Nintendo lanserar en reparations-prenumeration

Robot
Nintendo lanserar en reparations-prenumeration

Men bara i Japan än så länge.

#Nintendo, #Switch


Medlem

Låg kvalitet gör att konsumenter gärna betalar utvecklaren för de skall laga sina saker i efterhand.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Låg kvalitet gör att konsumenter gärna betalar utvecklaren för de skall laga sina saker i efterhand.

Allt ska tydligen ha en prenumerations-tjänst idag. Rent ut sagt pinsamt att ens behöva ha en sånhär tjänst, kan likaväl säga rakt ut att vi gör produkter av dålig kvalitet. Istället för att fixa problemet så ska konsumenten istället hjälpa till och stå för kalaset. Men Nintendo-fanboys kommer hitta ett sätt att försvara det här med, var så säker. Vi reparerar din elkabel.. vad sägs om att sätta en blåslampa under de där som tillverkar stickdrift åt allas handkontroller. Men det är väl medvetet gjort såklart för att casha in på hutlöst prissatta kontroller som håller en månad eller två för vissa.

Det är mystiskt att både min 360 och PS3 kontroll fungerar felfritt.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Även kallat ”garanti”. Men förstår att spelbranschen gärna gör det till en premiumfeature, helst inpackat i en lootlåda där man har 1 på 1000 chans att vinna en support ticket. Blir kanon!

Medlem

"rätt till sex reparationer per år och i dessa ingår det då också två hårdvarureparationer"

Det blev nog lite fel i texten. Man har rätt till sex (hårdvaru-)reparationer och upp till två (hårdvaru-)utbyten.

Medlem

Känns lite konstigt att lansera en sådan tjänst istället för att gå till grunden av problemet och tillverka saker med lite kvalitet...

Skribent
Skrivet av maq777:

"rätt till sex reparationer per år och i dessa ingår det då också två hårdvarureparationer"

Det blev nog lite fel i texten. Man har rätt till sex (hårdvaru-)reparationer och upp till två (hårdvaru-)utbyten.

yes! Det blev galet, fixar! Tack


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vilket jävla skämt


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Next level Nintendo-stuff. Så jävla glad jag nyligen hackade min Switch så jag slipper betala en enda krona mer till detta företag!

Medlem
Skrivet av Jozo:

Känns lite konstigt att lansera en sådan tjänst istället för att gå till grunden av problemet och tillverka saker med lite kvalitet...

This! Känns helt felvänt.

Geeks Gaming

Är det jag som missuppfattar det hela?

Som jag förstår så gäller väl garantin som vanligt på drift osv men att det andra gäller om man gör något som inte täcks av garantin, dvs tappskador, spruckna/repade displayer, fukt osv.

Det är ju ganska logiskt med en mobil enhet? 🤷‍♂️

Skrivet av kebbe:

Även kallat ”garanti”.

Njae, mer som en ”försäkring”, eller?

Medlem
Skrivet av Maguz:

Allt ska tydligen ha en prenumerations-tjänst idag. Rent ut sagt pinsamt att ens behöva ha en sånhär tjänst, kan likaväl säga rakt ut att vi gör produkter av dålig kvalitet. Istället för att fixa problemet så ska konsumenten istället hjälpa till och stå för kalaset. Men Nintendo-fanboys kommer hitta ett sätt att försvara det här med, var så säker. Vi reparerar din elkabel.. vad sägs om att sätta en blåslampa under de där som tillverkar stickdrift åt allas handkontroller. Men det är väl medvetet gjort såklart för att casha in på hutlöst prissatta kontroller som håller en månad eller två för vissa.

Det är mystiskt att både min 360 och PS3 kontroll fungerar felfritt.

Dealen verkar inte så prisvärd, men idén med en reparationsgaranti utanför den normala garantin är väl ingen dålig idé, även jättedyra högkvalitetstelefoner mm. kan ju gå sönder utanför garantitid om man t.ex. tappar dem olyckligt...

