FZ:s V Rising-server stänger ner – nya äventyr vid horisonten

Robot
FZ:s V Rising-server stänger ner – nya äventyr vid horisonten

Något slutar, något börjar.

#fz, #v-rising


Gnällkuk

Glad att jag lyckades motstå frestelsen att köpa spelet! Med den stora succén borde åtminstone inte ekonomin vara ett problem för dem att utveckla spelet framöver. De sa väl dock redan från början att planen var EA i ett år? Vore kul om FZ kunde göra en intervju efter sommaren och följa upp med hur de reagerade, hur planen eventuellt förändrades efter succén och vad de ser som sina största utmaningar framöver.

Ett annat litet företag från Skövde hade ju en egen "liten" framgångssaga med oanad succé. Kanske kombointervju? Har de pratat med varandra?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Glad att jag lyckades motstå frestelsen att köpa spelet! Med den stora succén borde åtminstone inte ekonomin vara ett problem för dem att utveckla spelet framöver. De sa väl dock redan från början att planen var EA i ett år? Vore kul om FZ kunde göra en intervju efter sommaren och följa upp med hur de reagerade, hur planen eventuellt förändrades efter succén och vad de ser som sina största utmaningar framöver.

Ett annat litet företag från Skövde hade ju en egen "liten" framgångssaga med oanad succé. Kanske kombointervju? Har de pratat med varandra?

Håller med, det hade varit mycket intressant.
Fler intervjuer med svenska utvecklare tycker jag hade varit fint.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

inge problem för mig, jag kände mig klar med spelet för ett tag sedan och återkommer väl lite senare när det blir mer content ^^

Medlem

Lite trist att döda servern redan nu för både oss som fortfarande spelar och samt för de som bara är borta några veckor över sommaren och förväntar sig kunna fortsätt när de är tillbaka. Så bör va förväntat att antalet spelare sjunker mitt i sommaren för sen öka igen i augusti samt när nytt material släpps framöver så man inte måste börja om varje gång..!

Medlem
Skrivet av Frostfodd:

Lite trist att döda servern redan nu för både oss som fortfarande spelar och samt för de som bara är borta några veckor över sommaren och förväntar sig kunna fortsätt när de är tillbaka. Så bör va förväntat att antalet spelare sjunker mitt i sommaren för sen öka igen i augusti samt när nytt material släpps framöver så man inte måste börja om varje gång..!

Ger inte mycket för servrar som varit uppe.
Verkar vara för dom som vill under en kort period spela intensivt, sen packar man ihop och lägger ner.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har en server uppe och rulla om ni vill lira vidare med bra ping, Sigfrid heter den. Bara söka i browsern under pve.

Man kan även teleportera med väskan full av loot, ganska skönt.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Glad att jag lyckades motstå frestelsen att köpa spelet! Med den stora succén borde åtminstone inte ekonomin vara ett problem för dem att utveckla spelet framöver.

Lite kul att du säger det, för det andra Svenska spelet som blev in succé gjorde så att skaparna skrotade sin roadmap dem hade och har inte gjort något alls med spelet. Om ett early access spel blir massivt lyckat så är chanserna ironiskt nog större att dem överger spelet än att fortsätta utveckla det. Dem har ju fått alla pengar så varför fortsätta?

Medlem

Men det är väl bara FZs server som läggs ner? den officiella kör väl på? eller har jag missat något. skulle gärna vilja uppskatta lite input på det hela. inget för mig för tillfället. når inte upp till kraven med en gammal dator. (fx6300@4.5ghz)8gb ram och en 750ti

Medlem

Är detta talande för spelet i sig med? Är det döende?

Moderator | Testpilot
Skrivet av YmerXE:

Men det är väl bara FZs server som läggs ner? den officiella kör väl på? eller har jag missat något. skulle gärna vilja uppskatta lite input på det hela. inget för mig för tillfället. når inte upp till kraven med en gammal dator. (fx6300@4.5ghz)8gb ram och en 750ti

Yep. Bara våran server som stängs ned.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tack uber, ville bara veta

Medlem
Skrivet av Frostfodd:

Lite trist att döda servern redan nu för både oss som fortfarande spelar och samt för de som bara är borta några veckor över sommaren och förväntar sig kunna fortsätt när de är tillbaka. Så bör va förväntat att antalet spelare sjunker mitt i sommaren för sen öka igen i augusti samt när nytt material släpps framöver så man inte måste börja om varje gång..!

Ja, verkligen trist. Som du skriver är det ju helt säkert många som är iväg på semester just nu, och har tänkt återvända.

Lite längre förvarning hade ju också varit bra :/ Bara 2 dagar...

Har spelat på servern dagligen och nådde just gear score 81. Bara 4 bossar kvar att tömma på blod... Kan ni låta servern vara igång några dagar till? T.ex. till den 21a? Då ska jag också ut och resa.

Kan man på något sätt kopiera och köra serverns värld lokalt och fortsätta så?

Medlem

Är väl inte så konstigt att spelarantalet dalar, majoriteten har väl spelat igenom allt innehåll nu så nu väntar man på att dom ska släppa något nytt

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Lite kul att du säger det, för det andra Svenska spelet som blev in succé gjorde så att skaparna skrotade sin roadmap dem hade och har inte gjort något alls med spelet. Om ett early access spel blir massivt lyckat så är chanserna ironiskt nog större att dem överger spelet än att fortsätta utveckla det. Dem har ju fått alla pengar så varför fortsätta?

Fast det tror jag att Valheim-gänget kommer att fixa. Dom har 10 anställda och enligt senast ser dom ljuset i tunneln verkade det som.

Medlem

Kan också tycka att en server som ändå startas som officiell fz.se server bör hålls igång längre, såna som mig som startade där med förhoppning om att kunna köra mer långsiktigt (säker många fler än mig) och inte nån random server som bara försvinner en dag.

Medlem
Skrivet av Frostfodd:

Kan också tycka att en server som ändå startas som officiell fz.se server bör hålls igång längre, såna som mig som startade där med förhoppning om att kunna köra mer långsiktigt (säker många fler än mig) och inte nån random server som bara försvinner en dag.

Japp, detta gör ju att iaf jag kommer tänka efter både en och två gånger innan jag börjar spela på deras servrar igen (alla liknande spel). Kortsiktigt och med väldigt kort förvarning.

Men det går iaf att fortsätta spela i världen, t.ex. privat/lokalt om de ger oss åtkomst till serverns save. En liten tröst.

Kortfattad guide som jag hittat:
- First create a new game with the settings you wish
- Load up the game then close out the game
- In Steam right click on the game and view its file location
- Open the Saves folder then inside there open up the V1 Folder
- Find the folder that was just created and replace its content with the files from the one you got
Note: After creating a new game with the settings you wish, load up the game then close out of the game before you start the save transfer.

Moderator

Eftersom att ni är flera som verkar besvikna ska jag se vad som går att göra åt saken. Servern stannar uppe minst en vecka till. Kanske längre! Uppdaterar så snart jag vet mer.

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Eftersom att ni är flera som verkar besvikna ska jag se vad som går att göra åt saken. Servern stannar uppe minst en vecka till. Kanske längre! Uppdaterar så snart jag vet mer.

Det är uppskattat, hoppas på hitta nån lite mer tillsvidare lösning såklart, men håll oss uppdaterad! Om det ändå måste stängas, skicka gärna länk till filerna

Medlem

Aah, riktigt tråkiga nyheter. Jag och frugan har kört så ofta vi kunnat fram till semestern, och förberett oss så gott det går på att ta upp det igen när vi kommer tillbaka. Det är ingen större chans att någon av oss kommer orka börja om från börja, men ifall man kan ta ner filerna och fortsätta lokalt…ifall det är möjligt.

Moderator
Skrivet av Ender:

Aah, riktigt tråkiga nyheter. Jag och frugan har kört så ofta vi kunnat fram till semestern, och förberett oss så gott det går på att ta upp det igen när vi kommer tillbaka. Det är ingen större chans att någon av oss kommer orka börja om från börja, men ifall man kan ta ner filerna och fortsätta lokalt…ifall det är möjligt.

Filerna kommer definitivt finnas tillgängliga!

Moderator

Servern kommer att leva minst en månad till!

Medlem

Lite sent nu kanske, men ny patch och nu man skulle vilja fortsätta, finns möjlig filerna kvar..?

1
Skriv svar