Neil Druckmann ställer sig bakom Ron Gilbert i försvar mot toxiska fans

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

MMO-spelet Star Wars Galaxies dog ganska så fort efter dom gjorde massa ändringar med släppet av tredje expansionen, efter att ha lyssnat på en högljudd minoritet. Ändringar som dom flesta inte gillade och spelet blev en spökstad.

Jag spelade aldrig Star Wars Galaxies, så kan inte uttala mig där, men överlag så gäller det även att kunna sålla vad för feedback är värt att lyssna på och vad som inte är värt det.

Många tycker att Blizzard lyssnade för mycket på "casual"-gruppen och "förstörde" WoW eftersom de ändrade spelet mer och mer utefter casual-gruppen. Men samtidigt så är det miljontals som fortfarande spelar spelet.

Folk klagade på No Man's Sky, och efter att de tog emot kritiken så har spelet blivit mycket bättre.

Folk klagade på Fallout 76, efter feedbacken så har spelet blivit bättre.

Så ja, det finns spel som har gått bättre efter de har lyssnat på kritik och gjort ändringar som gör spelet bättre/roligare, och så finns det spel som har gått sämre.

Poängen är; man ska inte stänga av all kritik bara för att man känner sig sårad eller besviken över att man inte fått den feedbacken man ville. Kritik ges för att som konsument så vill man få en så bra produkt som möjligt. Och en kreativ person ska kunna ta emot kritik så att den personen kan utvecklas, bli bättre och kunna skapa en bättre slutprodukt. Men den kreativa personen måste också kunna se ifall den kritiken skulle göra slutprodukten bättre eller sämre.

Det är möjligt att Ron's vision så skulle spelet bli sämre med annan grafik, vad vet jag. Men den nuvarande grafiken är inte tilltalande alls, till den grad att jag kommer nog passa på spelet eller vänta tills någon moddar det med annan grafik som är mer tilltalande.

Medlem

Vad gäller konstruktiv kritik (rena påhopp bör givetvis helt ignoreras) så bör man lyssna på allt och sen göra avvägningar om det gör spelets grundidé bättre eller inte. Dock brukar det kräva att folk faktiskt testar spelet.

Medlem

"who know better than the original creators?! "

Wow, den killen behöver verkligen komma ner från sina höga hästar. En del gamers går för långt, hot är aldrig okej. Men vi behöver också behandla ämnet giftiga creators, som Neil Druckmann. Givetvis kan kritiska fans ha rätt i den negativa kritiken, även mot The Last of Us 2...

Att man stöter på rabiata människor på internet är liksom helt ofrånkomligt, tycker det är mest märkligt att det fortfarande finns så mycket folk som tydligen inte tycks ha lärt sig att hantera det än. Det är inte svårt att filtrera bort hatiskt dravel folk skickar mot en på nätet. Men misstänker att mycket av dessa som kategoriseras som "toxic fans" sannolikt handlar om normal kritik som personer på höga hästar inte klarar av att acceptera...för att de är dåliga på att hantera kritik.

Medlem
Skrivet av Majoren:

...för att de är dåliga på att hantera kritik.

Att man blir upprörd över att få dick pics för att ett falskt rykte sa att vi skulle få ett datum är... Dålig hantering av kritik?

Medlem

Ron Gilbert verkar ju gilla att hoppa på andra när han känner för det så min sympati för honom i det här fallet försvann ganska fort. Sedan är ju Neil Druckmann ganska känd för att kalla precis alla som inte tycker att han är ett geni för ”toxic fans” så att han hoppar in och gråter lite här är inte heller så överraskande.

Gissar att majoriteten av kritiken inte kommer från idioterna som valde att skrika högt genom personangrepp på bloggen men likt tidigare fall kommer precis all kritik avfärdas med hänvisning till detta. När spelet sedan säljer kasst kommer man med någon sjuk ”Spelarna vill inte ha den här typen av spel”-kommentar.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Att man blir upprörd över att få dick pics för att ett falskt rykte sa att vi skulle få ett datum är... Dålig hantering av kritik?

Vilket inte ens är i närheten av vad Majoren sade.

Medlem

Om man på allvar tror att detta handlar om att spelutvecklare är "dåliga på att ta kritik" så är man faktiskt dum i huvudet.

Medlem

Någonstans tycker jag att det är en självklarhet..."it goes without saying", att man inte öser hat över en spelutvecklare som har en egen vision över hur den vill göra sitt spel, och speciellt inte på en personlig nivå. Då menar jag naturligtvis ett "normalt" spel och inget sjukt extremfall...det blir en annan debatt. Samtidigt så tror jag inte många förstår att vad de gör är fel ifall inte andra talar upp. Jag känner inte att "det tysta medgivandet" passar in här som begrepp, men det lär i alla fall hjälpa de som öser ur sig hat att förstå att de beter sig på ett dåligt sätt ifall fler röster höjs emot än för.

Problemet är väl mer att ett litet fåtal högljudda individer på nätet kan upplevas som en överväldigande majoritet när de brölar i grupp, vilket lätt sporrar andra att ta samma ton också. 100 personer av en miljon är ingenting, men när 100 personer går ihop och hatar synonymt, vilket kommer få dem att se ut som 60-80% av den där miljonen ifall ingen säger emot dem. Omogna känslor i kombination med bristande konsekvenstänk kan leda till extrema kommentarer.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Att man blir upprörd över att få dick pics för att ett falskt rykte sa att vi skulle få ett datum är... Dålig hantering av kritik?

Nej och det påstod jag ju förstås aldrig. Klassiskt argumentationsfel från din sida...

Klart som korvspad att det förekommer näthat, elakheter mm. det får man liksom motta om man på en större youtubekanal skriver att vatten är vått, att himlen är blå osv. Men att somliga fans anser sig ha bättre insikt än faktiska utvecklarna i hur spelet A eller X borde ha utvecklats, det är inte vad jag kallar toxic. Det är inte ens destruktiv kritik, bara ett exempel på att Neil Druckmann, och antalet andra, är på tok för känsliga vad gäller sina egon och är själva inte speciellt trevliga i sina utlåtanden om andra heller.

Skrivet av Ruskendrul:

Om man på allvar tror att detta handlar om att spelutvecklare är "dåliga på att ta kritik" så är man faktiskt dum i huvudet.

Haha, skön överreaktion.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Om man på allvar tror att detta handlar om att spelutvecklare är "dåliga på att ta kritik" så är man faktiskt dum i huvudet.

Till stor del är det precis vad det handlar om.

Det är knappast en ny taktik att välja ut troll och extremfall, för att kuna avfärda all kritik som "hat", och klumpa ihop kritiska fans/spelare/kunder tillsammans med dem i kategorin "toxic fans".

Men vad vet jag? Jag är ju bara dum i huvudet.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Till stor del är det precis vad det handlar om.

Det är knappast en ny taktik att välja ut troll och extremfall, för att kuna avfärda all kritik som "hat", och klumpa ihop kritiska fans/spelare/kunder itillsammans med dem i kategorin "toxic fans".

Men vad vet jag? Jag är ju bara dum i huvudet.

Ungefär så jag spekulerar med.
Reagerade speciellt på att Druckmann återigen raljerar över kritiska gamers som kommit med åsikter på hur specifikt Tlou2 borde ha varit. Förvånar inte att han lyfter fram den kritiken som "toxic" istället för specifikt övertrampen med dickpics, hot osv. Väldigt talande för vad han uppenbarligen retar sig mest på bland "kritiska fans"...

Medlem
Skrivet av Majoren:

...Wow, den killen behöver verkligen komma ner från sina höga hästar. En del gamers går för långt, hot är aldrig okej. Men vi behöver också behandla ämnet giftiga creators...

Behöver vi verkligen det? Har han hotat, eller ofredat någon enskild person? I så fall är det en sak för rättssystemet, inte pöbeln. Ifall en spelutvecklare skulle ha en dryg attityd så behöver du ju inte köpa hens spel. Det kryllar antagligen av personen som genom sitt yrkesutövande visar på en dryg attityd, eller tänker för mycket om sig själv...är det därför något som ska bemötas genom att gadda ihop sig på officiella kanaler som sociala medier för att vara hatisk och dryg tillbaka?

