Diskutera - Har remake-trenden gått för långt?

Skribent
Skrivet av grimpe:

Instämmer. Firaxis XCOM-serie är ett annat bra exempel på det.

Skulle nog mer säga XCOM var att återuppliva en död gammal serie. Det kan i och för sig gå undet reboot? Nu släpptes ju i och för sig The Bureu, men jag räknar inte riktigt det spelet till serien då det snarare blev något eget än prequel till XCOM som det var tänkt från början.

Men annars gjorde en bra nytolkning. Det håller jag helt klart med om.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av robbis:

Skulle aldrig betala fullpris för ett spel jag redan klarat. Spelar typ aldrig om ett spel heller så. Finns så mycket spel att det är bortkastad tid att spela ett spel man redan klarat.

Förutom Skyrim och Fallout 4

Medlem

det har den. kan dom inte hitta på nått nytt?


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av heady89:

Okej, så en cashgrab enligt dig är alltså åren det gått mellan spelen och inte vad som krävs i investerad kostnad och mantimmar att framställa produkten.

Man måste verkligen fantisera hårt om man ser TLOUR som något snabbt, billigt och enkelt att producera. Konstigt att vi inte badar i dessa titlar..

Jo precis, det är bara antal år mellan spelen. Annars är RE2 och TLOU exakt samma sak, ingen som helst skillnad i poängen med eller behovet av en remake.

Medlem
Skrivet av eld:

Problemet när 1 miljon polygoner är 900 tusen fler än 100 tusen polygoner, men ändå ger mindre än vad 900 fler polygoner ger från 100 polygoner.

Men iom att alla har en fåtölj som man kan vara expert ifrån så är det nog bäst att se vad digital foundry säger.

Jovisst, men jag har ju egna åsikter och tycker att DF ofta tenderar att bli överdrivet lyriska över ringa tekniska detaljer. Typ ofta i stil med ägna 5 minuter video åt att hylla att en kraftledning i ett spel ser lite rakare ut än tidigare. Säkert häftigt om man spelar med enorma förstoringsglas, men annars kanske inte så intressant alls

Medlem

Har själv aldrig varit en stor köpare av vare sig remasters eller remakes. Blir väl mest för att det sällan görs några på spel som jag verkligen skulle vilja ha själv. Men tycker nog att det kan kännas att remakes/remasters görs lite väl frekvent, särskilt på spel som inte har kommit upp i något speciell ålder. Medan andra klassiker glöms bort helt och hållet.
Men det är väl så att pengarna "måste" rulla in, och då blir det ju enklare att snygga upp ett spel som sålt bra.
Men Halo Combat Evolved remastered blev det inköp av när det kom, så snabbt och smidigt att växla mellan nya och gamla grafiken. Sen så är det ju en riktig klassiker att fortfarande kul att spela.
Blev ju också Homeworlds remaster, mest för ettan för att se dem gamla skeppen i ny fin högupplöst grafik. Ögongodis för nostalgin, om man säger så. Dock blev det ju spelmässigt inte samma sak med spelmotorn, men nåväl.

Sen har man ju förkärlek till rymdspel i överlag.


signatur

Can it wait for a bit? I'm in the middle of some calibrations.

ELF
Medlem

Beror på.
Många gånger är det tyvärr bara en snabb cashgrab med minimala förrändringar som borde ha varit en uppdatering till spelet. Samma sak gäller om man gär det redan inom fem år.

Har aldrig riktigt varit för remakes direkt. Ser inte nyttan med det, då kan man lika väl göra ett nytt spel istället. RE 2 hade t.ex. kunnat varit ett nytt spel istället.
Men en ordentligt gjord remaster säger jag där emot inte nej till om behovet finns. Uppdaterad motor för nya os, snyggare grafik och bättre ljud.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

KoP
Medlem
Skrivet av Mirage:

Inget MÅSTE upplevas. Däremot är det kul för den yngre generationen att få uppleva dessa spel, som du redan upplevt och därmed verkar anser att ingen yngre behöver uppleva, eftersom du redan upplevt dem...

Det finns många spel som jag gärna skulle vilja se att den yngre generationen skulle få uppleva.

"Problematiken" ligger dock i att dessa spel som förövrigt nog skulle kunna klassas som klassiker inte kommer att vidröras utav någon spelutvecklare då dom i det hela stora fokuserar på att remastra eller göra remakes utav spel som oftast endast sträcker sig 1 eller 2 konsolgenerationer bakåt, vilket jag personligen tycker är både sniket och cashgrab och ligger för nära i tiden för att "vara värd" en upputsning.

Medlem
Skrivet av KoP:

Gamla spel är fortfarande spelbara på modernare maskiner via emulatorer, det är så jag själv avnjuter tusentals gamla spel. Dock så är nog intresset ganska svalt bland den yngre generationen vare sig det handlar om gamla spel, musik eller film.

Majoriteten utav dom yngre tenderar ju dock att vara i nuet och konsumera det som "är inne" här och nu.

Sen är det ju frågan vilka spel det är som skall bevaras genom att man gör remakes utav dem? Skall allt med eller ska man bara sträcka sig ca. 10 år tillbaka i tiden (vilket verkar vara standard praxis idag när företag gör remakes/remasters)?

Det blir ju lätt orättvist om inte spel ifrån 80/90-talet får remakes så att dessa yngre individer även får ta del utav dessa spel.

Emulatorer tenderar ofta att vara ganska bökiga, medans en remaster/remake är mer ”plug and play”. Med det sagt så förstår jag ändå argumentet.

Sen gällande att yngre ”konsumerar det som är inne” - så har det väl alltid varit (mer eller mindre)? Men så småningom blir dessa individer äldre och mognare varpå de får andra preferenser och kan uppskatta det som inte är ”hippt”.

Frågan om vad som ska bevaras är ju skitknepig. I en ideal värld hade allt funnits tillgänglig, bara för att, men dessvärre är det nog marknadsincitament som styr. Inte optimalt, men bättre än inget tänker jag.


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Force:

En remake bör verkligen vara att bygga ett "nytt" spel fast med en gammal grund och story, som då Resident Evil 2-3, FF7 eller Demon's Souls, som många andra nämnt. Annars är det totalt meningslöst i mina ögon.

Det kommer väl bli så med Last of us part 1.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Fast Demon’s Souls var väl en väldigt nödvändig omarbetning? Jag försökte mig på originalet men det var för dassigt rent tekniskt, ps5 versionen är ju helt fantastisk att ha.

Problemet är att Demon's Souls inte är särskilt bra i jämförelse med From softwares övriga spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Problemet är att Demon's Souls inte är särskilt bra i jämförelse med From softwares övriga spel.

Det får stå för dig såklart😊 Jag tycker att det är det bästa spelet från F.S, har inte haft så kul med något annat spel från dem.

Medlem
Skrivet av lonian:

Problemet är att Demon's Souls inte är särskilt bra i jämförelse med From softwares övriga spel.

Möjligt men fortfarande bättre än 99,9% av allt annat som släpps.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jo precis, det är bara antal år mellan spelen. Annars är RE2 och TLOU exakt samma sak, ingen som helst skillnad i poängen med eller behovet av en remake.

<Uppladdad bildlänk>

Cashgrab antyder "minimal effort maximum profit", vilket det inte är. De där två dumparna är två helt olika saker, förrendererat mot realtid, helt poänglös jämförelse.

Att de kunnat använda samma mocap-data på sina ställen är väl bara en fördel, men som helhet är spelet en remake vilket är en väsentlig skillnad mot en remaster, som att göra vilket nytt AAA- spel som helst.

Vill man göra en "cashgrab" finns det betydligt latare tillvägagångssätt. Typ RE4 re-releaser i drivor.

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Beror på hur teknisk stor skillnad det är från originalet.

RE2 är ett exempel på enorm annorlunda syn på remaken från sin original.

Håller med där om RE2, det är en av anledningarna att jag inte spelat klart den ännu.
Riktigt trist att dom skippade att ha separata storys för Leon och Claire som det var i originalet, att dom båda skulle uppleva exakt samma sak genom spelet är ju totalt ologiskt!

TLOU-remaken kommer jag absolut att spela, körde nyligen igenom första spelet på min gamla PS3 till slut, och ser fram emot både tv-serien och remaken!


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av lonian:

Problemet är att Demon's Souls inte är särskilt bra i jämförelse med From softwares övriga spel.

Originalet eller remaken ? Remaken är mer tekniskt kompetent än något From någonsin släppt, så ge BB2 till Bluepoint anyday säger jag bara. Det drog ju undan mattan på souls-spelen totalt och visade även prov på otroligt respekt för källmaterialet vilket är svårt när man bygger om något från grunden.

Medlem

Äldre spel som Mafia är trevligt när dom får en remaster, eller demon souls, men ett spel som the last of US behöver verkligen ingen remaster.

Medlem

Det hade varit intressant att veta vad de som kallar Last of Us en "cashgrab" sagt om de bara portat det existerande spelet till PC?

Jag misstänker att många kallat även det för en "cashgrab"

"De är lata och portar ett gammalt spel som inte använder dagens teknik till PC - cashgrab"

Avstängd
Skrivet av Majoren:

Jovisst, men jag har ju egna åsikter och tycker att DF ofta tenderar att bli överdrivet lyriska över ringa tekniska detaljer. Typ ofta i stil med ägna 5 minuter video åt att hylla att en kraftledning i ett spel ser lite rakare ut än tidigare. Säkert häftigt om man spelar med enorma förstoringsglas, men annars kanske inte så intressant alls

Det är de små detaljerna som ger den stora upplevelsen.

eld
Medlem
Skrivet av Majoren:

Jovisst, men jag har ju egna åsikter och tycker att DF ofta tenderar att bli överdrivet lyriska över ringa tekniska detaljer. Typ ofta i stil med ägna 5 minuter video åt att hylla att en kraftledning i ett spel ser lite rakare ut än tidigare. Säkert häftigt om man spelar med enorma förstoringsglas, men annars kanske inte så intressant alls

Absolut, men det är ju inte majoriteten av deras videomaterial, speciellt inte för last of us part 1 videon.

Att kolla pixlar är ju mer till för när spelen redan är ute och alla vet hur snygga spelen är, det är då de går in på det tekniska.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det hade varit intressant att veta vad de som kallar Last of Us en "cashgrab" sagt om de bara portat det existerande spelet till PC?

Jag misstänker att många kallat även det för en "cashgrab"

"De är lata och portar ett gammalt spel som inte använder dagens teknik till PC - cashgrab"

Såg inga sådana kommentarer kring Horizon, Days Gone eller God of War. Iställer säger folk ”Härligt, då slipper jag skaffa Playstation”.

Medlem
Skrivet av heady89:

Originalet eller remaken ? Remaken är mer tekniskt kompetent än något From någonsin släppt, så ge BB2 till Bluepoint anyday säger jag bara. Det drog ju undan mattan på souls-spelen totalt och visade även prov på otroligt respekt för källmaterialet vilket är svårt när man bygger om något från grunden.

Det är exakt samma spel så båda.

Jag hade hellre velat se dem göra om Darksouls 2 eller Bloodborne.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det är exakt samma spel så båda.

Well de är ju inte upp till BP med tanke på vad syftet var med remaken, så visst, tycker man orginialet i sin helthet är dåligt rent spelmässigt lär man knappast tycka remaken är kul. Tekniskt är det ytterst imponerande alldeles oavsett.

eld
Medlem
Skrivet av lonian:

Det är exakt samma spel så båda.

Jag hade hellre velat se dem göra om Darksouls 2 eller Bloodborne.

Fast då hade det varit exakt samma spel som darksouls 2 eller Bloodborne.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast då hade det varit exakt samma spel som darksouls 2 eller Bloodborne.

Precis. Varför göra om det sämsta spelet till bra grafik när de kan ta det bästa i stället.
Bloodborne är väl det spel som ändå är i behov av en remake eller uppdatering och borde släppas även på PC, om så bara en patch som ger 60 fps.

Skrivet av heady89:

Well de är ju inte upp till BP med tanke på vad syftet var med remaken, så visst, tycker man orginialet i sin helthet är dåligt rent spelmässigt lär man knappast tycka remaken är kul. Tekniskt är det ytterst imponerande alldeles oavsett.

Jag vet inte hur tanken var, men jag gissar att Sony pushade på då Demon'souls är låst till PS3 och att släppa det på PS5 blir bättre i ny grafik. Skulle Bluepoint fått möjlighet att välja mellan Bloodborne och Demon'Souls så hade de säkert valt Bloodborne gissar jag. Eller kanske inte, det lär väl vara svårare att återställa/remaka. Får de chansen igen kanske det kommer Bloodborne remake till ps6.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar