klassiska RPGs - Vart börjar jag?

Medlem
klassiska RPGs - Vart börjar jag?

Jag har alltid spelat och älskat RPGs men det finns sub-genre som jag aldrig har fastnat för. Dom klassiska turordningsbaserade spelen som Baldurs Gate och Dragon Age har alltid fått stå till sidan för spel som WoW, Dark Souls, Diablo 2 och Heroes 3. Detta är en genre som kryllar av hyllade spel och spelserier som ser ut att ha åldrats mycket väl.

Jag har sneglat lite på Baldurs Gate, Pillars of Eternity, Divinity Original Sin, Dragon Age.

Är det någon spelserie jag har missat?
Vilket spel eller spelserie bör jag börja med?
Om det är en serie, ska jag då starta med första spelet?


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem

Planescape: Torment får du ju inte missa, fantastiskt spel, inte en serie.

Går vi längre tillbaka i tiden så kan du ju titta på vad SSI släppte (kolla gold-box), men de har ju åldrats lite om man säger så.

Quake-konnässsör

Pillars of Eternity 1 & 2 är riktigt bra, Tyranny är också ett trevligt spel från samma utvecklare.

Baldurs Gate 1 & 2, Icewind Dale 1 & 2, kan kännas lite gamla men är fortfarande bra spel. Då de använder D&D 2nd edition regler så kan det vara lite förvirrande ibland.

Dragon Age 1,2,3... Första spelet är ett mästerverk, med lite mods så kan spelet se bättre ut, med tanke på dagens standard. Dragon Age 2 har väldigt blandade känslor, inte lika bra som första spelet, men har sina stunder. Något jag inte visste så har DLC till Dragon Age 2 mycket stor betydelse i Dragon Age 3. Tredje spelet tyckte jag om, men det blir mer ett action RPG men bygger ut världen mer och har en del intressanta karaktärer.

Divinty Original Sin gillade jag, både första och andra spelet. Tror det är här du kanske kan börja i så fall, spelet känns mer lekfullt på ett sätt.

Sen kan du ta en titt på : Pathfinder: Kingmaker, Planescape: Torment, de nya Shadowrun spelen, Wasteland

Geeks Gaming
Skrivet av Sarky:

Jag har sneglat lite på Baldurs Gate, Pillars of Eternity, Divinity Original Sin, Dragon Age.

Divinity Original Sin 2 slår jag ett slag för!
Sen är där ju även Pathfinder serien, pillars of eternity-serien

Sen ska det ju sägas att detta är 100h+ spel så ta inte vatten över huvudet och tappa sugen, bättre att fokusera på 1 spel i taget

Medlem

Jag älskar Baldurs Gate och de gamla Infinity Engine-spelen, men jag förstår om man som ny spelare i genren inte känner likadant. Vissa delar av de spelen har inte åldrats med värdighet. Därför tycker jag inte att du ska börja med dem.

Eftersom genren fått ett uppsving på senare tid finns det ju massor att välja på. Jag skulle börja med Divinity Original Sin 1 och 2. Framförallt tvåan är fantastisk. De fångar mycket av det klassiska, men med en modern känsla.

Och som @NordhNet skrev ovan, fokusera på ett spel. Genren är stor och varje spel tar lång tid. Du riskerar att drunkna i spelträsket om du hela tiden ser nästa spel, och spelet efter det. Det bästa med de här spelen är när man låter det ta tid.

Medlem

Fallout 2 och Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura är dom två jag skulle rekommendera högst av alla. Grafiken är väl ganska gammal vid det här laget men jag tycker ändå att dom har åldrats väl. Väljer du att spela Arcanum så föreslår jag att du letar rätt på Multiverse edition för den åtgärdar en hel del buggar.

FM-guru
F.d. Sisyr

Klurigt att tipsa utan att veta din smak eller vad det är med den typen av RPG:n som hållit dig borta.

Men försöker ändå!

Skrivet av Sarky:

Är det någon spelserie jag har missat?

Till att börja med är inte alla av de spelen du nämner turordningsbaserade. Både Baldur's Gate och Pillars of Eternity är RTwP (real-time with pause, även om PoE senare fick ett turordningsbaserat läge inlagt, men det är balanserat för RTwP). Vet inte om det specifikt behöver vara turordningsbaserat eller ej?

Utöver serierna som nämnts ovan är Knights of the Old Republic (RTwP) och Neverwinter Nights (RTwP) några populära serier. Finns fler förstås. Underrail (turordning) och Age of Decadence (turordning) är exempel på enstaka, nyare titlar som håller hög klass. Enligt moi, då.

Skrivet av Sarky:

Vilket spel eller spelserie bör jag börja med?

Vad än du känner lockar dig mest. Men inkörningströskeln är ju klart lägre om man börjar med nyare spel. Divinity: Original Sin-spelen är omåttligt populära, och även om jag själv inte alls gillar dem så är det annars rimliga spel att börja med. Framför allt tvåan (man behöver inte ha spelat det första) som är betydligt mer polerad än ettan. Ganska simpla system och mekaniker som går fort att lära sig kontra flertalet av de stora drakarna. Går dessutom utmärkt att köra coop om det är något som intresserar (det var enda sättet för mig att härda ut mer än några timmar, haha).

Skrivet av Sarky:

Om det är en serie, ska jag då starta med första spelet?

Det beror helt på serien, men mer ofta än sällan så är uppföljarna designade för att folk som inte lirat föregångarna ska kunna hoppa in utan problem ändå.

Medlem
Skrivet av Sarky:

.....

Jag har sneglat lite på Baldurs Gate, Pillars of Eternity, Divinity Original Sin, Dragon Age.

Är det någon spelserie jag har missat?
Vilket spel eller spelserie bör jag börja med?
Om det är en serie, ska jag då starta med första spelet?

Om du vill köra med moderna titlar i old-school stilen, då är nog det som du nämnar och andra här det som du kan köra med.
Om det får vara lite äldra grafik, då finns ju tex Might and Magic, typ 5, 6, eller 7. Antar att Mass Effect Eller SW Knights of the Old Repulic är för mycket hybrid mellan dessa 2 genres? Annars finns ju här också guldkorn att hämta.

I vilken ordning... Svårt att säga. Hur mycket tid/hur många spel vill du köra?
Baldur's Gate 1.
Divinity Orginal Sin 2
Dragon Age 1, evtl 2. Inte tre.

Man kanske kan snarare säga då vad du kan hoppa över. De flesta ettor, förutom BG1.

Avstängd

Baldur's Gate 2 är fortfarande bäst i genren enligt mig.
Men det innehåller rätt svåra strider och det är väldigt långt med massor av sidequests så det är lätt hänt att man tappar orken innan man klarat spelet.
Baldur's Gate 1 har jag aldrig fastnat för trots många försök, det är lite för basic idag enligt mig.

Fallout 1 & 2 är mindre straight forward men väldigt bra och inte lika kämpiga då man inte behöver micromanagea upp till 6 gubbar.

Divinity OS 1&2 är häftiga ur ren gameplay-synpunkt och de är moderna och fräscha men jag tycker storyn och världen är rätt tråkiga. 2an är mer av ett komplett spel men tyckte 1an hade roligare strider. Båda är kul att spela Co-Op dock.

Medlem
Medlem
Skrivet av Sarky:

Jag har alltid spelat och älskat RPGs men det finns sub-genre som jag aldrig har fastnat för. Dom klassiska turordningsbaserade spelen som Baldurs Gate och Dragon Age har alltid fått stå till sidan för spel som WoW, Dark Souls, Diablo 2 och Heroes 3. Detta är en genre som kryllar av hyllade spel och spelserier som ser ut att ha åldrats mycket väl.

Jag har sneglat lite på Baldurs Gate, Pillars of Eternity, Divinity Original Sin, Dragon Age.

Är det någon spelserie jag har missat?
Vilket spel eller spelserie bör jag börja med?
Om det är en serie, ska jag då starta med första spelet?

Jag gjorde som dig och spelade igenom många spel väldigt sent då de fått stå åt sidan. Men körde nyligen bg 1&2 fallout 1&2 och pillars of eternity m.m

Och kan säga att fallout 1&2 är riktigt bra och värda att köra, 2:an bättre än första dock som är rätt linjärt. Combat kan vara segt i början men pusha på ta dig in en bit så funkar det, vart förvånad över hur gory de spelen är däremot. Minns fortfarande första gången jag mötte hårt motstånd i det och min ena follower bokstavligt exploderade och jag satt där med öppen mun. Inte alls med på att det kunde hända i ett så gammalt spel.

Baldurs gate 1 var en pain att ta sig igenom, rekommenderar verkligen att skippa den och köra 2:an istället direkt. Ett klagomål är dock att dnd reglerna och vapen stats kan vara förvirrande om man inte förstår tärnings modellen de använder sig av. Samt att det inte är kul alls att levla i om man är nåt annat än nån mage karaktär. Men story och allt annat är superbra

Dragon age håller fortfarande verkligen superbra spel. Önskar jag kunde uppleva det igen faktiskt.

Pillars of eternity 1 tycker jag om . Men väldigt mycket att läsa samt att de inte riktigt fått ordning på combat riktigt i första spelet. Det är bra men mycket bättre i andra spelet enligt mig. Story och världsbygget de fått ihop är otroligt. Sen kan det vara värt stt spela bara för obsidians nya spel avowed ( första persons rpg) ska utspela sig i samma värld om jag förstår rätt.

Pillars of eternity 2 tar allt från första spelet och gör det bättre på alla sätt ungefär. Jag är dock inget fan av pirater egentligen i spel. Men det funkade faktiskt superbra här.

Slår ett slag för deras spel Tyranny också ett mindre rpg där de verkligen satsat på att inget är svart eller vitt utan story och val man gör är hela tiden i gråzonen.

Medlem

Jag köpte följande bok, har inte ångrat det en sekund. Sjukt mycket info om klassiska rpg's. Blir alltid sugen av att spela ngt efter all ha bläddrat/läst lite i boken.

https://www.bitmapbooks.com/collections/all-books/products/th...

Medlem

Tack för alla tips! Just nu lutar det åt att börja med Divinity: Original Sin 1 eller 2 för att sedan ge sig på något av de äldre spelen i genren. Även om jag inte är främmande för äldre spel med lite obskyra mekaniker så kanske det ändå är lättast att börja med något modernt och lite mer lättspelat.

Blir till att sätta igång detta projekt efter semestern så jag har lite mer tid att fundera


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

KoP
Medlem

Zork eller Hitchikers guide the galaxy om du vill gå way back. :'D

Medlem
Skrivet av Sarky:

Jag har alltid spelat och älskat RPGs men det finns sub-genre som jag aldrig har fastnat för. Dom klassiska turordningsbaserade spelen som Baldurs Gate och Dragon Age har alltid fått stå till sidan för spel som WoW, Dark Souls, Diablo 2 och Heroes 3. Detta är en genre som kryllar av hyllade spel och spelserier som ser ut att ha åldrats mycket väl.

Jag har sneglat lite på Baldurs Gate, Pillars of Eternity, Divinity Original Sin, Dragon Age.

Är det någon spelserie jag har missat?
Vilket spel eller spelserie bör jag börja med?
Om det är en serie, ska jag då starta med första spelet?

Jag håller med om mycket som tipsats. Även att Pathfinder: Kingmaker är superbt. Men jag skulle rekommendera att man börjar med det senaste Pathfinder: Wrath of the righteous före kingmaker.

Medlem

Champions of Krynn och Death Knights of Krynn var kul tur baserade RPGs. Idag skulle väl de räknas som Pixelspel (lol).

Andra turbaserade i "3D" som Dungeon Master, Bards Tale och Eye of the Beholder där du stegar fram på fyrkanter genom världen.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Champions of Krynn och Death Knights of Krynn var kul tur baserade RPGs. Idag skulle väl de räknas som Pixelspel (lol).

Andra turbaserade i "3D" som Dungeon Master, Bards Tale och Eye of the Beholder där du stegar fram på fyrkanter genom världen.

