuvudtaget. Fullkomligt värdelöst spel som bara blir sämre med åren. Än värre när man tänker på föregångaren och hur DA2 ledde hela serien på villovägar där Bioware sedan försökte behålla och kombinera delar av de helt olika två första delarna vilket även skadade Inquisition.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ah! Ännu en tråd som kommer urarta i TLoU2:s vara eller icke vara.

Just den frågan är ju redan besvarad 😊

Tråden handlar inte om Tlou2

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Håller inte med om at LOU2 är den sämsta uppföljaren genom alla tider. Fortfarande ett bra spel, även om storyn blev ett haveri.
Finns andra exempel som är sämre, Duke Nukem Forever och Castlevania:Lords of shadow 2 är de jag kommer på just nu.

Nej det behöver du inte göra. Tråden handlar om känslor. Alltså finns det inga rätta svar. 😊

Medlem

Civilization III.

Spelade en och en halv omgång (eller så) sedan gav jag upp, avinstallerade skiten och gick tillbaka till Civilization II. Mycket bättre.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Såg att det redan nämnts men det första jag tänkte på var givetvis HOMM4

Personligen tycker jag även Super Mario Bros 2. betydligt sämre än både 1.an och 3.an

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Duke Nukem Forever. Allt annat är bara en fis i rymden i jämförelse.

Det kom i alla fall ut till sist.
Hoppas att man kanske får se något trevligt med 2001-koden som läckte nu nyligen, som ett försök på en bättre uppföljare till Duke 3D.

Håller helt med dig, för övrigt.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Simon the sorcerer 3D. Ja, det är charmigt, humorn är ganska spot-on men det är så jäkla fult. Vi snackar ändå 2002. Ser ut som ett moddat N64-spel. Det som egentligen förstörde var att de gick över till 3D.

Unreal 2; Är inte ens i samma liga som första spelet. I princip allt som gjorde första unreal riktigt bra har man tagit bort här. Ett bra exempel på att ett snyggare spel automatiskt inte blir ett bra spel.

Duke nukem forever: behöver nog inte någon närmare introduktion.

Turok (2008): fördummat fps anpassat till konsoler. Saknar all charm som de tidigare spelen haft.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skriv svar