Playstation satsar på e-sport med köp av stor plattform

Robot
Playstation satsar på e-sport med köp av stor plattform
Medlem

Esport är framtidens fotboll, kommer nog aldrig konkurrera ut fotboll men blir nog på samma storlek om sådär 10 år tippar jag.

Avstängd
Skrivet av Laddemannen:

Esport är framtidens fotboll, kommer nog aldrig konkurrera ut fotboll men blir nog på samma storlek om sådär 10 år tippar jag.

Nja. 10 år är alldeles för tidigt. Kanske om 30 år när alla boomers har dött bort.

Medlem
Skrivet av Wilma19:

Nja. 10 år är alldeles för tidigt. Kanske om 30 år när alla boomers har dött bort.

Du syftar på alla boomers som får esport gått fram mer och mer? Men ja typ 15-20 år


signatur

Spela spel är kul ibland.

Geeks Gaming
Skrivet av Wilma19:

Nja. 10 år är alldeles för tidigt. Kanske om 30 år när alla boomers har dött bort.

Oj, du anstränger dig verkligen för att skaffa kompisar inom alla stora folkgrupper?

Boomers är nog inga problem men normies måste nog ändra sitt synsätt på spelmediet först.
Tror knappast att någon måste dö för detta

Medlem

Kalla mig vad ni vill men är tveksam till att någon enskild esport kommer komma upp till fotbollens nivå, det är inte många sporter som gör det överlag. Däremot är esport generellt stort redan nu (då man säljer ut arenor för event och har många tittare online). Ett problem som esport alltid kommer att ha dock är utvecklingen, tills man hittar ett spel som är konstant så kommer detta vara ett problem. CS och MOBA genren är väl det närmaste man kommer ett konstant spel. Jag som är en rätt stort supporter av esport generellt ser dock detta med att försöka jemföras med "traditionell" sport som onödigt . Esport är en egen gren och har ett eget liv och kommer att må bra även i framtiden, speciellt med dessa typer av incitament från företag som sony.

Det är bra för esporten att stora företag ställer sig bakom utvecklingen av plattformar som kan gynna esporten. Detta kan göra att vi kommer få se fler större event från spel som inte riktigt når den stora massan idag (likt CS, SC och MOABA tex). Min tro är att esporten kommer att växa som helhet och att vi får se fler titlar på större arenor än idag, mer uppstyrda ligor och säsonger osv. Kommer troligen inte nå upp till fotbollen men det lär ingen sport göra alls (detta inkluderar alla sporter även de som inte är esport) . Däremot lär esporten i vissa grenar bli större än vissa sporter.

Gnällkuk
Skrivet av Laddemannen:

Esport är framtidens fotboll, kommer nog aldrig konkurrera ut fotboll men blir nog på samma storlek om sådär 10 år tippar jag.

Kommer aldrig att hända!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd
Skrivet av miffot:

Du syftar på alla boomers som får esport gått fram mer och mer? Men ja typ 15-20 år

Skrivet av NordhNet:

Oj, du anstränger dig verkligen för att skaffa kompisar inom alla stora folkgrupper?

Boomers är nog inga problem men normies måste nog ändra sitt synsätt på spelmediet först.
Tror knappast att någon måste dö för detta

För att få till en sådan stor förändring så måste den äldre generationen antingen få upp ögonen för e-sport (osannolikt) eller dö bort så den yngre generationen som är uppväxt med e-sport där intresset redan finns sedan barnsben blir majoritet. Detta är inget svårt koncept att greppa och inget nytt som jag kommit på.

Geeks Gaming
Skrivet av trickeh2k:

Kommer aldrig att hända!

Man ska aldrig säga aldrig men 10 år är nog lite optimistiskt.

Den stora uppförsbacken gentemot fotboll är ju den ekonomiska tröskeln.
Du behöver ett hyfsat startkaptial för hårdvara samt en bra uppkoppling.
För fotboll behöver du....en fotboll i början

Det är ju en av anledningarna till att fotbollen är så stor

Geeks Gaming
Skrivet av Wilma19:

För att få till en sådan stor förändring så måste den äldre generationen antingen få upp ögonen för e-sport (osannolikt) eller dö bort så den yngre generationen som är uppväxt med e-sport där intresset redan finns sedan barnsben blir majoritet. Detta är inget svårt koncept att greppa och inget nytt som jag kommit på.

Okej, kör på det

Man brukar annars kalla det för en generationsfråga, vilket du har helt rätt i att det är

Medlem

Fast majoriteten av yngre är inte heller intresserade av att se på lol, dota eller cs.
Vad som kommer slå inom esport och stora massan i framtiden är spel som är lik traditionell sport som möjligt.
Typ motorsport, fotboll, hockey eller liknande futuristisk variant.
En "sport" där det går ut på att skjuta på andra med vapen kommer aldrig "bli stort" det kommer hålla sig på samma nivå som typ airsoft och paintball.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kommer aldrig att hända!

För att?

Medlem

Tror faktiskt inte e-sport kommer bli så mycket större än vad den är idag. Och ni som tror att den kommer konkurrera med fotboll är galna haha

Medlem
Skrivet av Wilma19:

För att få till en sådan stor förändring så måste den äldre generationen antingen få upp ögonen för e-sport (osannolikt) eller dö bort så den yngre generationen som är uppväxt med e-sport där intresset redan finns sedan barnsben blir majoritet. Detta är inget svårt koncept att greppa och inget nytt som jag kommit på.

Nej men du är ute cyklar, lycka till


signatur

Spela spel är kul ibland.

Inaktiv
Skrivet av Lirilesh:

Tror faktiskt inte e-sport kommer bli så mycket större än vad den är idag. Och ni som tror att den kommer konkurrera med fotboll är galna haha

Jag skulle aldrig säga aldrig med E-sport som växt mest av alla sporter genom tiderna och fortfarande bara är i sin linda. Sen har vi den teknologiska aspekten och kreativa möjligheten som kan forma det mest beroendeframkallande spelet. Speciellt eftersom VR och augmented reality inte hunnit utforskats. Det roliga med spel är också att uppdateringar kan förändra spelet och göra det intressant igen gentemot fotboll som inte förändrats sedan dess start.

Notera också att med e-sport inkluderas mobil. Eftersom alla faktiskt har en mobil har du en gigantisk marknad att inte bara få upp antal spelare men också en potentiell e-sport.

Gnällkuk
Skrivet av NordhNet:

Man ska aldrig säga aldrig men 10 år är nog lite optimistiskt.

Den stora uppförsbacken gentemot fotboll är ju den ekonomiska tröskeln.
Du behöver ett hyfsat startkaptial för hårdvara samt en bra uppkoppling.
För fotboll behöver du....en fotboll i början

Det är ju en av anledningarna till att fotbollen är så stor

Exakt, folk i hela världen behöver en boll för samtliga deltagande och du kan spela nästan vart du vill!

Skrivet av Laddemannen:

För att?

För att e-sport kräver att du har råd med antingen en dator/internet eller råd att gå till spelcafé. Vi kommer aldrig nå en nivå där lika många kan spela fotboll lika enkelt som man kan spela e-sportsspel. Jag dömer inte ut e-sport dock, men det kommer aldrig bli samma sak. Lite som att golf aldrig kommer att bli en folksport av samma anledning.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av Laddemannen:

Esport är framtidens fotboll, kommer nog aldrig konkurrera ut fotboll men blir nog på samma storlek om sådär 10 år tippar jag.

Esport växer och kommer fortsätta växa, men jag tror inte den kommer konkurrera eller ens bli samma storlek som låt säga fotboll. Vi pratar om en sport som i stort sätt är nationalsport i vissa länder och Esport kommer aldrig nå den nivån. Dessutom, som redan pratats om, enkelheten i fotboll och att börja spela gör att sporten alltid kommer vara mer populär. Vare sig du är ett barn från slummen i Rio eller från en välbärgad familj i innerstockholm så är allt du behöver en boll för att kunna träna. Barn som växer upp med en boll kommer alltid vara fler än barn som växer upp med en speldator och stabil internetuppkoppling.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Esport växer och kommer fortsätta växa, men jag tror inte den kommer konkurrera eller ens bli samma storlek som låt säga fotboll. Vi pratar om en sport som i stort sätt är nationalsport i vissa länder och Esport kommer aldrig nå den nivån. Dessutom, som redan pratats om, enkelheten i fotboll och att börja spela gör att sporten alltid kommer vara mer populär. Vare sig du är ett barn från slummen i Rio eller från en välbärgad familj i innerstockholm så är allt du behöver en boll för att kunna träna. Barn som växer upp med en boll kommer alltid vara fler än barn som växer upp med en speldator och stabil internetuppkoppling.

Nu är jag mest inne på tittandet mer än utförandet, kanske skulle preciserat det.

Skribent
Skrivet av Laddemannen:

Nu är jag mest inne på tittandet mer än utförandet, kanske skulle preciserat det.

Men det är blir ju samma där, för att se ska du ju också ha något intresse av sporten och spelen. För att få det måste du ju exponeras för dem. Det är tex Inte så troligt Miguel som spenderar dagarna med att sparka en boll i favellan i Rio kommer växa upp och titta på brasiliens esportslag i CS. Däremot kommer han nog ha intresse av fotbollen där hans idoler är.

Vi spelare tittar ju på Esport för vi har ett intresse av spel och möjligen spelen. Om inte det intresset finns så skulle man ju inte ha något intresse av matcher i LoL, Cs eller SC.

Min poäng är att Esport nog växer i västländerna, men fotboll är stort just för att princip alla kan ta del av det och förstå det oavsett land. Säger till och med jag som endast tittar när landskamperna och hade typ en 2 års lång fotbollskarriär.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Laddemannen:

Nu är jag mest inne på tittandet mer än utförandet, kanske skulle preciserat det.

Verkar som många blandat ihop detta i tråden. Fotboll är stort på grund av dess etablering i media, historia och så vidare. När färre och färre barn spelar fotboll i ung ålder kommer det förändras med tid men det kommer ta tid. Och e-sport sänds väl fortfarande inte på TV i Sverige? Det gör ju enorm skillnad för etablering och validering av en sport.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Men det är blir ju samma där, för att se ska du ju också ha något intresse av sporten och spelen. För att få det måste du ju exponeras för dem. Det är tex Inte så troligt Miguel som spenderar dagarna med att sparka en boll i favellan i Rio kommer växa upp och titta på brasiliens esportslag i CS. Däremot kommer han nog ha intresse av fotbollen där hans idoler är.

Vi spelare tittar ju på Esport för vi har ett intresse av spel och möjligen spelen. Om inte det intresset finns så skulle man ju inte ha något intresse av matcher i LoL, Cs eller SC.

Min poäng är att Esport nog växer i västländerna, men fotboll är stort just för att princip alla kan ta del av det och förstå det oavsett land. Säger till och med jag som endast tittar när landskamperna och hade typ en 2 års lång fotbollskarriär.

Men det är ju för att E-sport inte är på vanlig TV som fotboll är och därmed exponeras dom inte. När e-sport ändå blir så pass stort att det kommer på vanlig TV kommer ju också intresset öka väldigt mycket. Speciellt när e-sport profiler också får ett erkännande som i andra sporter.

Jag tittar också e-sporter som jag inte ens spelar bara för att det är så spännande. Man behöver inte ha intresse i spel i sig skulle jag säga utan enbart tävlings momenten. Vet flertal personer som knappt spelat alls som följer e-sport.

Geeks Gaming
Skrivet av Laddemannen:

Nu är jag mest inne på tittandet mer än utförandet, kanske skulle preciserat det.

Aha, ja då är det ju inte alls lika orealistiskt om än en bra bit kvar

Edit: om man pratar om rena registrerade tittarsiffror på tex tv.

Skribent
Skrivet av anon_332538:

Jag tittar också e-sporter som jag inte ens spelar bara för att det är så spännande. Man behöver inte ha intresse i spel i sig skulle jag säga utan enbart tävlings momenten. Vet flertal personer som knappt spelat alls som följer e-sport.

De handlar ju även om enkelheten i utförandet av sporten, vilket går att jämföra sport mot sport också. Jag tror inte att någon gren i esporten kan komma upp i fotbollens siffor just för hur enkelt den sporten är att förstå. Två lag, det lag som får in bollen flest gånger i målet vinner. Alla kan sätta sig ned och förstå vad som händer utan att ens behöva en förklaring. Försök förklara en match i LoL för någon som inte har koll, eller en match SC? CS är väl närmast att vara enkelt, men då handlar det om att skjuta varandra vilket skapar ett stigmata redan där. Menar, Cricket kommer heller aldrig komma upp i samma popularitet som fotbollen. Eller min favoritsport MMA, just på grund av det handlar om "våld".

Kan Esport blir större än vissa sporter? Definitivt, men jag tror inte den kommer komma i närheten av fotbollen...


signatur

"Writer and Fighter"

Gnällkuk
Skrivet av Johan Lorentzon:

De handlar ju även om enkelheten i utförandet av sporten, vilket går att jämföra sport mot sport också. Jag tror inte att någon gren i esporten kan komma upp i fotbollens siffor just för hur enkelt den sporten är att förstå. Två lag, det lag som får in bollen flest gånger i målet vinner. Alla kan sätta sig ned och förstå vad som händer utan att ens behöva en förklaring. Försök förklara en match i LoL för någon som inte har koll, eller en match SC? CS är väl närmast att vara enkelt, men då handlar det om att skjuta varandra vilket skapar ett stigmata redan där. Menar, Cricket kommer heller aldrig komma upp i samma popularitet som fotbollen. Eller min favoritsport MMA, just på grund av det handlar om "våld".

Kan Esport blir större än vissa sporter? Definitivt, men jag tror inte den kommer komma i närheten av fotbollen...

Eller Amerikansk fotboll, Baseball eller Cricket. Tre sporter som jag tror få följer, har koll på reglerna eller spelar deras elektroniska varianter eftersom utövandet och intresset i Sverige är lågt. Amerikansk fotboll har ändå sänts i många år här och det är långt ifrån alla matcher som sänds mitt i natten.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Ingen e-sport kommer kunna vara nära till exempel fotboll när det gäller popularitet inom överskådlig framtid.

De flesta vanliga sporter har extremt enkla grundregler - gör flest mål, korsa mållinjen först, kasta längst och så vidare. E-sporter (utanför de som härmar "riktiga" sporter) tenderar att ofta vara mer komplicerade vilket gör att det oftast bara är de som spelar själva som tittar.

Sedan saknas ofta den psykologiska och känslosamma biten i e-sport. I vanlig sport ser man ofta utövarnas nervositet, hopp, glädje, rädsla osv. I en fotbollsmatch kan man ibland se hur "pendeln" svänger mellan lagen då någon sida går från att vilja vinna till att bli rädda att förlora.

I e-sport visar såklart de digitala avatarerna ingenting och spelarna är oftast extremt fokuserade och stirrar på en skärm. Det försvinner en dimension (eller två) som skapar spänning och inlevelse.

ZF
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Man ska aldrig säga aldrig men 10 år är nog lite optimistiskt.

Den stora uppförsbacken gentemot fotboll är ju den ekonomiska tröskeln.
Du behöver ett hyfsat startkaptial för hårdvara samt en bra uppkoppling.
För fotboll behöver du....en fotboll i början

Det är ju en av anledningarna till att fotbollen är så stor

Nja.. lite lågt räknat va? Ungarna kanske fortfarande började med en boll på parkeringen eller i bästa fall en kraterfylld grusplan på åttiotalet, men det var allt väldigt längesen nu det.

Idag däremot. Bollar, (ja flera oftast faktiskt) koner, konstgräs, riktigt gräs, gräsklippare, bensin och vaktmästare till den, lokaler, V/A, flera strålkastare på 30 meters höjd, ström till dem, burar i kolfiber med kevlarnät. Genomsnittliga totalkostnaden ett par miljoner per år.

Kläder och "taxiservice" tillkommer utöver, men betalas per spelare och varierar såklart rätt rejält. Precis som proffslönerna investerarna ofta ser framför sig gör. Brukar ändå vara några tusenlappar som minst.

En Nintendo Switch, 2000kr per deltagare. Ström och nätverk, brukar oftast helt enkelt finnas tillgängligt ändå av andra orsaker.

Så innan den dag samhället börjar subventionera E-sport i samma omfattning är det nog inte riktigt jämförbart ändå.

Geeks Gaming
Skrivet av ZF:

Nja.. lite lågt räknat va? Ungarna kanske fortfarande började med en boll på parkeringen eller i bästa fall en kraterfylld grusplan på åttiotalet, men det var allt väldigt längesen nu det.

Idag däremot. Bollar, (ja flera oftast faktiskt) koner, konstgräs, riktigt gräs, gräsklippare, bensin och vaktmästare till den, lokaler, V/A, flera strålkastare på 30 meters höjd, ström till dem, burar i kolfiber med kevlarnät. Genomsnittliga totalkostnaden ett par miljoner per år.

Kläder och "taxiservice" tillkommer utöver, men betalas per spelare och varierar såklart rätt rejält. Precis som proffslönerna investerarna ofta ser framför sig gör. Brukar ändå vara några tusenlappar som minst.

En Nintendo Switch, 2000kr per deltagare. Ström och nätverk, brukar oftast helt enkelt finnas tillgängligt ändå av andra orsaker.

Så innan den dag samhället börjar subventionera E-sport i samma omfattning är det nog inte riktigt jämförbart ändå.

Mja, håller inte helt med. I Sverige ser det nog ut så på klubbnivå men ser du globalt så ser det nog (tyvärr) annorlunda ut.

Men absolut har du en poäng

1
Skriv svar