Det brukar kallas Dungeon RPGs eller DRPGs förkortat. De skiljer sig ganska stort mot CRPGs som är mycket av de andra exemplen i denna tråd. Det finns en hel del i den genren som är hyfsat modernt.

Bara kika på hela Experience Incs utbud. De släppte senast Undernauts: Labyrinth of Yomi (i februari).

Deras många tidigare titlar innehåller Strangers of sword city och Saviors of saphire wings.

Är man ute efter en riktigt DRPG klassiker förutom Dragonlance, Krynn eller Eye of the beholder så är Wizardry serien superb. Sista delen i serien speciellt.

vi måste ju börja med få han hoocked. så allt tungt går bort. divinity orginal sin 2 är en bra start min vän. sedan är du redo för balders gate 3. om det är ute då om du fortfarnade är hocked är det dax att du tar en tur till shadowrunner spelen. och fallut 2-..lycka till min vän och välkommen till en magisk värd.


signatur

New life, New hope

Medlem

När det begav sig var ju Eye of the Beholder och Dark Sun riktiga kioskvältare. Spelade igenom EoB2 för några år sedan, fortfarande spännande efter allt som hänt inom genren.

Medlem

Även efter att ha spelat alla "klassiska RPGs" tycker jag nysläppta Disco Elysium överträffar alla.

Skribent
Skrivet av otapamo:

När det begav sig var ju Eye of the Beholder och Dark Sun riktiga kioskvältare. Spelade igenom EoB2 för några år sedan, fortfarande spännande efter allt som hänt inom genren.

När vi ändå nämner dem så måste ju Land of Lore-serien också nämnas. I alla fall 1an.


signatur

"Writer and Fighter"

A dör sade du nått .bör du känner dig varmt missa inte disco Elysium


signatur

New life, New hope

Medlem
Tyranny

Såg att någon redan skrivit det. Men jag håller Tyranny bland de högsta. Det känns verkligen som att dina val påverkar handlingen och är fri att välja din egen väg. 10/10

Medlem

Darklands!

Det är inte turn based, men det är ett grymt RPG baserat på 1500 talets Tyskland.
https://www.gog.com/en/game/darklands

Prepare yourself to enter Darklands - the first realistic fantasy role-playing game. Leading a band of four adventurers across the sinister landscape of 15th Century Germany, you’ll face the Middle Ages as people believed it to be: land filled with mythical beasts, religious power-mongers, and bloodthirsty robber-knights


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Mina absoluta favoriter är Fallout 1 och 2.
Kommer aldrig glömma när jag "råkade" ragga upp en tjej, blev väckt av hennes far dagen efter....
Lång historia kort: shotgun wedding sedan sålde jag henne till slavhandlare.
Liknande nya är ju då självklart wasteland 2 och 3.

Medlem

Jag skulle råda dig att inte lyssna för mycket på alla nostalgiker här, mig själv inräknad.

Börja inte med gamla kolosser. De nya är mer lättillgängliga och nybörjarvänliga. Bra inkörsport till genren.

Således rekommenderar jag DOS2: OS (bättre combat) eller Pillars of Eternity (bättre handling).

Fallout, BG etc hinner du med sen.

Medlem

Slår ett slag för Expeditions: Viking som fick mig att hitta tillbaka till turbaserat igen.

Medlem

Jag skulle ha börjat med Divinity: Original sin 2 för att sedan leta mig bak mot klassikerna som Baldur's Gate. Divinity är så lätt att komma in i som ny i CRPG genren.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Champions of Krynn och Death Knights of Krynn var kul tur baserade RPGs. Idag skulle väl de räknas som Pixelspel (lol).

Andra turbaserade i "3D" som Dungeon Master, Bards Tale och Eye of the Beholder där du stegar fram på fyrkanter genom världen.

Tycker Champions of Krynn var ett otroligt spel när det kom ut. Kunde inte sluta spela det. Bland de bästa RPG spel jag lirat. Guld. Idag är det väl kanske utdaterat men jag funderar på att köra det igen nån dag.............Death Knights of Krynn har jag inte lirat. Var det bra?


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

wasteland 3


signatur

Allätare

123
Skriv svar