Nytt hopp? Jobbannons antyder (kanske?) PS3-emulering på PS5, PS4

Robot
Nytt hopp? Jobbannons antyder (kanske?) PS3-emulering på PS5, PS4

I nuläget tvingas vi streama PS3-spel.

#playstation-5, #playstation-plus


Medlem

Att emulera är i sig inga problem. Problemet är snarare att kunna göra det så "billigt" som möjligt i form av systemresurser. Kräver emulatorn en high end PC så är det inget som direkt kan köras på en PS4 till exempel eller ens på en PS5. Så jag hoppas de kan fixa en emulator som fungerar i sammanhanget.

Själv har jag helgarderat och har 2st PS3 (en i reserv ifall den gamla skulle dö).

Medlem

Är ganska säker på att PS5:an har hårdvaran för att ta sig en emuleringen av ett PS3 spel, problemet är väl snarare som RPCS3 har stött på alla spel fungerar automatiskt, vilket visar vilket "sorgebarn" PS3 är/var.
Min PS3:a tuffar på bra, dock så verkar den ha lite problem med at mata ut skivor vid vissa tillfällen så hoppas på att en PS5:a kan ta över uppgiften inom snar framtid innan läsaren ger upp.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Då kanske det blir köp av femman någon gång i framtiden, trots allt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Digital Foundry publicerade en intressant artikel kring detta ämne i april, tidigare i år (https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2022-playstation-3-e...), där de testade PS3 emulering via RPCS3 (på High-End PC med 12900k och GTX 3090). Det främsta problemet verkar vara Cell-processorns nyttjande av "SPU satellite co-processors", som RPCS3 emulerar via processorkraft (CPU). Desto mer SPU ett spel använder desto mer processorkraft behövs, vilket i de flesta fall innebär att kraften som behövs vida överstiger den som återfinns i ZEN2.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Hoppas verkligen PlayStation 3 spel kommer kunna emuleras då jag äger flera spel dit som jag verkligen vill ha kvar i min samling. Skönt att slippa koppla in PS3an då o bara lira enkelt via PlayStation 5 o använda den för alla spel. Väldigt smidigt.

Skrivet av matt76:

Digital Foundry publicerade en intressant artikel kring detta ämne i april, tidigare i år (https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2022-playstation-3-e...), där de testade PS3 emulering via RPCS3 (på High-End PC med 12900k och GTX 3090). Det främsta problemet verkar vara Cell-processorns nyttjande av "SPU satellite co-processors", som RPCS3 emulerar via processorkraft (CPU). Desto mer SPU ett spel använder desto mer processorkraft behövs, vilket i de flesta fall innebär att kraften som behövs vida överstiger den som återfinns i ZEN2.

Intressant läsning. Vad menas med RPCS3.? Vad är "SPU". Jag är inte så kunnig men väldigt intresserad.
_________________________________________________________________________
** Jag dräglar över din PC som står i signaturen. ..Me want it bigtime..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Kontot avslutas

För mig är Playstation 3 fortfarande den modernaste Playstation i vårt hem, så emulering av dessa spel är därför inget problem för mig
Dessutom har jag aldrig känt att jag vill betala för en Playstation 4 eller 5 då Xbox One och Series X lockar mig mer.
Däremot har jag varit med i några tävlingar för att vinna en Playstation 5 men har inte lyckats vinna någon än.

Men får hoppas att det kommer till Playstation 4 och/eller 5 så småningom för de som vill kunna spela Playstation 3 spel på sin konsol.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Hade ju förvisso varit grymt att ha hela sitt spelbibliotek från Playstation på en och samma konsol men jag tror inte jag hade nyttjat det öht. Är det så många som lirar gamla spel och efterfrågar detta?

Kontot avslutas
Skrivet av gorbatjov:

Hade ju förvisso varit grymt att ha hela sitt spelbibliotek från Playstation på en och samma konsol men jag tror inte jag hade nyttjat det öht. Är det så många som lirar gamla spel och efterfrågar detta?

Nej, det ser jag själv när det blir för många spel på en och samma konsol att det är svårt att veta vilka spel man ska spela så att det blir många spel som nästan är helt ospelade av mig.

Men jag tror nog att efterfrågan på äldre spel är hyfsat stort. Sen kanske jag är en minoritet som ofta hellre spelar äldre spel än nyare.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Hoppas verkligen PlayStation 3 spel kommer kunna emuleras då jag äger flera spel dit som jag verkligen vill ha kvar i min samling. Skönt att slippa koppla in PS3an då o bara lira enkelt via PlayStation 5 o använda den för alla spel. Väldigt smidigt.

Intressant läsning. Vad menas med RPCS3.? Vad är "SPU". Jag är inte så kunnig men väldigt intresserad.
_________________________________________________________________________
** Jag dräglar över din PC som står i signaturen. ..Me want it bigtime..

RPCS3 är en fungerande PS3 emulator till PC.

SPU står för "synergistic processor unit". Man kan säga att det är en form av "vector units" som fanns på PS2. Sub processors som man kan programmera att köra egna trådar eller tasks. PS2 hade två, Cell processorn i PS3 hade sju stycken med mer minne. Det ansågs dock för komplicerat för en vanlig programmerare att använda dem så de flesta spel på PS3 använder SPUs väldigt sparsamt. De tasks som skulle passat för SPUs kördes via middleware istället. Ett välkänt undantag är Naughty dogs spel som använder det massor för tex beräkna animationer.

En konsekvens av att utvecklare tog genvägar var sämre prestanda då kod som kodats specifikt för SPUs är betydligt snabbare än kod som körs via middleware. Så man kunde se stora variationer i prestanda mellan olika spel som bröt mot all logik. Om Cell processorn användes effektivt så kunde man dock fixa prestanda som var svår att slå under den generationen.

Så skall SONY lyckas släppa emulation som fungerar på en PS5 så måste de fixa en lösning för att emulera SPUs på ett effektivt sätt.

ZF
Medlem

I den ursprungliga designen för PS3 skulle den inte ens haft "någon GPU". Det borde säga det mesta om förväntningarna som ställdes på den CPUn. Eller APUn antar jag det hade kallats då.

Hade varit intressant att se hur det gick för PS3 i den parallelldimensionen där det så skedde.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

RPCS3 är en fungerande PS3 emulator till PC.

SPU står för "synergistic processor unit". Man kan säga att det är en form av "vector units" som fanns på PS2. Sub processors som man kan programmera att köra egna trådar eller tasks. PS2 hade två, Cell processorn i PS3 hade sju stycken med mer minne. Det ansågs dock för komplicerat för en vanlig programmerare att använda dem så de flesta spel på PS3 använder SPUs väldigt sparsamt. De tasks som skulle passat för SPUs kördes via middleware istället. Ett välkänt undantag är Naughty dogs spel som använder det massor för tex beräkna animationer.

En konsekvens av att utvecklare tog genvägar var sämre prestanda då kod som kodats specifikt för SPUs är betydligt snabbare än kod som körs via middleware. Så man kunde se stora variationer i prestanda mellan olika spel som bröt mot all logik. Om Cell processorn användes effektivt så kunde man dock fixa prestanda som var svår att slå under den generationen.

Så skall SONY lyckas släppa emulation som fungerar på en PS5 så måste de fixa en lösning för att emulera SPUs på ett effektivt sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=44HpssocH4c

Det var dålig design och som General Purpose var den jättedålig. Finns Geekbench körd på Cell.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Det var dålig design och som General Purpose var den jättedålig. Finns Geekbench körd på Cell.

Den geekbench som finns kör kod som inte är optimerad för Cell. Det är de även öppna med själva. Kör man kod som inte använder SPUs så funkar Cell som en single core processor och har då inte speciellt imponerande prestanda jämfört med andra x86 processors.

Det är ju just detta som är orsaken till att prestanda kunde skilja så mycket mellan olika spel på PS3 trots att det ej borde det. För att det anses svårt och tidskrävande att koda för SPUs. Tid = kostnad och rätt kompetens är även det = kostnad så i många fall nöjde sig developers med "good enough". Så Cell i sig var och är en väldigt kompetent processor som var före sin tid då den använde en design som vi idag ser i moderna GPUs. Men den var inte anpassad för marknaden runt en spelkonsol pga den höga kompetens som krävdes för att optimera för den.

Idag ser du istället att konsolföretagen har valt en annan väg. De siktar på ease of use istället för bleeding edge. Vilket jag kan tycka är en vettigare väg att gå då det gör det enklare för developers att trycka ut spel till en relativt låg kostnad utan krav på specialkompetens.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Den geekbench som finns kör kod som inte är optimerad för Cell. Det är de även öppna med själva. Kör man kod som inte använder SPUs så funkar Cell som en single core processor och har då inte speciellt imponerande prestanda jämfört med andra x86 processors.

Det är ju just detta som är orsaken till att prestanda kunde skilja så mycket mellan olika spel på PS3 trots att det ej borde det. För att det anses svårt och tidskrävande att koda för SPUs. Tid = kostnad och rätt kompetens är även det = kostnad så i många fall nöjde sig developers med "good enough". Så Cell i sig var och är en väldigt kompetent processor som var före sin tid då den använde en design som vi idag ser i moderna GPUs. Men den var inte anpassad för marknaden runt en spelkonsol pga den höga kompetens som krävdes för att optimera för den.

Idag ser du istället att konsolföretagen har valt en annan väg. De siktar på ease of use istället för bleeding edge. Vilket jag kan tycka är en vettigare väg att gå då det gör det enklare för developers att trycka ut spel till en relativt låg kostnad utan krav på specialkompetens.

Precis, dvs värdelös för general purpose, "optimerad för cell" finns inte, det är en last cell är bra på eller inte och det visade sig vara få intressanta laster som får en skjuts av cells design. Det är specialfall av flyttal som den är "bra" på och ingen interaktiv last är intresserad av det.

Det är en dålig design helt enkelt oavsett om man är kunnig och har tid eller inte.

Medlem

Är det verkligen en sån efterfrågan på att få spela gamla spel på nya konsoler?

Kontot avslutas
Skrivet av Cyberz:

Är det verkligen en sån efterfrågan på att få spela gamla spel på nya konsoler?

Hade det inte varit det så hade vi nog inte sett varken bakåtkompatibiliteten på Xbox One/Series X/S eller andra äldre spel i de digitala butikerna.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Sen kan jag ju säga så här med (utgår från mig själv) att även om man har typ alla de senaste konsolerna så är det svårt att hinna spela allt som man skulle vilja spela. Det är ju så otroligt många spel som släpps.
Långt ifrån alla tilltalar mig men spel kostar pengar och man får ju köpa det som man är mest intresserad av så det är alltid massor av spel som man missar varje generation.

Så när jag väl spelar något spel som jag aldrig har spelat förut så spelar det ingen roll om det är 10, 20 eller 30 år gammalt. För stunden när man spelar det för första gången så är ju detta spelet nytt för just mig.
Därför är det väldigt bra att spel återsläpps eller att konsoler är bakåtkompatibla så att man kan spela dessa spel på den konsol som man har just nu och inte behöver vara tvungen att få tag på rätt konsol med för att spela ett spel som man är sugen på att få spela.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar