Så funkar förstörelsen i Company of Heroes 3

Robot
Så funkar förstörelsen i Company of Heroes 3
Medlem

Vilket nördstånk

Medlem

Äntligen nån som börjar foka på destruction.. Trodde det skulle vara standard i spel för många år sedan.. Men nej, MER GRAFIK!


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem

Alltså, att han säger det i början, "Bricks and wood will fracture like bricks and wood would"
Och vid 0.34 in så exploderar typ huset på ett helt onormalt sätt..

This one does not bring joy

Medlem

Ska inte vara en party pooper här men jag tycker inte detta såg välgjort ut. Raketer och graneter skjuts mot byggnaden och man ser att projektilerna åker rakt genom väggen för att sedan en sekund senare visa explosions-effekten som dessutom är väldigt mediokert gjord. Ser ut som ett spel för 10 år sen? Fattar inte vad som ska se snygt ut. Är det bara jag som är negg eller?

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ska inte vara en party pooper här men jag tycker inte detta såg välgjort ut. Raketer och graneter skjuts mot byggnaden och man ser att projektilerna åker rakt genom väggen för att sedan en sekund senare visa explosions-effekten som dessutom är väldigt mediokert gjord. Ser ut som ett spel för 10 år sen? Fattar inte vad som ska se snygt ut. Är det bara jag som är negg eller?

Håller med dig i det du skriver, men sen är det ett rts, så antal gånger man äs så pass inzommad/lägger märket till detta så tror jag man ser förbi det.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

För er som undrar vad som egentligen är nytt;

Den traditionella destruction metoden du ser i previous CoH titlar (och mkt annat) är baserat på model swapping. E.g. om ett hus tar X skada, byt ut modellen (ett hus kan bestå av flera modeller också, varje våning kan vara egen modell t.ex) mot en skadad modell (eller en av 3 valda modeller, beroende på om huset togs explosionsskada, eldskada eller kulskada).

Det nya systemet är istället ett parametriserat system. Du gör en modell, anger parametrar på något vis (den här väggen är av trä, och reagerar därför så här på skada av typ X) och sen skapar systemet dynamiskt nya modeller allt eftersom, vilket leder till marketing claims av "infinite variation".

Hur mycket bättre är nya systemet jämfört med gamla? ¯\_(ツ)_/¯
Det var definitivt mer upfront man hours som gick in i att skapa det. Men när det är skapat är det mindre jobb för nya art assets (minns hur samma hus återanvändes ofta i äldre CoH titlar? Du behövde skapa skadade varianter av varje hus, det ökar arbetstiden rejält per asset). Att det sen översätter i bättre gameplay är inte nödvändigtvis lag, men ett steg framåt rent produktionsmässigt är det åtminstone.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Alltså, att han säger det i början, "Bricks and wood will fracture like bricks and wood would"
Och vid 0.34 in så exploderar typ huset på ett helt onormalt sätt..

This one does not bring joy

Oj, tack för att du påpekade det. Såg ju skrattretande ut vid 0.34 när jag visste vad jag skulle titta efter. Det går en sekund och poff, plötsligt är övervåningen som pulver. ☺️


signatur

Memento Mori

Medlem

Älskar förstörelse (fysik) i alla typer av spel! Red faction, Teardown Worms Flatout Angry Birds etc.. Man blir glad när saker förstörs helt enkelt!

Medlem

Tycker det är dåligt gjort om man jämför med dice vad de hade för battlefield 2 tex.

Kollar man på sista snutten där raketerna skjuts så påverkas inte den direkta träffen utan väggarna runt om i mindre delar istället.

Medlem
Skrivet av klotim:

Tycker det är dåligt gjort om man jämför med dice vad de hade för battlefield 2 tex.

Kollar man på sista snutten där raketerna skjuts så påverkas inte den direkta träffen utan väggarna runt om i mindre delar istället.

Ingen mening att jämföra ett FPS med ett RTS.

Medlem
Skrivet av Oxide:

Ingen mening att jämföra ett FPS med ett RTS.

Är ju ändå ett spel som släpptes 2008.
14 år senare kan man ändå förvänta sig en likgiltig fysikmotor.
Texturer fine, behöver inte vara så detaljerat i zoom men om de ska skryta om fysik så bör det se bättre ut än 2008.

1
Skriv svar