Valheim kommer till Game Pass och Xbox, får crossplay-stöd

Robot
Valheim kommer till Game Pass och Xbox, får crossplay-stöd

Game Pass-premiär på pc i höst.

#valheim


Medlem

Snart måste man vara på gamepass för att klara sig som utvecklare. Kommer bli som Steam. Många har försökt lansera egna varianter men det går inte.

Medlem

Första titeln som gjort mig sugen på GamePass sen Minecraft Dungeons! Det lär bli ett test!

Medlem
Skrivet av Maysay:

Snart måste man vara på gamepass för att klara sig som utvecklare. Kommer bli som Steam. Många har försökt lansera egna varianter men det går inte.

Gillar visserligen Game Pass men det vore en trist utveckling. Blir nog att prenumerera på Ubisoft tjänst lite i höst.

Medlem

Ligger inte Redbeet Interactive i skövde också?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Snart måste man vara på gamepass för att klara sig som utvecklare. Kommer bli som Steam. Många har försökt lansera egna varianter men det går inte.

Bara om man inte litar på sitt eget spel.

Vart ser du alla stora tredjeparts AAA titlar på gamepass dag 1?
Dom vet att dom inte kan tjäna tillräckligt på gamepass jämfört med sälj.

Medlem

game pass is the best.... och nästa år får vi Diablo 4 med gamepass...

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Bara om man inte litar på sitt eget spel.

Vart ser du alla stora tredjeparts AAA titlar på gamepass dag 1?
Dom vet att dom inte kan tjäna tillräckligt på gamepass jämfört med sälj.

Nu har jag inte helt koll på vad som räknas som AAA men för nämna några:

Atomic Heart
Sniper Elite 5
Warhammer 3
A Plague Tale: Requiem

Sen har vi haft pandemi i 2 år vilket gjort flera spel har försenats. Tjänsten är fortfarande väldigt ung, 5 år om man räknar med betan.

Har du något underlag för ditt påstående?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Snart måste man vara på gamepass för att klara sig som utvecklare. Kommer bli som Steam. Många har försökt lansera egna varianter men det går inte.

Köper hellre spel än prenumerar på tex GamePass.
Men det beror mest på att spel jag vill spela inte finns på GamePass, nångång tar an nån prenumeration för 10kr men inget jag väljer att betala hela tiden.
Gamepass passar väll bäst för dom som bara vill ströspela eller hardcore-spelaren som avverkar spel på löpande band.

Otroligt irriterande när man spelar ett spel på gamepass och så skulle det försvinna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av KexPai:

game pass is the best.... och nästa år får vi Diablo 4 med gamepass...

Tyvärr är det inte bekräftat att det kommer på gamepass ännu. Det stod inte gamepass på det i alla fall när de presenterade det i söndags och inte på listan de släppte.

Men så fort Activision/Blizzard=Microsoft affären går igenom så är jag ganska säker på att det kommer.

Redaktör
Skrivet av noreason:

Ligger inte Redbeet Interactive i skövde också?

Japp. Läge att investera menar du?

Det finns 20-30 spelutvecklare i Skövde. Det finns ju spelutbildning där och det verkar överlag vara bra företagsklimat för spel.


signatur
Medlem
Skrivet av Neverwild:

Bara om man inte litar på sitt eget spel.

Vart ser du alla stora tredjeparts AAA titlar på gamepass dag 1?
Dom vet att dom inte kan tjäna tillräckligt på gamepass jämfört med sälj.

De har förmodligen en större budget att använda just nu. Men tror förr eller senare kan det bli svårt. Tror man kan se Game Pass som en konsol.

Skrivet av Molotov:

Köper hellre spel än prenumerar på tex GamePass.
Men det beror mest på att spel jag vill spela inte finns på GamePass, nångång tar an nån prenumeration för 10kr men inget jag väljer att betala hela tiden.
Gamepass passar väll bäst för dom som bara vill ströspela eller hardcore-spelaren som avverkar spel på löpande band.

