Medlem
Sommardäck

Hej alla

Det är dags för nya sommarsulor till bilen, men jag är kass på vilka däcksmärken som är bra.

Vad är det för kvalitetsskillnader mellan Vredestein, Yokohama och Goodyear som jag fått offert på?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Däck är ju en riktig djungel, precis som mycket annat. Prioriterar du rullmotstånd, pris, grepp eller vägljud? Googla lite tester, kan skilja mellan storleken på däck också

Goodyear brukar få goda omdömen för grepp och köregenskaper i vått och torrt väglag.

Medlem

Jag brukar använda bast-i-test.se till en del inköp,
här är en länk om sommardäck 2022:

https://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/sommardacken.html

Medlem

Jag köper alltid Nokian, tycker dom låter minst och sen att dom är lite billigare än t.ex goodyear är ju bara en bonus.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Jag handlar alltid på dackonline.se, de skickar direkt till lokala verkstaden så ringer man och bokar tid för skifte. Finns allt från budget till premium. Jag har inte koll på specifika märken men jag brukar ta något som ligger i övre klassen.

Medlem
Skrivet av HylzaN 2-0:

Jag köper alltid Nokian, tycker dom låter minst och sen att dom är lite billigare än t.ex goodyear är ju bara en bonus.

Samma här, jag köper alltid Nokian. Deras däck placerar sig alltid bra i tester, år efter år.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av HylzaN 2-0:

Jag köper alltid Nokian, tycker dom låter minst och sen att dom är lite billigare än t.ex goodyear är ju bara en bonus.

Skrivet av Nomman:

Samma här, jag köper alltid Nokian. Deras däck placerar sig alltid bra i tester, år efter år.

I mitt tycke upplever jag Nokians sommardäck som skit. Däremot vinterdäcken är verkligen kanoners. Jag brukar kika på däcktest osv men i slutändan landar jag ändå på continental

Vill man åt billiga däck så har jag upplevt hankooks och kumho helt ok.

Medlem

Tycker det är extremt lite skillnad mellan olika däckmärken när det gäller sommardäck så mitt förslag är att spara in lite pengar och köpa ett lite billigare märke. Lägg pengarna på riktigt bra vinterdäck istället. Nankang tex. är helt okej däck.

ZF
Medlem

Glöm int att även SteamDäck kan öka säkerheten i bilen.

Medlem

Snåla inte med däck! Däcken är vad som håller dig och dina eventuella passagerare uppe på vägen.

Skrivet av TheVoomyOne:

Tycker det är extremt lite skillnad mellan olika däckmärken när det gäller sommardäck så mitt förslag är att spara in lite pengar och köpa ett lite billigare märke. Lägg pengarna på riktigt bra vinterdäck istället. Nankang tex. är helt okej däck.

Beror nog på vad man har för bil och hur man kör.


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av Enartz:

Snåla inte med däck! Däcken är vad som håller dig och dina eventuella passagerare uppe på vägen.

Beror nog på vad man har för bil och hur man kör.

Visst om du kör en sportbil av något slag men kör du en vanlig personbil som du pendlar med till jobbet och inte buskör så duger det gott och väl med billigare däck, dom allra flesta kommer inte märka någon större skillnad mellan dom olika däcken och dom kommer alla att hålla bilen på vägen.

Medlem

Visst finns det skillnader mellan däck men med vanlig bilkörning tycker jag inte högapriser motiverar.
Fast, är man en långpendlare så kanske man märker mer skillnad, jag pendlar med cykel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tack för alla svar, som Limpler skrev så finns det en så stor mängd av olika både märken och "modeller" eller vad man skall kalla det för varje märke så att det är rena djungeln.

Jag kör ganska lite och oftast lugnt, så var därför inne på mellansegmentet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Flower Knight:

Jag handlar alltid på dackonline.se, de skickar direkt till lokala verkstaden så ringer man och bokar tid för skifte. Finns allt från budget till premium. Jag har inte koll på specifika märken men jag brukar ta något som ligger i övre klassen.

Kan rekommendera detta! Gjorde det själv nu i våras. Hur smidigt som helst!

Medlem

Michelin brukar alltid placera sig bra i tester, men framförallt brukar de ha väldigt lång livslängd. Av de du fått offert på hade jag valt Good Year om du kör ofta. Har själv Efficientgrip Performance på min Passat och tycker dom går bra.

Medlem

Haft många olika däck på alla möjliga bilar genom åren och min åsikt är du får vad du betalar för.
Alla däck funkar för att transportera sig mellan A och B men när du behöver panikbromsa på blött väglag är det inte så kul med kinadäck!

Nankang som skall vara bra (för att vara kinesiska) greppade bra men var helt nedslitna på en sommar.
Andra kinesiska däck jag testat har hållt bra men haft uruselt grepp på blött väglag.
Hancook har jag råkat ut för flera uppsättningar som är kassa på blött.

Nu kör jag Continental och är helnöjd. Även bra erfarenheter från Pirelli, Nokian och Goodyear.
Läs tester och och undvik kinaskräpet är min rekommendation!

Medlem

Det beror väl på vilken typ av trafik du spenderar sommaren i. Kör du enbart stadstrafik max 60-70 km/h så sliter det inte så hårt. Då räcker det att däcken är lagliga. Kör du däremot mycket motorväg och pendlar långt så kräver det ju en del av däcken, slitaget, buller och stoppsträcka blir något något helt annat och jag skulle nog då ta de bästa däcken jag har råd med för min egen säkerhet. Kör idag Goodyear och Continental på mina bilar men vilket som av de större märkena är säkert lika bra. Och kolla tester som sagt, där får du ju en mer samlad bild av årets modeller.

Medlem

Tack för alla svar. Vet inte om jag blev så mycket klokare mer än att jag valde ett mer känt (och lite dyrare) märke och så hoppas jag på att jag får valuta för pengarna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Som en uppföljning så köpte jag som sagt nya sulor och jag undrar lite över vad som är normalt med nya däck. Jag tycker nämligen att dom luktar väldigt mycket varmt gummi. Speciellt vänster fram, så kommer det en väldigt tydlig lukt och ibland så kommer det även in i kupén under körning men mest så känner man det bara när man går ur bilden. När bilden stått i garaget under natten så kommer det en våg av gummilukt när man öppnar porten. Enligt han jag köpte dom av så skulle detta vara normalt och viss lukt hade jag räknat med men nu har det, trots ett par mil körda, inte blivit så mycket bättre.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Du kanske har fel hjulinställning och sliter mycket på just vänster fram ?

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Du kanske har fel hjulinställning och sliter mycket på just vänster fram ?

Det var dom (som jag köpte dom av) som monterade däcken/hjulen, men det är möjligt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det var dom (som jag köpte dom av) som monterade däcken/hjulen, men det är möjligt.

Montering av däcken har inget med hur hjulinställningen är. Om man inte gör helt fel vill säga och slår till något. Annars kan den ändras om du åker i ett pot hole, åker på en trottoarkanten etc.
Du märker när något är vajsing om däcket blir snedslitet eller bilen drar åt något håll när ratten är centrerad. Då får du åka till en verkstad med hjulinställningsmöjligheter. Alla har inte det. Kostar mellan 1000-2000 spänn nuförtiden.

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Montering av däcken har inget med hur hjulinställningen är. Om man inte gör helt fel vill säga och slår till något. Annars kan den ändras om du åker i ett pot hole, åker på en trottoarkanten etc.
Du märker när något är vajsing om däcket blir snedslitet eller bilen drar åt något håll när ratten är centrerad. Då får du åka till en verkstad med hjulinställningsmöjligheter. Alla har inte det. Kostar mellan 1000-2000 spänn nuförtiden.

Ok. Jag kan inte minnas att jag kört i/på något och det märktes med en gång efter att jag körde ut från verkstaden, därav att jag kopplade samman däckbytet med lukten. Det är inga problem med styrningen, den går rakt och jämt och inga oljud eller skakningar.

Jag får hålla kollen på det och se om det försvinner.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag har aldrig känt någon gummilukt eller ens hört talas om någon som upplevt det på grund av att däcken är nya så ställer mig jävligt tveksam till att det ska räknas som normalt.
Jag skulle ha letat efter tecken på slitage, tagit lös däcket och kontrollerat insidan av det och även kontrollerat hjulhuset. Skulle kunna vara felaktig hjulinställning men då ska den vara jävligt felaktig, så pass att det borde märkas när du kör eller synas.

Jag skulle gissa på att antingen är det något som tar i däcket och sliter på det eller så är det något som skapar mer värme än normalt.

1
Skriv svar