Final Fantasy XVI har gruppmedlemmar, men de är helt datorstyrda

Robot
Final Fantasy XVI har gruppmedlemmar, men de är helt datorstyrda
Medlem

Trist. Avskyr ARPG med datorstyrda gruppmedlemmar.

Har testat många spel. FF15, Några "Tales of" spel, Star Ocean och andra och jag har aldrig fastnat för strids systemet. Gillar inte ADHD action spel typ Devil May Cry och tycker det är trist att Final Fantasy gått in på action hållet. Om de skulle göra action striderna mer Dark Souls hade jag kanske hoppat på. Men det här med att dina gruppmedlemmar är helt dator styrda får mig att tappa intresset helt.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Fast det funkade väldigt bra med datorstyrda medlemmar i XV

Medlem

Börjar bli taggad inför det här, skönt med en icke öppen värld oxå

Medlem

Ja, jag tycker nog också att det funkade bra i XV, AI:n gjorde ett bra jobb. Sen vill jag minnas att en av spelets många uppdateringar lade till möjlighet att styra tripp trapp trull i strid. Kanske något liknande sker här. I spel som FF7R och Tales of Arise är det väldigt kul att ha mycket kontroll över sitt party och särskilt i FF7R så gör det enorm skillnad i ditt output om du tar mer aktiv kontroll över dem, men det betyder inte att det är något måste i den här typen av spel imo. Stridssystemet i XVI verkar ju ha betydligt högre tempo så jag förstår att det vore bökigt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Gnällkuk

Bring back ATB!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

FM-guru
F.d. Sisyr
Quake-konnässsör

Så som de gjorde I final fantsy 12 gillade jag, man kunde macro styra varje medlem, men man kunde också göra så att varje medlem hade unika inställda strategier som man själv stälde

Medlem

"Vi får hoppas på att man i någon utsträckning åtminstone får anpassa dem efter sin egen spelstil, till exempel genom att bestämma vilka färdigheter, magier och attacker de ska använda i strid."

Usch, jag får FF13 vibbar i så fall :S, Speciellt med tanke på att det inte är open world. Aldrig haft så tråkigt i ett FF spel som med FF13.

Jag är lite skeptisk överlag till 16, men jag kände väl samma sak till 15 så det behöver inte betyda något. FF 14(Verkar det som), 15 och FF7:R var ju riktigt bra, så jag får hoppas att det håller i sig. Lite tråkigt att det inte blir open world med tanke på att den nya hårdvaran lär klara av det markant mycket bättre än förra generationen. Utvecklarna behöver ju inte bekymra sig över laddningstider längre då de är i stort sätt obefintliga. Summons som tar upp hela grafikminnet är ju möjligt nu, så det kommer bli intressant att se det i nästa FF7:R eller när det är dags för Knights of the round och Meteor

Sen får man ju kanske hoppas att det fortsätt ske utveckling av AI och att den enorma bumpen i processorkraft som skett bidrar till detta.

Medlem

Jag är nog ensam om det, men jag föredrar traditionell turn-based. Tycker man kan göra mer intressanta system med det, så fort det blir real-time så slutar det oftast med att man spammar 1 eller 2 färdigheter och resten används bara i väldigt specifika situationer.

Medlem
Skrivet av Pigge88:

Jag är nog ensam om det, men jag föredrar traditionell turn-based. Tycker man kan göra mer intressanta system med det, så fort det blir real-time så slutar det oftast med att man spammar 1 eller 2 färdigheter och resten används bara i väldigt specifika situationer.

Du är inte ensam. Jag vill ha tillbaka ATB turn based i Final Fantasy. 7:an är favoriten än.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Varför kör de inte liknande som FFVII Remaken? Det systemet var ju riktigt bra tycker jag. Roligaste FF combaten på länge, tyckte det var riktigt kul att hoppa mellan karaktärerna. Hoppas man kommer kunna ge commands iaf.

Komplicerat för folk att kontrollera flera karaktärer? Bullshit, tror de folk är efter eller? Funka hur bra som helst i FFVII Remaken.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Du är inte ensam. Jag vill ha tillbaka ATB turn based i Final Fantasy. 7:an är favoriten än.

Haha, jag är motsatsen. Jag älskar FF7 och spelat genom det flera gånger men jag spelar genom Remake:n just nu och starkt föredrar det nya systemet och perspektivet.

Med det sagt; tycker att detta låter bra för FF16! Har inga som helst problem att bara styra en karaktär, men tycker nog det samtidigt sätter lite press på AI:n att vara bättre än vad den är i FF7R. Vi får se, jag ser fram emot det!

Medlem

Jag tillhör nog den grupp som är glad att FF skrotat tur baserad stridssystem, jag gillar verkligen inte det system, det blir för stelt, känns som det bryter inlevelsen med mera. Man springer och sen bryts allt av combat som sedan tar 100 år (lätt överdrift) och sen springer man igen och loading screen för combat och om och om igen. Det systemet och sparpunkter spyr jag verkligen av (framförallt sparpunkter ett förlegat system som inte borde finnas i något modernt spel).

Kommer nog gilla det här spelet hursomhelst.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Pigge88:

Jag är nog ensam om det, men jag föredrar traditionell turn-based. Tycker man kan göra mer intressanta system med det, så fort det blir real-time så slutar det oftast med att man spammar 1 eller 2 färdigheter och resten används bara i väldigt specifika situationer.

Du har inte fel, men det är samma problem med turordningsbaserat också.

Spelar du något av Final Fantasy I-VI slutar det oftast med att man kör attack-kommandot eller eldmagi (och respektive element) mot en isfiende. Det blir oftast inte mer komplicerat än så.

Vissa bossar kan vara lite mer spännande. Första i Final Fantasy IV har en mekanik där den förvandlas till ett moln och man måste vänta. En portal i Final Fantasy V drar karaktärerns kroppar närmare om de ligger döda, och kan således försvinna. Andra gånger måste man attackera rätt del osv. Men, det inget som tyvärr hör till vanligheterna.

Med allt det sagt - jag föredrar också turordningsbaserat. Även om det egentligen är lika enformigt så känns det inte så för mig på samma sätt. Dragon Quest XII är ett av mina favoritspel någonsin och det slutar ofta med att jag buffar/debuffar och gör fysiska attacker genom 95% av striderna. Inte så mycket annorlunda än att spamma fyrkant för en light attack, trekant för en heavy och att rulla lite med cirkel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Vi gör oss av med allt som fansen som byggt franchisen gillar så vi kan nå en bredare publik.
Smart affärside som gynnat typ alla som gått den vägen.

Kolla tex hur mycket böttre Dragon Age Inquisition är jämför med origins.
Mer mainstream anpassat åt folket!
Personligen tycker jag vi borde ta fram en mall som ALLA spel måste följa .

1
Skriv svar