Snyggt! Disco Elysium har numer dyslexivänligt typsnitt

Robot
Snyggt! Disco Elysium har numer dyslexivänligt typsnitt

Logiskt för ett spel med miljoner ord.

#disco-elysium


Medlem

Trevligt för dom som det underlättar för. Själv undrar jag över hur det fungerar. Jag ser ju på vilket sätt som typografin skiljer sig åt, men jag förstår inte hur det underlättar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Geeks Gaming

Tackar man inte nej till. Tyvärr har en hel del spel med mycket text just problemet med liten text och jobbigt typsnitt.

Medlem
Skrivet av conthox:

Trevligt för dom som det underlättar för. Själv undrar jag över hur det fungerar. Jag ser ju på vilket sätt som typografin skiljer sig åt, men jag förstår inte hur det underlättar.

Blev nyfiken på exakt samma sak och hittade detta klippet på youtube som förklarar teorin bakom ett typsnitt framtaget för dyslektiker.

https://www.youtube.com/watch?v=qVaeGOflF7w


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem

Köpte spelet på Steam precis innan semestern för att kunna ha något skoj att lira när vädret är lite halvkasst. Ni som har spelat, har jag något att se fram emot?

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Köpte spelet på Steam precis innan semestern för att kunna ha något skoj att lira när vädret är lite halvkasst. Ni som har spelat, har jag något att se fram emot?

Åh ja, lite avundsjuk på dig som får uppleva det för första gången <3

Medlem

Bra spel men tyvärr så fastnar jag så lätt i annat och det är svårt att börja spela Disco igen tycker jag. Väldigt bra spel men samtidigt speciellt vilket gör att man inte är trött på den här typen av spel. Ibland är det lite för mycket text. Men som tur är att gillar man mycket text så kan man välja att göra olika saker som innehåller mycket text. Men som också är frivilligt. Tex läsa om fåglar mm. Musiken och atmosfären är väldigt viktigt/bra i spelet.

Geeks Gaming
Skrivet av conthox:

Trevligt för dom som det underlättar för. Själv undrar jag över hur det fungerar. Jag ser ju på vilket sätt som typografin skiljer sig åt, men jag förstår inte hur det underlättar.

Svårt att förklara rakt av. Även om jag tränat bort ganska mycket så för mig handlar det lite om koncentrations svårigheter.
Liten text och konstigt typsnitt kan göra så jag läser orden fel eller blandar ihop bokstäver(alltid haft problem med b och d.). Vilket gör att jag måste läsa om ordet och då tappar jag mer eller mindre meningen och får läsa om allt.

Större, klar och kortare text brukar hjälpa ganska mycket.

Hjälper dock inte mycket när det gäller särskrivning XD

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Köpte spelet på Steam precis innan semestern för att kunna ha något skoj att lira när vädret är lite halvkasst. Ni som har spelat, har jag något att se fram emot?

Kort sagt: Ja!
Långt sagt: Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Det är ett av mina favoritspel nånsin.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Köpte spelet på Steam precis innan semestern för att kunna ha något skoj att lira när vädret är lite halvkasst. Ni som har spelat, har jag något att se fram emot?

Kort sagt nej.

Långt uuuuuuuuuuttdaget sagt..
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!

Den här sörjan är verkligen inte för alla.
Jah hatade det i början, gillade det efter en stund.. men eftee ett x antal gånger i spelet när man tar ett steg fram två steg bak hela tiden och aldrig vet vart man ska gå eller vem man ska prata med, eller varför man man ens ska prata med dem man pratar med, och när man pratat med någon i 30 minuter så inser man att det är fel person man står och snackar med och allt jävla prat är totalt meningslöst, då stängde jag av skiten!

Det är så otroligt depprimerande det här.. det får Souls spelen att se ut som en resa till rengbågen på fest med påskharen och hans vänner!

Men, det finns ju folk som påstår att det här är det bästa rpg spelet någonsin..
Jag förstår mig verkligen inte på spelet eller vad de som påstår detta menar!

Men om du startar upp sörjan så var beredd på att det är utan tvekan det långsammaste jävla spel du någonsin kommer att spela!

Inte en enda session med det här spelet kunde jag hålla mig vaken!
Yep, jag somnade varenda gång!

Och jag kom ändå kanske 18 timmar in i det, och har fortfarande dålig koll på vart handlingen egentligen är på väg.. kanske var jag så oengagerad sen att jag bara inte orkade bry mig.

Men men, det finns en del intressanta saker med det.
Men för mig, det här spelet suger så hårt, så det tar lusten ur en att ens vilja spela tvspel längre. Så jävla tråkigt är det!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Chicobello:

Köpte spelet på Steam precis innan semestern för att kunna ha något skoj att lira när vädret är lite halvkasst. Ni som har spelat, har jag något att se fram emot?

Ett av de bästa spelen jag spelat. Betyder ju inte att du kommer tycka likadant, dock. Fantastiskt välskrivet är det hur som helst - det enda jag spelat som utmanat Planescape: Torment på den punkten (men där Planescape hade kass combat så har man här inga strider ö.h.t, så om du söker det är du på fel ställe).

Medlem

Köpte spelet till switch häromdagen. Tänkte spela det nu under semestern!

Medlem
Skrivet av Deekar:

Köpte spelet till switch häromdagen. Tänkte spela det nu under semestern!

Funkar texten storleksmässigt i handhållet läge?
Funderar på switch eller pc nämligen.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Funkar texten storleksmässigt i handhållet läge?
Funderar på switch eller pc nämligen.

Oklart, har inte startat det än men kan återkomma!:)
Har dock hört att de ska va gött att man kan använda touchscreenen!

Medlem

Jag har tyvärr hört att Switch version är av dålig kvalité. Hoppas så klart att det är fixat för switchen borde vara det bästa att spela det här spelet på. Förutom att musiken är så bra att hörlurar förbättrar känslan. Förstår verkligen varför vissa inte gillar Disco elysium och andra dyrkar det. Spelet är verkligen speciellt och man måste ha ett viss sug efter den här typen av spel. Det är mer ett spel att koppla av till .

Medlem

Enda problemet med detta spelet är lsddningstiderna. Man springer runt mycket och försöker fatta vad man ska göra och varje gång man går in och ur byggnaderna tar det en minut!

Medlem
Skrivet av baxtex:

Enda problemet med detta spelet är lsddningstiderna. Man springer runt mycket och försöker fatta vad man ska göra och varje gång man går in och ur byggnaderna tar det en minut!

Laddningstiderna har dom faktiskt fixat. Betydligt snabbare nu sen det patchades i våras. Kolla in videon här. https://youtu.be/hyPhXRQsMMo

Kul att utvecklarna gör spelet mer tillgängligt i och med den här uppdateringen med nytt tydligare typsnitt.

Ett otroligt spel som jag skulle rekommendera att testa om minsta intresse finns. Som många säger så är det inte säkert att det passar alla. Men i min mening så är det något av det bästa jag spelat.

Frilansare
Skrivet av Chicobello:

Köpte spelet på Steam precis innan semestern för att kunna ha något skoj att lira när vädret är lite halvkasst. Ni som har spelat, har jag något att se fram emot?

Min recension.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Funkar texten storleksmässigt i handhållet läge?
Funderar på switch eller pc nämligen.

Har nu känt lite på det och kan säga att texten funkar utmärkt och touchen också!:)

Medlem
Skrivet av Deekar:

Har nu känt lite på det och kan säga att texten funkar utmärkt och touchen också!:)

Tack, då blir det ett köp till switchen 😊


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Taurin:

Laddningstiderna har dom faktiskt fixat. Betydligt snabbare nu sen det patchades i våras. Kolla in videon här. https://youtu.be/hyPhXRQsMMo

Kul att utvecklarna gör spelet mer tillgängligt i och med den här uppdateringen med nytt tydligare typsnitt.

Ett otroligt spel som jag skulle rekommendera att testa om minsta intresse finns. Som många säger så är det inte säkert att det passar alla. Men i min mening så är det något av det bästa jag spelat.

Wow! Grymt! 😊

1
Skriv svar