Skrivet av NordhNet:

Är det jag som missuppfattar det hela?

Som jag förstår så gäller väl garantin som vanligt på drift osv men att det andra gäller om man gör något som inte täcks av garantin, dvs tappskador, spruckna/repade displayer, fukt osv.

Det är ju ganska logiskt med en mobil enhet? 🤷‍♂️

Njae, mer som en ”försäkring”, eller?

Njä, tror det är några andra i tråden som missuppfattar att Nintendo skulle ta betalt för att reparera fabriksfel inom garantin. Verkar bara vara en sorts olycksförsäkring från Nintendo.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är det jag som missuppfattar det hela?

Som jag förstår så gäller väl garantin som vanligt på drift osv men att det andra gäller om man gör något som inte täcks av garantin, dvs tappskador, spruckna/repade displayer, fukt osv.

Det är ju ganska logiskt med en mobil enhet? 🤷‍♂️

Njae, mer som en ”försäkring”, eller?

Håller med, detta känns helt rätt med tanke på hur risken för skador som inte täcks av garantin är mycket högre på en mobil enhet än en stationär.

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Är det jag som missuppfattar det hela?

Som jag förstår så gäller väl garantin som vanligt på drift osv men att det andra gäller om man gör något som inte täcks av garantin, dvs tappskador, spruckna/repade displayer, fukt osv.

Det är ju ganska logiskt med en mobil enhet? 🤷‍♂️

Njae, mer som en ”försäkring”, eller?

Det är väl olika hur garanti fungerar i olika länder också antar jag? Men jag gissar detta är mer som en "drulle-försäkring" där du slipper bli ifrågasatt vad som hänt, de lagar eller ger dig en ny enhet.

Skrivet av Majoren:

Dealen verkar inte så prisvärd, men idén med en reparationsgaranti utanför den normala garantin är väl ingen dålig idé, även jättedyra högkvalitetstelefoner mm. kan ju gå sönder utanför garantitid om man t.ex. tappar dem olyckligt...

Fast 18 dollar per år är ju typ 1.5 dollar i månaden. Det känns ju inte så farlig om man kan byta Joy-cons när man vill i princip. Sen är det ju helt personligt om det är prisvärt eller inte förstås. För mig kanske det egentligen inte har varit värt det dock då jag endast av fyra Joy-cons bara fått drifting på en av dem och dessa är alla köpta på releasedagen när Switch släpptes. Spelas dagligen av både mig och barnen...så turen har helt klart varit på min sida där.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Som någon redan påpekar, en drulleförsäkring för en mobil enhet är inga konstigheter. Bara löjligt att kritisera det som girigt.

Medlem

Problemet är väl att dom har byggt en produkt av dålig kvalite (Joy-con) och istället för att ersätta den med en produkt som faktiskt håller så ska kunderna betala för en prenumerationstjänst så man kan byta ut dom när dom går sönder. Låter då helt sjukt i mina öron, en handkontroll av hyfsad kvalite går i regel inte sönder så det ska inte finnas ett behov för en sån tjänst.

Medlem

Det behövs ingen reparations-prenumeration för att få driftande Joy-Cons lagade. Nintendo reparerar nämligen driftande Joy-Cons gratis. Skickade in mina Joy-Cons som garantin gått ut på till Bergsala och behövde bara betala för frakten.

Hoppas att Nintendo inte lanserat denna tjänst för att lura folk att betala för att få sina driftande Joy-Cons lagade...

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Problemet är väl att dom har byggt en produkt av dålig kvalite (Joy-con) och istället för att ersätta den med en produkt som faktiskt håller så ska kunderna betala för en prenumerationstjänst så man kan byta ut dom när dom går sönder. Låter då helt sjukt i mina öron, en handkontroll av hyfsad kvalite går i regel inte sönder så det ska inte finnas ett behov för en sån tjänst.

