Jaha. Scalpers har redan börjar ta ockerpris för Jötnar-utgåvan av nya God of War

Robot
Jaha. Scalpers har redan börjar ta ockerpris för Jötnar-utgåvan av nya God of War
ZF
Medlem

Från den ljusa sidan sett; så lönar det sig kanske snart att bygga en egen hammare i betydligt bättre kvalitet.

Medlem

Ser inte något problem med folk som köper en kopia av något och därefter säljer vidare det. Det är väl när någon "fuskar" system och använder sig av t.ex. bots för att köpa stora kvantiteter som är problematiskt.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv

Tråkigt med scalpers men tråkigare men de som handlar av scalpers

Medlem

Detta är väl samlarobjekt, ser absolut inget fel i detta. De som betalar tycker ju onekligen att produkterna är värd de pengarna. är väl hela konceptet med limiterade utgåvor och samlarobjekt.

Detta har verkligen inget nyhetsvärde.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

ZF
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Ser inte något problem med folk som köper en kopia av något och därefter säljer vidare det. Det är väl när någon "fuskar" system och använder sig av t.ex. bots för att köpa stora kvantiteter som är problematiskt.

Eller folk som använder ombud på auktioner. Jävla as som knep mina Mouseman-servettringar utan att ens lägga ner tiden liksom. ;D

Men ja, det drabbar ingen fattig, och produkten kan knappast anses ens en willhöver-nödvändighet för den strax över gränsen för det ändå.

Medlem

Hoppas ingen köper dem till överpris. Bästa sättet att besegra scalpers är ju trots allt att inte ge dem pengar.

Medlem

Bra affärsidé. Folk köper och det är helt lagligt. Bra jobbat för dom som lyckas. Jag har inget emot att folk tjänar pengar på lagligt vis. Om det är en playstation 5 för 12.000kr eller något annat gör mig inget. Jag köper inte, men dom som verkligen måste ha något, dom köper och alla inblandade får vad dom vill ha.

Medlem
Skrivet av denza:

Bra affärsidé. Folk köper och det är helt lagligt. Bra jobbat för dom som lyckas. Jag har inget emot att folk tjänar pengar på lagligt vis. Om det är en playstation 5 för 12.000kr eller något annat gör mig inget. Jag köper inte, men dom som verkligen måste ha något, dom köper och alla inblandade får vad dom vill ha.

Nej, helt omoralisk affärsidé. Du kunde ärligt talat lika gärna förespråka stöld.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Ser inte något problem med folk som köper en kopia av något och därefter säljer vidare det. Det är väl när någon "fuskar" system och använder sig av t.ex. bots för att köpa stora kvantiteter som är problematiskt.

Inget problem?

Det är ett modernt fenomen att scalpers kan dominera oss totalt genom att använda undervapen som bots, men de har i alla tider haft två andra fördelar framför medelkonsumenten (förutom brist på samvete). Tid att sitta och jaga en produkt och ta reda på vilka produkter det kan bli brist på.

Du tycker inte det är ens lite småvidrigt med scalpers som genom alla tider köpt upp massa konsertbiljetter och sålt dyrt?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Inget problem?

Det är ett modernt fenomen att scalpers kan dominera oss totalt genom att använda undervapen som bots, men de har i alla tider haft två andra fördelar framför medelkonsumenten (förutom brist på samvete). Tid att sitta och jaga en produkt och ta reda på vilka produkter det kan bli brist på.

Du tycker inte det är ens lite småvidrigt med scalpers som genom alla tider köpt upp massa konsertbiljetter och sålt dyrt?

Nej! Det är inget problem att EN människa köper ETT ex och säljer vidare. Det är ingen Scalper. En Scalper är när man fuskar till sig stora partier och säljer vidare. DET är vidrigt betende. Hade lätt kunnat sålt min PS5 för 15 000 vid julhandeln när den kom.
Och som många andra valde jag att ha kvar den. Inte ångrat en sekund av det. Men alla har inte samma livs situation som mig.
Man gör vad man vill för sina surt förtjänade pengar

Medlem
Skrivet av ZF:

Från den ljusa sidan sett; så lönar det sig kanske snart att bygga en egen hammare i betydligt bättre kvalitet.

I bättre kvalitet, endast 1499:-

https://www.lego.com/sv-se/product/thor-s-hammer-76209

Medlem

Kommer ihåg när "vuxna" personer köpte happy meals med pokemon eller vad det var haha. Lite samma känsla, smart investering detta.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av John7612:

Nej! Det är inget problem att EN människa köper ETT ex och säljer vidare. Det är ingen Scalper. En Scalper är när man fuskar till sig stora partier och säljer vidare. DET är vidrigt betende. Hade lätt kunnat sålt min PS5 för 15 000 vid julhandeln när den kom.
Och som många andra valde jag att ha kvar den. Inte ångrat en sekund av det. Men alla har inte samma livs situation som mig.
Man gör vad man vill för sina surt förtjänade pengar

Okej, jag missade att han skrev ETT ex. Det skulle jag nog också kunna göra. ☺️ Men inte utan dåligt samvete.

Det är nog så synd om samlare redan. Stackrare som känner att de måste ha allt, företagen blåser upp priser med limited editions (på gott och ont, samlare om några älskar ju jaga rariteter) och så kommer jag och norpar extra tusenlappar. 😄


signatur

Memento Mori

Medlem

... ja scalpers.... Jag har ett obrutet starcraft2: wings of liberty, special edition. Ger någon mig ett hutlöst pris så kan hen få köpa det 😉😉😉

Delar inte synen på vad som är en scalpers med artikelskribenten. Om nu inte "scalpers" på e-bay lyckats köpa 50% av utgåvorna och säljer de vidare dyrt, då är det kanske annan sak.

Kan ju se det som att värdet verkar gå upp för de som fått tag på en samlar-utgåva, och det var väl roligt för dem 😱

Medlem

Lite tråkig attityd i denna tråd känner jag, förstår mig inte riktigt på det. Det är väl inte synd om någon som har möjlighet att köpa "leksaker" eller "lyxföremål" för flera tusen men det är tråkigt att det då blir de som har det ÄNNU bättre ställt som får grejerna och de som kanske sparat ihop till att köpa något kul till sig själv inte får möjligheten.

Riktigt tråkigt att detta beteende verkar börjat bli accepterat.

Medlem

Scalpers kan fara åt fanders!

Medlem

sorgliga tider idag, alla bara tänker på pengar och giriga... usch för såna

Medlem

Jag tänkte mer "Finns idioter så det finns scalpers"

Medlem

Skit utgåvor ändå
Ingen fysisk skiva medföljer alls
Steelbook med kod? Wtf


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Odee:

Lite tråkig attityd i denna tråd känner jag, förstår mig inte riktigt på det. Det är väl inte synd om någon som har möjlighet att köpa "leksaker" eller "lyxföremål" för flera tusen men det är tråkigt att det då blir de som har det ÄNNU bättre ställt som får grejerna och de som kanske sparat ihop till att köpa något kul till sig själv inte får möjligheten.

Riktigt tråkigt att detta beteende verkar börjat bli accepterat.

Är du p å riktigt...

Medlem

Är folk dumma nog att förboka spel så är de såklart dumma nog att förboka spel (och utgåvor) av scalpers. Högt pris för lite plastskräp från Wish-fabrikerna.

Medlem

Scalpers existerar för att företagen inte vågar ta betalt vad någonting faktiskt är värt. Om de hade auktionerat ut dessa föremål istället för att sälja dem till underpris så hade det inte varit någon som köpt dem för att direkt sälja vidare dem.

Medlem

Ja gillar scalpers, de visar hur många människor det finns i vårt samhälle som är villiga att acceptera skit och har mer pengar än vett. Detta fenomen hade dött ut för längesedan om folk inte va så dumma.

KoP
Medlem

Det är bara att unvika att göda dessa scalpers med dom löjliga summor dessa individer begär så kommer problemet med scalpers försvinna i framtiden.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Detta är väl samlarobjekt, ser absolut inget fel i detta. De som betalar tycker ju onekligen att produkterna är värd de pengarna. är väl hela konceptet med limiterade utgåvor och samlarobjekt.

Detta har verkligen inget nyhetsvärde.

Bör inte tillverkaren kunna sätta rätt pris från början, istället för att det blir en massa extra händer?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Ser inte något problem med folk som köper en kopia av något och därefter säljer vidare det. Det är väl när någon "fuskar" system och använder sig av t.ex. bots för att köpa stora kvantiteter som är problematiskt.

Du tycker inte det förstör värdet när utvecklare skapar en hyllning till produkt för fansen, för en rimlig peng, och sedan skapar någon ett extra steg bara för att tjäna pengar? Minimalt med arbete och i dagens läge inte alltid en risk.

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Bör inte tillverkaren kunna sätta rätt pris från början, istället för att det blir en massa extra händer?

Ja, de har ju satt det pris de tycker var rimligt, att sedan andra är villiga att betala mycket mer i andrahand är ju de köparnas eget fel helt och hållet.

Vi pratar inte standardprodukter här utan samlarobjekt, jag kan hålla med om att det är tråkigt när någon köper 1000 spelkonsoller för att sedan sälja dem dyrare i den annalkande bristen, men de produkter i pratar om här säljs enbart för sitt samlarvärde, dvs sitt värde i köparens ögon, inget annat.

Dessutom, om inte idioter var villiga att betala högre pris till scalpers vore detta ”fenomen” inte ens verklighet.
Som man bäddar får man ligga, vi som konsumenter har gjort oss förtjänta av detta och har ingen rätt att gnälla.

Men igen, denna nyhet handlar om produkter vars syfte ÄR just ett samlarvärde, och det är det konsumenterna som helt avgör.

Förstår inte varför detta ens får en reaktion?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Du tycker inte det förstör värdet när utvecklare skapar en hyllning till produkt för fansen, för en rimlig peng, och sedan skapar någon ett extra steg bara för att tjäna pengar? Minimalt med arbete och i dagens läge inte alltid en risk.

Nej, inget problem alls.

Iaf inte mer problem än jag ser med diverse hittepåjobb och andra ”’mellanchefer” ute i arbetslivet där minimalt jobb utan risk är ganska vanligt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag är för en fri marknad och ser ingenting negativt med detta, speciellt inte i detta fall, då det berör en väldigt limiterad utgåva.

123
Skriv svar