Lore! Två Dark Souls-"biblar" firar 10-årsjubileumet

Robot
Lore! Två Dark Souls-"biblar" firar 10-årsjubileumet

De är visserligen inofficiella, men produktionsvärdet är högt. (Liksom prislappen.)

#dark-souls


Medlem

Dark Souls-lore av alla spel! Ja, jag vet att det är många som fascineras av detta och det finns en youtuber vid namn Viti Vadya som har miljoner views på varje lore-video.

Men jag förstår det inte. För mig är story och karaktärer i alla DS och Elden Ring helt ointressanta. Krystat, godtyckligt, pretentiöst, bisarrt.
Känns bara som ett nödvändigt ont för att motivera existensen av alla monster, det ena hemskare än den andra.

Har aldrig brytt mig om nån NPC i dessa spel. 🤭 Det kan kännas melankoliskt när man kommer förbi senare och det ligger ett torrt lik där, men jag vet aldrig egentligen vem det var eller vad som hände.

Fantastiska mästerverk till spel dock, tack vare allt annat som är bra, inte minst atmosfären, mystiken och utseendet av världarna. Det räcker gott för mig. 😊


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Dark Souls-lore av alla spel! Ja, jag vet att det är många som fascineras av detta och det finns en youtuber vid namn Viti Vadya som har miljoner views på varje lore-video.

Men jag förstår det inte. För mig är story och karaktärer i alla DS och Elden Ring helt ointressanta. Krystat, godtyckligt, pretentiöst, bisarrt.
Känns bara som ett nödvändigt ont för att motivera existensen av alla monster, det ena hemskare än den andra.

Har aldrig brytt mig om nån NPC i dessa spel. 🤭 Det kan kännas melankoliskt när man kommer förbi senare och det ligger ett torrt lik där, men jag vet aldrig egentligen vem det var eller vad som hände.

Fantastiska mästerverk till spel dock, tack vare allt annat som är bra, inte minst atmosfären, mystiken och utseendet av världarna. Det räcker gott för mig. 😊

Liten korrigering bara, youtubern heter VaatiVidya, inte de lättaste att komma ihåg utantill så förståeligt de kan ha blivit lite knas.


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Blir sugen, men men håller mig till Vaati

Medlem

kastade mig på order knappen utan att knappt titta på bilderna, än mindre läsa texten, men lugnade ner mig och såg att fromsoft inte alls är inblandade, så nu vet jag inte...vill jag ha fan-teorier så håller jag mig till vaati tror jag. riktigt snygga böcker dock.

Skrivet av quadratis:

kastade mig på order knappen utan att knappt titta på bilderna, än mindre läsa texten, men lugnade ner mig och såg att fromsoft inte alls är inblandade, så nu vet jag inte...vill jag ha fan-teorier så håller jag mig till vaati tror jag. riktigt snygga böcker dock.

Jag undrar hur lång tid det kommer ta innan dom rycker detta.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Slimebeast:

Dark Souls-lore av alla spel! Ja, jag vet att det är många som fascineras av detta och det finns en youtuber vid namn Viti Vadya som har miljoner views på varje lore-video.

Men jag förstår det inte. För mig är story och karaktärer i alla DS och Elden Ring helt ointressanta. Krystat, godtyckligt, pretentiöst, bisarrt.
Känns bara som ett nödvändigt ont för att motivera existensen av alla monster, det ena hemskare än den andra.

Har aldrig brytt mig om nån NPC i dessa spel. 🤭 Det kan kännas melankoliskt när man kommer förbi senare och det ligger ett torrt lik där, men jag vet aldrig egentligen vem det var eller vad som hände.

Fantastiska mästerverk till spel dock, tack vare allt annat som är bra, inte minst atmosfären, mystiken och utseendet av världarna. Det räcker gott för mig. 😊

Kunde inte ha skrivit det bättre.

Men, ändå finns det något speciellt där, och jag tror det är "fluxus", att "konsten" uppstår i ögonblicket då man är där, sedan avtar det så fort man tittar bort.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Kunde inte ha skrivit det bättre.

Men, ändå finns det något speciellt där, och jag tror det är "fluxus", att "konsten" uppstår i ögonblicket då man är där, sedan avtar det så fort man tittar bort.

Bra iaktagelse.

För du påminner nu om ett annat problem med Dark Souls-lore. Fenomenet att folk läser in saker som inte finns där. Eller som i alla fall inte var uttänkta av From.

Performance art, där de samlas och improviserar och gör något spontant, jag har aldrig hört de säga att "nej, den här gången blev det nog ingen konst, vi vara bara gäng som samlats för att uttrycka oss med hopp om att konst skulle skapas."

Nej, det är alltid så fantastiskt och "meningsfullt" det de "skapat".

Jag har svårt för konst utan regler, där allt skapas i ditt eget huvud.

Jag hoppas Dark Souls-lore inte fungerar så.


signatur

Memento Mori

1
Skriv svar