TV-serie tips

Medlem
Skrivet av Shadee:

"The fourth season of the American science fiction horror drama television series Stranger Things, titled Stranger Things 4, was released worldwide on the streaming service Netflix in two volumes. The first set of seven episodes was released on May 27, 2022, and the second set, of two episodes, will be released on July 1, 2022."

https://en.wikipedia.org/wiki/Stranger_Things_(season_4)

Sitter själv och väntar på den där andra delen. Har inte Netflix nu men snart har det dykt upp tillräckligt mycket bra så jag kan ta bort någon annan och köra Netflix några månader igen.

Nice, tack. Dags att förnya här med då

Medlem

The Wire, gammal med galet bra 👍😆

Medlem

Jorden runt på 80 dagar som finns på SVT play nu. Välgjord miniserie gjord av BBC. (gjord förra året, så inte nån av de gamla inspelningarna)

Moderator | Testpilot

Jag skulle vilja slå ett slag för den amerianska serien Animal Kingdom. Jag har följt serien slaviskt varje sommar sedan säsong två. Den sjätte och sista säsongen börjar sändas nu under natten med ett dubbelavsnitt.

Serien är baserad på den Australiensiska-filmen av samma namn och handlar bland annat om Joshua Cody som flyttar in hos ett par släktingar han knappt känner efter hans mamma dör av en överdos. Codyfamiljen ägnar sig åt många och tunga brott och leds av deras matriak som heter Janine Cody, hans mormor, som hållit på med brott sedan barnsben. Karaktärerna i både filmen och serien är inspirerade av Pettingillfamiljen.

Skådespelare:
Ellen Barkin - Janine "Smurf" Cody (Leila George spelar en yngre version)
Scott Speedman - Barry "Baz" Blackwell
Shawn Hatosy - Andrew "Pope" Cody
Ben Robson - Craig Cody
Jake Weary - Deran Cody
Finn Cole - Joshua "J" Cody

I stort tycker jag serien är väldigt underhållande. Joshua är arg över att familjen i stort struntat i honom och hans mor hela hans liv, och nu när han inte har någon annanstans att gå har han svårt att bestämma sig för om han vill vara en del av familjen (när han fått reda på vad de håller på med) och inte. Ska han fly, eller bli en av dem och ta död på dem alla som någon form av hämd?

Alla de olika karaktärerna i serien får mycket fokus och är bra skådespelade och skrivna. Det är kul att se hur de planerar och utför alla brott, allt familjedrama och hur det eskalerar och bara blir värre och värre. Man känner också sympati för många av dem då Janine (matriarken) inte lärde sina barn och barnbarn annat än att stjäla, ljuga och utöva våld. Det kanske inte låter så unikt att man får följa brottslingar, men jag tycker det görs på ett snyggt och unikt sätt i den här serien.

En jämförelse jag skulle vilja göra är Game of Thrones. Serien har ett liknande typ av "mind game" alla håller på med för att få så mycket vinst som möjligt ur allt de gör.

Som sagt börjar den sjätte säsongen nu så det är bara att köra. Trailer finns här nedan som sätter tonen bra och är relativt spoilerfri:


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk
Skrivet av uberpwnage2.0:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/Animal_Ki...

Jag skulle vilja slå ett slag för den amerianska serien Animal Kingdom. Jag har följt serien slaviskt varje sommar sedan säsong två. Den sjätte och sista säsongen börjar sändas nu under natten med ett dubbelavsnitt.

Serien är baserad på den Australiensiska-filmen av samma namn och handlar bland annat om Joshua Cody som flyttar in hos ett par släktingar han knappt känner efter hans mamma dör av en överdos. Codyfamiljen ägnar sig åt många och tunga brott och leds av deras matriak som heter Janine Cody, hans mormor, som hållit på med brott sedan barnsben. Karaktärerna i både filmen och serien är inspirerade av Pettingillfamiljen.

Skådespelare:
Ellen Barkin - Janine "Smurf" Cody (Leila George spelar en yngre version)
Scott Speedman - Barry "Baz" Blackwell
Shawn Hatosy - Andrew "Pope" Cody
Ben Robson - Craig Cody
Jake Weary - Deran Cody
Finn Cole - Joshua "J" Cody

I stort tycker jag serien är väldigt underhållande. Joshua är arg över att familjen i stort struntat i honom och hans mor hela hans liv, och nu när han inte har någon annanstans att gå har han svårt att bestämma sig för om han vill vara en del av familjen (när han fått reda på vad de håller på med) och inte. Ska han fly, eller bli en av dem och ta död på dem alla som någon form av hämd?

