Snabbkollen - Hur bra blir Starfield?

Medlem

Avstår min röst. Trodde vi lärt oss att varken säga bu eller bä innan ett spel har släppts. Tycker synd om folk som har en bestämd åsikt redan innan ett spel har släppts. Lite samma folk som säger att ett spel är dött för att hen har slutat spela det.

Medlem

Det blir mumma!


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av eld:

Jag tror vi projicerar lite cyberpunk och no mans sky på bethesda nu.

Bethesda har ju ett väldigt långt tag nu visat precis det man får i spelet, och som nu: visat spelet väldigt sent i utvecklingen.

Men visst, det går ju inte att förhindra spelare från att fantisera fritt.

Å ena sidan har du en poäng, å andra sidan vågar jag inte riktigt hoppas.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av noreason:

Vad specifikt är det som gör det ser ut som skräp?

Det är ett lågt antal polygoner per objekt, det är väldigt få objekt också. Dåliga texturer på objekten. Kroppsanimeringen ser robotaktigt och gammalt ut. Ansiktena ser ut som Mark Zuckerberg; stirriga ögon, stelt ansikte, munnen osynkad. Dålig AI för fienden; de springer rakt emot dig medans de skjuter och när de kommer fram till dig så börjar de slå (jag spelar Bioshock från 2007 just nu, det är 15 år gammalt och så fungerar fienden där). Alternativt så står fienden bara still på plats och skjuter emot dig.
Vi vet att det är samma gamla motor de använder så ljudpositionering kommer vara värdelös. Det är samma gamla spel om och om igen, fast varje iteration blir sämre. Bethesda är världskända för dåliga manusförfattare, finns ingen anledning att förvänta sig något annat här.

Medlem

Det kommer säkert bli superbra. Men det är inte riiiiktigt min genre. Då gör mig kommer det nog vara 4 av 5

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det är ett lågt antal polygoner per objekt, det är väldigt få objekt också. Dåliga texturer på objekten. Kroppsanimeringen ser robotaktigt och gammalt ut. Ansiktena ser ut som Mark Zuckerberg; stirriga ögon, stelt ansikte, munnen osynkad. Dålig AI för fienden; de springer rakt emot dig medans de skjuter och när de kommer fram till dig så börjar de slå (jag spelar Bioshock från 2007 just nu, det är 15 år gammalt och så fungerar fienden där). Alternativt så står fienden bara still på plats och skjuter emot dig.
Vi vet att det är samma gamla motor de använder så ljudpositionering kommer vara värdelös. Det är samma gamla spel om och om igen, fast varje iteration blir sämre. Bethesda är världskända för dåliga manusförfattare, finns ingen anledning att förvänta sig något annat här.

Det du vill ha är ett UE5 spel helt enkelt.
Det jag håller med dig om är att AIn har utvecklats noll på dom senaste 15 åren. Sen kan man ju omöjligt veta hur spelupplevelsen kommer vara innan spelet har släppts. Jag tror ju knappast dom inspelade in-game sekvenserna är på en allt för jobbig svårighetsgrad då man vill få ut allt det "fräna" med striderna.

Lite OT, men hur bra AI vill vi ha i spel? Vill vi ha mänsklig AI? Och hur bestämmer man vad som är mänskligt beteende i alla situationer. Vi reagerar ju alla olika på olika situationer. Vi är olika bra på allt. I ett FPS online möter man ju alla typer av spelare. En del är taktiska och försiktiga, en del öser bara på utan att tänka. En del siktar som robotar medans andra knappt kan träffa väggen bakom fienden. Att alla npcer ska olika sätt att tänka är nog för mycket begärt med dagens teknik. Att dom ska agera likt ett militärt elitförband kanske skulle funka men kan istället bli för svårt för spelaren.
En killgissning, men om AIn gör beräkningar konstant så bör ju det vara väldigt krävande för processorn? Slutsatsen är kanske att vi inte kan få bättre AI i dagsläget.

Medlem

Segt med att det blev uppskjutet, nu fick hypetåget ännu mer tid.
Jag vetefan men det känns som att det numera är väldigt svårt för spel att leverera på förväntningarna som hypen hinner bygga upp under alla år innan release.

Jag önskar att jag har fel för jag har varit sugen på detta, men är rädd att det kan haverera totalt.

Medlem

Det såg bra ut i videon som de visade. Men... Hur mycket kommer de förstöra för att kunna sälja prylar? Kommer det vara som Fallout 76 eller närmare skyrim?

Medlem

Har man gillat deras tidigare tidigare spel så tror jag detta blir bra. Grafiken kommer alltid i andra hand för mig och jag har aldrig stört mig på det som andra klagar på. Har nog aldrig blivit besviken på ett enda bethesdaspel och jag tror inte starfield blir det första.

Medlem
Medlem

Förväntar mig i klassisk Bethesda-anda en buggig röra som efter lite patchar och mods kan bli rätt okay... men som ändå aldrig kommer kunna toppa Morrowind, Oblivion och Terminator Future Shock.

eld
Medlem

Vill ändå ge lite creds till grafikerna som gjort assets och kämpat på utan alla de fantastiska verktyg man brukar få i något som unreal eller liknande, det syns ändå framsteg från skyrim till starfield:

Eller om vi ska jaga trianglar:

Medlem

gör man inte vad fansen vill ha så skiter det sig nog

Medlem
Skrivet av eld:

Vill ändå ge lite creds till grafikerna som gjort assets och kämpat på utan alla de fantastiska verktyg man brukar få i något som unreal eller liknande, det syns ändå framsteg från skyrim till starfield:

https://i.imgur.com/ftTDWaB.png

https://i.imgur.com/QwoBs6U.png

https://i.imgur.com/MpjkN07.png

Eller om vi ska jaga trianglar:

https://i.imgur.com/h7j3HeV.png

Jösses. För att vara open-worldspel, simulatorliknande sådana dessutom (där du kan interagera med tusentals föremål som spawnas in i varje scen och som motorn måste rendera och hålla reda på position och status för), så är alla Bethesdaspel otroligt snygga (undantaget bastarden Fallut 2076).