Otroligt irriterande när man spelar ett spel på gamepass och så skulle det försvinna

Jo, jag köper spelen också. Tror detta är mer prisvärt i längden. Allt handlar ju om hur många spel man spelar i månaden. Men samtidigt så är jag lite av en samlare ibland. Tror det är detta som gör så att det känns bättre att äga än att hyra. De borde göra olika utgåvor. Samlar utgåvor när man köper m.m.

Medlem
Skrivet av noreason:

Nu har jag inte helt koll på vad som räknas som AAA men för nämna några:

Atomic Heart
Sniper Elite 5
Warhammer 3
A Plague Tale: Requiem

Sen har vi haft pandemi i 2 år vilket gjort flera spel har försenats. Tjänsten är fortfarande väldigt ung, 5 år om man räknar med betan.

Har du något underlag för ditt påstående?

Du skojar va?
Ingen av dom spelen är större titlar.
Vart har vi Elden ring, Dying light 2, Resident evil spelen osv.
Om gamepass är så bra så borde ju dom titlarna varit där dag 1.

Gamepass är bra för folk som vill spela massa spel men det är inte så bra som ni fanboys vill göra det till.

Medlem
Skrivet av Maysay:

De har förmodligen en större budget att använda just nu. Men tror förr eller senare kan det bli svårt. Tror man kan se Game Pass som en konsol.

Är nog snarare att Xbox kommer bli tredjeparts studio senare med gamepass såsom EA play, Ubisoft+ osv.

Medlem

Early-Access på Xbox alltså som än på PC?

Eller går den till färdigt spel när den lanserats på Xbox?


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Du skojar va?
Ingen av dom spelen är större titlar.
Vart har vi Elden ring, Dying light 2, Resident evil spelen osv.
Om gamepass är så bra så borde ju dom titlarna varit där dag 1.

Gamepass är bra för folk som vill spela massa spel men det är inte så bra som ni fanboys vill göra det till.

Men du kan väl tänka själv och komma fram till en slutsats eller måste alla förklara allt för dig?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Neverwild:

Du skojar va?
Ingen av dom spelen är större titlar.
Vart har vi Elden ring, Dying light 2, Resident evil spelen osv.
Om gamepass är så bra så borde ju dom titlarna varit där dag 1.

Gamepass är bra för folk som vill spela massa spel men det är inte så bra som ni fanboys vill göra det till.

Skrivet av Neverwild:

Är nog snarare att Xbox kommer bli tredjeparts studio senare med gamepass såsom EA play, Ubisoft+ osv.

Vem är fanboy egentligen? Så du dissar Netflix också eller är det faktiskt ”en hyffsat bekväm och enkel lösning” för film och serier som vissa av dem faktiskt blir otroligt stora och populära?

RE spelen finns ju där? De senaste alsterna är inte där en dock. Är det bara AAA som gäller eller kan man spela annat som är bra t.ex Limbo? It takes two, Age of empire, Crusader Kings, Det helt otroligt bra Outer Wilds?

Men det är väl bara AAA som gäller för vissa tyvärr. Kan meddela då att man går miste om upplevelser och idéer man inte trodde fanns. AAA nu för tiden är istort 3e person eller FPS med samma gameplay bara olika historier


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av noreason:

Men du kan väl tänka själv och komma fram till en slutsats eller måste alla förklara allt för dig?

Har jag ju sagt att större titlar saknas för att dom tjänar mer pengar på sälj än gamepass. Men ni fanboys hävdar ju att gamepass är så bra för alla utvecklare så då borde väl dom större titlarna också finnas där?

Medlem
Skrivet av NuZ:

Vem är fanboy egentligen? Så du dissar Netflix också eller är det faktiskt ”en hyffsat bekväm och enkel lösning” för film och serier som vissa av dem faktiskt blir otroligt stora och populära?

RE spelen finns ju där? De senaste alsterna är inte där en dock. Är det bara AAA som gäller eller kan man spela annat som är bra t.ex Limbo? It takes two, Age of empire, Crusader Kings, Det helt otroligt bra Outer Wilds?

Men det är väl bara AAA som gäller för vissa tyvärr. Kan meddela då att man går miste om upplevelser och idéer man inte trodde fanns. AAA nu för tiden är istort 3e person eller FPS med samma gameplay bara olika historier

Har inte använt Netflix på 1½ år om inte mer.

Nu pratar vi ju om större titlar så AAA spel men som vanligt vill ni flytta diskussion till mindre titlar.

Att du tror alla AAA titlar är samma så missar du massa stora bra spel.
Har spelat mängder med mindre titlar också genom åren.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Neverwild:

Har jag ju sagt att större titlar saknas för att dom tjänar mer pengar på sälj än gamepass. Men ni fanboys hävdar ju att gamepass är så bra för alla utvecklare så då borde väl dom större titlarna också finnas där?

Så för att Elden Ring inte finns där så hävdar vi fanboys att gamepass är bättre än vad det är?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Neverwild:

Har inte använt Netflix på 1½ år om inte mer.

Nu pratar vi ju om större titlar så AAA spel men som vanligt vill ni flytta diskussion till mindre titlar.

Att du tror alla AAA titlar är samma så missar du massa stora bra spel.
Har spelat mängder med mindre titlar också genom åren.

Vänligen säg AAA spel som inte är 3e person eller FPS med helt annat gameplay än de flesta? När jag hör AAA tänker jag direkt på generiska open world titlar och även 3e persons action som är som filmer man ska känna en massa känslor över. Olika historier med nästan samma gameplay.

Sen finns det undantag såklart. Ja jag har nog nu runt 400h i Elden Ring. Det är ett unikt spel må jag säga och då har jag tusentals timmar soulsborne som speedrunner. Ja kanske just det spelet tjänat mer med att sälja istället för game pass, men gör det tjänsten sämre? Stalker 2 är väl ett stort spel som kommer komma dag 1? Samma med Warhammer.

Du kan inte flytta diskussionen själv. Game pass är en succe och det är även Netflix. Det finns flertalet stora spel på tjänsten från 3e part om man räknar bort Bethesda


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Vänligen säg AAA spel som inte är 3e person eller FPS med helt annat gameplay än de flesta? När jag hör AAA tänker jag direkt på generiska open world titlar och även 3e persons action som är som filmer man ska känna en massa känslor över. Olika historier med nästan samma gameplay.

Så sant. Det där är AAA i ett nötskal.

Det finns några få undantag (Skyrim, Starfield och Elden Ring), men AAA är så finpolerat, styrt och tillrättalagt efter minsta gemensamma nämnaren.

Men jag tror Microsoft har som mål att få med i stort sett alla AAA-spel från dag 1. De siktar på 60 miljoner prenumeranter eller mer.


signatur

Memento Mori

Medlem

Valheim har jag länge varit sugen på att testa men aldrig kommer till skott, nu kommer det kännas lättare att ta sig i kragen.

Game Pass är bäst. Så är det bara.

Inaktiv
Skrivet av noreason:

Nu har jag inte helt koll på vad som räknas som AAA men för nämna några:

Atomic Heart
Sniper Elite 5
Warhammer 3
A Plague Tale: Requiem

Sen har vi haft pandemi i 2 år vilket gjort flera spel har försenats. Tjänsten är fortfarande väldigt ung, 5 år om man räknar med betan.

Har du något underlag för ditt påstående?

Kom igen. Han påstår bara att alla spel inte ligger på game pass och inte behöver det om man står på egna ben. Jag är nyfrälst game pass fan och är mycket nöjd men det finns massvis av spel som inte finns där.

Här är mest sålda spel i maj 2022. Hur många är med i game pass? (Tog bort switch och nintendo)
1 2 Elden Ring Bandai Namco Entertainment
2 1 LEGO Star Wars: The Skywalker Saga Warner Bros. Interactive
4 NEW Evil Dead: The Game Saber Interactive
5 3 MLB: The Show 22^ Multiple Video Game Manufacturers
7 6 Call of Duty: Vanguard Activision Blizzard (Corp)
9 9 Gran Turismo 7 Sony (Corp)

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Gillar visserligen Game Pass men det vore en trist utveckling. Blir nog att prenumerera på Ubisoft tjänst lite i höst.

? det är bara bra för oss som konsumenter och utvecklarna går väl knappast back på det (vore ologiskt)


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Här är mest sålda spel i maj 2022. Hur många är med i game pass? (Tog bort switch och nintendo)
1 2 Elden Ring Bandai Namco Entertainment
2 1 LEGO Star Wars: The Skywalker Saga Warner Bros. Interactive
4 NEW Evil Dead: The Game Saber Interactive
5 3 MLB: The Show 22^ Multiple Video Game Manufacturers
7 6 Call of Duty: Vanguard Activision Blizzard (Corp)
9 9 Gran Turismo 7 Sony (Corp)

Hur ser det ut om man kollar på nerladdningar plus köp? För ett spel som är med på gamepass köper exempelvis oftast inte jag däremot spelar jag det ändå.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

? det är bara bra för oss som konsumenter och utvecklarna går väl knappast back på det (vore ologiskt)

Nej absolut men det är bra med konkurrens. Det behövs fler intw att Game Pass blir den enda prenumerationstjänsten.

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_332538:

Kom igen. Han påstår bara att alla spel inte ligger på game pass och inte behöver det om man står på egna ben. Jag är nyfrälst game pass fan och är mycket nöjd men det finns massvis av spel som inte finns där.

Här är mest sålda spel i maj 2022. Hur många är med i game pass? (Tog bort switch och nintendo)
1 2 Elden Ring Bandai Namco Entertainment
2 1 LEGO Star Wars: The Skywalker Saga Warner Bros. Interactive
4 NEW Evil Dead: The Game Saber Interactive
5 3 MLB: The Show 22^ Multiple Video Game Manufacturers
7 6 Call of Duty: Vanguard Activision Blizzard (Corp)
9 9 Gran Turismo 7 Sony (Corp)

Ja det är väl bara MLB isåfall. CoD i framtiden om affären går igenom. CoD är väl det största ”franshicen” av dem alla även om man räknar med misslyckandet med Vanguard? Så påståendet att AAA från 3e part inte är på platformen är ju bara en halvsanning :S


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

"In the video-game industry, AAA (pronounced and sometimes written Triple-A) is an informal classification used to categorise games produced and distributed by a mid-sized or major publisher, which typically have higher development and marketing budgets than other tiers of games."

AAA är ett luddigt begrepp. Men Game pass har många sådana dag 1. Själv tycker jag tjänsten är bra för att den levererar bra spel i hela budgetspektrat inte för hur många halvdiffusa A man kan sätta framför utvecklings- och reklambudgeten.

OnT så är Valheim ett grymt spel som jag rekommenderar folk som inte testat att ge en chans nu när det kommer på game pass.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja det är väl bara MLB isåfall. CoD i framtiden om affären går igenom. CoD är väl det största ”franshicen” av dem alla även om man räknar med misslyckandet med Vanguard? Så påståendet att AAA från 3e part inte är på platformen är ju bara en halvsanning :S

Sant tredje part är på plattformen. Men AAA är inget behov för mig. Det finns titlar där som sålt mer än något AAA spel. För mig är gamepass bra. Riktigt stora spel släpps där. Att påstå något annat är ju bara konstigt. Xbox har enligt mig redan vunnit denna konsolgeneration. Så. Slutdiskuterat för mig. Lägger in mågra meningar och sen orkar jsg inte läsa svaren. Ha det.

1
Skriv svar