E3-mässan gör storskalig comeback i juni 2023

Robot
E3-mässan gör storskalig comeback i juni 2023

"Enorma AAA-avslöjanden" säger arrangören. Men vilka företag kommer vara där?

#e3, #summer-game-fest


Medlem

Tror många företag kommer skippa E3, dom har nog insett att det är billigare och mer effektivt att ha det online. E3 är roligt att följa när det var det största som fanns inom spelindustrin, så jag hoppas på att det blir stort igen men har svårt att tro det.

Medlem

För mig som vanlig dödlig har det varit svårt att se poängen med E3 ganska länge nu, för oss handlar det ju ändå bara om att titta på trailers och en och annan ball presentation. Det kan man ju göra när som helst och vart som helst, känner jag. För branschfolk och journalister förstår jag att det säkert är en helt annan sak.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Redaktör

Jag tror E3 får svårt att komma tillbaka. Tidigare avhopp ska delvis ha berott på höga kostnader, och t.ex. EA körde ju ett eget publikt event för några år sen. Den blir kanske av, möjligen med en hyfsat stor aktör (Microsoft?), men sen är det nog kört.


signatur
Redaktör
Skrivet av Arzei:

För mig som vanlig dödlig har det varit svårt att se poängen med E3 ganska länge nu, för oss handlar det ju ändå bara om att titta på trailers och en och annan ball presentation. Det kan man ju göra när som helst och vart som helst, känner jag. För branschfolk och journalister förstår jag att det säkert är en helt annan sak.

E3 funkar ju som ett nav, eller en brunn att samlas kring. Alla vet vad det är, och även när företag kört egna grejer så har vi kunnat kalla det "E3-veckan" - mycket enklare att kommunicera och förstå. Där fyller det en funktion.


signatur
Skribent
Skrivet av jehuty:

Tror många företag kommer skippa E3, dom har nog insett att det är billigare och mer effektivt att ha det online. E3 är roligt att följa när det var det största som fanns inom spelindustrin, så jag hoppas på att det blir stort igen men har svårt att tro det.

Jag tror också att det kommer bli svårt att få tillbaka E3. Små onlinebaserade event är billigare och när spelarna ändå bara vill se trailers och gameplay på nya spel då blir stora presskonferenser helt onödiga (och dyra). Sen har spelindustrin förändrats, det finns fler mässor och framförallt går det att utannonsera något när som helst under året, där du dessutom slipper konkurrerar med andra företag om spot light.

Annat var det ju när allt stort under året i princip bara annonserades på E3. Det är möjligt de kan komma tillbaka som en mässa, men jag tror som du att många företag kommer skippa E3.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

kul att den blir av, den har man saknat.

Medlem

Xbox kommer med största sannolikhet att vara där men i Microsoft Theater. Som dem har varit på i flera år.

Flakmonkey

Att E3 ska bli det som E3 var när det var som störst känns ju rätt osannolikt och visst kan man som gamer få all information via flera mindre fristående events, men det är ju något visst med att allt händer under en vecka. Det blir en happening som spelvärlden (inte bara pressen) kan samlas kring vilket jag gillar. Det är ju också något speciellt med de här större livesända presskonferenserna också med överraskningarna, besvikelserna, pinsamheterna, etc

Skribent
Skrivet av Nosnos:

Att E3 ska bli det som E3 var när det var som störst känns ju rätt osannolikt och visst kan man som gamer få all information via flera mindre fristående events, men det är ju något visst med att allt händer under en vecka. Det blir en happening som spelvärlden (inte bara pressen) kan samlas kring vilket jag gillar. Det är ju också något speciellt med de här större livesända presskonferenserna också med överraskningarna, besvikelserna, pinsamheterna, etc

Jag håller delvis med och för mig som jobbat inom spelmediet i snart 10 år (?) så har E3 varit en höjdpunkt, men under senaste åren (även före pandemin) har det tappat lite. Det mesta som visas har läckt eller utannonserats redan innan, det är ju nästan omöjligt att hålla saker under lås och bom nu för tiden. Detta förtar ju lite av spänningen för E3, menar tidigare var det ju vi spelälskares stora happening. Veckan vi planerade vår semester mot typ. Det kan förstås finnas en plats för E3, och det tror jag det gör, men de behöver nog kanske fundera om formatet lite. Speciellt om de nu tappar flera aktörers stora presskonferenser, menar det var ju ändå som kärnan i E3.

Oanvsett, det ska bli spännande och se vad de tänkt sig inför nästa år


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag håller delvis med och för mig som jobbat inom spelmediet i snart 10 år (?) så har E3 varit en höjdpunkt, men under senaste åren (även före pandemin) har det tappat lite. Det mesta som visas har läckt eller utannonserats redan innan, det är ju nästan omöjligt att hålla saker under lås och bom nu för tiden. Detta förtar ju lite av spänningen för E3, menar tidigare var det ju vi spelälskares stora happening. Veckan vi planerade vår semester mot typ. Det kan förstås finnas en plats för E3, och det tror jag det gör, men de behöver nog kanske fundera om formatet lite. Speciellt om de nu tappar flera aktörers stora presskonferenser, menar det var ju ändå som kärnan i E3.

Oanvsett, det ska bli spännande och se vad de tänkt sig inför nästa år

Det har ju blivit lite av en taktik för företagen att tillkännage nya saker en tid före E3 och sen visa det på presskonforna. Ett sätt att nå ut genom kakafonin. För de lite mindre spelen är det nog inte lika bra med all uppmärksamhet samtidigt, de tenderar ju att drunka i bruset.

Men det är kul med stora mässor, när massor av saker händer.


signatur
Inaktiv

Känns ju som att Nintendo inte bryr sig lika mycket om att satsa på sitt Nintendo Direct när E3 inte blir av.
Så därför ser jag fram emot det eftersom jag gillar när Nintendo visar upp lite fler spel med.

Medlem

Tror aldrig E3 kommer bli vad det var en gång i tiden. Var där i vegas 2005 när dom lanserade 360.

Lite once in a lifetime grej, men som det mesta som har med US och vegas att göra blur det alltid enormt och så var det med.

Med det sagt så precis som många varit inne på streams mm är billigare och kan ses av fler människor, alla kan inte eller har inte råd att åka till US men i regel har alla dator och internet.

Blizzcon är väl lite annat, men efter pandemin trot jag även här det kan satsas hårt på streaming.

Medlem

Jag hoppas innerligt att de lyckas med det som åren innan pandemin. Fine för mig om eventet blir digitalt så länge de kan samla alla tungviktare under samma vecka och leverera stora titlar. Men mässlokaler existerar av en anledning. Om något borde kanske AMD och Nvidia grunda en gemensam spel- och grafikmässa, men det lär ju inte hända.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Fantasi det här bara.

Tänk om Nintendo överväger sig och avslöja nästa Switch på E3 2023.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Nej, det kommer vara digitala event, tror inte detta blir som förr.
Min nör man var ung, då var det en mässa på sommaren och en mässa på vintern där det avslöjades spel.
Var alltid stora artiklar i super power och super play man kunde läsa sen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är ju färre och färre ägare till alla bolag. Ms kan ju köra ett eget e3 med alla sina bolag i princip.
Varför då köra e3 med konkurrerande bolag om dom kan köra "bara vi" mässa?

1
Skriv svar