Alla de olika karaktärerna i serien får mycket fokus och är bra skådespelade och skrivna. Det är kul att se hur de planerar och utför alla brott, allt familjedrama och hur det eskalerar och bara blir värre och värre. Man känner också sympati för många av dem då Janine (matriarken) inte lärde sina barn och barnbarn annat än att stjäla, ljuga och utöva våld. Det kanske inte låter så unikt att man får följa brottslingar, men jag tycker det görs på ett snyggt och unikt sätt i den här serien.

En jämförelse jag skulle vilja göra är Game of Thrones. Serien har ett liknande typ av "mind game" alla håller på med för att få så mycket vinst som möjligt ur allt de gör.

Som sagt börjar den sjätte säsongen nu så det är bara att köra. Trailer finns här nedan som sätter tonen bra och är relativt spoilerfri:

https://www.youtube.com/watch?v=w2fYu5nu2_U

Vart ser man denna?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av teejee:

Jorden runt på 80 dagar som finns på SVT play nu. Välgjord miniserie gjord av BBC. (gjord förra året, så inte nån av de gamla inspelningarna)

Den med Michael Palin var inte dålig, den var bra och seriös.

Releasehästryttare

Några tips från mig:

Medlem

Severance - https://www.imdb.com/title/tt11280740/reference/

Drama/Mystery med lite David Lynch vibbar över den. Mycket bra!

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Vart ser man denna?

Lättast är nog Viaplay för oss tror jag


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk
Skrivet av uberpwnage2.0:

Lättast är nog Viaplay för oss tror jag

Ah, det har jag inte.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Ah, det har jag inte.

Synd! Svårt att sälja in ett köp av bara en serie - men har de inte någon provperiod man kan testa? Tror det är två veckor. Testa och se om serien är något för dig!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tokyo Vice (2022)
Bara sett ett avsnitt men jag vill definitivt se fler. Finns på HBO.

"Kriminaldramaserie, inspelad på plats i Tokyo där vi får följa Adelstein (Ansel Elgort) ner i Tokyos neondränkta undre värld i slutet av 90-talet, där ingenting är vad det verkar vara. Löst baserad på den amerikanske journalisten Jake Adelsteins självbiografi från sin tid som grävande reporter i Tokyo."

Chefredaktör

Hade helt missat Peaky Blinders (Netflix). Välgjord serie som man kunde sitta och "bingea" eftersom man missat allt.
Sjätte och sista säsongen släpptes nyligen. Rekommenderas.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Hade helt missat Peaky Blinders (Netflix). Välgjord serie som man kunde sitta och "bingea" eftersom man missat allt.
Sjätte och sista säsongen släpptes nyligen. Rekommenderas.

En av karaktärerna där (Finn Cole) är med i "Animal Kingdom" jag tipsade om ovan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

The expanse på prime är typ enda sevärda på deras kanal.
Deras fysik hur skeppen rör sig i noll gravitation får en att få gåshud och karaktärerna känns väldigt mycket kött o blod.
Och avasarala som fn politiker med en grov tunga som tar sig an konspirationer i vassen.
Sen är den det enda 10/10 poäng sci fi action dramat sen babylon 5 eller star trek deep space 9 gick.

Mandalorian och kenobi är sjukt mysiga om man är hyfsat insatt i star wars världen o tycker det är kul att dyka in djupare i andra karaktärer än jedis och imperie admiraler.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

The Wire, gammal med galet bra 👍😆

Min absoluta favorit. Jag har nog sett den fyra -fem gånger

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av ace84:

The expanse på prime är typ enda sevärda på deras kanal.
Deras fysik hur skeppen rör sig i noll gravitation får en att få gåshud och karaktärerna känns väldigt mycket kött o blod.
Och avasarala som fn politiker med en grov tunga som tar sig an konspirationer i vassen.
Sen är den det enda 10/10 poäng sci fi action dramat sen babylon 5 eller star trek deep space 9 gick.

Mandalorian och kenobi är sjukt mysiga om man är hyfsat insatt i star wars världen o tycker det är kul att dyka in djupare i andra karaktärer än jedis och imperie admiraler.

Kan rekommendera fler serier på Prime, tycker faktiskt deras serier är riktigt bra.

The Patriot
Goliath
The Boys
Reacher
Invincible
Night Sky
The Tick
Undone
Upload
Hanna
The Outlaws
Jack Ryan
Good Omens
Tales From the Loop
Sneaky Pete

Säkert missat ett par andra serier.

Releasehästryttare
Medlem

Min självklara favorit i dagsläget är "it's always sunny in Philadelphia" på Disney Plus.

Komedi , lite udda . Men finns 15säsonger och satan vad jag har fastnat för det . Man märker hur kvaliten går upp säsong efter säsong. Många kändisar som gästspelar något avsnitt här och där.

Börjar du titta på den så kan jag även rekomendera deras podcast , då de går igenom avsnitten och snackar om roliga bloopers/ hur de tänkte när de skrev avsnittet och etc.


signatur

It´s a me

Medlem

1899 började igår för dom som missat det och gillade serien Dark. Baran bo Odar och Jantje Friese verkar ha skapat en sjuhelsikes resa(5 avsnitt in).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Chefredaktör
Skrivet av Visual Prick:

Min självklara favorit i dagsläget är "it's always sunny in Philadelphia" på Disney Plus.

Komedi , lite udda . Men finns 15säsonger och satan vad jag har fastnat för det . Man märker hur kvaliten går upp säsong efter säsong. Många kändisar som gästspelar något avsnitt här och där.

Börjar du titta på den så kan jag även rekomendera deras podcast , då de går igenom avsnitten och snackar om roliga bloopers/ hur de tänkte när de skrev avsnittet och etc.

+1 på denna. Jäklar vad de har hållt stilen under många säsonger.
Lite udda som du säger, men om man gillar deras typ av humor har man mååånga säsongers skratt framför sig!

Medlem
Skrivet av Fezk:

1899 började igår för dom som missat det och gillade serien Dark. Baran bo Odar och Jantje Friese verkar ha skapat en sjuhelsikes resa(5 avsnitt in).

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTU1N2I5OTgtNDE2MS00Z...

Ser ju faktiskt riktigt intressant ut, hoppas på tåget (eller båten 😅) i helgen!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Chefredaktör
Skrivet av Fezk:

1899 började igår för dom som missat det och gillade serien Dark. Baran bo Odar och Jantje Friese verkar ha skapat en sjuhelsikes resa(5 avsnitt in).

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTU1N2I5OTgtNDE2MS00Z...

Åhå, den här måste man ju kolla in! Tack för tips!

Redaktör

Riket Exodus (Viaplay). Inte för att den är särskilt bra (det är den inte), utan mer som ett skäl att se (om) de två första säsongerna av Riket. De är nämligen helt outstanding - fortfarande.


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr

Chernobyl, L'amica geniale, Sharp Objects och första säsongen av The Terror hör väl till det bättre jag sett de senaste 4-5 åren och mer än gärna rekommenderar. Säkert glömt några riktiga guldkorn också.

Medlem

Äsch, Netflix era jävla rövhattar. 1899 fick bara 1 säsong. Nu var den inte i närheten av Dark enligt mig och hade en hel del problem, men ville ändå ha en fortsättning. Vi får väl se om någon annan tar upp serien, (HBO/Amazon?) tveksamt, men vem vet.

https://variety.com/2023/tv/news/1899-canceled-season-two-net...

Den verkade ju inte gjort dåligt ifrån sig heller direkt:

“1899,” which followed a group of immigrants aboard a ship faced with a series of mysterious events, debuted on the streamer on Nov. 17, 2022. In its first week of availability, the international production cracked Netflix’s top 10 chart at the No. 2 slot, behind only “The Crown” Season 5. Within four days, “1899” garnered about 79.27 million hours of viewership."


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Äsch, Netflix era jävla rövhattar. 1899 fick bara 1 säsong. Nu var den inte i närheten av Dark enligt mig och hade en hel del problem, men ville ändå ha en fortsättning. Vi får väl se om någon annan tar upp serien, (HBO/Amazon?) tveksamt, men vem vet.

https://variety.com/2023/tv/news/1899-canceled-season-two-net...

Den verkade ju inte gjort dåligt ifrån sig heller direkt:

“1899,” which followed a group of immigrants aboard a ship faced with a series of mysterious events, debuted on the streamer on Nov. 17, 2022. In its first week of availability, the international production cracked Netflix’s top 10 chart at the No. 2 slot, behind only “The Crown” Season 5. Within four days, “1899” garnered about 79.27 million hours of viewership."

Men vad i helvete!


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag tycker att The Peripheral är fantastiskt bra! Extra kul att det är spelrelaterat


signatur

Jag gör ofta ingenting, tills jag gör allt i sista sekund.

123
Skriv svar