Nintendo Switch! Vad ska man satsa på?

Medlem
Nintendo Switch! Vad ska man satsa på?

Hej!

Häromdagen uppstod något av en kris här hemma i hushållet när min sambo kläckte den galna idén att vi skulle köpa hem en Nintendo Switch....Personligen har jag knappt ägnat en tanke åt Nintendo sedan N64-dagarna då jag med åren mer och mer börjat se på Nintendo som något som riktar sig till barn och hemmafruar typ...Nu sitter vi dock här och jag får väl villigt erkänna att det kanske hade varit kul att spela igenom lite Super Mario eller kanske köra något JRPG på den där tingesten.

Med vad ska man egentligen välja att satsa på? Min magkänsla var direkt en OLED, men ju mer man kollar på det desto mer osäker blir jag. Hur är det egentligen med "burn in"? Känns den bra även i handheld? En del har pratat om att Joy-Consen(?) kan kännas lite vanskliga...

2019-modellen gick jag sedan vidare och kollade lite på men förutom sämre skärm och lite billigare är det någon mer skillnad mellan OLED och 2019-modellen?

Lite ser ut att vara lite mer "välbyggd" men dels så blir det ju svårt att köra typ Mario Kart eller liknande om andan skulle falla på och jag vill ändå att möjligheten att spela på teven ska finnas där så den har jag räknat bort.

Sen kommer vi till det här med tillbehör...Hur står sig en "Pro Controller" mot typ en sådan här från Deltaco? Är det som med PS och Xbox att man gör bäst i att sky de där kontrollerna som pesten eller funkar det för lite Mario Kart och sånt? Hur står det till med repor på skärmen? Vi har visserligen inga barn, men två ganska så stora hundar som ibland kan riva ner både det ena och det tredje, gör man bäst i att satsa på något skydd till den också?

Sist men inte minst, spelen! Sambon vill spela Animal Crossing och gärna några "partyspel" vad finns det där? Frågesport eller liknande finns det något sådant som kan funka? Personligen är jag lite sugen på att doppa tårna i Xenoblade och som sagt lite andra JRPGs också kanske, funkar dessa spel bra i handheld?

Detta blev kanske rörigt, men någonstans försöker jag förlika mig med att jag för första gången på närmare 20 år ska dela bostad med en Nintendokonsol...

Medlem

Jag blev med Switch i början av året och har aldrig ägt en Nintendokonsol innan. Jag köpte 2019 versionen och är väldigt nöjt. Tyckte inte att dom små ändringarna motiverade att betala 1500 mer. Dom två största skillnaderna som jag kommer ihåg var givetvis skärmen men också att det finns en nätverksanslutning på den nya dockningsstationen. Två saker jag klarar mig utan.

Jag köpte ett skärmskydd direkt för säkerhets skull. Kostade runt en hundring.

Jag har en Pro kontroller men upplever att det ibland är mer fördröjning i den än om man spelar med joyconsen monterade på "handkontrollen".

Angående spelen har jag mest spelat Breath of the Wild och det har funkat jättebra i handheld. Det tappar bara lite framerate vid några få tillfällen.

Har även köpt ett skärmhållare så jag kan spela med skärmen stående på ett bord om jag inte är hemma.

Det enda som kan vara lite störande är batteriet som tar slut snabbt om du spelar mycket, så jag kan också rekommendera att ha med en mobilladdare eller liknande så du kan ladda när du reser.

Annars tycker jag det är ett väldigt bra köp. Har haft väldigt kul med konsolen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Moderator | Testpilot

Allt beror på om du kommer spela mest handhållet eller dockat.

Dockat så kan du skippa oled då skärmen inte ommer nyttjas. Kör du 50% handhållet eller för det mesta handhållet, kör OLED.

Gällande spel så får man väl känna efter lite själv vad för typ av titlar man gillar. Mario Odyssey kan jag alltid rekommendera, detsamma gäller Kirby. Båda fungerar lika bra för vuxna och barn. Mario Maker 2 är också kul då du kan göra egna banor och spela inom familjen eller lira andras banor online.

