Prenumerationer tros ge rekordintäkter för pc- och konsolspelandet i år

Robot
Prenumerationer tros ge rekordintäkter för pc- och konsolspelandet i år

Game Pass, PS Plus och Switch Online drar in pengar.

#ekonomi


Medlem

Jag har stängt alla (2) spel-prenumerationer, och tar tillfället att gå igenom mitt Steam-bibliotek. Även streaming har gått ner nu; skall se om jag saknar det.

Medlem

Jag har faktiskt aldrig testat någon tjänst ännu, förutom PS plus som jag enbart använt för att spela online, men även den är avstängd sedan 2017. Förstår inte hur alla hinner spela så mycket, jag har fortfarande inte hunnit igenom Witcher 3. Some day...

Skribent
Skrivet av ClockWise:

Jag har faktiskt aldrig testat någon tjänst ännu, förutom PS plus som jag enbart använt för att spela online, men även den är avstängd sedan 2017. Förstår inte hur alla hinner spela så mycket, jag har fortfarande inte hunnit igenom Witcher 3. Some day...

Jag har främst Game Pass för barnen. De älskar det och jag slipper köpa massa "barnspel" till dem och kan istället köpa spel jag själv vill ha. Nu hoppas jag bara att Slime Rancher 2 släpps på Game Pass också för barnen har tjatat om det ända sedan de såg trailern på typ förra årets E3 haha. Men om inte, så får väl pappa öppna plånboken. Sen är det ju ett plus att många av Xbox egna spel släpps där dag 1 och det är många andra mindre spel jag kört som jag nog aldrig skulle ha provat om de inte fanns på Game Pass. Så jag har upptäckt en del roliga spel via tjänsten.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tråkig utveckling men likt mikrotransaktioner, pay2win och lootlådecancer så verkar det uppenbarligen vara vad marknaden vill ha.

Medlem

Vi får väl se, samtidigt sjönk spelmarknaden med 8% i USA Q1 i år:

https://www.npd.com/news/press-releases/2022/the-npd-group-fi...

Så att den skulle växa ytterligare trots post-pandemi och med en recession i antågande tror jag inte på

It's not a lake, it's an ocean

Jag har haft Game Pass i snart fem år nu. Lite som med Netflix skulle det kännas konstigt att inte ha det längre. Men jag köper fortfarande många spel, även om Game Pass har gjort att jag kan undvika punga ut fullpris för vissa titlar och i stället lägga dem till samlingen senare när de sjunkit i pris.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tråkig utveckling men likt mikrotransaktioner, pay2win och lootlådecancer så verkar det uppenbarligen vara vad marknaden vill ha.

Ja, om prenumerationer ger rekordintäkter, betalar folk totalt sett mer för prenumerationerna än för spel de annars köpt. För en del kanske det är billigare, men inte totalt sett.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Jag har faktiskt aldrig testat någon tjänst ännu, förutom PS plus som jag enbart använt för att spela online, men även den är avstängd sedan 2017. Förstår inte hur alla hinner spela så mycket, jag har fortfarande inte hunnit igenom Witcher 3. Some day...

För min del aktiverar jag gamepass då och då för att testa några spel när jag har inget o spela för tillfället. Typ 1-2 månader per år

Sen de nya ps plus tog jag för jag precis fått ps5 och har massa spel där att prova o spela igenom så tjänar massa pengar istället för att köpa.

Från min sida ser jag inte detta som något man har på hela tiden utan aktiverar någon månad när man ska testa något i biblioteket

Medlem

Prenumerationstjänster står ändå bara för 4% av alla gaming-intäkter i usa och eu så än finns det hopp:

https://www.videogameschronicle.com/news/subscription-services-account-for-4-of-north-american-and-european-game-markets-research-suggests/

Amerikanska speljournalister, Influencers och diverse sociala medier profiler (troligen orkestrerade av microsoft) vill gärna ge en bild av att det är mer framgångsrikt än det är eftersom det bidrar till FOMO.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tråkig utveckling men likt mikrotransaktioner, pay2win och lootlådecancer så verkar det uppenbarligen vara vad marknaden vill ha.

Tråkigt men smidigt med game pass, du får tillgång till de flesta nya spel och dom har ett stort bibliotek.

Medlem

Föredrar att köpa det jag vill ha. Tror det är en smal skara för tillfället som köper (hyr?) dessa tjänster. Men blir nog påtvingat till slut.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag använder prenumeration när jag vill testa lite olika spel.
Jag avverkar inte spel i löpande takt eller så finns inte spelen jag vill spela så det känns som en förlustaffär att ligga och betala hela tiden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Varför skulle inte spel gå samma väg som film, serier och musik? Känns naivt att tro något annat.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Varför skulle inte spel gå samma väg som film, serier och musik? Känns naivt att tro något annat.

Exakt. Tyvärr.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Geeks Gaming
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har främst Game Pass för barnen. De älskar det och jag slipper köpa massa "barnspel" till dem och kan istället köpa spel jag själv vill ha.

Just detta är en stor anledning för mig med.
Sen är det guld med streamingen med så man själv kan testa lite spel när man inte har möjlighet att sitta vid datorn/boxen (småbarnsföräldrar förstår vad jag menar)

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Just detta är en stor anledning för mig med.
Sen är det guld med streamingen med så man själv kan testa lite spel när man inte har möjlighet att sitta vid datorn/boxen (småbarnsföräldrar förstår vad jag menar)

Ja det också, att slippa ladda hem ett spel om man bara vill "prova" är också smidigt. Stream-testa för att sen avgöra om det ska få ta plats på hårddisken.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Varför skulle inte spel gå samma väg som film, serier och musik? Känns naivt att tro något annat.

Bli sämre menar du?

Har slutat kolla på film du inget bra, serier kan komma nån ibland och musik har väl knappt gjorts nå bra på 20år.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Bli sämre menar du?

Har slutat kolla på film du inget bra, serier kan komma nån ibland och musik har väl knappt gjorts nå bra på 20år.

Med det tankesättet har det ju inte kommit några bra spel heller om man jämför med de för 20 år sen...

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Med det tankesättet har det ju inte kommit några bra spel heller om man jämför med de för 20 år sen...

Jo det har kommit massor med bra spel.

Kollar man topp 20 filmer, serier och musik så brukar oftast allt vara 20+ i ålder medans spel så är det inom närmsta 15 åren oftast.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tråkig utveckling men likt mikrotransaktioner, pay2win och lootlådecancer så verkar det uppenbarligen vara vad marknaden vill ha.

Det ena utesluter väl inte det andra? Man kan fortfarande köpa spel enskilt.

Medlem

Ingen konstant prenumeration av mig i alla fall. Kanske om jag bara hade haft en konsol.

Jag har aktiverat ibland. Senast fick jag gamepass 1 månad för 10kr så det var värt att klara ut 2 spel på och avbryta efter det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Prenumerationstjänster står ändå bara för 4% av alla gaming-intäkter i usa och eu så än finns det hopp:

https://www.videogameschronicle.com/news/subscription-services-account-for-4-of-north-american-and-european-game-markets-research-suggests/

Amerikanska speljournalister, Influencers och diverse sociala medier profiler (troligen orkestrerade av microsoft) vill gärna ge en bild av att det är mer framgångsrikt än det är eftersom det bidrar till FOMO.

Om den bara står för 4% så är ju potentialen extremt stor för den att växa och bli ännu större ju.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Bli sämre menar du?

Har slutat kolla på film du inget bra, serier kan komma nån ibland och musik har väl knappt gjorts nå bra på 20år.

Det där är ju högst subjektivt.

Tycker det släpps en hel drös med olika filmer, spel och musik mest hela tiden. Vissa saker är bra, vissa saker är dåliga, vissa saker är förfärliga och vissa saker är 10/10. Så har det alltid varit.

Utbudet har ju ökat sedan internet blev en del av vår vardag. Vemsomhelst kan vara kreativ och skapa egen musik och nå ut till tusentals människor till exempel.

Att det skulle vila någon slags "förbannelse" över prenumerationstjänster som gör att saker generellt blir "dåliga" ser jag som en typ av vidskepelse.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Ja, om prenumerationer ger rekordintäkter, betalar folk totalt sett mer för prenumerationerna än för spel de annars köpt. För en del kanske det är billigare, men inte totalt sett.

Om du räknar på antalet spel du får tillgång både på Gamepass och Playstation plus framförallt premium och extra skulle jag vilja påstå får du så otroligt mycket för säg 1200 kronor. För 1200 kronor får du max 2 spel kanske 3 om du väntar till det är begagnat nu får du 500 spel och kan tanka ner ladda ner du behöver inte känna den där ångesten ska jag lägga 500 kronor på det här spelet ah det finns i mitt abonnemang tanka ner det gratis gillar jag det inte så har jag inte förlorat något men jag hade aldrig köpt spelet för 500 gillar jag det oj detta ska jag spela.

Medlem
Skrivet av Sorten:

Om du räknar på antalet spel du får tillgång både på Gamepass och Playstation plus framförallt premium och extra skulle jag vilja påstå får du så otroligt mycket för säg 1200 kronor. För 1200 kronor får du max 2 spel kanske 3 om du väntar till det är begagnat nu får du 500 spel och kan tanka ner ladda ner du behöver inte känna den där ångesten ska jag lägga 500 kronor på det här spelet ah det finns i mitt abonnemang tanka ner det gratis gillar jag det inte så har jag inte förlorat något men jag hade aldrig köpt spelet för 500 gillar jag det oj detta ska jag spela.

Det passar många och verkar flexibelt.

Min kommentar var just att nyheten beskrev det som att omsättningen för spelmarknaden ökade markant och att det tillskrevs prenumerationstjänster. Kanske är det en hel del som skaffat prenumeration som nu betalar mer pengar för spel än vad de totalt betalade förut.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det passar många och verkar flexibelt.

Min kommentar var just att nyheten beskrev det som att omsättningen för spelmarknaden ökade markant och att det tillskrevs prenumerationstjänster. Kanske är det en hel del som skaffat prenumeration som nu betalar mer pengar för spel än vad de totalt betalade förut.

Som sagt vad köper man bara det där 1 eller 2 spelen per år sen är det givetvis också en fråga vilka spel man köper till för att de inte är på prenumerationstjänsten eller om man väntar tills den dyker upp på okänd tidpunkt lite olika givetvis beroende på spel men i längden tror jag att prenumerationstjänster som Xbox Game pass och Playstation + kommer få allt fler spel vid släpp även om Sony är ovilliga till det just nu och då tappar det här att köpa spel ännu mer även om vissa spel är sådana man köper precis som vissa gör med film.

1
Skriv svar