Ett speltips! Ett speltips! Mitt rike för ett speltips!

Medlem
Ett speltips! Ett speltips! Mitt rike för ett speltips!

Okej, det ska erkännas att jag inte har ett rike att ge så jag hoppas att det inte är någon som känner sig lurad av rubriken. I så fall ber jag om ursäkt.

Vi tar lite bakgrund först. Jag har i grunden alltid varit en PC-spelare men för kanske 7-8 år sedan började den laptop som jag använde fungera sämre och sämre. Detta beror till störst del på mig själv då jag inte orkade formatera den och dylika saker, så den blev så småningom otroligt slö. Kombinera detta med det faktum att mycket av de andra saker jag använde min laptop till (hålla kontakt med vänner och familj, använda YouTube och Spotify, kolla på film) nu gick att göra med min mobil eller surfplatta och det blev helt enkelt så att jag oftast inte orkade ta fram laptopen eftersom den tog fem minuter att starta. En annan stor nackdel för en PC-spelare som är så pass "casual" (räknas det som ett fult ord?) som jag är att man inte orkar hålla på att uppgradera i tid och otid och därför blev det mycket lättare att börja spela på konsol. Sedan ungefär 2014-2015 har jag därför spelat nästan uteslutande på Xbox 360, Xbox One och sedan PlayStation 4.

Spola fram bandet till i dag. Företaget jag jobbar på sa förra året upp ett stort antal anställda. En otroligt tråkig situation, särskilt eftersom jag kände en stor del av dem, men den enes bröd är som bekant den andres bröd och för några veckor sedan körde man en auktion med utrustning från kontoret. Bland sakerna som auktionerades ut var några riktigt bra (åtminstone för en lekman som jag) laptopar, bland annat en Dell G5 5590 med RTX 2070 och 16 GB ram-minne som jag lyckades få för strax under 5 000 kr.

Jag har alltid längtat tillbaka till PC-spelande och eftersom det nu har passerat så lång tid vill jag gärna ha tips på spel som jag antagligen har missat! Jag skulle främst vilja ha förslag på shooters, i första- eller tredjeperson, men andra förslag tas också gärna emot. Då jag spelat många av spelen som är multiplattform så är det större chans att jag inte har spelat det om det är PC-exklusivt. Historiskt sett har jag alltid gillat taktiska shooters (har spelat många timmar Rainbow Six: Rogue Spear och Raven Shield, SWAT 3 och Operation Flashpoint) som mer actionfyllda diton (t.ex. Half-Life, Max Payne, GTA och liknande). Cyberpunk 2077 står på listan men jag har inte riktigt bestämt mig än. Single-player är att föredra men co-op är också trevligt. Finns det några multiplayerspel som man absolut inte får missa så tar jag så klart gärna emot de tipsen också. Utöver det så har jag även börjat doppat tårna i mer narrativa spel och uppskattar det (t.ex. What Remains of Edith Finch och Kona). Min bästa spelupplevelse någonsin är utan tvekan Red Dead Redemption 2. Spelade det först på Xbox One så tänker spela om det på PC.

Edit: Skräckspel också! Kikat på Resident Evil Village och The Quarry.

TL;DR: Jag har inte spelat PC-spel på flera år och letar nu efter tips på de single-player-shooters, narrativa spel och skräckspel som jag antagligen har missat sedan 2014.

Tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få!

Medlem

Då jag själv är inne i en fas så kan jag bara rekomendera ”Darkest Dungeon”.
Är en uppföljare på G men originalet är aå sjukt välgjort och bra (om man gillar iden) att det håller bog nu och för alltid!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Då jag själv är inne i en fas så kan jag bara rekomendera ”Darkest Dungeon”.
Är en uppföljare på G men originalet är aå sjukt välgjort och bra (om man gillar iden) att det håller bog nu och för alltid!

Tack för tipset! Trots mitt långa ursprungsinlägg var jag dålig på att få med så många "kriterier" som möjligt. Eftersom jag är väldigt casual så är jag tyvärr nästan allergisk mot roguelite-spel så när jag väl spelar spel blir det nästan alltid på den lägsta svårighetsgraden. Ett illustrativt exempel är att jag spelade Star Wars Jedi: Fallen Order på svårighetsgraden Story, som av spelstudion beskrivs med orden "If you simply want to enjoy the story and world then this is the best difficulty mode for you," men fann det fortfarande ganska utmanande.

Medlem

Om du fastnade i GTA tidigare så rekommenderas GTA5 och Cyberpunk 2077 + Red Dead 2. 2077 är det bästa "GTA" spelet jag spelat.

Shooter: Finna bara en för mig - Sniper Elite 4.

Undra för övrigt varför nån köper en burk med 2070 kort till på jobbet?

Medlem

Om du gillat skräck så är det många som glömmer "Evil Within 2". Något så unikt som ett open world skräckspel, som funkar helt sjukt bra. Köpte det för inga pengar och blev helt uppslukad.


signatur

Videomupp

Skribent

Black Mesa är en (utökad) remake av Half-Life som är riktigt bra. Något som kanske inte direkt passar in i vad du efterlyser, men som likväl är sjukt intressant och roligt, är Teardown.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Om du fastnade i GTA tidigare så rekommenderas GTA5 och Cyberpunk 2077 + Red Dead 2. 2077 är det bästa "GTA" spelet jag spelat.

Shooter: Finna bara en för mig - Sniper Elite 4.

Undra för övrigt varför nån köper en burk med 2070 kort till på jobbet?

Har spelat alla förutom Cyberpunk 2077, det är några av mina favoritspel. Har faktiskt börjat spela om GTA 4 och Max Payne 3 då jag körde båda på Xbox 360 och ville se hur de ser ut med högsta grafikinställningarna. Svaret är att de ser väldigt bra ut! Två spel som har åldrats otroligt väl. Cyberpunk är del av rean på Steam så det lutar åt att köpa det men vet inte hur mycket de har hunnit patcha det sedan släppet.

Har faktiskt ingen aning om varför man köpte in dessa laptopar, arbetet de använts till är extremt okrävande och det hade nog gått att använda Chromebookar för ett par tusenlappar i stället. Jag är däremot tacksam för IT-avdelningens resursslöseri eftersom det innebar att jag kunde köpa en billigt.

Skrivet av WildThing:

Om du gillat skräck så är det många som glömmer "Evil Within 2". Något så unikt som ett open world skräckspel, som funkar helt sjukt bra. Köpte det för inga pengar och blev helt uppslukad.

Hur stor skillnad är det mellan ettan och tvåan? Går det bra att spela tvåan utan att ha spelat ettan? Började spela första spelet på Xbox men gav upp ganska snabbt då jag inte fastnade för det.

Skrivet av Jonny Myrén:

Black Mesa är en (utökad) remake av Half-Life som är riktigt bra. Något som kanske inte direkt passar in i vad du efterlyser, men som likväl är sjukt intressant och roligt, är Teardown.

Bra tips båda två! Känner till båda men hade glömt bort dem, köper Black Mesa direkt och ska hålla kolla på Teardown. Jag är väldigt svag för fysikbaserad förstörelse när det görs bra.

Medlem

Helt klart Prey. Ett utav de bästa FPS-spelen som har släppts på sistone

Medlem

Titanfall 2. Kanon story. 1an är oberoende o endast multiplayer.

Metro serien

Tom Clancys Ghostlands är lite av en taktiskt open world

Medlem
Skrivet av Thane:

Helt klart Prey. Ett utav de bästa FPS-spelen som har släppts på sistone

Spelade det på Xbox och uppskattade det mycket.

Skrivet av Pholiage:

Titanfall 2. Kanon story. 1an är oberoende o endast multiplayer.

Metro serien

Tom Clancys Ghostlands är lite av en taktiskt open world

Just ja, min bror rekommenderade också Titanfall 2. Får kanske spana in det.

Verkar inte hitta något Ghostlands, är det Ghost Recon Wildlands du tänker på?

Medlem

Kasta ett getöga på The Forest om du gillar first-person survival horror med både singleplayer och co-op.

Och vill du ha ett 100% dialogdrivet, storytungt spel måste du spana in Disco Elysium.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Doom (2016)!!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Huskisson:

Hur stor skillnad är det mellan ettan och tvåan? Går det bra att spela tvåan utan att ha spelat ettan? Började spela första spelet på Xbox men gav upp ganska snabbt då jag inte fastnade för det.

Du kan behöva kika på en storyvideo för ettan. Behöver inte faktiskt spela spelet, men plotpoints är relevanta. Och det är enorm skillnad Om första är en linjär actionrökare är detta långsam open world. Mycket smygande dock som behövs, så man är medveten att det är långsammare och inte så mycket run and gun


signatur

Videomupp

Medlem

2014
Wolfenstein: The New Order
South Park: The Stick of Truth

2015
The Witcher 3: Wild Hunt
Undertale

2016
DOOM
Hitman
XCOM 2

2017
Hollow Knight
Thimbleweed Park

2018
Wolfenstein II: The New Colossus
Dead Cells
Hitman 2

2019
Disco Elysium
Resident Evil 2

2020
Spelunky 2
DOOM Eternal

2021
Hitman 3
Deathloop


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Huskisson:

Spelade det på Xbox och uppskattade det mycket.

Just ja, min bror rekommenderade också Titanfall 2. Får kanske spana in det.

Verkar inte hitta något Ghostlands, är det Ghost Recon Wildlands du tänker på?

Ja just det. Wildlands hette det. My bad. Titanfall 2 kostar 50kr just nu på Steam

1
Skriv svar