Låt oss definiera pay to win

Medlem

IMO, man betalar för att få fördelar.

Det var inte så stora debatter 25 år sedan när det inte fanns några avancerade telefoner med appar.

Dock fanns det spel till andra plattformar med mikrotransaktioner för att köpa sig fördelar.
WoW är ju ett exempel på ett spel som tidigt skapade en stor marknad för att köpa in game valuta.
”Fabriker” med tusentals anställda satt och grindade dygnet runt för att sälja.
En p2w variant där utvecklaren inte har släppt spelet med budskapet att du kan betala för att få fördelar.

Medlem
Skrivet av Dajvan:

När andra springer runt med coolare skins än mig så blir jag så missunnsam och tappar all koncentration, blodet börjar koka. Slutar med att jag omformaterar hela hårddisken och Windows nyckeln fungerar inte längre vid ominstallation så jag reser mig och går tillbaka till fia med knuff och spelar med dem stiliga blå pjäserna mot någon dement. Ah typ så...

Skrattar så jag gråter.

Lite off topic: Blev tidigt introducerad till p2w. Fanns en kille på 90 talet som ”lånade ut” sina Magic the Gathering kort i utbyte mot en liten microtransaktion.
Dök alltid upp på Spelbörsen i Stockholm vid lämpliga tillfällen, en offline version av att betala för lite fina buffs som försvinner efter användande.
Effektiv målgrupp var tonåringar med lite extra pengar att spendera. Skapar ett synsätt som definitivt inte är sunt, beroende problematik bör tas på allvar.

Medlem

Kan du köpa dig till en starkare karaktär? Ja - Okej då är det pay-to-win. Vi behöver inte sitta här hela dagen och vada genom träsket av mental gymnastics för att komma fram till detta.


signatur

"People say nothing is impossible, but I do nothing every day."

Medlem

p2w för min del är en binär sak, antingen så kan du köpa fördelar eller så kan du inte. dock så är det som räknas för min del hur förtjänat samt aggressivt p2w är.

I diablo immortals fall så är det alldeles för aggressivt samt helt oförtjänat till dom summorna.

i tex Path of exile så är stash tabs absolut p2w men mängden content som delas ut samt att man kan vara väldigt bekväm med endast 50 euro värt av stashtabs för tusentals timmar gameplay gör att det känns väldigt förtjänat samt att det inte är aggressivt och vill ha 10 tusen kr av en till p2w komponenter.

Cosmetics utesluter jag helt och anser inte som p2w då jag kan bara ignorera dom utan att min spelupplevelse drabbas, dock så har jag hört och kan förstå att för vissa så spelar det en roll.

Medlem

Enkelt; du betalar för att få övertag, precis som uttrycket låter.
Du betalar för att vara starkare än din motståndare, oavsett om det är genom starkare föremål eller genom att få snabbare progress.

Kosmetiska kan också anses som P2W i vissa spel, ifall karaktärer smälter in i omgivningen bättre med skins. Men det är bara i vissa spel sånt händer. De flesta skinsen har ingen påverkan alls gällande övertag någon skulle ha.

Medlem

Vad sker när man betalar pengar i ett spel som exempelvis Diablo Immortal? Man får tillgång till ett fusk, ja det är ett fusk och de som säger att det inte är det förstår inte vad ett fusk är, det spelar ingen roll att man inte fuskar i ordets egentliga betydelse, alltså att utgivaren är helt ok med detta. Fusk är precis detta, man får tillgång till något som de som inte använder det har, således får man ett övertag.

Självklart vill utgivarna att folk ska ha en annan uppfattning om vad P2W är eftersom det gör att folk till och med försvarar det med näbbar och klor. Observera jag pratar om vad P2W termen betydde när den myntades. Det handlar inte om att man betalar för att vinna, det handlar om att man betalar för MINSTA övertag mot de som inte gör det.

Anledningen till att jag är emot detta i SP spel beror på att förr var det gratis, spelen hade mängder av fusk som utgivarna valde att ha kvar i spelet för de som ville. Idag betalar folk för i princip samma sak,, det är skrattretande.

Medlem

Du betalar för något som du inte kan uppnå genom att spela spelet, eller om du kan uppnå det genom att spela spelet men det tar extremt lång tid och på så sätt är utom räckhåll även för de som lägger otroliga mängder av timmar. Då är det P2W.

Exempel på P2W:
Du kan köpa gear så din karaktär är starkare än F2P karaktärer i PvP.

Du har en bonus/buff som ger dig xx procent mer stats från gear än F2P players.

Vad som inte är P2W:
Du kan köpa gear så din karaktär är starkare än F2P karaktärer i PvE.
(OBS detta är P2W om du är top 0.000001% i världen och går för World Firsts, som i tex World of Warcraft Retail)
Men för oss som är plebs, det är inte P2W, jag skiter i vad ni säger, det spelar absolut noll roll om en annan guild progressar snabbare än dig genom raids för att dom har spenderat 50,000kr på guld så dom kunde köpa gear. INTE P2W.

Pay 2 Progress aka PvE content a la Lost Ark

Content bakom en paywall är inte P2W, det är bara mer content du kan köpa till dig för att fortsätta spela hela spelet.

Cosmetics, aldrig någonsin cosmetics av något slag, jag skiter i vad folk säger, cosmetics är och kommer aldrig att vara P2W. Förutsatt att dessa cosmetics inte ger dig stats som annars är otillgängliga för andra och aktiva i PvP, är dom det i PvE är det inte P2W.

Stash tabs eller annan QoL, inget som gör dig starkare, så långt ifrån P2W det bara går.

Exp boosts så du kan levla fortare är inte P2W.

***
Jag kommer från generationen där P2W brukade betyda bara en sak, och det var att man kunde köpa sig starkare än F2P karaktärer i PvP, det var den ENDA meningen för P2W för 15 år sedan. Nuförtiden så tycker folk att stash tabs i Path of Exile är P2W. Så det är omöjligt att definiera P2W idag egentligen.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Köpa stats (pve)

Här om tvistade de lärde.

Jag själv anser väl att köpa till sig stats i ett pve-spel där du har noll integration med en annan spelare, inte ska räknas som p2w utan snarare pay to cheat.

Även om det inte är lika mycket p2w när man köper sig stats i pve, skulle jag ändå argumentera att det finns där. Två exempel där det ger fördel eller kan "förstöra" upplevelsen för icke betalande:

1. Vid speedruns eller first kill achievements. Även om du inte spelar direkt mot andra spelare ger detta än fördel vide både officiel och inofficiell ranking.

2. I spel där du spelar tillsammans i guilder kan det i princip krävas att du ska betala för dig för att få vara med i de mer seriösa och framgångsrika guilderna. Dvs det räcker inte med att bara spela mycket och vara duktigt då mikrotransaktionerna ger så pass mycket mer fördel.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Vad som inte är P2W:
Du kan köpa gear så din karaktär är starkare än F2P karaktärer i PvE.
(OBS detta är P2W om du är top 0.000001% i världen och går för World Firsts, som i tex World of Warcraft Retail)
Men för oss som är plebs, det är inte P2W, jag skiter i vad ni säger, det spelar absolut noll roll om en annan guild progressar snabbare än dig genom raids för att dom har spenderat 50,000kr på guld så dom kunde köpa gear. INTE P2W.

Jag kan inte hålla med om ditt resonemang här. Bara för att det inte har någon större påverkan försvinner inte själva definitionen, att köpa sig till fördelar är P2W oavsett om du tillhör toppen eller en pleb. Du kan gå in på IKEA och sno en skruv som kostar 10 öre styck, 0 påverkan på dem men det räknas ändå som stöld hur man än vrider på det.

Medlem

Min definition av P2W är typ.
"Om man kan, genom att spendera riktiga pengar, köpa sig fördelar gentemot andra spelare."

Så för mig är det bara i PVP som det spelar någon roll.
I PVE så bryr jag mig inte om nån är dum nog att betalar eller om de använder fusk. Så länge det inte påverkar PVP

Geeks Gaming

För mig är det enkelt. Om jag skapar 2 konton. Ett lägger jag inga pengar på och den andra gör jag. Får jag någon som helst fördel mot de andra kontot så är de pay 2 win.
Detta inkluderar: låsa upp extra hjältar, vapen, damage boosts(gold ammo), skipps. M.m

Medlem

Här är en video som förklarar något som yngre personer kanske inte känner till medan vi som är äldre minns detta och försökte få folk att förstå vad det här skulle leda till. Precis som han säger, allting började mycket riktigt med "Horse Armor".

Medlem
Skrivet av Prixm:

Vad som inte är P2W:
Du kan köpa gear så din karaktär är starkare än F2P karaktärer i PvE.
(OBS detta är P2W om du är top 0.000001% i världen och går för World Firsts, som i tex World of Warcraft Retail)
Men för oss som är plebs, det är inte P2W, jag skiter i vad ni säger, det spelar absolut noll roll om en annan guild progressar snabbare än dig genom raids för att dom har spenderat 50,000kr på guld så dom kunde köpa gear. INTE P2W.

Det är solklart P2W för min del, folk tävlar inte bara i PvP, om PvE har ett competitive aspect ibland vänner eller communities så finns det antingen ett win-state eller en currently-winning state.

Ifall jag kan punga ut 10k och vara bäst i min vänkrets pga det, när vi antingen gör saker i coop eller ser vem som kommit längst i PvE progression så är det P2W

Medlem

Det finns ju luriga mellanting med.

Jag och frun spelade ett mobilspel med gacha hjältar. Det mesta man spelade mot var datorn i olika former.
Men sen fanns det klaner, och klanerna kunde förutom gemensamma bossar även slåss (asynkront) mot varandra.
Och det fanns leaderboards med belöningar som kunde göra hjältar starkare.

Så det var ju pay 2 win. Men samtidigt var det mesta motståndet datorn. Men att vara bra på att döda bossar gav större chans till loot som boostade hjältar. Hmmm

Medlem
Skrivet av robbis:

Alltså denna diskussion bör ju inte ens finnas... Det står ju redan färdigt i förkortningen.. P2W... PAY 2 WIN. Uttjatad diskussion imao... Den är här för att stanna och den kommer bara bli värre. Detta pga att företagen ser hur mycket cash dom drar in... för även om "vi" säger att jag inte köper saker i spel så finns det fler som gör det än som inte gör det.

Maffian drar in jättemycket kosing och de lär inte sluta med det, bäst att vi låter dem vara. Palla liksom.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Min tolkning är att för att ett spel ska kunna vara p2w måste det för det första innehålla någon form av tävlingsmoment mot andra spelare och för det andra måste föremålen man kan köpa innebära en fördel som man inte kan grinda sig till i spelet.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Enligt mig är alla köpta fördelar att klassa som P2W, oavsett om det bara är mot datorn eller inte, eller om det går att grind:a till sig samma fördelar.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Insåg precis vad P2W är, fy fan Immortals i DI är p2w så de skriker om det. Var ändå ett gäng bra speccat gäng som gick in i Vault. Immortals fick tillgång och bara körde över oss xD vi var alla 60 para 40 med dog som ett gäng flugor.

Detta gör ju Vault ospelbart framöver vilket många är ganska överens om i chatten

12
Skriv svar