Spel vi minns - No One Lives Forever (PC)

Spel vi minns - No One Lives Forever (PC)

Det är drygt 23 år sedan nu, sedan Monoliths "No One Lives Forever" släpptes till modermodemet och allehanda elektroniska spelmaskiner. Jag minns de första spelsessionerna med stor glädje. Det var en magisk höst någon gång i November år 2000 och jag suktade efter nya FPS-upplevelser nästan dagligen.

Ett par månader tidigare hade jag förlustat mig med Raven Softwares "Soldier of Fortune", men jag tyckte att det var snorsvårt, sedan var jag inte speciellt förtjust i alla köttslamsor som for omkring.

Med NOFL fick jag den perfekta upplevelsen; ett spionspel med humor och perfekt svårighetsgrad, för mig i varje fall. Cate Archer var en intressant protagonist, främst för att hon skiljde sig från Lara Croft. Även om man lade lite tyngd på hennes fysiska attribut, var det inte det som var i fokus, snarare hennes rappa comebacks och one-liners.

Åren gick, och idag existerar NOFL i något ingemansland, så för att spela det igen fick jag leta på abandonware-sajter, för mina gamla original kan jag ju inte använda längre. Jag har ingen CD-Rom.

Har du några trevliga minnen från NOFL, och tyckte du måhända NOFL2 var bättre, eller kanske avarten "Contract Jack"?

LÄS MER: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Operative:_No_One_Lives_For...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Har väldigt många fina minnen från NOLF, spelade demot (från CD-Gamer) om och om igen tills jag kunde det utantill. Fortfarande en av mina absoluta favorit och jäkligt mysigt att spela igenom än idag, minns att jag körde det för 3-4 år sedan. Musiken och stämningen är underbar, gillar framförallt hur de använder dynamisk musik i gameplayet (att en liten spionmelodi kan spelas när man smyger och lyckas dräpa någon skurk i smyg t.ex.).

Variationen i miljöer var också fantastisk, saknar verkligen lite linjära FPS där man reser kors och tvärs över världen, nuförtiden finns ju knappt storybaserade FPS och om de gör det så är det väl ofta en och samma sorts miljö man är i. I NOLF gick man från Marocko till sjunkna skepp, från nattklubbar i Hamburg till rymdstationer och rakt ut ur ett flygplan utan fallskärm. Fantastiskt.
2an var också jävligt mysigt men det spelade jag inte lika många gånger tyvärr, och sist jag försökte få det att fungera på min burk var det jäkligt struligt.

"You look like you need a monkey" är förevigt etsat i minnet.

Skrivet av Ftmch:

Har väldigt många fina minnen från NOLF, spelade demot (från CD-Gamer) om och om igen tills jag kunde det utantill. Fortfarande en av mina absoluta favorit och jäkligt mysigt att spela igenom än idag, minns att jag körde det för 3-4 år sedan. Musiken och stämningen är underbar, gillar framförallt hur de använder dynamisk musik i gameplayet (att en liten spionmelodi kan spelas när man smyger och lyckas dräpa någon skurk i smyg t.ex.).

Variationen i miljöer var också fantastisk, saknar verkligen lite linjära FPS där man reser kors och tvärs över världen, nuförtiden finns ju knappt storybaserade FPS och om de gör det så är det väl ofta en och samma sorts miljö man är i. I NOLF gick man från Marocko till sjunkna skepp, från nattklubbar i Hamburg till rymdstationer och rakt ut ur ett flygplan utan fallskärm. Fantastiskt.
2an var också jävligt mysigt men det spelade jag inte lika många gånger tyvärr, och sist jag försökte få det att fungera på min burk var det jäkligt struligt.

"You look like you need a monkey" är förevigt etsat i minnet.

Kul att höra. Håller med dig till fullo.

För den som inte spelat spelet, här är scenen:


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Jag spelade också NOLF-demo men tror det kan ha varit tvåan för man sprang runt i en trailer park och det var tornado. Tyckte det var sjukt häftigt då

Medlem

Tycker båda spelen är grymma, än idag. Har hoppats länge på att få en fin remaster från Nightdive Studios, men får nog drömma vidare. Har denna så länge: http://nolfrevival.tk/

Skrivet av Ftmch:

Fantastiskt.
2an var också jävligt mysigt men det spelade jag inte lika många gånger tyvärr, och sist jag försökte få det att fungera på min burk var det jäkligt struligt.

Ovan länk är något för dig kanske.

Medlem

Har superfina minnen av både ettan och tvåan. En relativ jämförelse gör att ettan står högst här, minns att jag tyckte att tvåan var på tok för kort.

Contract J.A.C.K. hade jag inga som helst förväntningar på men blev (som ofta) då istället positivt överraskad!

Hoppas verkligen GOG-gänget lyckas ta sig igenom rättighetshärvan. Det skulle verkligen kunna bli en intressant fingervisning till branschen när alla kastar sig över en ny GOG-version av klassikerna. Jag skulle iaf göra det. Tveklöst.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Gillar verkligen Monoliths gamla FPS, speciellt först NOLF och första FEAR som enligt mig fortfarande är dom två bästa singleplayer FPS-spelen.

Skrivet av Ftmch:

Musiken och stämningen är underbar, gillar framförallt hur de använder dynamisk musik i gameplayet (att en liten spionmelodi kan spelas när man smyger och lyckas dräpa någon skurk i smyg t.ex.).

Jo, det är synd att DirectMusic inte blev en större hit. Kan på rak arm bara nämna två spel som använder sig av DirectMusics dynamiska musiksystem, NOLF och första Hitman: Codename 47. EDIT: System Shock 2 också om jag minns rätt.

Kul att läsa att många uppskattar denna klassiker. Det är en helt annan sak att spela de gamla spelen i jämförelse med nya. Det fanns så mycket charm i äldre spel som har gått förlorat idag, eller rättare sagt, den finns kvar i de gamla spelen.

Jag är snart klar med 1:an, sedan är det dags för 2:an.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Gillade spelen men har tappat minnet så minns ibte mycket av spelen. Mest 2an tror jag kommer ihåg.
Även fast jag har för mig att första spelet var lite bättre

SoF var också en höjdare, gillade både 1an och 2an, sen kom en 3a som var skit.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Minns första NOLF som oerhört krävande för mitt dåvarande system (spelade då på ett voodoo 2) och ja, blev inte många fps där inte. Men har annars goda minnen från båda. Förutom "monkey"-cutscenen minns jag NOLf som oerhört unikt med glimten i ögat. Lite av en james bond fast med en kvinna i huvudrollen.

Har länge väntat på någon form av nysläpp och även om det länge varit snack eller rykten om eventuella remasters https://www.fz.se/nyhet/277347-svaret-pa-fragan-om-no-one-liv... men än så länge verkar ingenting ha hänt? Detta var ju trots allt snart 4 år sedan...

Finns det ens något lagligt sätt att få tag i NOLF 1 och 2 (förutom att köpa på fysisk DVD?)


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skrivet av magma:

Minns första NOLF som oerhört krävande för mitt dåvarande system (spelade då på ett voodoo 2) och ja, blev inte många fps där inte. Men har annars goda minnen från båda. Förutom "monkey"-cutscenen minns jag NOLf som oerhört unikt med glimten i ögat. Lite av en james bond fast med en kvinna i huvudrollen.

Har länge väntat på någon form av nysläpp och även om det länge varit snack eller rykten om eventuella remasters https://www.fz.se/nyhet/277347-svaret-pa-fragan-om-no-one-liv... men än så länge verkar ingenting ha hänt? Detta var ju trots allt snart 4 år sedan...

Finns det ens något lagligt sätt att få tag i NOLF 1 och 2 (förutom att köpa på fysisk DVD?)

http://nolfrevival.tk/

Varsågod.

Medlem
Skrivet av Poisoninmyveins09:

Precis, har sett denna men är den sidan verkligen laglig?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skrivet av magma:

Precis, har sett denna men är den sidan verkligen laglig?

Jajamen, Den är laglig & den är fullt uppdaterad till dagens system såsom windows 10-11-7 med mera.

Medlem
Skrivet av Poisoninmyveins09:

Denna är länkad högre upp också. Bevis på att inga läser kommentarer och bara skriver kommentarer.

Skrivet av Fr0gg0.:

Denna är länkad högre upp också. Bevis på att inga läser kommentarer och bara skriver kommentarer.

I know 😅 men ville vara snäll, sorry

Medlem

Fantastiska spel! Även jag körde NOLF precis efter Soldier of Fortune. Gillade SoF och kontrasten spelen emellan hjälpte nog till att NOLF alltid stannat väldigt högt på mina topplistor. Det hade förvisso säkert klarat av det på egen hand. Hoppas på ett liknande spel eller en återkomst framöver!

Medlem

Men om, minns hur jag och brorsan förutom de äldre CM (Championship Manager) och så spelade mycket NOLF när det kom. Grymt bra och roligt spel! Hade det där extra med glimten i ögat. Hade älskat ett NOLF 3 med dagens grafik också. 2:an var också den väldigt bra!

Medlem

NOLF 1 och 2 var skitkul, väldigt bra för sin tid


signatur

I drank what?

Medlem

Jag spelade bara 2an, vilket jag tyckte jättemycket om. Kanske skall spela igenom dom båda nu när man kan (igen).


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Tycker båda spelen är grymma, än idag. Har hoppats länge på att få en fin remaster från Nightdive Studios, men får nog drömma vidare. Har denna så länge: http://nolfrevival.tk/

Ovan länk är något för dig kanske.

Problemet med att få till en remaster är att ingen egentligen vet vem som äger rättigheterna till spelet.

Medlem

Blir alltid varm i hjärtat när jag läser att det finns fler som har goda minnen till denna klassiker. Ettan är ett av mina absoluta favoritspel och tvåan gillade jag också starkt. Hoppas Cate & Co lyckas resa sig ur rättighetslimbot och får sig en remaster en vacker dag. Har även drömt och fantiserat i många långa år om hur en trea skulle kunna se ut.

Medlem

Det var ju många år sedan, men jag har väldigt positiva minnen (har ej spelat det sen dess dock). Spelade bara ettan.

