Global uppvärmning - En konspiration?

Medlem
Global uppvärmning - En konspiration?

Så tror du på global uppvärmning?

Diskutera gärna!

Så kommer jag med egna synpunkter då jag läst på mer om ämnet, väldigt intressant faktiskt.

Medlem

Hur kan man INTE tro på att jorden blir ett varmare ställe att leva på?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

att jorden blir varmare är inte samma sak som att köpa idén om att det är våra koldioxidutsläpp som skapar problemet. det är absolut inte säkert.

red: och innan någon får cp-ryck och börjar kalla mig miljöterrorist så vill jag bara säga att jag ser flera stora anledningar till att börja tänka på miljön, men "global uppvärmning" är inte en av dem.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Fakta: Jordens klimat blir varmare.

Teori: Det är människan som orsakar det.


signatur

yolo

Medlem

Jag vet inte riktigt jorden blir varmare men klimat förändringar har hänt naturligt förut. Kan man inte kalla det global uppvärmning även om vi inte är inblandade??


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Fakta: Jordens klimat blir varmare.

Fakta: Det är människan som orsakar det.

Fixed.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

nä, ha teori där WaltX.
jorden har både varit varmare och kallare vad den är nu, innan homosapiens ens fanns.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Fakta: Det finns över sex miljarder människor på den här planeten just nu. Fler än någonsin tidigare utifall någon undrar. Även om varje människa på planeten inte gör någonting annat än att ligger stilla och andas för att på så sätt hålla sig vid liv så är det en sjuhelvetes massa värme som läcker ut i atmosfären.

Att inte tro att sex miljarder människor, som lever sina dagliga liv, d.v.s. alstar betydligt mer värme än genom att ligga stilla och andas, värmer upp atmosfären på den här planeten är som att tro att glödande kol inte värmer upp din grillkotlett; korkat.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Om FN's klimatpanel IPCC kommer fram till att människan är skyldig till den globala uppvärmningen vem fasiken är jag att säga "äh, det där tror jag inte på"?

Jag kan i alla fall bara kasta mig under det forskarna kommer fram till, och anta att det dom säger faktiskt stämmer.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Det är möjligt att det är en hysteri eller konspiration runt något. Men då undrar jag. Vad tjänar man på det?
Om det är så att man är pengahungrig och vill få fart på en "grön" industri som inte släpper ut giftiga gaser, som är strömsnål och utnyttjar resurser som sol, vind och vatten.

Why not!? Vad har vi att förlora på det?

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Jag kan i alla fall bara kasta mig under det forskarna kommer fram till, och anta att det dom säger faktiskt stämmer.

det är där skon klämmer, den allmänna uppfattningen är som du säger att "forskarna säger så, och det är det så". sanningen är att långt ifrån alla forskare ställer sig bakom idén om global uppvärmning.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av BULP:

Fakta: Det finns över sex miljarder människor på den här planeten just nu.

sex miljarder människor är inte så mycket som man tror, alla får plats i skåne.

Tempraturen på planeten Mars har också ökat dom senaste 100 åren, beror det också på människans utsläpp?


signatur
Medlem

---


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Självklart finns global uppvärmning!

Grejen med de ökade halterna av koldioxid i atmosfären är att vi bränner fossila bränslen. då kanske folk tänker:
-men våda?! vi har ju bränt träd hela tiden annars, vad gör det här för skillnad?
då är svaret att när oljan och gasen bildades absorberade de inte någon koldioxid alls, det gjorde däremot alla stackars träd. och den koldioxid som de absorberat under "uppväxten" släpptes ut när de brändes.

enkel "ekvation":

träd: 2-1=1 --> 1+1=2 --> 2-1=1 --> 1+1=2...
fossila bränslen: 2 --> 2+1=3 --> 3+1=4 --> 4+1=5...

you get it huh? great!

fossila bränslen=AWESOME! 8) but bad all the same! :\


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

nä, ha teori där WaltX.
jorden har både varit varmare och kallare vad den är nu, innan homosapiens ens fanns.

Men det har aldrig skett så här snabbt.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av cammo:
Skrivet av BULP:

Fakta: Det finns över sex miljarder människor på den här planeten just nu.

sex miljarder människor är inte så mycket som man tror, alla får plats i skåne.

Vad har det med saken att göra att de skulle få plats i skåne?

Kan bara konstatera att det skulle bli jävligt varmt i skåne dock.

Skrivet av cammo:

Tempraturen på planeten Mars har också ökat dom senaste 100 åren, beror det också på människans utsläpp?

Alldeles frånsett att det där var ett helt irrelevant argument, så vill jag gärna se en källa.

Vidare.

http://www.hemmaihsb.se/iuware.aspx?Pageid=356

Skrivet av Hemma i HSB:

All hushållsel som vi köper till elektriska apparater och till belysningen omvandlas till värme. I människor och djur omvandlas den föda vi äter till värme som avges från våra kroppar. Man kan räkna med att varje människa har en värmeutveckling på i genomsnitt 100 W. Det är lika mycket som ett brinnande stearinljus eller en glödlampa på 100 W.

Sex miljarder gånger 100 Watt innebär att bara genom att vara vid liv så genererar mänskligheten sex hundra miljarder watt ren värmeenergi. Hela tiden.

Ingen global uppvärmning p.g.a. mänskligheten? Snälla! :crazy:


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av SuperTank:

Jag kan i alla fall bara kasta mig under det forskarna kommer fram till, och anta att det dom säger faktiskt stämmer.

det är där skon klämmer, den allmänna uppfattningen är som du säger att "forskarna säger så, och det är det så". sanningen är att långt ifrån alla forskare ställer sig bakom idén om global uppvärmning.

Det handlar väll om att jag tror av att de flesta forskare är överens om detta. Ifall det egentligen är tvärt om vet jag väll ärligt talat inte. Jag får ofta läsa hur Elisabeth Höglund gnäller och tycker att miljödebatten i media har varit väldigt partisk.

Rapporten från IPCC har dock ganska imponerande statistik som för mig får den att verka väldigt pålitlig:

Citat:

People from over 130 countries contributed to the IPCC Fourth Assessment Report over the previous 6 years. These people included more than 2500 scientific expert reviewers, more than 800 contributing authors, and more than 450 lead authors.[48]

Of these, the Working Group 1 report (including the summary for policy makers) included contributions by 600 authors from 40 countries, over 620 expert reviewers, a large number of government reviewers, and representatives from 113 governments.

- wikipedia


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

annars kan ni ju kika på en obekväm sanning om ni vill bli inspirerade eller hjärntvättade. ni väljer. eller kan vi vänta lite och se hur folk beter sig när det börjar bli väldigt lite sötvatten


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Döbringer:

Fakta: Jordens klimat blir varmare.

Fakta: Det är människan som orsakar det.

Fixed.

Det är fortfarande en teori, vi HAR märkt av att jordens temperatur har ändrats fram och tillbaka genom årtusenden (om du nu inte är kristen då dvs).


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Att det blir varmare är ju en självklarhet men att människan skulle vara en av de största och mest bidragande anledningar ser jag som bullshit eftersom att det gång på gång har motbevisas.

Det är snarare en pengako, en industri som lever på högst tveksam fakta och överdriva "hot". Att folk är dumma nog att köpa allt med hull och hår är bara tragiskt.

Medlem
Skrivet av erge:

Att det blir varmare är ju en självklarhet men att människan skulle vara en av de största och mest bidragande anledningar ser jag som bullshit eftersom att det gång på gång har motbevisas.

Påstående av den karaktären kräver en källa.

Utan källa så väljer jag att betrakta ditt påstående som rent skitsnack, och inget annat.

600 miljarder watt. Hela tiden. Och det är innan vi börjar prata om bilism, flyg, kolkraftverk och industri.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Älskar den här bilden.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Jag tror helt klart att vi är en stor faktor till det.

Försök bara att tänka på hur brutalt många bilar, lastbilar, skorstenar osv. som pumpar ut miljoner ton avgaser, varje dag. Jag tror lugnt att problemet är att naturen inte hinner återställa den obalans vi skapar.

