Diablo Immortal drar in över 1 miljon dollar om dagen, enligt undersökning

Medlem
Skrivet av Strut:

sjukt bra spel - lätt det bästa mobilspel jag spelat
har inte lagt några pengar ännu men kommer nog göra det snart för att sponsra (inte för att det behövs dock)

Sjukt dåligt spel.

Medlem

Som mobilspel är det ruskigt bra och helt klart det bästa ARPG.
Nu har jag dock nått väggen (inte för att betala) utan snarare att du får inte mer XP idag för dessa saker så länge du inte bara går runt och dödar mobs.
Blir nog tillbaka till Genshin som går att spela utan att behöva lägga massa pengar och som inte har "invisible" walls för allt man gör.
Visst att Blizzard tjänar pengar men de har helt missat hur man låter F2P spelare hänga med.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Låter lite lite för vara ett mobilspel av en gigant som Blizzard. Det glädjer mig några skaffat sig principer och låter bli ladda ner spelet och köpa mtx.

10M nedladdningar och 50M dollar i omsättning? Patetiskt för vara Blizzard.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det är en mörk tid för spelkonsumenterna.

Verkligen!
Samt att en del människor gör sig illa pga liknande spel.
Spelmissbruk som spelindustrin utnyttjar. Fruktansvärt äckligt.

RIP

Medlem

Medans gamers gråter på internet, skrattar Blizzard hela vägen till banken


signatur

IDKFA

Medlem

Kul för dem. Blev ju faktiskt riktigt lyckat det här för dem!

Skribent

Här hade man ju velat kunna skriva "välförtjänt", men det finns inte på kartan.

Medlem

Det verkar tyvärr inte bättre än att det här är det som den stora massan vill ha. Sedan att vi är ett gäng old schoolers och nyare vettiga gamers som sitter i olika sociala medier samt forum och klagar kommer inte ändra den utvecklingen. Inte så länge de tjänar så extremt mycket pengar som de gör.

Minns kommentaren "Is this an out of season april fools joke" när spelet presenterades. Spelet har hånats sedan dess. Men vad spelar det för roll när det är en ekonomisk succé för Activition Blizzard.

MEG
Medlem

Jag stödjer iaf inte dyngan, finns andra bra spel.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Ender:

Det är en mörk tid för spelkonsumenterna.

Det är ju dock spelkonsumenterna som helt och hållet styr vad som görs, vi röstar med våra plönböcker och det här är resultatet. Förstår såklart vad du menar, man känner sig maktlös…

Medlem

Vad många inte verkar förstå är att dessa spel är rent av byggda för att exploita våra mänskliga beteenden, dom vet exakt vad dom ska göra för att försöka få dig att spendera, nappar du tar dom lite, är du rik eller har du något beroende eller problem att hantera pengar på något sätt är du helt körd, du kommer bränna fler tusen, det är dessa 1% som dom tjänar så enorma pengar. Spelet har bra Gameplay för att vara mobil men personligen slutade jag för att Endgame är rena skräpet där man slår in i en vägg där allt sen blir bara samma repetitiva enkla dyngan, spelet har noll riktiga utmaningar förutom pvp och challage rifts som ända blir snabbt tråkigt och p2w.

Medlem

Bara för att förtydliga. Alla bryr sig inte om Diablo 4 eller om Immortal påverkar produktionen av det. Jag kunde inte bry mig mindre om d4 släpps överhuvudtaget. Jag blir ändå irriterad när man använder en in-game store för att lura folk på pengar. "Men dom gör ju ett val?"
Nej, många gör inte ett val. Precis som missbrukare inte gör ett val. Men i det här fallet luras man in i en falsk trygghet för att sedan när man är fast lockas att spendera pengar. Dom allra flesta av oss kommer att ta genvägen när vi får valet, och det är utvecklarna väldigt medvetna om.
Jag inser också att det kanske är 1-3% av spelarna som bidrar ekonomiskt. Men det är fortfarande en stor del som prövar lyckan med tanken att det finns en chans att vinna. Precis samma tanke som spelberoende har när dom sitter på sina casinon.
F2P är det sämsta som hänt spelindustrin. Och det värsta av allt är att även titlar till fullpris inkluderar kosmetiska saker i sina in-game butiker. Saker som man kunde haft som belöning för en quest eller liknande.

Medlem

Vore kul att se vilken geografisk marknad står för mest, tippar Asien står för 90% av inkomsten.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Ingen förutom indie-utvecklarna...

Hahaha... va?! Luktar grindvakt långa vägar.

För varje bra indiespel så finns det minst 10 stycken som är mediokra som bäst. För att inte tala om diverse crowdfundade indiespel som kommit/inte kommit.

Medlem
Skrivet av Paincakes:

Det är ju dock spelkonsumenterna som helt och hållet styr vad som görs, vi röstar med våra plönböcker och det här är resultatet. Förstår såklart vad du menar, man känner sig maktlös…

Visst är det så, men här blir det ju en liten klick med betalande dollarkreatur som antagligen redan tror att det är det normala att spendera 3000 kr genom mikrotransaktioner för något sinnesslött mobilspel. Vi övriga som var nöjda med att betala 300-600 kr för ett bra spel verkar ju ses som fienden ifrån spelutgivarnas håll.

Medlem
Skrivet av employed:

Hahaha... va?! Luktar grindvakt långa vägar.

För varje bra indiespel så finns det minst 10 stycken som är mediokra som bäst. För att inte tala om diverse crowdfundade indiespel som kommit/inte kommit.

Grindvakt huh? För varje 20 AAA-spel så är ett spel ett någorlunda vettigt spel inte nersulat med mtx, buggar och annat tjafs... så vad försöker du säga? Klart det finns mycket skit bland indie-spelen, men det är ju de som testar något nytt och inte bara släpper samma spel som förra med ett högre versionsnummer, och det känns som det är de som det pratas mest om när man pratar spelsucceér. Och man kan ju inte säga att AAA-studiorna kommer med speciellt mycket fräscht nu heller, och ännu mindre nåt innovativt. Nytt CoD. Nytt Battlefield. Nytt Elder Scrolls. Nytt FIFA. Nytt NBA. Nytt Fallout. Nytt Far Cry. Nytt Final Fantasy. Nytt LEGO-spel på valfritt aktuellt varumärke som är hett bland kidsen. Nytt Batman. Nytt Overwatch. Nytt World of Warcraft. Nytt Rainbow Six. Nytt GTA. Nytt Marvel copypaste.... Kolla bara vad som släppts senaste åren och deras betyg...

Vi har väldigt få riktiga AAA-studios och de alla släpper bara uppföljare, de vågar inte gå utanför mallen och chansa med nåt nytt.

Tycker det är mest indievärlden som kommer med intressanta spel som inte kostar hundratals miljoner dollar i utveckling men ändå lyckas sälja galet och hålla väldigt många spelare glada och nöjda. Och många fler spel som är på väg som verkar bra mer intressant än samma copy-paste hero shooter/pvp shooter/battle royale shooter som spottas ut på löpande band. Givetvis finns det undantag bland AAA-studiona men de är få och långt emellan.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Grindvakt huh? För varje 20 AAA-spel så är ett spel ett någorlunda vettigt spel inte nersulat med mtx, buggar och annat tjafs... så vad försöker du säga? Klart det finns mycket skit bland indie-spelen, men det är ju de som testar något nytt och inte bara släpper samma spel som förra med ett högre versionsnummer, och det känns som det är de som det pratas mest om när man pratar spelsucceér. Och man kan ju inte säga att AAA-studiorna kommer med speciellt mycket fräscht nu heller, och ännu mindre nåt innovativt. Nytt CoD. Nytt Battlefield. Nytt Elder Scrolls. Nytt FIFA. Nytt NBA. Nytt Fallout. Nytt Far Cry. Nytt Final Fantasy. Nytt LEGO-spel på valfritt aktuellt varumärke som är hett bland kidsen. Nytt Batman. Nytt Overwatch. Nytt World of Warcraft. Nytt Rainbow Six. Nytt GTA. Nytt Marvel copypaste.... Kolla bara vad som släppts senaste åren och deras betyg...

Vi har väldigt få riktiga AAA-studios och de alla släpper bara uppföljare, de vågar inte gå utanför mallen och chansa med nåt nytt.

Tycker det är mest indievärlden som kommer med intressanta spel som inte kostar hundratals miljoner dollar i utveckling men ändå lyckas sälja galet och hålla väldigt många spelare glada och nöjda. Och många fler spel som är på väg som verkar bra mer intressant än samma copy-paste hero shooter/pvp shooter/battle royale shooter som spottas ut på löpande band. Givetvis finns det undantag bland AAA-studiona men de är få och långt emellan.

Word. Hoppas i i det längsta att dessa studios håller ut på egna ben, istället för att bli uppköpta till fantasibelopp för att istället börja släppa monotont skräp nedlusat med MTX

Medlem

Man ser ju ganska snabbt vilka som öppnat börsen. Omöjligt att folk går runt med 5-6 leg gems och hyfsat uppgraderade utan en spänn investerat. Själv har jag en och är para 71 som jag lyckades köpa billigt på AH.

Medlem

För att ge lite nyans till debatten här inne är det värt att nämna att Diablo Immortal inte är så svart och vit som många av er framställer det som. Det är inte antingen f2p eller p2w. Det finns en stor skara spelare som njuter av spelet som casuals och då och då väljer att öppna plånboken när ett bra erbjudande kommer. De spelarna lägger inte mer pengar på Diablo Immortal än vad spelare gör som betalar för world of warcraft varje månad eller playstation plus. Det finns roliga inslag i Diablo Immortal men människan tenderar att fokusera på de tråkiga och fastnar lätt där i sin helhetsuppfattning.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Ännu ett bevis på att det ofta är vocal minority som beklagar sig, medan den stora massan inte rikigt bryr sig utan kör på sitt eget race.

Medlem

Hahaha förstår dom till 100% , klart som f..., kan dom dra in såna pengar så varför inte!? Alla lipsillar som gnäller och ojjar sig över loot-lådor m.m är ett underligt släkte, samma visa jämt!! Köp inte eländet!! Jösses!!

Medlem

Jag ääälskar Diablo III som jag har spelat 600+ timmar. Och Diablo IV är mitt mest efterlängtade spel. Så jag testade Diablo Immortal idag, på en toppmodern speldator med Windows 11, allting uppdaterat, o.s.v. Oh my God vilket ospelbart skitspel. Precis i spelets början, när man kliver av båten, ska man kunna följa en väg. Den vägen är har en osynlig vägg. Jag ser fiederna som jag kommer att möta, men en osynlig vägg gör att jag inte kan avancera. Jag har provat springa runt överallt, attackera allt möjligt, trycka på alla möjliga knappar, för att kunna ta mig vidare. Men det kan jag inte. Efter att ha startat om spelet flera gånger dök en zombie upp. Jag ser fiendens health bar, men oavsett hur mycket jag än attackerar kan jag inte döda fienden. Ingenting händer. Livmätaren står still. Och jag kan fortfarande inte avancera längst vägen som ska ta mig vidare i spelet. Allt detta är precis i början av spelet, när man kliver av båten. Vilket jävla skitspel.

Medlem

Resigtrerade mig på Metacritic för att ge spelet 0 i betyg och skriva följande:

At the very beginning of the game, when leaving the boat, there was an invicible wall that made my progress impossible. I restarted the game several times, without making progress. Suddenly a zombie appeared. No matter how much I attacked the enemy, the zombie's health bar didn't decline. And I still could not advance further in the game. All this took place in the beginning of the game, when leaving the boat. Diablo Immortal is the most buggy, shitty game I ever played.

12
Skriv svar