Karaktärerna var verkligen bra gjorda och kändes väldigt unika för sin tid. Tex. genom röstskådespelet som var väldigt bra gjort.

Vill minnas att det var väldigt kul att smyga omkring och attackera som surprise. Kanske det första spelet när jag tyckte sådant faktiskt var kul 😁.

Skulle gärna köpa en remake om det skulle komma ut.

Medlem

Fantastiska spel. Det är riktigt synd att rättigheterna befinner sig i en konstig limbo och att vi inte kan få remakes och uppföljare. Detta står väldigt högt upp på min önskelista.

Medlem

Bägge är två av mina absoluta favoritspel, speciellt tvåan. Kommer ihåg att jag spelade demot på och köpte spelet direkt efter, demot fick jag förmodligen från PC-Gamer (CD-Gamer?) då detta var innan vi på landet hade ordentligt internet!
Det tog många år innan jag spelade det igen - för cirka sex månader sedan faktiskt. Vid det här laget var NOLF 2 19 år gammalt och jag var väldigt orolig att spelet skulle ha åldrats dåligt och att spelmekaniken skulle kännas föråldrad.
Det är nog sällan jag har varit så glad över att ha fel, för spelets humor, gameplay osv satt som en hatt på en 30-tals gangster!

Hade personligen hellre sett ett riktigt välgjort tredje spel än remasters på NOLF 1 & 2.
Ett litet sidospår, men Monolith gjorde väldigt många häftiga spel, framför allt NOLF men även F.E.A.R och Alien vs Predator 2!

Jag kan rekommendera https://www.pcgamingwiki.com/wiki/No_One_Lives_Forever_2:_A_S... för att fixa problemen med musen samt stuttering när vakterna jagar en (NOLF 2 Modernizer).

Skribent
Skrivet av magma:

Minns första NOLF som oerhört krävande för mitt dåvarande system (spelade då på ett voodoo 2) och ja, blev inte många fps där inte. Men har annars goda minnen från båda. Förutom "monkey"-cutscenen minns jag NOLf som oerhört unikt med glimten i ögat. Lite av en james bond fast med en kvinna i huvudrollen.

Har länge väntat på någon form av nysläpp och även om det länge varit snack eller rykten om eventuella remasters https://www.fz.se/nyhet/277347-svaret-pa-fragan-om-no-one-liv... men än så länge verkar ingenting ha hänt? Detta var ju trots allt snart 4 år sedan...

Finns det ens något lagligt sätt att få tag i NOLF 1 och 2 (förutom att köpa på fysisk DVD?)

Ja jag tror spelmotorn var optimerad för Riva TNT-korten. Jag hade ett sådant och det flöt på som smör, men en kompis som hade Voodoo fick typ 10 fps även fast has dator var kraftfullare än min. Å andra sidan kunde jag inte spela Spec Ops som var optimerat för Voodoo...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av magma:

Minns första NOLF som oerhört krävande för mitt dåvarande system (spelade då på ett voodoo 2) och ja, blev inte många fps där inte. Men har annars goda minnen från båda. Förutom "monkey"-cutscenen minns jag NOLf som oerhört unikt med glimten i ögat. Lite av en james bond fast med en kvinna i huvudrollen.

Har länge väntat på någon form av nysläpp och även om det länge varit snack eller rykten om eventuella remasters https://www.fz.se/nyhet/277347-svaret-pa-fragan-om-no-one-liv... men än så länge verkar ingenting ha hänt? Detta var ju trots allt snart 4 år sedan...

Finns det ens något lagligt sätt att få tag i NOLF 1 och 2 (förutom att köpa på fysisk DVD?)

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag tror spelmotorn var optimerad för Riva TNT-korten. Jag hade ett sådant och det flöt på som smör, men en kompis som hade Voodoo fick typ 10 fps även fast has dator var kraftfullare än min. Å andra sidan kunde jag inte spela Spec Ops som var optimerat för Voodoo...

Fungerar bra med ett voodoo 5:

men det kostade också 5000-6000 kr år 2000.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag minns att jag läste och hörde om spelet men jag spelade det aldrig. Det ser dock rätt bra ut måste jag säga och just nu har jag en renässans med spel från ungefär den här tiden. Många av dom har inofficiella fanmoddar som hjälper med upplösning osv på dagens skärmar och det gör spelen verkligen spelbara. Det här ska jag nog kolla in!

Försökte spela (tvåan tror jag för 10-15års sedan. Men musiken ville aldrig funka så det blev inget.:/ Borde ha kvar spelet dock, borde stå i hyllan.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Älskade 1an! 2an hade tyvärr tappat en hel del charm men var ändå en trevlig upplevelse

Medlem

Älskade NOLF. Första klart bättre än 2 an enligt min mening.
2 an saknade mycket av den humorn som första hade. Även miljöerna och variationen var sämre i 2 an än första.
NOLF är en riktig klassiker som även fungerar bra på modern maskin med ett moddpaket som finns på nätet.
Håller bra än idag. Spelade igenom både ettan och tvåan för typ ett halvår sedan på nytt.

1
Skriv svar