Final Fantasy XVI skippade turordningsstrider för att tilltala yngre

Robot
Final Fantasy XVI skippade turordningsstrider för att tilltala yngre
Medlem

Jag är äldre och föredrar realtid idag.

Gillade turordning och strategi när jag var yngre men inget jag har tid eller ork att göra idag.

Medlem

Final Fantasy X hade ett sjukt skönt stridsystem. Bland de bättre.
Det var turordnings-baserat men utan väntetider, och det hade ett sånt härligt flyt bara. Hade gärna sett mer av den typen.

När de först visade upp FF XVI i medeltida oldskool fantasy-miljö så blev jag nästan lite svettig av förväntan.
Sen såg jag striderna.. gillart inte alls fan.. Devil may final fantasy cry

Medlem

Realtidsstrider var ju inte direkt görbara på de gamla systemen

För egen del beror det mest på vad det är för typ av spel. Men FF med realtidsstrider blir väl som vilket RPG som helst nu för tiden, Jaja, får se hur det blir helt enkelt.

Medlem

Ja, jag tycker också om när det är lite fart. Turordning måste vara väldigt väl gjorda för att funka bra. Blir det att man måste scrolls efter samma attack i en meny om och om igen blir de snabbt tråkigt. Då klickar jag hellre bara flera gånger på en attack knapp.

Avstängd

Om jag ville spela DMC så hade jag gjort det. Inte speciellt intresserad av XVI just på grund av det, kommer nog spela det förr eller senare men finns ingen hype.

Medlem

Personligen så ser jag fram emot stridssystemet. Jag känner viss sorg över tanken på att det inte blir några turbaserade strider alls men idag finns det ändå gott om alternativ. Istället tänker jag på fördelarna som detta kan ha för Final Fantasy VII Remake, jag tror inte jag kommer att köpa Final Fantasy XVI eftersom jag inte lär ha hårdvaran att lira på. Men när nästa del av FFVIIR kommer ut så kanske de har utbytt idéer i stridsmekanik för att skapa ett bättre system i nästa del. Med tanke på att det uppenbarligen kommer en mer klassisk remake (till mobiler först, buu) så borde de ha utrymme att anpassa stridssystemet till något bättre.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Flakmonkey

Uppskattar både turbaserat och realtid, men något som jag gärna skulle se är möjligheten att välja. Inser ju att det kan vara svårt att bygga in, men det finns ju exempel där man har realtid men där du kan pausa eller gå in i slow motion så att du kan göra lite mer genomtänkta val. Ett typexempel för mig är VATS i Fallout 3/4 som man kan använda om man vill, men som kanske inte är så viktigt annat än när det är knepigare situationer. En närmast perfekt balans där jag vissa sessioner använder VATS hela tiden medan jag andra kvällar då jag spelar inte använder det öht utan spelar det mer som ett vanligt FPS.

Mitt stora problemet med striderna i japanska RPGS är annars att de kan vara så otroligt långa, framförallt bossarna då. Det är ju förstås en del av grejjen, men när längden inte har någonting med svårigheten att göra utan effekten bara blir att det tar väldigt lång tid att få ned en fiende, ja då är det mest bara tråkigt. Då tar jag hellre en fiende där man måste klura ut en fiffig strategi (vid turbaserat) eller ha bra koordination och reflexer om det är realtid men som inte tar så lång tid att besegra när man väl hittat nyckeln så att säga. Att enda utmaningen ligger i att ha tillräckligt många health potions är inte så stimulerande imo.

Medlem

Föredrar alltid turbaserat och därmed är jag inte supersugen på FFXVI tyvärr. Kommer säkert spela det vid tillfälle men eventuellt inte från dag ett.

Medlem

FF serien tappade mig när de övergav turordningsbaserade strider. FFX hade det bästa stridssystemet, en evolution av det hade varit något.

När jag körde VII Remake så var mitt enda stora klagomål att de övergav det gamla systemet för att bli ett action-rpg. Blev rätt tråkigt i längden enligt mig.

Medlem
Skrivet av micke1m:

Om jag ville spela DMC så hade jag gjort det. Inte speciellt intresserad av XVI just på grund av det, kommer nog spela det förr eller senare men finns ingen hype.

Helt enig. Finns ingen hype runt DMC i FF kläder. Som tur är finns det mycket annat att spela som inte tycker att man måste dumma ned stridssystem eller character development för att komma åt yngre spelare. Det är tyvärr lite av baksidan av att göra mainstream spel. Det skall anpassas till minsta gemensamma nämnare för att kunna sälja så mycket som möjligt. Det betyder i regel att kapa bort komplexitet och att vi får mer av "Push a button and something Awesome has to happen! Button, Awesome!"

Japanska studios ser mycket på Soulsborne spel idag för inspiration då de sålt som smör, men ingen har ännu gått så långt som Square Enix gjort i förändrandet av mainline Final Fantasy där de pretty much tagit Devil May Cry och rebrandat det till Final Fantasy. Personligen hoppas jag spelet floppar så det blir en annan inriktning i framtiden, men det lär det inte göra med den marknadsföring de kommer trycka ut.

Jag kommer absolut köpa det. Men det blir ingen preorder utan det blir nog under någon Big in Japan REA.

Medlem
Tor
Medlem

Gillar att det sitter en dröse gamla gubbers här och säger att yngre också gillar turbaserat

Skämt å sido är det absolut synd att tankesättet som jag har misstänkt att ligger bakom bekräftas på riktigt, man kan ju hoppas att de letar sig tillbaka någon gång i framtiden men det lär inte hända. Genresmoothie är ju inte direkt jättekul, allt måste inte vara likadant

Medlem

Övergav final fantasy när de införde real time combat. Förrut kunde man vara strategisk som schackdrag typ men har sett på videoklipp från de senaste delarna i serien och det är ju bara kaos och spam.

Skribent
Skrivet av PontusT:

Final Fantasy X hade ett sjukt skönt stridsystem. Bland de bättre.
Det var turordnings-baserat men utan väntetider, och det hade ett sånt härligt flyt bara. Hade gärna sett mer av den typen.

När de först visade upp FF XVI i medeltida oldskool fantasy-miljö så blev jag nästan lite svettig av förväntan.
Sen såg jag striderna.. gillart inte alls fan.. Devil may final fantasy cry

X hade ett fantastiskt bra system. Gillade att man kunde rotera in hela gruppen och byta ut karaktärer mitt i striderna. Jag tror det finns plats för omgångsbaserade strider, men det måste bara presenteras lite "finare" och mer spännande. Istället för att man radar upp på varsin sidan kan man ju ha ett mer dynamiskt system där gubbarna kanske rör sig runt? Eller åtminstone står lite mer logiskt än i rader. Tänker lite på Chrono Trigger, som visserligen är 2d, men övergav att rada upp karaktärer och fiender i fina rader.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Karmak:

Jag är äldre och föredrar realtid idag.

Gillade turordning och strategi när jag var yngre men inget jag har tid eller ork att göra idag.

Ditto! Tyckte dock att FF7R hade en väldigt härlig balans, ett av mina favoritsystem (inte classic då alltså).

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Ditto! Tyckte dock att FF7R hade en väldigt härlig balans, ett av mina favoritsystem (inte classic då alltså).

Oof. Jag har blir fortfarande triggad av hur skevt det känns att använda "dodge." Jag är kanske snart 50 timmar in eller något men har fortfarande inte orken att lära mig vilka attacker jag kan undvika med det kommandot. Fick fnatt när en soldat gjorde "Shield Bash" och attacken var hemsökande. xD


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

X hade ett fantastiskt bra system. Gillade att man kunde rotera in hela gruppen och byta ut karaktärer mitt i striderna. Jag tror det finns plats för omgångsbaserade strider, men det måste bara presenteras lite "finare" och mer spännande. Istället för att man radar upp på varsin sidan kan man ju ha ett mer dynamiskt system där gubbarna kanske rör sig runt? Eller åtminstone står lite mer logiskt än i rader. Tänker lite på Chrono Trigger, som visserligen är 2d, men övergav att rada upp karaktärer och fiender i fina rader.

Wild arms 3 och Suikoden 3 är exempel på JRPG där de gjorde sig av med uppradade gubbar för sin turn based combat. Sedan finns det många exempel där olika studios gjort mer intressanta varianter med positioning etc. Falcoms "The legend of heroes" serie är ett exempel. En annan är The last Remnant Remastered där karaktärer delas in i grupper (unions) som sedan styrs som en enhet på slagfältet. Det finns oerhört många exempel på rolig och innovativ turn based combat om man kikar lite utanför mainstream spelen.

Vill man köra hybridvarianter så finns det många olika varianter av pause combat. RTTB (Real Time Tactical Battles). Kommer ett sådant spel nu 22 september från Square Enix till exempel (DioField Chonricles). Final Fantasy XII är ett annat exempel på en hybridmodell där man kunde styra en hel del av agerandet i real-time själv genom gambit systemet.

Så beslutet att gå efter en full on hack and slash DMC combat beror inte på bristen på turn based alternativ, det är bara att i princip plocka färdigt från hyllan för de som inte orkar hitta på själv. Jag tror att det är som sades i intervjun, att de tror att de tjänar mer pengar på att köra på det sättet.

Medlem

Det beror ju på spel men visst är det skönt att i lugn o ro kunna dela ut order när man spelar med 2-6 karaktärer, annars riskerar man att man spammar välkända kombos till förbannelse och inte kommer för sig att lägga udda besvärjelser som tar längre tid att få effekt i D&D-liknande spel med komplexa karaktärer. Mindre taktik o mer brawl

Medlem

Det beror på….det som passar bäst. Jag har insett att jag inte alltid vet bäst.

Medlem

Jag gillar båda, turbaserat finns i många andra j-rpg än idag. Synd för de som vill ha det än idag just i Final Fantasy, blir nog endast i nån spin off numera. Persona och Trails of-serien finns bland annat!

Medlem

Hade inte räknat med något annat! Turn based funkade för 20+ år sedan men känns väldigt gammalt idag. Vill ha något som liknar FFVIIRemake, fast mer utvecklat, mer avancerat, det blev lite för mycket spam efter ett tag. Det är alltså vad jag tycker andra får såklart tycka annorlunda.

Medlem

Trodde Larian studio hade visat att turordning är the shit?
Känns som man går ifrån sitt egent varumärke kan inte mer än tycka det är ett svek mot fansen.
Men det går säkert bra kolla hur bra det gpr för andra varumärken som inte sviker fansen.
Star wars kunnde inte äns sälja 2K exemplar av Revas lightsaber hade vart otänkbart innan disney.
Cowboy bebop LA.

Kanske blir bra men skeptisk känns som de tappat själen.

Medlem

FF kommer aldrig någonsin bli turbaserat igen. FF9 Remake kommer få ett actionbaserat stridssystem.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Oof. Jag har blir fortfarande triggad av hur skevt det känns att använda "dodge." Jag är kanske snart 50 timmar in eller något men har fortfarande inte orken att lära mig vilka attacker jag kan undvika med det kommandot. Fick fnatt när en soldat gjorde "Shield Bash" och attacken var hemsökande. xD

Okej, det kan jag nog ändå hålla med om. Dodge-mechanicen var lite skev!

Medlem
Skrivet av Jim128:

FF kommer aldrig någonsin bli turbaserat igen. FF9 Remake kommer få ett actionbaserat stridssystem.

Aldrig? Synsk?
Räcker med 2-3 floppar i rad för att de ska inse sitt misstag.

Medlem

TheWarlock, min poäng är ett actionbaserat system tilltalar fler yngre gamers än vad ett traditionellt turbaserat tilltalar äldre gamers. Square-Enix liksom övriga spelföretag vill tilltala så många konsumenter som möjligt och tjäna så mycket pengar som möjligt. Därför kommer t.ex. Capcom aldrig göra ett Resident Evil-spel igen med fasta kameravinklar och s.k. "tank controls", eftersom den breda majoriteten föredrar actionsbaserad kontroll.

Medlem
Skrivet av Jim128:

TheWarlock, min poäng är ett actionbaserat system tilltalar fler yngre gamers än vad ett traditionellt turbaserat tilltalar äldre gamers. Square-Enix liksom övriga spelföretag vill tilltala så många konsumenter som möjligt och tjäna så mycket pengar som möjligt. Därför kommer t.ex. Capcom aldrig göra ett Resident Evil-spel igen med fasta kameravinklar och s.k. "tank controls", eftersom den breda majoriteten föredrar actionsbaserad kontroll.

Original sins
Wasteland
Baldurs gate 3
Solasta

Bevisligen så gillar rollspelare turn.
Den stora massan..

Japp orden som alla säger innan de kursar.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Original sins
Wasteland
Baldurs gate 3
Solasta

Bevisligen så gillar rollspelare turn.
Den stora massan..

Japp orden som alla säger innan de kursar.

Jag talade om Final Fantasy, inte varenda spelserie under solen. Jag är medveten om spelserier som t.ex Divinity: Original Sin. Turbaserade free-to-play FF-spel till mobilen lär komma, men de nya spelen i huvudserien till PC och de moderna konsolerna tror jag blir actionbaserade.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Aldrig? Synsk?
Räcker med 2-3 floppar i rad för att de ska inse sitt misstag.

Bytet till ett actionbaserat system är dock en succe för Final Fantasy på sikt tror jag som sagt vad detta är helt rätt beslut för den typ av spel som Final Fantasy är passar inte turordningsbaserat det passar mer i strategispel som Total War. Jag förstår att många som spelade tidigare spel och som gillade det tidigare turordningsbaserade tycker det är en stor förändring särskilt om man gillade det. För mig som kommit in efter bytet med Final Fantasy XV och Final Fantasy VII remake tycker detta känns helt naturligt och rätt om något kanske det skulle kunna vara ett val vilket system man vill använda.

12
Skriv svar