Microsofts Activision-affär på väg in i mål?

Robot
Microsofts Activision-affär på väg in i mål?

De byråkratiska hjulen snurrar, och kan snart ha snurrat klart.

#activision-blizzard, #microsoft, #nyhetstips, #xbox-game-studios


Medlem
Medlem
Skrivet av jehuty:

Är väl exakt det som står i artikeln?

Jag hoppas det går igenom så vi kan få alla Blizzards spel till Game Pass i höst.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Denna eller nästa vecka kommer även Sydafrika att meddela om man tycker affären är ok.

Det är i stort sett bara FTC som kan stoppa affären helt då det är amerikanska bolag som är involverade. Övriga länder kan kräva lite försäkringar om att personalen i respektive land ska behandlas lika bra efter affären och att man inom det landet inte agerar konkurenshämmande o.s.v.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Dessutom UK är inte med i EU längre. Så säger EU okej så...... Ja vad ska dem göra förutom att skriva ett argt mail/brev. Ganska tandlöst utan EU.

Medlem

En sak jag undrar, om nu tex UK säger nej, vad händer då?
Kan dom då hindra MS/AB att sälja sina produkter där och på den vägen tvinga köpet att inte gå igenom då MS eventuellt inte vill tappa den marknaden?
Eller kan dom på riktigt neka affären att gå igenom?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Ambassadör
Xbox

Den här affären är ju enorm för Game Pass... Enbart katalogen med släppta spel från Activision och Blizzard är stort. Kommande Diablo IV, Call of Duty etc. på det hehe.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Issue:

En sak jag undrar, om nu tex UK säger nej, vad händer då?
Kan dom då hindra MS/AB att sälja sina produkter där och på den vägen tvinga köpet att inte gå igenom då MS eventuellt inte vill tappa den marknaden?
Eller kan dom på riktigt neka affären att gå igenom?

Inget händer, då det är bara för den marknaden. Att dem skulle kunna neka CoD eller andra AB produkter skulle orsaka bara problem för dem. Alltså UK avdelning som tittar på affären. Det hade varit annorlunda om Storbritannien hade varit med i EU. Men nu är dem inte det så det är bara ett farthinder för Microsoft och Activision.

UK "Vi nekar det här"
EU "Men vi godkänner"

Mer händer inte.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Den här affären är ju enorm för Game Pass... Enbart katalogen med släppta spel från Activision och Blizzard är stort. Kommande Diablo IV, Call of Duty etc. på det hehe.

Tror inte De släpper allt till gamepass så lätt.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Ambassadör
Xbox
Skrivet av cybo:

Tror inte De släpper allt till gamepass så lätt.

Det är klart att de gör, precis som övriga first party studios.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av cybo:

Tror inte De släpper allt till gamepass så lätt.

Hela den här affären är för Game Pass. Precis allt kommer till den tjänsten. Kommer vanligt också för dem som inte har Game Pass. En del spel kommer till PlayStation med men inte allt.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Denna eller nästa vecka kommer även Sydafrika att meddela om man tycker affären är ok.

Det är i stort sett bara FTC som kan stoppa affären helt då det är amerikanska bolag som är involverade. Övriga länder kan kräva lite försäkringar om att personalen i respektive land ska behandlas lika bra efter affären och att man inom det landet inte agerar konkurenshämmande o.s.v.

Det är det som jag inte förstår hur det funkar. Om ett företag blir för stor och ett land inte godkänner köpet, hur ska man kunna säkerhetsställa att dom inte utnyttjar sin dominans. Det går verkligen inte!

Medlem
Skrivet av jehuty:

Det är det som jag inte förstår hur det funkar. Om ett företag blir för stor och ett land inte godkänner köpet, hur ska man kunna säkerhetsställa att dom inte utnyttjar sin dominans. Det går verkligen inte!

Det är sådana aspekter FTC undersöker just nu.

UK kan införa straffavgifter eller lägga på böter. De kan även föreslå åtgärder innan godkännande. Vid tidigare affärer har de sagt att det måste säljas av lite tillgångar innan köpet ska gå igenom exempelvis. Det känns lite långsökt att det ska ske i detta fall då inga brittiska bolag är involverade. Personligen tror jag affären går igenom utan problem. Det mesta som händer är ju standardförfarande.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Trodde redan att allt var klart. Nåja, detta kan ju förklara alla MTX i Diablo: Immoral. Sista chansen för Kotic att mjölka skiten ur Blizzard innan Microsoft tar över. Det gäller att bränna byarna och salta jorden innan man drar sig tillbaka.

1
Skriv svar