Titta bara på Skyrimshotten. Grymt snyggt för ett X360-spel. Både Morrowind och Oblivion sågs som grafiska mästerverk och referensspel för test av grafikkort på sin tid.

Jag bara förstår inte hur alla klagar på Bethesda och deras motor.


signatur

Memento Mori

Inaktiv

Tror och hoppas att det kommer att bli bra men klart man är orolig att det kommer ha sina brister. Gissar på 4/5, känns då inte som ett 5/5-spel döma av det vi fick se

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Det du vill ha är ett UE5 spel helt enkelt.
Det jag håller med dig om är att AIn har utvecklats noll på dom senaste 15 åren. Sen kan man ju omöjligt veta hur spelupplevelsen kommer vara innan spelet har släppts. Jag tror ju knappast dom inspelade in-game sekvenserna är på en allt för jobbig svårighetsgrad då man vill få ut allt det "fräna" med striderna.

Lite OT, men hur bra AI vill vi ha i spel? Vill vi ha mänsklig AI? Och hur bestämmer man vad som är mänskligt beteende i alla situationer. Vi reagerar ju alla olika på olika situationer. Vi är olika bra på allt. I ett FPS online möter man ju alla typer av spelare. En del är taktiska och försiktiga, en del öser bara på utan att tänka. En del siktar som robotar medans andra knappt kan träffa väggen bakom fienden. Att alla npcer ska olika sätt att tänka är nog för mycket begärt med dagens teknik. Att dom ska agera likt ett militärt elitförband kanske skulle funka men kan istället bli för svårt för spelaren.
En killgissning, men om AIn gör beräkningar konstant så bör ju det vara väldigt krävande för processorn? Slutsatsen är kanske att vi inte kan få bättre AI i dagsläget.

UE5 kommer bli ett jättebra tillskott till spelmarknaden. Men det finns många andra bra motorer. Decima används av Guerilla games och Kojima studio. Naughty Dog har sin egna spelmotor som jag tror även Bend Studio använder. Santa Monica Games har sin egna motor, Bluepoint likaså. Sedan behöver inte ett spel vara bäst på allt. Det som är unikt med Bethesda är att de är sämst på allt.

Angående AI för fienden. Det beror på typ av fienden, vargar ska självklart jaga i flock. Men här är ett uttag från soldf, man kan skriva ett AI efter dessa regler. Jag vet inte om du har spelat TLoU2 men såhär beter sig fienden där;

Citat:

Sammanstöt kan ske vid tre situationer:
• Vi är i förhand, dvs vi upptäcker fienden innan fienden
upptäcker oss.
• Vi är i efterhand, dvs fienden upptäcker oss först och
öppnar eld.
• Duell, dvs vi och fienden upptäcker varandra samtidigt och
strid är den enda utvägen.

Åtgärder vid sammanstöt i förhand
• Inta låg ställning.
• Observera mot fienden – var är de? hur många? typ?
• Agera därefter enligt det som bestämts och övats i förväg
eller efter din chefs kommando.
Åtgärder vid sammanstöt i efterhand
• Inta skydd eller låg ställning.
• Besvara elden och målange fienden.
• Avskärma eventuellt med rök.
• Agera därefter enligt det som bestämts och övats i förväg
eller efter din chefs kommando.
Åtgärder vid sammanstöt vid duell
• Öppna eld – ta initiativ till strid.
• Skjut dig ner i lägre skjutställning enligt ”trestegsprinci-
pen”.
• Agera därefter enligt det som bestämts och övats i förväg
eller efter din chefs kommando.

Medlem

Ett sådant här spel skulle nog må bättre av ett enda solsystem med typ 8 planeter plus månar som är otroligt detaljerade.

Jag skulle bli sjukt intresserad om ett spel släpptes med vårat egna solsystem i en framtid där de börjat kolonisera mars och olika månar. Tänk att flyga nära Jupiter osv.

Nä tills vidare får jag mecka med Space Engine.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ett sådant här spel skulle nog må bättre av ett enda solsystem med typ 8 planeter plus månar som är otroligt detaljerade.

Jag skulle bli sjukt intresserad om ett spel släpptes med vårat egna solsystem i en framtid där de börjat kolonisera mars och olika månar. Tänk att flyga nära Jupiter osv.

Nä tills vidare får jag mecka med Space Engine.

Ja, jag tror också det hade mått bra om de skalat ner det lite. Kvalité över kvantitet.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av lonian:

Ett sådant här spel skulle nog må bättre av ett enda solsystem med typ 8 planeter plus månar som är otroligt detaljerade.

Nämnt det ett antal gånger: om de bara skulle ha en planet i storlek av jorden och la hela skyrims värld så hade de bara fyllt ut 0.0007% av ytan.

Skrivet av lonian:

Jag skulle bli sjukt intresserad om ett spel släpptes med vårat egna solsystem i en framtid där de börjat kolonisera mars och olika månar. Tänk att flyga nära Jupiter osv.

Nä tills vidare får jag mecka med Space Engine.

eld
Medlem

Vill peka ut lite uppdateringar till deras aniktsanimationer, till skillnad från deras tidigare spel verkar de nu ha animerade rynkor, skinfolds, osv.

Problemet blir väl att de faktiskt måste animeras för att en dialog ska se bra ut.

12
Skriv svar