HJÄLP! Jag hatar mobilspel

Medlem

Största problemet jag har med mobilspel är nog formatet; jag vet inte riktigt när jag skall sätta mig och få lite spelro.
Är man ute bland folk så får man ju ha lite koll runt sig; vet ju inte när det kommer en sjuk jävel med yxa viftandes runt sig eller någon bilist som inte kan bromsa/väjja. Är man med folk man litar på och umgås, så vill man ju inte sitta och spela något vettigt (som tar all din uppmärksamhet) spel; då ägnar man kanske lite tid åt varandra. Alternativet är någon "afk arena"-spel där 90% är passivitet, och då kvarstår frågan om det är värt mödan, pengarna och tiden, den delen man är aktiv. Antar att det kommer ner till om man tycker det är underhållande att peta på en "touchscreen". Jag spelade lite "carcassonne" som "facilitets-underhållning" men har bytt till slumpade artiklar på wikipedia.

Sedan har man storleken på särmen. Jag vet inte hur det är i er umgängeskrest, men väldigt många runt mig lider av tillståndet "Screen is never big enough!". Senaste inköpet, som en konsolspelade polare gjorde, var en 85"TV; han lämnade 65" för nu var det "värt" att gå upp några tum, med avseende på priset. Sedan har man inga problem att gå ner till en <7" touchscreen där du skall ha plats för "visuals" och sina feta fingrar...

Du kanske får göra som tråkiga mig; släpp spelandet en stund när du inte är hemma och har tillgång till din fina konsol/PC. Ta Halebops tips när de tyckte jag skulle köpa mer surf till telefonen: "Lev lite!"

Releasehästryttare

Dessa spel håller i mer än 5 minuter!

HF!

Medlem

Bury me, my love

finns till Apple, Android men även Steam och nintendo switch.
Kostar nån 30-lapp men klart värt det.

Medlem

Jag tycker också att mobilspelen saknar det basala djup som kom med pc-spel från tidigt 90-tal eller rentutav 80-tal i vissa fall.

https://youtu.be/EUMPbDpXt1g

Såg denna video för nån vecka sen och funderar på å ta en gammal mobiltelefon å göra om till Windows 10 eller 11. Pekskärm, wifi å det mesta verkar fungera då windows har såpass bra kompabillitet.
Finns ett gäng videos ute på YT. Då skulle man kunna göra om en gammal mobil till den perfekta nostalgi-maskin som man kan ha med sig på bussen, tåget eller stranden 😎

Kan tillochmed lira CS på den om mobilen bara är tillräckligt ny ✌


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Releasehästryttare

Jag testar Angry Birds nu utan att spendera en enda krona. Är på level 74, ska fortsätta testa ett tag till bara för skojs skull.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Netflix har ett bra spelutbud av kvalitativa spel utan mikrotransaktioner. De har spel som exempelvis: Into the breach, Oxenfree, Blooms TD 6, Spiritfarer, World of goo... Och mycket mer.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Netflix har ett bra spelutbud av kvalitativa spel utan mikrotransaktioner. De har spel som exempelvis: Into the breach, Oxenfree, Blooms TD 6, Spiritfarer, World of goo... Och mycket mer.

Tvi för detta. Låsa in spel bakom en prenumerationstjänst för TV-streaming, den värsta sortens exklusivitet.

Medlem
Skrivet av grimpe:

Tvi för detta. Låsa in spel bakom en prenumerationstjänst för TV-streaming, den värsta sortens exklusivitet.

Kan hålla med om att det är lite märkligt men åtminstone så har de bra spel där jämfört med Google play eller likande. Skulle inte rekommendera att skaffa netflix för spel men kan rekommendera att spela kvalitativa spel där om man lik väl har netflix. Spelen finns där som en gratis bonus under den tiden som man har netflixprenumerationen aktiv är hur jag ser det. Själv har jag netflix 1-2 månader per år och och spelar ibland via telefonen under den perioden.

Medlem

Sonic Dream Team på Apple arcade är bra.

Medlem

Honkai: Star Rail vann games award som årets bästa mobilspel. Laddade hem det efter dom fick award. Men har inte provat ännu.

Medlem

Rolig trådstart.
I princip aldrig spelat mobilspel då jag anser att touch är helt värdelöst när det gäller spel. Touch är bara bra för en enda sak på jorden och det är för att slösurfa och skriva textmeddelanden, alla andra syften bör pekskärm vara förbjudet för enligt kunglig grundlag.

Generellt skulle jag nog klassa mobiltelefon som ett stendött format vad gäller gaming.

Medlem

Enda spelet jag har på mobilen är backgammon. BGNJ heter det är en riktig pärla till spel med väldigt kompetent AI-motstånd. Jag måste vara helskärpt om jag ska ha en chans.

Jag brukar spela en omgång ibland när jag är ute och reser eller väntar på något, då är det perfekt tidsfördriv.

Medlem

Jag avskyr touchkontroller, så jag spelar inte mobilspel. Ser det inte som ett problem.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Sarky:

Jag älskar spel, allt från Nintendo 8-bit till PC. Men har inte hittat ett enda mobilspel som håller mitt intresse längre än ett par minuter. De brukar vara fyllda med hopplöst tråkigt gameplay eller fullproppade med reklam och pay to win element. Det finns säkert bra spel där ute men jag har inte lyckats hitta ett enda av dom.

Jag är lite av en allätare när det kommer till spel på konsol och PC. Har en förkärlek till ARPG (Diablo) och FPS (Battlefield) men spelar inte enbart dessa genrer. Den urkassa kontrollen till telefonen gör att fps är ospelbart för mig. Jag har dock spelat massor av Tower Defense, HoMM3 och RPGs till PC, dessa bör ju fungera fint till telefonen tänker jag?

Exempel på spelserier jag gillar: Dark Souls, Zelda, Super Mario, Battlefield, Mass Effect, Diablo, Dirt Rally, Civilization, Rogue Legacy, WoW, Final Fantasy och Age of Empires.

Snälla FZ hjälp mig att sluta se ner på mobilspelare som en PC Master Race stereotyp.

Speltips eftersökes!

Tjo. Jag vet att det inte är vad du efterfrågar, men jag ska rekommendera det ändå. Prova att lägg tiden på en bok på mobilen istället för att plåga dig igenom något som mestadels är skit nu för tiden. Vad gäller mobilspelen så hittar man i bästa fall något man kan tolerera, men inte mycket mer än så, så varför bemöda sig när det finns så mycket annat man kan fördriva tiden på?

Är du ovan vid bokläsning så kan jag rekommendera ett par bra instegsalternativ som borde få dig på banan, säg bara vilka kategorier du gillar. Det är (tyvärr, och framförallt idag) allt för många som inte ens vet vad de går miste om vad gäller att lägga dötid på en skärm...för jag antar att du vill ha något att göra de där stunderna då du inte har tillgång till dina vanliga medier?
Nu för tiden finns det ju dessutom en duglig uppsättning ljudböcker och gott om abonnemangsformer för den som är sugen på det, och det är i princip omöjligt att göra en dålig affär vad gäller att köpa en bra bok rakt av.
Billigare njutning har aldrig funnits, och det är egentligen helt sanslöst hur mycket valuta man får för pengarna.

Ifall du brukar läsa böcker så rekommenderar jag dig till att fortsätta med det. Jag tog nyligen upp det igen efter en paus (när de släppte Wheel of Time på Netflix tror jag det var), och sträckläste till början på hösten då studier tog vid.
Jag kan inte nog understryka vilken känsla det är att njuta av en serie bra böcker i jämförelse med det mesta annat, och jag tycker uppriktigt synd om de som är av uppfattningen att de inte klarar av att läsa böcker.

123
Skriv svar