Det är väl inte så att en "giftig creator" söker upp Dig för att spy galla över dig, utan för att Du sökt upp denne, och sedan inte gillar personens attityd. I så fall finns det ju en mycket bättre lösning; sluta följa den creatorn på sociala medier och problemet är löst.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Om man på allvar tror att detta handlar om att spelutvecklare är "dåliga på att ta kritik" så är man faktiskt dum i huvudet.

Detta är nog det mest ironiska kommentaren jag sett här.

Men behövs the verkligen 3+ artiklar om att snacka om en spelutvecklare som blivit kränkt utav några kommentarer på internet? Tycker bara detta stärker vad jag sagt tidigare att de uppenbarligen gråter ut i medier och sådant bara för att få mer uppmärksamhet och sympatipoäng då varenda spelsida kommer skriva och skriva i oändlighet om alla onda gamers som vågar säga något negativt om spelutvecklare. Men sedan så totalt ignoreras det om någon i branschen som Zoe Quinn får någon att begå självmord genom att göra massa anklagelser mot en person, saker som är tusen gånger mer allvarligare än några kommentarer om att dem tycker ett spel ser dåligt ut.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ofta när sådana här saker kommer upp känns det som att någon pekar ut ett gigantiskt berg som förskräckligt, eftersom det finns sprickor, vassa kanter och lösa stenar. Liksom ja, det finns 7.7 miljarder människor på den här planeten, ca 5 miljarder utav dessa använder internet. Hur ska man se till att ingen gör något dåligt?

Man får intrycket att en stor del av alla kommentarer är horribla. Kanske var det så i bloggen, vilket självklart inte är okej. Läser man kommentarerna på youtube trailen får man inte alls det intrycket.
https://www.youtube.com/watch?v=p3mxq44HhnU

Visst finns det en och annan som uttrycker sig illa men den stora majoriteten verkar antingen ge en positivt kommentar eller säger något i stil "Not a fan of the artstyle".

Utav alla som kollade, valde 0.X% att kommentera, och utav dessa är kanske bara några få procent riktiga svin. Dvs en liten minoritet av en liten minoritet.

Är väl tyvärr kanske betydlig fler utav dessa arslen som syns avsevärt mer i bloggar, forum och hemsidor, eftersom det kanske är bara hundratals eller ett par dussin som bryr sig tillräckligt att kommentera. Det suger verkligen att utvecklare ska behöva läsa jädra massa skit på sina forum, men jag ser inte riktigt heller vad man ska kunna göra åt detta, mer än att moderera, rapportera, inte eskalera, inte mata trollen osv.

Annars riskerar man ju att bara ge mer uppmärksamhet till den här minoriteten av minoriteten. De som har vanlig kritik blir allt för ofta ihopblandade med toxiska fans, och de neutrala/positiva spelarna som ändå är den absolut största majoriteten nästan ignoreras bort.

Det är ju också mycket möjligt att de allra värsta blivit borttagna.

Medlem

Hade sovit gott om jag visste Neil blev nerspammad med hat och dickpicks.

Medlem

Om jag inte gillar en sak så är den ointressant och så är det förbi.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Ender:

Behöver vi verkligen det? Har han hotat, eller ofredat någon enskild person? I så fall är det en sak för rättssystemet, inte pöbeln. Ifall en spelutvecklare skulle ha en dryg attityd så behöver du ju inte köpa hens spel. Det kryllar antagligen av personen som genom sitt yrkesutövande visar på en dryg attityd, eller tänker för mycket om sig själv...är det därför något som ska bemötas genom att gadda ihop sig på officiella kanaler som sociala medier för att vara hatisk och dryg tillbaka?

Det är väl inte så att en "giftig creator" söker upp Dig för att spy galla över dig, utan för att Du sökt upp denne, och sedan inte gillar personens attityd. I så fall finns det ju en mycket bättre lösning; sluta följa den creatorn på sociala medier och problemet är löst.

