Netflix-premiär! Resident Evil är här

Robot
Netflix-premiär! Resident Evil är här

Hur lyckas Netflix förvalta Capcoms enorma zombiearv?

#netflix, #resident-evil


Medlem

Av det lilla man fick se så ser det ut som en helt okej zombie-serie, men det kändes inte som Resident Evil. Lär åtminstone vara bättre än filmerna med Milla Jovovich.

Skribent
Skrivet av Bojkott:

Av det lilla man fick se så ser det ut som en helt okej zombie-serie, men det kändes inte som Resident Evil. Lär åtminstone vara bättre än filmerna med Milla Jovovich.

Ja den har ju ändå inte direkt stor konkurrens. Även om jag tycker första RE-filmen är helt ok.

Läste någonstans att denna ska utspela sig i en annan tidslinje? Därav Wesker är svart och har en familj...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Känns mer som ren sci-fi än skräck. Kanske bra ändå men får inte samma känsla som från spelen.

Geeks Gaming

Sett första avsnittet. Helt Okey. Men givetvis massa tonårsdrama. Sen är där en hel del plotholes som förstör ganska mycket.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Läste någonstans att denna ska utspela sig i en annan tidslinje? Därav Wesker är svart och har en familj...

Då är det ju inte Resident Evil längre. Av det lilla jag sett så ser det mer ut som Charlies Angels i en annan dimension.

Medlem

Bojkottar pga rasism men ser inte ut som jag missar något

Medlem
Skrivet av Cane:

Bojkottar pga rasism men ser inte ut som jag missar något

Pga... rasism?

Medlem

Bara för man blivit infekterad är man inte en sämre människa!

Medlem

Började bra men tyckte sista halvan var dålig!

Skribent
Skrivet av Razuco:

Då är det ju inte Resident Evil längre. Av det lilla jag sett så ser det mer ut som Charlies Angels i en annan dimension.

Började se nu, utspelar sig 2032 i New Raccoon City och huvudkaraktären verkar vara Jade Wesker, dvs Weskers dotter. Så känns lite som de vill göra en helt egen grej utan arr knyta an till spelen.

Storyn i spelen är ju pajjig som få, men om de inte följer den och de vill helt göra något eget så kanske det varit bättre att skippa RE-namnet?

Ska se två avsnitt och se om serien är värd att följa. Är inte så imponerad efter 30 min...men är också less på zombier.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Började vattna blommorna 10:04, stängde av 13:12. 1/5 fz i betyg.


signatur

Styret upp och däcken ner

Avstängd
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja den har ju ändå inte direkt stor konkurrens. Även om jag tycker första RE-filmen är helt ok.

Läste någonstans att denna ska utspela sig i en annan tidslinje? Därav Wesker är svart och har en familj...

Skräll att Netflix blackwashar 🤡

Skribent
Skrivet av roftg:

Började bra men tyckte sista halvan var dålig!

haha, detta låter inte positivt. Menar om du tycker början var bra och att den SEN blir sämre. Jag sitter och väntar på att serien ska bli bra efter första avsnittet som jag inte ger mycket för. 😅


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

3.8/10 på imdb.. ouch!

Medlem

Ge mig 28 månader senare istället

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Pga... rasism?

Ja, Netflix håller ju på så mycket. Byter ut alla karaktärer till svarta, indier osv. Det är säkert i ett gott syfte, men det blir ju påfrestande banalt och hade jag haft berörd hudfärg hade jag fan blivit förolämpad.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Började se nu, utspelar sig 2032 i New Raccoon City och huvudkaraktären verkar vara Jade Wesker, dvs Weskers dotter. Så känns lite som de vill göra en helt egen grej utan arr knyta an till spelen.

Storyn i spelen är ju pajjig som få, men om de inte följer den och de vill helt göra något eget så kanske det varit bättre att skippa RE-namnet?

Ska se två avsnitt och se om serien är värd att följa. Är inte så imponerad efter 30 min...men är också less på zombier.

Va? Alltså, nä... Jag tror jag tittar på Rederiet i stället.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Såg 15 min, kommer inte startas igen..
Vilket skit. Hade varit bättre om det inte hetat Resident Evil.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem
Skrivet av Hullken:

Ja, Netflix håller ju på så mycket. Byter ut alla karaktärer till svarta, indier osv. Det är säkert i ett gott syfte, men det blir ju påfrestande banalt och hade jag haft berörd hudfärg hade jag fan blivit förolämpad.

Jag blir bara helt förvirrad av hela din kommentar. "Åh nej, det finns nu fler svarta och indiska karaktärer på ett sätt som gör att jag lägger märke till det. Det måste ske så jag inte lägger märke till det." Det är ingen hemlighet att det har gjorts sjukt dåliga rollsättningar genom tiderna, vare sig de är vita, svarta eller whatever. Hur många svarta och indiska skådespelare har inte tappat roller just på grund av sin bakgrund? Men nu händer det "för ofta" och då är det fel? Jag instämmer varken i att det händer för ofta eller att det är påfrestande.

Det jag däremot ställer mig bakom i kritiken kan vara det här med tonen i berättelsen och dialogerna. Men vi får se, jag var i alla fall ganska hype över trailern. Samtidigt tänker jag på hur Resident Evil i sig har vuxit när det kommer till berättande och dialog (särskilt i de senaste två spelen) och att det kanske ger mer utrymme för vinkeln i serien här.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Moderator | Testpilot
Skrivet av Cane:

Bojkottar pga rasism men ser inte ut som jag missar något

Genuin fråga här nu. På vilket sätt är det rasism i och med den här serien?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Rasism?😅😂😅😂😅

Medlem
Skrivet av Cane:

Bojkottar pga rasism men ser inte ut som jag missar något

Fragtjuv

Nu har jag sett första avsnittet och jag kommer nog att titta klart eftersom jag vill avsluta det jag påbörjar. Är jag snäll så känns det som att det kommer få en ”det gick att se”-stämpel. Nu har jag visserligen bara sett ett avsnitt men det känns inte som att det har det minsta med RE att göra.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Genuin fråga här nu. På vilket sätt är det rasism i och med den här serien?

Ganska uppenbart när man svartmålar etablerade karaktärer.

Medlem
Skrivet av Cane:

Ganska uppenbart när man svartmålar etablerade karaktärer.

På vilket sätt misskrediterar, förnedrar eller förtalar (dvs. svartmålar) Netflix karaktärerna i serien?


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Är det ungefär som Halo serien då? Där verkar dom ha försökt skapa något helt eget men enligt kritiker och fans faller det ganska platt. Har inte sett själv så jag vet inte om det stämmer.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Hullken:

Ja, Netflix håller ju på så mycket. Byter ut alla karaktärer till svarta, indier osv. Det är säkert i ett gott syfte, men det blir ju påfrestande banalt och hade jag haft berörd hudfärg hade jag fan blivit förolämpad.

När man har det tankesättet som du har så är man rasistisk....

Skribent
Skrivet av joelthor100:

Nu har jag sett första avsnittet och jag kommer nog att titta klart eftersom jag vill avsluta det jag påbörjar. Är jag snäll så känns det som att det kommer få en ”det gick att se”-stämpel. Nu har jag visserligen bara sett ett avsnitt men det känns inte som att det har det minsta med RE att göra.

Det är väl lite så här jag känner, såg att det inte var så många avsnitt så kommer nog också antagligen att se färdigt. Men det känns verkligen inte speciellt RE. Däremot så gillar jag ändå skådisen som spelar Wesker, han ger den där obehagliga pondusen som Wesker har, både sättet han rör sig och rösten. Datoreffekterna och zombierna är inte speciellt trovärdiga dock, masken i början kändes som tagen ur en "dålig" cutscene från ett spel för två konsolgenerationer sen och zombierna ser ut som sminkade statister.

Tanken att få följa någon annan än spelkaraktärerna under eventen av RE-apokalypsen är väl på papper inte så dumt, men jag vet inte om detta var rätt väg? Jag återkommer dock när jag sett färdigt allt med ett snabbt betyg.


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Cane:

Ganska uppenbart när man svartmålar etablerade karaktärer.

Nu har jag inte sett serien, men är det inte bara så att Albert Wesker är mörkhyad i denna serien istället för vit som han traditionellt sett alltid varit? Det är inte på något sätt rasism.

Film, spel och böcker får olika nyversioner genom åren där man testar lite olika saker. Representation är viktigt för många av oss. Hade man tagit Black Panther-karaktären och gjort honom vit är det en sak då det är djupt odlat i hans backstory och karaktär att han är mörkhyad med tanke på var han kommer ifrån och vad han gör i sina historier.

Wesker kan vara vilken färg som helst och det ändrar inte något om honom alls.

Lance Riddick är f.ö en grym skådis och verkar vara det som folk hyllar mest.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar