Varför blir det inte inflation på spelpriserna?

Medlem
Varför blir det inte inflation på spelpriserna?

Har funderat på detta ibland. Så som jag minns det har ett spel kostat ca 500:- senaste 30 åren.

När jag gick på högstadiet i mitten på nittiotalet kostade SNES-spelen runt 700:- och det är vad ett nytt PS5-spel kostar idag. Nästan allt annat är ju betydligt dyrare nu än för 30 år sedan.

Någon som har en bra förklaring? Visst spelen säljer i betydligt fler exemplar och konsolerna/datorerna är ju dyrare men är det enda anledningen till att spelpriserna i princip står still?

Medlem

Mikrotransaktioner, season pass, battle pass, skins, XP-boosts, inventory-utrymme och liknande avstyckning av spelinnehåll står ju för spelbranschens motsvarighet till krympflation, du får ju knappast ett helt spel idag utan det är alltid fullt med sätt att försöka lura eller övertala spelaren att spendera mer pengar. Minns när man spelade för att låsa upp sällsynta skins i spel, kan man ju bara drömma om idag. Samtidigt är det billigare att distribuera och marknadsföra, kunderna är fler och resurserna för utvecklare är fler och billigare än någonsin.

Bara mina tankar och spekulationer om det hela men det rapporteras ju rekordvinster varje år verkar det som och spelpriserna ligger ju som sagt på liknande nivåer nu som då (aningen billigare räknat på nuvarande inflation).

Medlem

En gigantisk vinstmarginal.

Medlem

Just SNES/NES - priserna, var ju att kassetterna i sig innehöll hårdvara och var därför mycket dyrare att producera.
Annars är nog förklaringen som några redan varit inne på att marginalerna har ökat p.g.a micro-transaktioner, större volymer och andra fiffiga sätt att ta betalt i sina digitala butiker som kompenserar för den dyrare fysiska försäljningen.

Men som exempel kan man ta en Sony AAA single player produktion som kostar ca 1 miljard att utveckla och låt oss säga säljer i 12 miljoner exemplar över sin livstid till ett snittpris av gissningsvis runt 300:- exklusive moms.

Då drar de in ca 3,6 miljarder på det, och det ska då täcka utvecklingskostnaden plus en bit av kakan av alla fasta kostnader Sony har, så det är inga jättemarginaler. Därför kan man förstå att de också satsar på att få några live service hit spel som kan leva i flera år och pumpa in regelbundna intäkter.

Så fort kostnaderna för företagen ökar så kommer de att pusha ut dem på köparna och vips går priset upp.
Men än så länge har inte företagen några påtagliga ökade kostnader, men ge det lite tid så är vi nog där.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Så fort kostnaderna för företagen ökar så kommer de att pusha ut dem på köparna och vips går priset upp.
Men än så länge har inte företagen några påtagliga ökade kostnader, men ge det lite tid så är vi nog där.

Dessutom är nog företagen lite försiktiga med, att bara höja priserna på spelen kan vara vanskligt och svårt eftersom de ofta ligger på den där t ex 44,99 eller 55,99 gränsen. Och om folk får mindre i plånboken när de handlar mat lär de inte köpa dyrare spel.

Det kan snarare bli så att företag som har många dlcs eller microtransaktioner kanske försöker trycka ut mer sådant till lite sämre kvalitet i stället, kanske.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar