Medlem
IPRED-Lagen

I April setts den igång... men vad kommer egentligen hända? Vad förväntar "DE" sig att de ska hända?

Ska alla som ladda ner plötsligt göra det?

Kommer alla som är medlem på piratebays hemsida men som inte laddar ner åka fast utan anledning?

Är lite lost när det gäller detta :S


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Jag tror inte att folk som är medlem på piratebay kommer att straffas, det är ju lite wierd annars?

Medlem

Ipred är förmodligen det största aprilskämtet på länge.

Medlem

vad ska dom göra? ge böter till halva befolkningen?

Medlem

Man undrar ju vad som kommer hända.
Hoppas hela skiten är ett april skämt och aldrig kommer införas


signatur

Rawr

Medlem

Läste att de har samlat IP-adresser som de tro kan ha fildelat sedan 2005 och att de sedan får använda dessa till domstol när lagen införs... är detta ett skämt?!


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av Exeron:

Läste att de har samlat IP-adresser som de tro kan ha fildelat sedan 2005 och att de sedan får använda dessa till domstol när lagen införs... är detta ett skämt?!

Isåfall så är det nog dags att fly landet, 1 vecka på oss


signatur
Medlem
Skrivet av Exeron:

Läste att de har samlat IP-adresser som de tro kan ha fildelat sedan 2005 och att de sedan får använda dessa till domstol när lagen införs... är detta ett skämt?!

Lagen är ju inte retroaktiv, så tror ej att dom får begära ut personuppgifter om ett IP dom tagit innan lagen går live.

Dom måste ju faktiskt styrka att någon fildelat, och detta kräver ju något sorts bevis med en tidsstämpel på. Så ska dom inte vara helt rättsvidriga så fixar nog domstolen det problemet.

Medlem
Skrivet av Exeron:

Läste att de har samlat IP-adresser som de tro kan ha fildelat sedan 2005 och att de sedan får använda dessa till domstol när lagen införs... är detta ett skämt?!

Det är ett skämt. Dom får inte åtala folk retroaktivt för piratkopiering som skett före den 1:a.

Medlem

däremot kan de själva "punktmarkera" de ipadresser de redan samlat in och bara vänta på att personerna bakom laddar ner något igen... gäller väl iofs inte så många då de flesta (?) har dynamiska ip-adresser.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ipren lagen, eller jag menar ipred lagen är ett skämt.


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

jag sitter hemma i min provisoriska bunker, redo med min soft air gun om snuten kommer storma, måste dumpa bevisen för alla pr0n jag laddat ner shieet, need backup

Medlem
Skrivet av ghoül:

jag sitter hemma i min provisoriska bunker, redo med min soft air gun om snuten kommer storma, måste dumpa bevisen för alla pr0n jag laddat ner shieet, need backup

Laddar du inte ner efter 1:a april ska du ju ha ditt på det torra... skulle du fortfarande få hotbrev för något du inte laddar ner skulle ju inte lagen fungera... vilket har skett i USA och i Danmark.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Har aldrig laddat ner särskilt mycket men jag tänker i alla fall vänta en månad eller något sånt och se vad som händer.

Medlem

IPRED-lagen. Facepalm var det ja.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

IPRED är ett stort skämt. Det finns undersökningar som visar att 80% av alla bredbandsandvändare tankar upphovsrättskyddad material. Skall de arrestera mer än halva befolkningen?.

Inaktiv
Skrivet av Exeron:

Läste att de har samlat IP-adresser som de tro kan ha fildelat sedan 2005 och att de sedan får använda dessa till domstol när lagen införs... är detta ett skämt?!

Inom juridiken måste det ha begåtts brott från och med det att lagen införs. Tankade man tidigare går det utanför tidsgränsen. Tar man fram bevismaterial måste brott ha begåtts vid tidpunkten då bevismaterialet är aktuellt. Det är strikta tidsramar.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Foliehatt på.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Fortsätt tanka ner för att bevisa att korkade lagar inte kan stoppa teknikens framsteg. Det som kommer hända är att de statuerar ett par exempel, men det är nog större chans att vinna 3 miljoner på lotto än att åka fast för fildelningsbrott.

Medlem
Skrivet av Zedrix:

Fortsätt tanka ner för att bevisa att korkade lagar inte kan stoppa teknikens framsteg. Det som kommer hända är att de statuerar ett par exempel, men det är nog större chans att vinna 3 miljoner på lotto än att åka fast för fildelningsbrott.

Nu är ju inte problemet att åka fast längre, utan att du kan få ett "hotbrev" hem som har varit ganska utbrett i Danmark, Usa etc. Vägrar du betala en mindre summa så blir det rättegång, många kommer ej vilja ta chansen och dom utgifter som kommer ifrån att bli indragna i en rättsprocess och betalar den lilla utpressningsavgift.

Medlem
Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Exeron:

Läste att de har samlat IP-adresser som de tro kan ha fildelat sedan 2005 och att de sedan får använda dessa till domstol när lagen införs... är detta ett skämt?!

Lagen är ju inte retroaktiv, så tror ej att dom får begära ut personuppgifter om ett IP dom tagit innan lagen går live.

Dom måste ju faktiskt styrka att någon fildelat, och detta kräver ju något sorts bevis med en tidsstämpel på. Så ska dom inte vara helt rättsvidriga så fixar nog domstolen det problemet.

Dom gjorde så i början ja, men sedan blev det förbjudet att straffa folk retoaktivt.

Medlem

Enligt min lilla undersökning så kommer konsumtionen att av olika anledningar minska.

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=70967

Den "illegala" nedladdningen kommer sannolikt också minska. En del blir ju skraja. Det är inte värt att dra hem ett album för 150kr och sedan stämmas på skyhöga summor som skuldsätter en livet ut. Då är det bättre att varken ladda ner eller köpa grisen i säcken.

Skall bli intressant att se åt vilket håll det går och om människor kommer jagas.

Medlem

Jag tror det kommer bli manhunts, polisen kommer att slå ner dörrar och hus för att få tag på Piraterna som vågar "testa" saker utan att betala. Och Pontén kommer sitta på sin tron gjord av piratben.

Eller så säger man bara, ROFLMAO! Och skiter i allt med Ipred, för ipred är ett stort skämt och ingenting kommer att förändras. See you in Court Henrik Pontén!

Inaktiv
Skrivet av Niethrel:

IPRED är ett stort skämt. Det finns undersökningar som visar att 80% av alla bredbandsandvändare tankar upphovsrättskyddad material. Skall de arrestera mer än halva befolkningen?.

De behöver inte arrestera alla. Effekten av att få en att betal mycket skrämmer resten. Ungefär som lotteri fast tvärt om. Alla vinner inte men många vill ändå vara med.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

I cant hide but i can run ( i 5min iaf sen orkar jag nog inte mer...hmm)


signatur

"What do a PC and an air conditioner have in common?"
"They both stop working if you open Windows!"

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Enligt min lilla undersökning så kommer konsumtionen att av olika anledningar minska.

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=70967

Den "illegala" nedladdningen kommer sannolikt också minska. En del blir ju skraja. Det är inte värt att dra hem ett album för 150kr och sedan stämmas på skyhöga summor som skuldsätter en livet ut. Då är det bättre att varken ladda ner eller köpa grisen i säcken.

Skall bli intressant att se åt vilket håll det går och om människor kommer jagas.

Din lilla undersökning säger faktiskt en hel del. Jag tror att vissa människor kommer att bojkotta konsumtion av spel, film, musik och annan mjukvara som ett slag tillbaka. Nedladdningen kommer väl även den minska, i rädsla av att få ett utpressningsbrev på 20 lax.

Så kommer det väl vara i en månad, kanske mindre, sen har folket lyckas lista ut hur man döljer sina IP-adresser och börjar tanka som galningar igen. Konsumtionen kommer nog också ligga på samma statistik som innan.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Skrivet av Hwergelmer:

de flesta (?) har dynamiska ip-adresser.

Har man inte en dynamisk när man hade modem och en statisk (samma) ip när man har bredband??


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Foliehatt på.

haha, ja lätt! klarar mig inte utan den i såna här tider när store brodern bevakar varenda steg jag tar

:heart:foliehatt

Medlem
Skrivet av mr speed:
Skrivet av Hwergelmer:

de flesta (?) har dynamiska ip-adresser.

Har man inte en dynamisk när man hade modem och en statisk (samma) ip när man har bredband??

näe, ip-adressen byts kanske inte så ofta, men den är fortfarande dynamisk.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Skriv svar