Vill man ha ett större äventyr är Zelda Breath of The Wild en bra titel, som också är lätt att spela korta stunder.

Party-spelen med Mario som Kart, Tennis, Golf, Fotboll och Party är kul spel man kan spela tillsammans i familjen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk

Om du inte redan spelat det så är det här verkligen ett "måste" spel. Som gjort för Switchen också!

https://www.nintendo.com/store/products/octopath-traveler-swi...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av greb1989:

Med vad ska man egentligen välja att satsa på? Min magkänsla var direkt en OLED, men ju mer man kollar på det desto mer osäker blir jag. Hur är det egentligen med "burn in"? Känns den bra även i handheld? En del har pratat om att Joy-Consen(?) kan kännas lite vanskliga...

2019-modellen gick jag sedan vidare och kollade lite på men förutom sämre skärm och lite billigare är det någon mer skillnad mellan OLED och 2019-modellen?

Jag har en av varje och skulle säga att OLED-modellen upplevs som mer premium än den andra. Jag vet inte om det är inbillning, men den känns mer rejäl, stadig och allmänt tålig.

Ett big dock då! OLED-modellen har ett ”inbyggt” displayskydd i plast som ligger ovanpå glasskärmen. Det är ett anti-shatterskydd och får inte tas bort för Nintendo. Det är dock VÄLDIGT känsligt för repor, så köper du en OLED, se till att köpa ett skärmskydd och applicera på direkt innan användning!

När det gäller burn-in så är det inget bekymmer över huvudtaget på den utifrån dom stresstester jag sett.

Medlem

Jag har kört med den gamla switchen i flera år utan problem och hade tagit 2019 versionen och lagt 1500kr på spel istället.

Redaktör
Ponny

Har ingen rutin med OLED-Switchen, men säger som det sagts här ovan: ska du inte spela hälften eller mer handhållet är det värt att satsa på klassiska modellen, och lägga resten av kosingen på tillbehör och spel. Pro Controller tycker jag definitivt ni ska satsa på. Så ofta jag kan undviker jag Joy-Cons. Visst, det finns tekniska bekymmer, men framför allt tycker jag dom är tämligen osköna.

Nu till spel! Utifrån dina önskemål.

  • Animal Crossing: New Horizons – No brainer. Köp, bara köp!

  • Mario Kart 8 Deluxe – Samma här. Fantastiskt spel.

  • Overcooked (1 & 2) – Party efterfrågades. Detta är inte Switch-exklusivt, men förbaskat bra.

  • Octopath Traveler – Jrpg som gör sig riktigt bra handhållet.

  • Xenoblade Chronicles (1, 2, snart 3) – Tvåan tyckte jag rullade svagt handhållet. I övrigt: bra jrpg:s!

I övrigt finns flera grymt säkra kort: Super Mario Odyssey, Zelda: Breath of the Wild, Metroid Dread, Fire Emblem: Three Houses. Nintendos egna titlar slår sällan fel.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Eller så övertalar du sambon att köpa en Steam Deck istället

Medlem

Jag tycker dom är för klumpiga att spela med bärbart. Så är det dockat läge som gäller så behövs inte oled. För bärbart så tycker jag att deras Switch Lite är perfekt, riktigt skön att spela med.

Medlem

Jag gillar verkligen att spela handhållet på min switch. Valde Oled modellen just för den större och bättre skärmen som verkligen gör skillnad för upplevelsen.

PRO kontrollen är verkligen fantastisk, och jag rekommenderar den om du ska köra i dockat läge.

Spel:

* Zelda BotW är riktigt mysigt om man gillar äventyrsspel.
* Portal 1&2 fungerar grymt bra och är trevliga co-op i soffan.
* Mario i alla dess former är fina om man gillar platformsspel.
* mario party och mario kart skulle jag rekommendera om man vill lira partyspel

Medlem

Jag använder Switch till typ allt annat än spel från Nintendo. Så jag har inga tips riktigt…

Medlem

Vilken version ni väljer spelar ingen roll. Oled switchen är en markant bättre handhållen upplevelse men original Switchen funkar den med.

Några spel att starta med.

Super Mario Odyssey
Super Mario land/bowsers fury
Super Mario bros. deluxe
Super Mario maker
Luigis Mansion
Zelda BOTW
Kirby spelen (har glömt vad de heter)
Splatoon 2

It's not a lake, it's an ocean

Jag spelar bara på min Switch i dockat läge, tycker den är för tung och oergonomisk i handhållet läge. Pro Controllern är jätteskön att spela med (JoyCon suger, ärligt talat). Som tidigare påpekat beror det på hur mycket du avser att spela i dockat läge om du bör satsa på OLED-modellen eller inte. Jag kan tycka att skillnaderna är så pass små att de inte motiverar prisskillnaden oavsett, men det är ju en smaksak.

Och just det, glöm inte Donkey Kong Country: Tropical Freeze om du gillar bra plattformare.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Folk blev väldigt hypad på Switch Oled när den skulle släppas, vissa bytte till och med in sin orginal första utgåva av Switch till Oled.

Nu när Steam deck dykt upp så letar folk med lyckta efter original switchen då det är den som kan hackas och göra bakup av sina spel, sen placerar de spelen på Steam deck som har ett mycket skönare grepp att spela på.

För min del känns Switch Oled ovärt då jag mest spelar med Nintendo Switch dockad. Jag kanske en vacker dag prövar att kopiera bakups av mina egna spel vilket inte är olagligt och överför till datorn eller till Steam deck. Greppet går dock att byta ut alltså Joy cons för de är verkligen värdelösa i mitt tycke. Nu har jag Nyxi gamepad som gör switch nästan lika stor som en Steam deck. Men spelar man dockat så avänder jag Switch pro controller och de fungerar mycket bra.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag har en Pro kontroller men upplever att det ibland är mer fördröjning i den än om man spelar med joyconsen monterade på "handkontrollen".

Hur menar du nu? Är det när konsolen är dockad du märker av fördröjning jämfört när du spelar handhållet?

I så fall är det nog din tv som har input lag. Om du kan byta till game mode på din tv så brukar det lösa sig.

Om du menar att du får mer input lag när du spelar på Switch skärmen med pro controller vs joycon så är det något galet på din pro controller.

Skrivet av Kyrre:

Jag tycker dom är för klumpiga att spela med bärbart. Så är det dockat läge som gäller så behövs inte oled. För bärbart så tycker jag att deras Switch Lite är perfekt, riktigt skön att spela med.

Switch Lite är perfekt storlek på, men tyvärr lika dåligt grepp som joycons. Man måste ha ett extra grepp på den som förlänger där bak så att händerna får mer att greppa i. Det kanske fungerar bättre för ett barn eller något. Tyvärr är skärmen något för liten för vissa spel. Jag älskade dock att spela Animal crossing på Switch lite med ett extra grepp.

Nintendo är verkligen dåliga på komfort denna gång.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Som party spel så finns Super mario party och Mario party superstars till switch som direkta exempel.

JRPG utbudet har vidgats rejält.

Detta släpps i närtid för att nämna några:
Live a Live


Xenoblade 3

The legend of Heroes: Trails from Zero

The DioField Chronicle


Persona 5 Royal

HARVESTELLA

Och ett par äldre som är väl värt det än idag förutom Xenoblade spelen som du redan känner till:

Fire emblem three houses

Shin Megami Tensei V

Bravely Default 2

13 sentinels Aegis rim

Medlem

Obs viktigt.....
Köp ett displayskydd och sätt på det direkt innan du gör något annat..

...slut på meddelandet

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Obs viktigt.....
Köp ett displayskydd och sätt på det direkt innan du gör något annat..

...slut på meddelandet

Åfan, jag funderar på att ta av mitt. Jag har en liten väska till den och den åker bara fram när jag sitter ner o ska spela. När jag har spelat klart hamnar den i väskan igen. Jag bedömmer risken för repor osv. som väldigt låg och eftersom den blev ett par bubblor så riskerar skyddet att ryka.