Nintendo fixar dessa gratis, detta handlar om att du betalar 15-20 spänn i månaden för att täcka sådant inte garantin täcker, det finns ju en högre risk att man tappar eller på annat sätt råkar förstöra sin maskin pga sin bärbara natur. Har man barn med Switchar ju risken ännu högre att de misshandlas och då kan du laga dem utan stora kostnader. Detta hade vart perfekt för oss faktiskt, två Switchar som kidsen har och där de vart vårdslösa ibland, de har hållit ändå lyckligtvis, inte ens nån drift på joycon, däremot fick jag drift på min ps5 dosa för en vecka sedan, det suger.

Medlem

Har aldrig spelat Switch men är det verkligen så dålig kvalitet att en sån här tjänst behövs?

Medlem
Skrivet av The_Esper:

Har aldrig spelat Switch men är det verkligen så dålig kvalitet att en sån här tjänst behövs?

De har haft problem med kvaliteten på styrspakarna, men annars tycker jag konsolen som sådan håller väldigt bra kvalitet, och spakarna har de ju i alla fall arbetat på och de håller väl bättre kvalitet nu. Denna tjänst är väl som jag förstått det dock mer inriktad på typ vattenolyckor och liknande som lätt kan hända med portabel hårdvara.

Som "drulleförsäkring" verkar ju denna mer prisvärd än vad man erbjuds köpa till i alla fall i svenska butiker. Dock inte helt förvånande Nintendo kan tänka sig satsa på detta, just drulleförsäkringar är väl en stor kassako hos elektronikkedjor.

Medlem

Nintendo har verkligen blivit dåliga, förr gjorde de robusta saker som aldrig gick sönder, du kunde tappa en gamecube ner för trappan och den funkar utan problem sedan

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nintendo har verkligen blivit dåliga, förr gjorde de robusta saker som aldrig gick sönder, du kunde tappa en gamecube ner för trappan och den funkar utan problem sedan

Nu snackar du i nattmössan. Inte en chans att trappan fungerar efter att du tappat en GameCube i den.

Medlem

Räknar jag rätt på 185kr ? Då tar man väl en sådan prenumeration om något går sönder och säger upp direkt efteråt.
Vad kostar en vanlig reparation utan prenumeration?

Man kan ju också köpa typ 6 trasiga konsoler på ebay och skicka in? Eller ska man ha kvitto?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Känns lika lockande som när snubben på Elgiganten frågar om man vill hosta upp mer pengar för att teckna deras extra försäkring för ett mobilskal man tänker köpa.

Men nu bor inte jag i Japan och kan inget om deras reklamtionsrätt.

Kontot avslutas

Får ju bara hoppas att kontrollerna till Switch 2 kommer vara bättre.


signatur

ゼルダの城

It's not a lake, it's an ocean

Tänk om Microsoft hade gjort samma sak under 360-eran i stället för att bara, utan kostnad, ersätta alla vars konsol gick sönder...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Tänk om Microsoft hade gjort samma sak under 360-eran i stället för att bara, utan kostnad, ersätta alla vars konsol gick sönder...

Nintendo har dock inte en konsol med 100 % fabrikationsfel, så de känner väl sig inte tvungna till lika drastisk damage control...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Majoren:

Nintendo har dock inte en konsol med 100 % fabrikationsfel, så de känner väl sig inte tvungna till lika drastisk damage control...

De har dock handkontroller med seriösa driftproblem...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

De har dock handkontroller med seriösa driftproblem...

Japp, så då ska dom reparera vattenskadade konsoler gratis, menar du? Jag tror inte Microsofts reparationsinsatser täckte om man hällt ut en liter cola på sin 360, även om jag inte ska ta gift på det.
Nintendo reparerar fabrikationsfel och de har också talat om att de även adresserar kända fabrikationsfel så som denna stick drift, alltså helt enligt vad man kan förvänta sig att de borde göra. Otroligt märkligt att få denna reparationsservice som något negativt ur det sammanhanget...

Medlem

När Nintendo drar igång detta kan man ju förvänta sig att andra tar efter.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar