Take-Two tvingar bort VR-moddar till GTA V, Red Dead 2 och Mafia: Definitive Edition

Robot
Take-Two tvingar bort VR-moddar till GTA V, Red Dead 2 och Mafia: Definitive Edition

Hävdar brott mot upphovsrätten, men skaparen förstår inte varför.

#gta-v, #mafia, #red-dead-redemption-2, #rockstar, #take-two, #vr


Medlem

Buuu!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Det är tröstlöst med företag inte förstår att moddar förlänger livslängden och kan locka till sig nya spelare. Det är otroligt att ledare inom dessa företag inte har koll på hur en spelarbas fungerar. När det handlar om lagligt moddande (alltså sådant som INTE gör att någon kan spela utan att själv köpa spelet) borde det vara ett uppmuntrande från företag.

Vi har ju hört alla delar "mitt verk ska spelas som jag skapat det" ... "vi vill ha koll på våran produkt" ... osv osv. I slutändan så handlar allt om att ha roligt och det är vad moddar är till för (i de flesta lägena).

Medlem

Jävligt lågt oavsett eftersom moddarna verkligen inte gör mycket mer (inte för att det är lätt att skapa dem) än att ändra hur man interagerar med spelet som man redan har köpt från Rockstar. Tycker detta skrapar på botten på samma sätt som Nintendo beter sig på Youtube.

Ifall deras egna VR-version skulle vara så pass nära det han skapat kan man ju börja undra vad det är man ska betala fullpris för... köper jag lön till anställda utvecklare eller köper jag in ett helt marknadsföringsteam?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Bedrövligt faktiskt. Moddar är precis som tidigare skribenter säger förlänger spelet och lockar till mera köp av spel. Borde gynna företaget då spelen är i stort sätt guldgruvor. Hade förstått om detta nu var en mod man måste betala för att kunna användas men i dom här fallen är dom gratis att använda.

Inaktiv

Fler skulle istället vara sådana som han som har gjort Stardew Valley.
Han har ju ingenting emot att folk gör moddar till hans spel.

Inaktiv

Jag fattar inte heller vad han gjort fel när det bara är egenskriven kod men tyvärr är det väl lönlöst att gå emot Take-Two i rätten för då blir man väl Tagen-I-Tvåan så jävla hårt att tänderna flyger ut så det spelar knappt nån roll vem som har rätt, störst går först.

Medlem

Tänk om Bethesda hade gjort så här mot alla mods till Elder Scrolls-spelen, oj oj vilka döda spel det hade varit. De har tjänat bra mycket på att låta folk göra i princip vad de vill.

Jag förstår dock inte varför de låter andra mods vara som ändrar bra mycket mer på Red Dead 2 osv.

Medlem

Det var oerhört trögt av honom att gå ut med att han tjänar 20 000 dollar i månaden på dessa moddarna. Om de varit gratis hade han knappast haft detta problem.. Kan ju dra argumentet att han använder deras varumärken för kommersiella skäl, att de är moddar är förmodligen sekundärt emot det.

Moddare har räddat spelbranschen flera gånger om; men Rockstar behöver inte mer pengar, de vill bara sätta ned foten och inte lägga tid på något som gynnar konsumenten.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Om de varit gratis hade han knappast haft detta problem..

Det där är inte sant. Take-Two har gjort såhär mot en hel drös med moddarare, även såna som inte haft patreon-konton. Det här går enbart ut på att Take-Two vill gardera sig för att kunna släppa egna VR-versioner av sina spel som man kan ta betalt för. Samma anledning till varför man skickade cease and desists till dom som arbetade på grafikmoddar till äldre GTA-titlar. Man ville släppa sina egna "rEmAsTeRs", på så sätt kan man ta betalt. Inbilla dig inte att det handlar om något annat.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Take-Two är ett 🤡 företag

Inaktiv
Skrivet av Nerox:

Det är tröstlöst med företag inte förstår att moddar förlänger livslängden och kan locka till sig nya spelare. Det är otroligt att ledare inom dessa företag inte har koll på hur en spelarbas fungerar. När det handlar om lagligt moddande (alltså sådant som INTE gör att någon kan spela utan att själv köpa spelet) borde det vara ett uppmuntrande från företag.

Vi har ju hört alla delar "mitt verk ska spelas som jag skapat det" ... "vi vill ha koll på våran produkt" ... osv osv. I slutändan så handlar allt om att ha roligt och det är vad moddar är till för (i de flesta lägena).

Problemet är att företagen inte vill förlänga livslängden. Dom vill till och med döda tidigare spel innan en ny release. Speciellt inte när GTA VI är runt hörnet och det är anledningen varför detta sker nu. Anledningen till att dom vill nästintill döda spelen är för att bygga upp förväntningar, beroendet och dopamin releasen.

Låt säga att någon råkade göra en mod som var hyfsat likt GTA VI. Det skulle nog alla förstå var ett problem eftersom det skulle konkurrera med nästa spel.

Detta är största anledningen varför många utvecklare inte tillåter moddning. För det kan hämma DLC och expansioner i form av intresse och content. Varför köpa content om en moddare gör snarlikt content och kanske lite bättre?

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det där är inte sant. Take-Two har gjort såhär mot en hel drös med moddarare, även såna som inte haft patreon-konton. Det här går enbart ut på att Take-Two vill gardera sig för att kunna släppa egna VR-versioner av sina spel som man kan ta betalt för. Samma anledning till varför man skickade cease and desists till dom som arbetade på grafikmoddar till äldre GTA-titlar. Man ville släppa sina egna "rEmAsTeRs", på så sätt kan man ta betalt. Inbilla dig inte att det handlar om något annat.

Vad bra att du citerar en mening från en annars längre kommentar..

Faktum är att detta händer några dagar efter han uttalats sig i en intervju att tjäna pengar på dessa moddar (Intervju i The Verge). Tajmingen är alldeles för bra för att det inte skulle vara den större faktorn.

Så exakt vad har du för belägg för att definitivt säga "det där är inte sant" i det här fallet? Jag är väl medveten om Take-Two och Rockstars syn på moddning, men som det står nu finns det ingen officiell information som stödjer din slutsats att de ska göra sina egna VR-varianter (speciellt då att de har stängt ner många moddar för många olika skäl förut).

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Problemet är att företagen inte vill förlänga livslängden. Dom vill till och med döda tidigare spel innan en ny release. Speciellt inte när GTA VI är runt hörnet och det är anledningen varför detta sker nu. Anledningen till att dom vill nästintill döda spelen är för att bygga upp förväntningar, beroendet och dopamin releasen.

Låt säga att någon råkade göra en mod som var hyfsat likt GTA VI. Det skulle nog alla förstå var ett problem eftersom det skulle konkurrera med nästa spel.

Detta är största anledningen varför många utvecklare inte tillåter moddning. För det kan hämma DLC och expansioner i form av intresse och content. Varför köpa content om en moddare gör snarlikt content och kanske lite bättre?

Visst är lär det vara en aspekt, däremot ifall du gör en bra uppföljare så kommer även spelarbasen komma med. Nu med online delen så tjänar ju dessa företag multum på microstransaktioner. Sen tenderar GTA spelen ha rätt många år mellan sig, det är inte så att det är ett spel som släpps nytt årligen. DLC argumentet kan jag förstå till viss del, men köper det inte fullt ut. Ifall en moddare kan göra bättre content än utvecklarna så bör nog utvecklarna fundera på ifall det de gör verkligen är värt att släppa som DLC. Tittar man på RDR så kommer det ju typ inget nytt content så där finns det verkligen inget som konkurerar.

Nä, släpp moddandet fritt säger jag... tror personligen det gynnar utvecklare/företagen mer än det drar ner dem i längden.

Medlem

Fatta om Bethesda skulle gnida och gnälla såhär om moddarna kring deras spel...

Rockstar kommer nog alltid förbli det företaget som gör mig mest kräkfärdig, tätt ikapp med Konami och Nintendo.

Medlem

Luke Ross har utvecklat ett eget verktyg där han lägger på VR stöd i olika spel.
Han har verktyget bakom paywall på Patreon och jag tror att det räcker med "ett köp" och sen har man tillgång till alla moddar flr alltid.
Med det sagt så har det visat sig att Luke Ross tjänat $20000 i månaden på detta.

Det är inte som tex Praydog som gör Resident evil moddarna som släpper deom gratis men man frivilligt kan stödja genom patreon.

Personligen och många andra tycker att Luke Ross moddarna är för "simpla". Det ger bara VR vyn inga fria händer osv och är ofta tungdrivet.
Jag har provat GTAV i VR och visst är det häftigt men man spelar med vanlig handkontroll och tittar och siktar med huvet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Så exakt vad har du för belägg för att definitivt säga "det där är inte sant" i det här fallet? Jag är väl medveten om Take-Two och Rockstars syn på moddning, men som det står nu finns det ingen officiell information som stödjer din slutsats

Okej, så först säger du att det inte hade varit ett problem om han inte hade fått donationer för det han gör, för att sedan medge att det ändå hade varit ett problem för att du vet att Take-Two inte gillar moddare. Hur ska du ha det?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Okej, så först säger du att det inte hade varit ett problem om han inte hade fått donationer för det han gör, för att sedan medge att det ändå hade varit ett problem för att du vet att Take-Two inte gillar moddare. Hur ska du ha det?

Igen ignorerar du resten av kommentaren...

Han har inte "fått donationer", han har tagit betalt, stor skillnad.

Sen så är uppenbarligen inte Take-Two emot alla moddare (Rockstars spel har en skaplig mängd moddare och de kör på utan problem). Utan de har ett problem när antingen:
1. De har liknande projekt på gång, (läs: inte i detta fallet, men om du har info som inte vi andra har, för all del, dela med dig) i vissa fall inte ens då faktiskt.
2. Det blir pengar involverade (läs: i detta fallet)

Förstår inte vad ditt problem är med resonemanget eller hur du skulle förklara att det händer precis efter han givit en intervju där han berättar hur mycket han tjänar på det här.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Igen ignorerar du resten av kommentaren...

Han har inte "fått donationer", han har tagit betalt, stor skillnad.

Sen så är uppenbarligen inte Take-Two emot alla moddare (Rockstars spel har en skaplig mängd moddare och de kör på utan problem). Utan de har ett problem när antingen:
1. De har liknande projekt på gång, (läs: inte i detta fallet, men om du har info som inte vi andra har, för all del, dela med dig) i vissa fall inte ens då faktiskt.
2. Det blir pengar involverade (läs: i detta fallet)

Förstår inte vad ditt problem är med resonemanget eller hur du skulle förklara att det händer precis efter han givit en intervju där han berättar hur mycket han tjänar på det här.

Därför att resten av din kommentar har noll relevans till något jag diskuterat.

Take-Two tar ner alla moddar som gör saker som dom själva kan tjäna pengar på. Oavsett om mod-utvecklarna tar emot pengar via donationer eller ej.

Mitt problem med ditt resonemang är att du hävdar att det inte hade varit ett problem om mod-utvecklaren inte tagit emot pengar via donationer. Det är 100% fel, för Take-Two har tagit ner massvis med stora modprojekt, dom flesta har *inte* tagit emot pengar.

Skrivet av Fiddi:

Han har inte "fått donationer", han har tagit betalt, stor skillnad.

Nej, hans moddar finns tillgängliga gratis på Github.

Här: https://github.com/LukeRoss00/gta5-real-mod/releases


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Nej, hans moddar finns tillgängliga gratis på Github.

Här: https://github.com/LukeRoss00/gta5-real-mod/releases

Det är bara för GTAV det är gratis.
Modden för resten av spelen är bakom paywall på patreon.

Edit: och Nolf2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är bara för GTAV det är gratis.
Modden för resten av spelen är bakom paywall på patreon.

Edit: och Nolf2

Okej, fair enough. Men nu när jag tittar närmare så ser jag dock ändå inte vad problemet är då det helt är hans egen källkod som man "injectar" till spelen. Det är solklar fair use, och din breda poäng är ändå felaktig.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Okej, fair enough. Men nu när jag tittar närmare så ser jag dock ändå inte vad problemet är då det helt är hans egen källkod som man "injectar" till spelen. Det är solklar fair use, och din breda poäng är ändå felaktig.

🤔
Jag tror att du tror du svarar nån annan 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så take two tänker släppa en GTA VR edition där man kan köpa om spelet igen för VR...

Redaktör
Skrivet av Swayer:

Så take two tänker släppa en GTA VR edition där man kan köpa om spelet igen för VR...

Jo, GTA: San Andreas VR tillkännagavs förra hösten, så nåt är på g. Kan vara ett skäl till att de vaktar sitt varumärke på det här viset. De gjorde en liknande grej med uppsnyggade versioner av GTA 3 och några äldre titlar, och de släppte ju remaster-trilogin. Det är spekulation, ska sägas.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

🤔
Jag tror att du tror du svarar nån annan 😂

Dammit, trodde du var samma person.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Därför att resten av din kommentar har noll relevans till något jag diskuterat.

Take-Two tar ner alla moddar som gör saker som dom själva kan tjäna pengar på. Oavsett om mod-utvecklarna tar emot pengar via donationer eller ej.

Mitt problem med ditt resonemang är att du hävdar att det inte hade varit ett problem om mod-utvecklaren inte tagit emot pengar via donationer. Det är 100% fel, för Take-Two har tagit ner massvis med stora modprojekt, dom flesta har *inte* tagit emot pengar.

Nej, hans moddar finns tillgängliga gratis på Github.

Här: https://github.com/LukeRoss00/gta5-real-mod/releases

Nej, inte alla projekt han håller på med finns gratis.

Take-Two har inte något VR-projekt för de spelen, därav kan du inte hävda att det är därför, du kan givetvis spekulera men trögt att säga att andra har fel då baserat på ingenting. Take-Two har mycket riktigt tagit ner modprojekt av varierade anledningar men oftast då de inkräktar på ett eller annat vis på deras varumärken, exempelvis moddar in saker från tidigare spel in i de nya.

Sen har du fortfarande inte förklarat varför detta nu plötsligt händer precis efter han berättat att han tjänar pengar på det. Moddarna har funnits ett bra tag (>1år) och bara nu fick de problem.

Du har inte gett ett enda argument för varför någonting här är "100% fel".

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Nej, inte alla projekt han håller på med finns gratis.

Take-Two har inte något VR-projekt för de spelen, därav kan du inte hävda att det är därför, du kan givetvis spekulera men trögt att säga att andra har fel då baserat på ingenting. Take-Two har mycket riktigt tagit ner modprojekt av varierade anledningar men oftast då de inkräktar på ett eller annat vis på deras varumärken, exempelvis moddar in saker från tidigare spel in i de nya.

Sen har du fortfarande inte förklarat varför detta nu plötsligt händer precis efter han berättat att han tjänar pengar på det. Moddarna har funnits ett bra tag (>1år) och bara nu fick de problem.

Du har inte gett ett enda argument för varför någonting här är "100% fel".

Någon annan poängterade redan att vissa av hans moddar finns bakom en betalvägg, vilker är fair enough, jag hade missat det, men so what? Det är helt hans egna källkod som "injectas" in i spelen. Ser inte hur det är något annat än fair use.

Jag sa att Take-Two gör det för att gardera sig för att kunna göra dylikt i framtiden. Du vet, ifall dom skulle vilja göra det? Hur vet du att dom inte har något VR-projekt i görningen? GTA6 kanske har VR, och man vill inte ha konkurrens?

Varför ska jag förklara varför det plötsligt händer? Varken du eller jag har någon aning om det. Kan vara att Take-Two inte visste att det fanns någon sådan mod? Take-Two kanske inte tycker att det kan räknas som fair use att folk skapar mjukvara som matar in egenskapad källkod? Take-Two är och har alltid varit lite som det engelska uttrycket "God moves in mysterious ways.".

Skrivet av Fiddi:

Du har inte gett ett enda argument för varför någonting här är "100% fel".

Det är för du inte vill förstå vad jag sagt. Du har snöat in dig på just den här situationen och vill inte acceptera min bredare poäng. Men jag kan ta det igen.

Take-Two är notoriska för att ta ner moddar. Moddar som aldrig tagit betalt eller som tagit emot donationer. Dom gör detta konstant och ofta. Därför är det 100% fel när du säger att det inte hade varit något problem om han inte tagit betalt. För det hade troligtvis hänt ändå. Förstår du vad jag försöker säga nu?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Någon annan poängterade redan att vissa av hans moddar finns bakom en betalvägg, vilker är fair enough, jag hade missat det, men so what? Det är helt hans egna källkod som "injectas" in i spelen. Ser inte hur det är något annat än fair use.

Jag sa att Take-Two gör det för att gardera sig för att kunna göra dylikt i framtiden. Du vet, ifall dom skulle vilja göra det? Hur vet du att dom inte har något VR-projekt i görningen? GTA6 kanske har VR, och man vill inte ha konkurrens?

Varför ska jag förklara varför det plötsligt händer? Varken du eller jag har någon aning om det. Kan vara att Take-Two inte visste att det fanns någon sådan mod? Take-Two kanske inte tycker att det kan räknas som fair use att folk skapar mjukvara som matar in egenskapad källkod? Take-Two är och har alltid varit lite som det engelska uttrycket "God moves in mysterious ways.".

Det är för du inte vill förstå vad jag sagt. Du har snöat in dig på just den här situationen och vill inte acceptera min bredare poäng. Men jag kan ta det igen.

Take-Two är notoriska för att ta ner moddar. Moddar som aldrig tagit betalt eller som tagit emot donationer. Dom gör detta konstant och ofta. Därför är det 100% fel när du säger att det inte hade varit något problem om han inte tagit betalt. För det hade troligtvis hänt ändå. Förstår du vad jag försöker säga nu?

Han tjänar pengar direkt på deras varumärken utan avtal, mer uppenbart än så blir det inte. Spelar ingen roll om han skrivit all kod själv. Moddning är generellt utanför USA:s version av "fair use" då moddar inte handlar om att undervisa, kritisera, rapportera eller forska (får känslan att du inte riktigt vet vad fair use är utan har hört det från någon youtuber eller på reddit), jag kan inte hitta något fall där fair use använts för att försvara en mod, ännu mindre en mod som är bakom en betalvägg (varav fair use direkt slängs i soporna).

Det är du som hävdade det, jag tänker då inte ens försöka bevisa att de INTE har liknande projekt i görningen. Jag vet inte om de har något VR-projekt i görningen förutom en Quest 2-version till San Andreas, men det hade inte påverkat varken Red Dead eller Mafia oavsett, men min poäng är att du vet inte heller, och varför det är dumt att skriva strunt som "100% fel" när du själv inte har en aning heller i vart fall.

Utöver det, Take-Two kontaktade Luke Ross via Patreon och bad honom ta ner moddarna på hans betal-sida. Om du hade kollat så kan du se att GTA 5-modden fortfarande ligger uppe på Github, gratis och orörd. Därav så är det fullkomligt rimligt att komma till slutsatsen att det har med det faktum att han tog betalt för dessa moddarna och i utsträckning att han gick ut i media och berättade om det någon dag innan.

Så jag förstår precis vad du försöker säga, men eftersom du inte har något belägg för det så kan jag tyvärr inte gör mycket mer med det.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Han tjänar pengar direkt på deras varumärken utan avtal, mer uppenbart än så blir det inte. Spelar ingen roll om han skrivit all kod själv. Moddning är generellt utanför USA:s version av "fair use" då moddar inte handlar om att undervisa, kritisera, rapportera eller forska (får känslan att du inte riktigt vet vad fair use är utan har hört det från någon youtuber eller på reddit), jag kan inte hitta något fall där fair use använts för att försvara en mod, ännu mindre en mod som är bakom en betalvägg (varav fair use direkt slängs i soporna).

Det är du som hävdade det, jag tänker då inte ens försöka bevisa att de INTE har liknande projekt i görningen. Jag vet inte om de har något VR-projekt i görningen förutom en Quest 2-version till San Andreas, men det hade inte påverkat varken Red Dead eller Mafia oavsett, men min poäng är att du vet inte heller, och varför det är dumt att skriva strunt som "100% fel" när du själv inte har en aning heller i vart fall.

Utöver det, Take-Two kontaktade Luke Ross via Patreon och bad honom ta ner moddarna på hans betal-sida. Om du hade kollat så kan du se att GTA 5-modden fortfarande ligger uppe på Github, gratis och orörd. Därav så är det fullkomligt rimligt att komma till slutsatsen att det har med det faktum att han tog betalt för dessa moddarna och i utsträckning att han gick ut i media och berättade om det någon dag innan.

Så jag förstår precis vad du försöker säga, men eftersom du inte har något belägg för det så kan jag tyvärr inte gör mycket mer med det.

Men är det så mycket värre än tex mobilskal? Ett bättre exempel är kanske kåpor till ps5 som Sony fick bort. Tuffare marginaler för gaming kanske. 😁

12
Skriv svar