(tänk vad brutalt med olja vi pumpar ur och använder och slänger och eldar upp varje dag, och hur lång tid det tar för naturen att få något att återgå till dess naturliga ursprung)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av SuperTank:

Jag kan i alla fall bara kasta mig under det forskarna kommer fram till, och anta att det dom säger faktiskt stämmer.

det är där skon klämmer, den allmänna uppfattningen är som du säger att "forskarna säger så, och det är det så". sanningen är att långt ifrån alla forskare ställer sig bakom idén om global uppvärmning.

Det handlar väll om att jag tror av att de flesta forskare är överens om detta. Ifall det egentligen är tvärt om vet jag väll ärligt talat inte. Jag får ofta läsa hur Elisabeth Höglund gnäller och tycker att miljödebatten i media har varit väldigt partisk.

Rapporten från IPCC har dock ganska imponerande statistik som för mig får den att verka väldigt pålitlig:

Citat:

People from over 130 countries contributed to the IPCC Fourth Assessment Report over the previous 6 years. These people included more than 2500 scientific expert reviewers, more than 800 contributing authors, and more than 450 lead authors.[48]

Of these, the Working Group 1 report (including the summary for policy makers) included contributions by 600 authors from 40 countries, over 620 expert reviewers, a large number of government reviewers, and representatives from 113 governments.

- wikipedia

tråkigt nog har jag ingen källa till hands. men jag såg en dokumentär på svt som ifrågasatte al gores film. där sa de att flera av namnen på den listan hade hamnat där utan forskarnas medgivande, och några av de som deltog i programmet hade t.o.m. varit med på listan, trots att de var helt emot slutsatsen. endast genom hot fick de sina namn borttagna.

Skrivet av BULP:

Sex miljarder gånger 100 Watt innebär att bara genom att vara vid liv så genererar mänskligheten sex hundra miljarder watt ren värmeenergi. Hela tiden.

Ingen global uppvärmning p.g.a. mänskligheten? Snälla! :crazy:

global uppvärmning sägs bero på våra koldioxidutsläpp, men denna nya fantastiska teori om att det är vår kroppsvärme som orsakar temperaturökningen har jag aldrig hört talas om faktiskt. kollektivt självmord någon (vi tar djuren med oss)?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Fakta: Människan står för under 1 % av koldioxid utsläppet.

Medlem
Skrivet av dmon:

Fakta: Människan står för under 1 % av koldioxid utsläppet.

Källa?

Edit:

Citat:

Human activity since the industrial revolution has increased the atmospheric concentration of various greenhouse gases, leading to increased radiative forcing from CO2, methane, tropospheric ozone, CFCs and nitrous oxide. The atmospheric concentrations of CO2 and methane have increased by 36% and 148% respectively since the mid-1700s.[21] These levels are considerably higher than at any time during the last 650,000 years, the period for which reliable data has been extracted from ice cores.[22] Less direct geological evidence indicates that CO2 values this high were last seen approximately 20 million years ago.[23] Fossil fuel burning has produced approximately three-quarters of the increase in CO2 from human activity over the past 20 years. Most of the rest is due to land-use change, in particular deforestation.

- wikipedia

Citat:

The atmospheric concentrations of CO2 and methane have increased by 36% and 148% respectively since the mid-1700s.

Den biten måste ju ändå peka på oss.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Lustigt att det har blivit en slags teori om detta som om det vore samma sak som om aliens finns. Men det måste bero på oss.

Medlem

Såg ett väldigt intressant avsnitt av Pen and Teller Bullshit: Global Warming. Där sa sas bland annat att människan står för 3 % av koldioxid utsläppen och resten står naturen själv för.

Det har varit varmare och kallare förut, långt före människans existens. Men nu blir det är jävla ståhej global warming!, global warming!...

Det finns bara en anledning varför media och politiker håller på och svamlar, det är för att mjölka pengar ur folket med en massa jävla miljö skatter.

12
Skriv svar