Ja, definitivt behöver vi det.
Uppvisar man en dryg och nedvärderande attityd, ja då får man nog vänja sig vid att man kommer få mycket frän kritik. Inkl. oförskämdheter och det tycker jag man får tåla. Om någon skriver ett DM till en ex. creative director att han är en idiot, ja då får förstås den personen också finna sig vid ett spydigt svar tillbaka från sagda creative director. Likaså, om denna creative director vräker ur sig spydigheter bara för att folk påpekar hur de tycker att spelet borde gjorts istället, ja då får även han tåla att få spydigheter mot sig. Märkligt att du tycks förespråka nån sorts envägskommunikation. Internet till sin natur är ju en stor kommunikationskanal med en relativt stor jämlikhet, dvs. att alla kan uttrycka sin åsikt och jag tycker inte man ska vara upphöjd på pedestal för att man har den ena eller den andra titeln i sitt yrkesliv.

Jättebra att även uppmärksamma översittarfasoner och dryga attityder bland branschfolk med, men kan tänka mig denna mentalitet hos vissa här passar Druckmann mfl. utmärkt... avleder uppmärksamhet från frågor om arbetsförhållanden mm. Tror inte i realiteten att toxic fans är något stort arbetsmiljöproblem, snarare ledarpersonligheter inom företagen med gudskomplex och översittarattityder.

Har man en yrkesposition och säljer produkter till allmänheten, då får man tåla klagomål. Det är inget fel med att klaga och man kan klaga även om man valt att köpa ett spel frivilligt. Vill inte branschfolk ta del av folks klagomål på sociala medier kan de sluta läsa.

Medlem

Vet inte om ett "VS" scenario... Och/eller rubricering.. Är önskvärt för endera part.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av D1versity:

Hade sovit gott om jag visste Neil blev nerspammad med hat och dickpicks.

Ojsan.. Här har vi alltså en klar representant för problemet...

Hur... Öh.. Tänker ni?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av D1versity:

Hade sovit gott om jag visste Neil blev nerspammad med hat och dickpicks.

Skrivet av Majoren:

Ja, definitivt behöver vi det.
Uppvisar man en dryg och nedvärderande attityd, ja då får man nog vänja sig vid att man kommer få mycket frän kritik. Inkl. oförskämdheter och det tycker jag man får tåla. Om någon skriver ett DM till en ex. creative director att han är en idiot, ja då får förstås den personen också finna sig vid ett spydigt svar tillbaka från sagda creative director. Likaså, om denna creative director vräker ur sig spydigheter bara för att folk påpekar hur de tycker att spelet borde gjorts istället, ja då får även han tåla att få spydigheter mot sig. Märkligt att du tycks förespråka nån sorts envägskommunikation. Internet till sin natur är ju en stor kommunikationskanal med en relativt stor jämlikhet, dvs. att alla kan uttrycka sin åsikt och jag tycker inte man ska vara upphöjd på pedestal för att man har den ena eller den andra titeln i sitt yrkesliv.

Jättebra att även uppmärksamma översittarfasoner och dryga attityder bland branschfolk med, men kan tänka mig denna mentalitet hos vissa här passar Druckmann mfl. utmärkt... avleder uppmärksamhet från frågor om arbetsförhållanden mm. Tror inte i realiteten att toxic fans är något stort arbetsmiljöproblem, snarare ledarpersonligheter inom företagen med gudskomplex och översittarattityder.

Har man en yrkesposition och säljer produkter till allmänheten, då får man tåla klagomål. Det är inget fel med att klaga och man kan klaga även om man valt att köpa ett spel frivilligt. Vill inte branschfolk ta del av folks klagomål på sociala medier kan de sluta läsa.

Ni två är en del av problemet. Jag tror ni kommer trivas härinne - https://www.reddit.com/r/TheLastOfUs2/
"Part II is not canon!"
"neil CUCKMANn ruined TLoU!!!!"
osv.

Medlem

Hur folk kan hålla på såhär år efter ett spelsläpp år helt overkligt för mig. Sluta ödsla energi på nåt du hatar så mycket att du måste trakassera skaparna av produkten. Patetiskt.

Medlem

Det är jobbigt med publik när man inte bemöter deras förväntningar.
Känns mest som standard gråt för att få uppmärksamhet, eller nej juste kontroverser används ju aldrig till det...

Medlem
Skrivet av zevile:

Ni två är en del av problemet. Jag tror ni kommer trivas härinne - https://www.reddit.com/r/TheLastOfUs2/
"Part II is not canon!"
"neil CUCKMANn ruined TLoU!!!!"
osv.

Ja, du menar problemet att ditt favvospel inte uppskattas av alla?
En barnslig förolämpning "Neil CuckmaNn", ja det var ju verkligen hemskt...

Medlem

Förstår inte riktigt att de orkar starta dessa typer av "kampanjer". Idioter kommer alltid att finnas och de kommer inte sluta p.g.a att utvecklarna "säger ifrån". Sorgligt nog är det bara att vänja sig vid sånt här i deras "line of work" och för alla andra som på ett eller annat sätt jobbar i offentligheten.

Sluta använda sociala medier är en bra början, använd istället en website eller blog utan kommentarsfunktion om du vill dela med dig av nått så är problemet borta.

Medlem

Majoren har en tråd skapad där han "reagerat allt med på hur allmän brist på hyfs och hövlighet allt mer tycks genomsyra helt vardagliga situationer." samtidigt som han tycker det är helt ok att basunera ut hat och vara allmänt dryg bara för att det sker på nätet.

Jag förstår inte människor.

Medlem
Skrivet av Majoren:

...Om någon skriver ett DM till en ex. creative director att han är en idiot, ja då får förstås den personen också finna sig vid ett spydigt svar tillbaka från sagda creative director....

Exakt, och det jag menar är att det är en situation mellan de två personerna, ingen annan.

Skribent
Skrivet av lars_kongo:

Förstår inte riktigt att de orkar starta dessa typer av "kampanjer". Idioter kommer alltid att finnas och de kommer inte sluta p.g.a att utvecklarna "säger ifrån". Sorgligt nog är det bara att vänja sig vid sånt här i deras "line of work" och för alla andra som på ett eller annat sätt jobbar i offentligheten.

Sluta använda sociala medier är en bra början, använd istället en website eller blog utan kommentarsfunktion om du vill dela med dig av nått så är problemet borta.

Men det är ju precis det Gilbert gjort, tog bort kommentatorfuktionen från bloggen. Förklarade varför och folk kritiserar honom för att vara för känslig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Majoren:

Uppvisar man en dryg och nedvärderande attityd, ja då får man nog vänja sig vid att man kommer få mycket frän kritik.

Har ers majestät inte blivit bemött på ett tillfredsställande sätt?
Huvva då. Men tyvärr så hade det inte ens funnits några krav eller anledning att förvänta sig ett speciellt bemötande, även du inte bara hade varit en sopa.

Gillar du inte någon utvecklares bemötande, så sluta följ och sluta skriva.
Sen är ett tips från coachen att det bemötande man får sällan är helt orelaterat till det man skrev till dom före man fick det bemötandet.

Är du övertygad om att det helt enkelt handlar om ett straight up idiotiskt svin.. Så fuck off somewhere else
Vad är det för jävla joll att hålla på att trakka folk... Även om det skulle vara så att dom faktiskt suger så är det sjukt fjantigt och skadligt för alla inblandade.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Majoren har en tråd skapad där han "reagerat allt med på hur allmän brist på hyfs och hövlighet allt mer tycks genomsyra helt vardagliga situationer." samtidigt som han tycker det är helt ok att basunera ut hat och vara allmänt dryg bara för att det sker på nätet.

Jag förstår inte människor.

Du förstår inte för att du hoppade över att läsa inläggen.
Har aldrig påstått att det skulle vara okej med hat, tvärtom så har jag ju skrivit om hur regelrätt näthat, hot och trakasserier med t.ex. dickpicks är över gränsen...

Att "vara allmänt dryg", jovisst, jag accepterar det oavsett om det kommer från dessa demoniska giftiga fans, eller från dessa berömda creative directors. Men då får man också finna sig i att man får spydiga kommentarer tillbaka. OBS: innan du får för dig att fultolka om vad jag skriver i ett till inlägg; med spydigheter så åsyftar jag alltså inte att det är okej med hot, sexuella trakasserier, stalking osv.

Skrivet av Anton Q:

Har ers majestät inte blivit bemött på ett tillfredsställande sätt?
Huvva då.

Snygg passiv aggressivitet.

Skrivet av Anton Q:

Gillar du inte någon utvecklares bemötande, så sluta följ och sluta skriva.

Det är ju upp till var och en vad man känner för att göra. Det ska vi inte mästra folk kring.

Skriv svar