Medlem
Skrivet av Frisell:

Åfan, jag funderar på att ta av mitt. Jag har en liten väska till den och den åker bara fram när jag sitter ner o ska spela. När jag har spelat klart hamnar den i väskan igen. Jag bedömmer risken för repor osv. som väldigt låg och eftersom den blev ett par bubblor så riskerar skyddet att ryka.

Upplever inte heller risken som stor när du spelar elr reser någonstans. (om man inte tappar den såklart)

Däremot så är risken väldigt stor att du repar skärmen när du dockar den. Kan nästan garantera att du kommer ha märken på skärmen efter 10 dockningar tyvärr.

Medlem

Jag blev nyfiken på det där med repor och att riva ner saker. Vad har ni för hundar?


signatur

Memento Mori

Medlem

Slay the spire innan man sover är hur bra som helst. Förutom det så är känslan på pro/handkontrollerna väldigt dålig. Och dom små går lätt sönder och är samtidigt väldigt dyra för sin kvalitét.

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Upplever inte heller risken som stor när du spelar elr reser någonstans. (om man inte tappar den såklart)

Däremot så är risken väldigt stor att du repar skärmen när du dockar den. Kan nästan garantera att du kommer ha märken på skärmen efter 10 dockningar tyvärr.

Ok, jag spelar nästan uteslutande handheld.

Medlem
Skrivet av Frisell:

Åfan, jag funderar på att ta av mitt. Jag har en liten väska till den och den åker bara fram när jag sitter ner o ska spela. När jag har spelat klart hamnar den i väskan igen. Jag bedömmer risken för repor osv. som väldigt låg och eftersom den blev ett par bubblor så riskerar skyddet att ryka.

Det blir lättast repor när man dockar den utan skydd.. såg en video då en skulle sätta på ett skydd och blev missnöjd så när han tog bort den blev det inte vackert. Så ta det försiktigt när du tar bort skyddet

Medlem

Jag har härdat glas på min day one switch. Det har blivit en liten spricka i hörnet på det härdade glaset efter en vecka. Original skärmen är såklart oskadad. De borde ju fixat dockan till oled switchen. Men otroligt pinsamt att släppa halvfärdiga produkter.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Hur menar du nu? Är det när konsolen är dockad du märker av fördröjning jämfört när du spelar handhållet?

I så fall är det nog din tv som har input lag. Om du kan byta till game mode på din tv så brukar det lösa sig.

Om du menar att du får mer input lag när du spelar på Switch skärmen med pro controller vs joycon så är det något galet på din pro controller.

Det är bara vissa gånger som det känns som det är fördröjning och att inte alla knapptryckningar registreras, andra gånger funkar det hur bra som helst. Vet inte om det är dom gångerna som jag använder joycons först, stänger av dom och börjar använda pro kontrollen som det är lite fördröjning. Det var ett tag sen jag spelade på Switchen så jag kommer inte ihåg.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Två äldre spel till som är riktigt bra:

The legend of Heroes: Trails of Cold Steel 3

The legend of Heroes: Trails of Cold Steel 4

Sedan två bubblare. Dungeon RPGs är en subgenre som flyger under radarn för de flesta. Det är spel med grid movement där man utforskar dungeons och går fram stegvis. De något äldre kommer ihåg klassiker som Eye of the Beholder och Dungeon Master. PC spelare kanske kommer ihåg Legend of Grimrock eller Wizardry 8. Det finns dock många sådana spel som släppts regelbundet. Dessa två har kommit på senare tid till Switch. Ett av dem har två spel i ett.

Saviors of Sapphire Wings/Stranger of Sword City Revisited

Undernauts: Labyrinth of Yomi

Medlem

Hej!

Fan vad trevligt med så mycket fin info här! Jag har nu gjort mitt val och det blev en Switch OLED, två pro-controllers, skärmskydd och Zelda BOTW, Animal Crossing, Trials of Mana, Mario Kart samt Xenoblade Chronicles. Min backlogg gråter blod av det här men nu är jag ändå lite taggad på att välkomna in en Nintendoprodukt i mitt liv igen.

Anledningen till att valet föll på en OLED var att det verkar som att det är den bästa att satsa på när man vill kunna spela bra handhållet och dockat. Pro-controllerna var det flera av er som sålde in mig på, de ser också ut att vara bra mycket trevligare att spela med än de där Joy-Consen och tredjepartskontroller har jag fortfarande mardrömmar om sedan PS2-tiden.

En sista fråga, det är "Nintendo Switch Online + Expansion Pack" som gäller för att få tillgång till typ titlar från N64 och liknande va?

Skrivet av Slimebeast:

Jag blev nyfiken på det där med repor och att riva ner saker. Vad har ni för hundar?

Haha, två Old English Sheepdogs...Stora vallhundar som inte direkt är kända för att vara försiktiga eller graciösa. Finns det något att riva ner så kommer det att rivas ner...

Skrivet av Aletheides:

Två äldre spel till som är riktigt bra:

The legend of Heroes: Trails of Cold Steel 3

The legend of Heroes: Trails of Cold Steel 4

Sedan två bubblare. Dungeon RPGs är en subgenre som flyger under radarn för de flesta. Det är spel med grid movement där man utforskar dungeons och går fram stegvis. De något äldre kommer ihåg klassiker som Eye of the Beholder och Dungeon Master. PC spelare kanske kommer ihåg Legend of Grimrock eller Wizardry 8. Det finns dock många sådana spel som släppts regelbundet. Dessa två har kommit på senare tid till Switch. Ett av dem har två spel i ett.

Saviors of Sapphire Wings/Stranger of Sword City Revisited

Undernauts: Labyrinth of Yomi

Tack så mycket! Har varit sugen på Trails ganska länge nu, men var ska jag börja? Serien har ju en mängd spel och som någon som aldrig rört det innan känns det aningen rörigt.

Nu chansar jag här, men det verkar som att du kan en hel del om JRPGs....Har sett ett JRPG där man typ har en farm samt går ut och slåss mot en del monster och liknande, du har ingen aning om vilken titel det kan vara? Sambon gillar typ Stardew Valley och liknande och tänkte att det spelet kanske kunde passa henne.

Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag gillar verkligen att spela handhållet på min switch. Valde Oled modellen just för den större och bättre skärmen som verkligen gör skillnad för upplevelsen.

PRO kontrollen är verkligen fantastisk, och jag rekommenderar den om du ska köra i dockat läge.

Spel:

* Zelda BotW är riktigt mysigt om man gillar äventyrsspel.
* Portal 1&2 fungerar grymt bra och är trevliga co-op i soffan.
* Mario i alla dess former är fina om man gillar platformsspel.
* mario party och mario kart skulle jag rekommendera om man vill lira partyspel

Tyvärr så har jag helt andra uppfattningar om känslan i switch kontrollerna även pro. Om man gämför med ps5ans handkontroll. Pro håller men dom små går sönder hela tiden även om man inte spelar så ofta. Och känslan i alla är rätt dålig tycker jag. Så när jag köper större spel till switchen så slutar det varje gång att jag lägger ner rätt snabbt. Och bara spelar slay the spire.

Medlem

Har en switch sedan länge och den ligger på hyllan och dammar, varken jag eller barnen gillar den.

Många Nintendo spel blir så brutalt svåra ibland trotts att man valt lätt, så grabbarna kommer o ber om hjälp hela tiden och som förälder tröttnar man.

Visst Mario Cart är skoj, men ett jäkla strul varje gång man ska få flera kontroller funka tillsammans. Går inte att lägga till spelare och kontroller i spelet utan nåt man måste göra i huvudmenyn innan man startar spelet. Spelar man en gång om året så glömmer man bort hur man gör och får hålla på i googla en halvtimme innan man får i gång det.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av greb1989:

sett ett JRPG där man typ har en farm samt går ut och slåss mot en del monster och liknande, du har ingen aning om vilken titel det kan vara? Sambon gillar typ Stardew Valley och liknande och tänkte att det spelet kanske kunde passa henne.

Låter som Rune Factory, inte spelat det själv dock. Annars finns stardew valley även till switch.

12
Skriv svar