Läckt trailer: The Last of Us-remake till PS5 i september, pc senare

Medlem
Skrivet av zevile:

Några behöver glasögon... Med dessa bilderna kanske ni ser skillnaden!

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tycker priset är lite väl högt, men om man inte spelat det ännu är det ju sjukt värt. Jag kommer vänta in tills det kommer till PC för en fjärde playthrough

Ser definitivt sämre ut, designändringarna är tydliga och inga förbättringar.

Medlem
Skrivet av heady89:

Varför ? En remake i denna kaliber är precis lika ambitiöst och kostsamt som att göra ett helt nytt AAA-spel.

Tvivlar på att mycket mer än det rent grafiska behöver göras om. Rörde det sig faktiskt om sådana kostnader tvivlar jag på att de skulle göra sig besvär med tanke på hur marginell den upplevda skillnaden är.

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Ser definitivt sämre ut, designändringarna är tydliga och inga förbättringar.

Du får såklart tycka det, men man ljuger för sig själv om man säger att det ser generellt sämre ut än originalet.

ZF
Medlem

Reagerade också på att remaken till skillnad från remastern såg ut att ha helt annan grafik, och inte odelat positivt.

Påminde lite om gamla tider när två team gjorde helt olika versioner till Megadrive och SNES. Med varenda sprite anpassad för de olika maskinernas chips.

Skrivet av zevile:

Några behöver glasögon... Med dessa bilderna kanske ni ser skillnaden!

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Fast de där capsen ser jättekonstiga ut. Minns inte ens att PS3-versionen var så smetig.

Ser ut som någon gått igenom alla vaselinfilter som finns i PS.

Medlem
Skrivet av ZF:

Reagerade också på att remaken till skillnad från remastern såg ut att ha helt annan grafik, och inte odelat positivt.

Påminde lite om gamla tider när två team gjorde helt olika versioner till Megadrive och SNES. Med varenda sprite anpassad för de olika maskinernas chips.

Fast de där capsen ser jättekonstiga ut. Minns inte ens att PS3-versionen var så smetig.

Ser ut som någon gått igenom alla vaselinfilter som finns i PS.

Denna jämförelse då?

Original

Remake

ZF
Medlem
Skrivet av zevile:

Denna jämförelse då?

Original
<Uppladdad bildlänk>

Remake
<Uppladdad bildlänk>

Haha, men här ser ju bara PS3 bättre ut än PS4 istället. ;D Men det ser åtminstone ut som samma grafiker ligger bakom nu.

Kanske ligger det i att bilderna fångats i rörelse, men båda har fortfarande looken av en typisk speedpaint i ett natural media program.

Jag kommer helt enkelt inte ihåg att det såg ut så. Rosenfärgande solglasögon eller så kanske.

Tror jag får spela igenom remastern innan jag sen till kalaset börjar på den beryktade del 2..

Medlem
Skrivet av ZF:

Haha, men här ser ju bara PS3 bättre ut än PS4 istället. ;D Men det ser åtminstone ut som samma grafiker ligger bakom nu.

Kanske ligger det i att bilderna fångats i rörelse, men båda har fortfarande looken av en typisk speedpaint i ett natural media program.

Jag kommer helt enkelt inte ihåg att det såg ut så. Rosenfärgande solglasögon eller så kanske.

Tror jag får spela igenom remastern innan jag sen till kalaset börjar på den beryktade del 2..

Jo, inte dom bästa bilderna att jämföra. Tror det bästa man kan göra för att jämföra är att köra Remake och Remaster trailer sida vid sida. Rätt stor skillnad tycker jag! Ser definitivt inte sämre ut i alla fall..

Åh trevligt! Lär bli en omgång till igenom bägge när remaken släpps! Lycka till!

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Vet inte om jag kanske minns första spelet dåligt men ser det inte väääldigt likt ut? Hade förväntat mig mer när det var en remake, men det här skulle ju lika väl kunna vara en remaster ser det ut som.

Nej, det här blir nog inget köp för min del. Men kul att det når en ny publik på PC iallafall.

Rätt stor skillnad när man väl jämför scenerna

https://youtu.be/D7C8Pz-3IQ4


signatur

God is dead

Medlem

Fullpris för ett spel som ibland ser bättre ut än remastern. Vågat! Nåja, de lär gå plus på detta.

Medlem

Jaaaa till PC! Hejja Sony!

Medlem
Skrivet av Angust:

Rätt stor skillnad när man väl jämför scenerna

https://youtu.be/D7C8Pz-3IQ4

Natt och dag jämfört med ettan, även om ettan i sig hade makalös grafik när spelet släpptes.
Dock var mellansekvenserna i originalet och dess remaster för-renderade, medan de numera uppges vara renderade i realtid.
Antar att de nyttjar en modifierad variant av motorn bakom TLOU2 (nu helt anpassad för PS5), vilket
troligen även innebär att striderna blir lika dynamiska som de var i tvåan.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Angust:

Rätt stor skillnad när man väl jämför scenerna

https://youtu.be/D7C8Pz-3IQ4

PS3-spelet är ju fortfarande snyggt! Visst är det kul med lite vassare grafik, men det är ju inte hästlängder mellan dessa båda versioner, tycker jag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

PS3-spelet är ju fortfarande snyggt! Visst är det kul med lite vassare grafik, men det är ju inte hästlängder mellan dessa båda versioner, tycker jag.

Trailern jämför dock enbart för-renderade sekvenser från originalet mot sekvenser renderade i realtid i PS5. Lär vara rätt stora skillnader när man senare jämför gameplay.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

849kr på PS store, för dyrt för ett gammalt spel.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av matt76:

Trailern jämför dock enbart för-renderade sekvenser från originalet mot sekvenser renderade i realtid i PS5. Lär vara rätt stora skillnader när man senare jämför gameplay.

Ja, vi får vänta på gameplaymaterial för att kunna göra en rättvis jämförelse. Men PS3-spelet (och PS4-remastern) är fortfarande snygga spel. De är ju inte jättegamla.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av jehuty:

849kr på PS store, för dyrt för ett gammalt spel.

Herrejäklar. Ja.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Förlåt men att kräva fullpris för ett spel man redan spelat igenom är ju helt sinnessjukt.

Inte om det är en "fullskalig" remake, tycker jag inte. Då är det i mina ögon i princip ett nytt spel.

Medlem
Skrivet av jehuty:

849kr på PS store, för dyrt för ett gammalt spel.

Jesus, är det nya standardpriset på spel på Playstation nu? Tyckte det började bli dyrt när 599 ökades till 749

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Herrejäklar. Ja.

Den fysiska upplagan lär vara billigare, men om man ändå vill ha den digitalt kan man ju alltid nyttja Benifys rabatter på 20% (ibland 30% på BF) på inköp av psn-valuta. Det tillsammans med framtida rabatter så lär summan bli överkomlig, även för de som har det knapert (ekonomiskt sett)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jesus, är det nya standardpriset på spel på Playstation nu? Tyckte det började bli dyrt när 599 ökades till 749

När Ps5 lanserades sa dom att alla deras first party spel kommer bli 849, sen får alla andra företag prissätta själva efter gamla eller nya prissättningen.

Men trodde inte att deras remake skulle kosta så mycket.

Medlem

Skaffar det nog till PC.
Har det till PS3 och fick ge upp halvvägs in (tror jag) Klarade inte av den dåliga bild uppdateringen och kassa kontrollen man hade över karaktären. Men då var det också för kanske två år sedan, hade jag kört det när det var nytt och snyggt skulle jag nog inte klaga.

Hoppas tvåan dyker upp till pc också.

Medlem
Skrivet av Issue:

Så dom skriver om hela storyn och gör en helt ny art design och tar in nya röstskådisar osv osv?

Skrivet av FelixenS:

Tvivlar på att mycket mer än det rent grafiska behöver göras om. Rörde det sig faktiskt om sådana kostnader tvivlar jag på att de skulle göra sig besvär med tanke på hur marginell den upplevda skillnaden är.

Folk har ju noll koll, att sitta och jämföra förrendererade scener vilket det var i alla cutscenes i 1an med realtidscener i remaken är helt orimligt. Att man sedan i princip toppar dem scenerna med realtid är ju sjukt imponerande och ett signum för hur långt tekniken kommit.

Förövrigt att skriva en story är ju långt ifrån det dyra med spelutveckling, att däremot koda ihop allt, skapa/förverkliga all "konst", animationer/mocap osv och få allt att gå ihop i en bra art direction och underhållande upplevelse är otroligt kostsamt.

Att återskapa mer eller mindre allt från grunden är som att göra vilket nytt spel som helst, du får ingenting gratis bara för att spelet gick ihop sig för 10 år sedan eftersom allt är nytt ändå. Remasters däremot är en helt annan historia och något folk snarare verka tro är ansträngningsnivån för att åstadkomma en remake...

Medlem

Gammal skåpmat, lagd i en ny snyggare förpackning, och det ska man betala ett överpris för. Jag har dessutom redan ätit maten flera gånger tidigare. Denna affärsmodell är helt sjuk i min ögon. Hur fan kan man acceptera detta kommer jag alltid undra??? Kör hårt, jag hittar själv till dörren.

Medlem
Skrivet av Therant:

Gammal skåpmat, lagd i en ny snyggare förpackning, och det ska man betala ett överpris för. Jag har dessutom redan ätit maten flera gånger tidigare. Denna affärsmodell är helt sjuk i min ögon. Hur fan kan man acceptera detta kommer jag alltid undra??? Kör hårt, jag hittar själv till dörren.

Nja, är lite missnöjd faktiskt med vad vi fått se av den nya designen. Leon har märkligt blivit 10 år yngre, och vaddå tät mörk grön skog och överdesignad första lada? Tycker de missat själva spåret i designspråket som gjorde RE4 till RE4, den glesa bruna "skogen" berodde säkert till stor del på tekniska begränsningar, men det passade och gav spelet en unik look. Nu ser det ju nästan ut som omgivningar från Far Cry.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nja, är lite missnöjd faktiskt med vad vi fått se av den nya designen. Leon har märkligt blivit 10 år yngre, och vaddå tät mörk grön skog och överdesignad första lada? Tycker de missat själva spåret i designspråket som gjorde RE4 till RE4, den glesa bruna "skogen" berodde säkert till stor del på tekniska begränsningar, men det passade och gav spelet en unik look. Nu ser det ju nästan ut som omgivningar från Far Cry.

Nu har du gått vilse tror jag.

12
Skriv svar